• Livsglädjen

    EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

    Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

    Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

    Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

    Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

    Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

    Jag citerar henne:

    Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Matheria
    SweetNilam skrev 2013-08-12 07:54:49 följande:
    Finns det hemliga facebookgrupper för oss med prematura? Dessa går ju inte att söka efter.

    Finns det föreningar, eller organisationer det kan vara bra att känna till? Borde ju vara en hel värld där ute av erfarenheter, men jag lyckas inte hitta så mycket.  

    "Föräldrar, anhöriga och vänner till extremt prematura barn."

    www.facebook.com/groups/extremprematur/ 

    "för tidigt födda barn"
    www.facebook.com/groups/114688515271578/ 

    Hoppas länkarna funkar. Annars ska det gå att söka på gruppnamnen! :)
  • otålig

    Då kan jag ju hoppa in och berätta att jag är ännu lite längre på vår neo-resa men fortfarande mitt upp i den. Fick våra tvillingpojkar den 29 maj i v.23+2. De är nu 34+0. Båda har opererat ductus och kommer troligen bli aktuella för ögonlaser-operation. Vi har försökt komma ifrån ibland (blir svårare ju mer tiden går och de behöver en mer och mer). Åkt hem någon helg.. För att orka måste man pausa. Ibland räcker det med mikropauser för att få lite ny energi. Och känn inget dåligt samvete över det! En av läkarna sa till oss att passa på att vila och samla kraft i början för sen när de behöver oss mer än sjukvården behöver vi all styrka vi kan uppbåda.. Våra hade respirator i flera omgångar. Nu har ena cpap och den andra fuktgrimma.
    Jag försökte (och försöker) tänka på det faktum att det är en berg och dalbana. Att alla vet det och att det går upp och ner med dessa småbarn länge. Det gör det på nåt sätt lite lättare att hantera. Att veta att det är normalt. Alla känslorna. Glädjen, skratten, gråten, oron, ilskan osv.. Fråga gärna om det är nåt.. Det är fortfarande en bergodalbana men den har planar ut något..

  • SweetNilam
    otålig skrev 2013-08-12 19:59:29 följande:
    Då kan jag ju hoppa in och berätta att jag är ännu lite längre på vår neo-resa men fortfarande mitt upp i den. Fick våra tvillingpojkar den 29 maj i v.23+2. De är nu 34+0. Båda har opererat ductus och kommer troligen bli aktuella för ögonlaser-operation. Vi har försökt komma ifrån ibland (blir svårare ju mer tiden går och de behöver en mer och mer). Åkt hem någon helg.. För att orka måste man pausa. Ibland räcker det med mikropauser för att få lite ny energi. Och känn inget dåligt samvete över det! En av läkarna sa till oss att passa på att vila och samla kraft i början för sen när de behöver oss mer än sjukvården behöver vi all styrka vi kan uppbåda.. Våra hade respirator i flera omgångar. Nu har ena cpap och den andra fuktgrimma.
    Jag försökte (och försöker) tänka på det faktum att det är en berg och dalbana. Att alla vet det och att det går upp och ner med dessa småbarn länge. Det gör det på nåt sätt lite lättare att hantera. Att veta att det är normalt. Alla känslorna. Glädjen, skratten, gråten, oron, ilskan osv.. Fråga gärna om det är nåt.. Det är fortfarande en bergodalbana men den har planar ut något..
    Åh det är en verklig berg-och dalbana förstår jag. Jag har så svårt att se det så nu. Hittills har allt gått så bra, så vi är verkligen i "uppåt-backen" i dalbanan, medan jag inser att det snart kan bära iväg utför och är väl förberedd på det, vill jag ju tro, så är det ju ändå hysteriskt läskigt att tänka på bakslagen. Så trots allt försöker jag leva i nuet och ta det positiva för vad det är- just positivt. Nu är hon inne på 5:e dygnet som stabil och tapper liten tjej och alla är förvånade över hennes värden- men som sagt. Vi är obehagligt medvetna om hur snabbt det kan vända. Jobbiga känslor att hantera samtidigt som du skriver så är en ju medveten om att det är så. Och jag försöker se det positiva i att hon är på utsidan och vi kan ha koll på henne. Vad som helst kunde ha hänt inne i mig och då hade vi inte haft lika god koll. Så helt klart har hon det bättre utanför mig, på mitt bröst istället för i mig. Jag var ingen bra miljö för henne

    Ta hand om er!
     
  • mammamumin

    Hej alla, ser att en del fortfarande är aktiva som jag känner. Jag skrev mycket i denna tråd 2009, då min son föddes i vecka 26. Han fick svår RDS och BPD och fick omintuberas flera gånger, han hade extremt dåliga lungor Och fick även stora skador på lungorna i och med att han blev akut sjuk och aspirerade och blev handventilerad av en läkare somvägrade ge upp ( hon pch en sköterska handventilerade i 8h i sträck). Vi hade syrgas hemma ett år efter det at vi blev "hemsläppta", och även han fick även kortison första halvåret. Nu är han iallafall superduper frisk, trots dåliga hörtester, reflux, och matvägran. Han är 3 år och är som vilken 3 åring som helst. Så en litr solskenshistoria till er som kämpar. Det är fruktansvärt tufft och fördjävligt att få ett barn för tidigt. Styrkekramar till er alla

  • mammamumin

    Verkligen vi hade mycket tur, men också många motgångar. Den dagen Ante var som sjukast, jobbade alla 3 neonataloger och mina favvo sköterskor, och alla jobbade med oss hela dagen tills de tillslut fick Ante stabiliserad och iväg på en helikopter till Göteborg, då var klockan 7 på kvällen och många stannade och jobbade övertid och vinkade av oss när vi åkte iväg. Vi var där nu i somras och träffade en del av del igen, det var alldeles fantastiskt och överväldigande.

  • SweetNilam

    Åh, vilken historia mammamumin! Vad ni fått genomgå. Vår dotter har varit relativt stabil ända sedan födseln, inga stora händelser så visst går vi lite som på glas och väntar på att något "typiskt prematurt" ska ske- men vi tar var dag för sig. Just nu är andningsdippar "det enda" vi drass med. Känner stor tacksamhet för det när jag nu ser hur andra prematura haft det och har det...

  • mammamumin
    SweetNilam skrev 2013-08-31 21:52:37 följande:
    Åh, vilken historia mammamumin! Vad ni fått genomgå. Vår dotter har varit relativt stabil ända sedan födseln, inga stora händelser så visst går vi lite som på glas och väntar på att något "typiskt prematurt" ska ske- men vi tar var dag för sig. Just nu är andningsdippar "det enda" vi drass med. Känner stor tacksamhet för det när jag nu ser hur andra prematura haft det och har det...

    Det var verkligen en resa, som att åka loopen utan säkerheltsbygel brukar jag beskriva det som. Håller tummarna att ni snart kommer hem med er dotter, tiden på sjukhuset är jobbig nog utan bakslag.
  • ISSEN

    Hej tänkte höra med er som har extremprematurer i lite äldre ålder, hur växer de? Jag tycker min lilla 5 åring är så pluttig jämfört med andra jämnårig kompisar till honom! Han har fortfarande sttl 104 i kläder , kanske är normalt att vara mindre om man är född i v 26? Tycker det har blivit en sån enorm skillnad på hans kompisar i samma ålder efter sommaren och nu är han helt plötsligt ett huvud kortare än alla! Annars är han en pigg och glad kille :)

  • cloudberry79
    ISSEN skrev 2013-10-10 11:10:01 följande:
    Hej tänkte höra med er som har extremprematurer i lite äldre ålder, hur växer de? Jag tycker min lilla 5 åring är så pluttig jämfört med andra jämnårig kompisar till honom! Han har fortfarande sttl 104 i kläder , kanske är normalt att vara mindre om man är född i v 26? Tycker det har blivit en sån enorm skillnad på hans kompisar i samma ålder efter sommaren och nu är han helt plötsligt ett huvud kortare än alla! Annars är han en pigg och glad kille :)
    Min kille är också mindre än genomsnittet, men det är vanligt bland extremprematura barn. Vidar är 110 lång och väger ungefär 16,5 kilo, han är sex år. 
    (M)amma till V -07 och E -12
  • mammamumin

    Min son är oxå under genomsnittet är snart 4 år okorrigerat och väger 15,5 kg och är 100 cm. Men det viktigaste är ju att han är frisk o glad

  • mina12

    Dottern är ca 101cm och väger 14 kg. Född 24+0 i januari 2009. Ja, hon är liten, men vi har hela tiden kämpat med maten. Vi har dock kollat att hon inte har för lite tillväxthormon, men det såg bra ut.

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17