Inlägg från: mammamumin |Visa alla inlägg
  • mammamumin

    EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

    Hej, pre mamma här. Har nytt konto.. Vad skönt Erkens mamma att det infört sånna rutiner efter er, jobbigt ändå att ni råkade ut för misstaget. Har din son några men av det idag?

    Ante fyller snart 1år!! Fast bara 9mån korrigerat då. På lördag var det 1år sen jag flyttades till Östra..
    Han utvecklas normalt, och har precis börjat krypa, men han är så liten, bara 6880g  o 8mån :(. Hur myckte vägde era barn vid den åldern? Nu har vi fått en dietist och börjat med grädde i ersättningen, så vi hoppas att han tjockar på sig lite. Lång är han iallfall 69cm..

    Hoppas ni alla har det bra annars!!

  • mammamumin
    Erkens mamma skrev 2010-10-22 23:59:57 följande:
    Usch Elias har åkt på en riktigt elak luftvägsinfektion och hans astma är sååå jobbig för honom just nu. Blir han inte bättre till imorgon får vi åka in till akuten. Var med honom hos läkaren idag för att förnya hans recept men då lät han ganska ok. Nu under kvällen har han haft det så jobbigt. Min aktiva lille kille har suttit i soffan och kollat på tv.. Har aldrig hänt förut. Han brukar tröttna efter typ 5 minuter...

    Jaja vi får se hur det blir imorgon -en dag i taget...
    Usch vad jobbigt, hoppas han kryar på sig snabbt. Ante har också hostat hela natten så jag är lite orolig att han åker på en förkylning igen.. Han har precis blivit frisk från den förra.
    Kaskad hostar era småttingsr också slem när de är förskylda??

    written fiction: går det inte att betala för vaccinet själv om ni vill ha det? Ante har fått sin första synagis, nu i Nov ska han få synagis, MMR plus influensa vaccin, stackarn. Jag själv ska nog ta influensa vaccin också.
  • mammamumin
    Written Fiction skrev 2010-10-23 11:31:23 följande:
    det är en kostnad jag aldrig skulle ha råd med. Det handlar om extrema tusenlappar och när vi bara har min lön och ett hus att sköta skulle det aldrig gå ihop. Min man får ut 4000 på de sista fp dagarna vi har till januari :( Synagis _är_ svindyrt. Framförallt när barnen väger ett par kilo. Sedan måste det tas en gång i månaden Jag hade inte ens haft råd med en dos.  Sedan tror jag inte man kan be om det som privatperson utan att få det utskrivet...
    Nä det förstår jag, vi fick köpa ut en dos precis innan vi åkte till Schweiz eftersom vi inte var registrerade i Sverige då, men då vägde ju ante bara 3kg men det var ändå dyrt tyckte jag.
  • mammamumin

    Grattis Livsglädjen!! Håller alla tummar att det går bra!!

    Hur går det med din graviditet Jennyc?? Hoppas att du mår bra också!!

    Här hemma är det jobbigt, vi kämpar o kämpar med maten och det känns inte som om någon tar oss på allvar. Jag är dessutom rätt trött och ledsen då det är ett år sedan jag åkte in på sjukhuset nu och går igenom mycket känslor igen..

    Just nu äter Ante bara ersättning även om han är 8mån gammal korrigerat. Han äter mellan 600-700ml per dag vilket är för lite, så vi häller i grädde o mjölk på dietistens inrådan. Men jag är så trött på att halvtvinga i honom mat så jag kräks, min rygg gör ont efter ha suttit som en ostbåge på soffan och försökt få i honom att äta.. Jag kan inte mata honom utomhus så jag är bundet till hemmet var 3dje timme.

    Nu ska vi gå till en logoped om 2v, men jag tror inte det kommer att hjälpa, för det är inte direkt så att han är hypersensitiv i munnen, vissa dagar äter han jättebra och han stoppar fingrar skedar, nappar o leksaker lååååångt in i munnen... Så nu ska vi prova refluxmedicin för andra gången då han kräks ganska mycket fortfarande, men jag tyckte inte det blev ngn skillnad sist vi provade men men,,,

    Så skönt att få klaga av sig lite!!

    Livsglädjen, vad ville du veta om spirometrin?? Det är ett ganska "svårt" test att genommföra på barn, men inget farligt, det är nog därför de vill att han ska "öva". Det gäller att han kan ta directions.. Han kommer att få andas vanligt i en "tratt" som är kopplad till en dator och sen när en sköterska säger nuuu, så ska han ta ett djupt andetag och sedan blåsa allt vad han har ut genom tratten tills lungorna är alldeles "tomma" (gud förlåt min svenska, har så svårt att hitta orden när jag inte pratar svenska på dagarna längre)
    Sen får de ut massa parametrar där de främst tittar på om han har tendens till astma.. Om han har astma eller lite täta lungor så är det svårare för honom (det tar längre tid) att blåsa ut all luft ur lungorna.
    Sen kommer han antagligen få en inhalation med luftrörsvidgande och göra testet igen efter 10min, för att se om han får bättre resultat efter inhalationen...
    Som sagt det är ett standard test på barn med astma o allergier eller andra lungsjukdommar och det är ett test som man kommer att vilja följa, för det är lite individuella resultat så det är bra att kunna jämföra med tidigare tester.

  • mammamumin

    Dietisten var mest intresserad av att han skulle få i sig illräkligt med näring o äter han 700ml med 1dl mjölk o 6msk grädde varje dag så ska det funka.
    men mitt problem är ju så mycket mycket mer. Jag skulle vilja veta varför han inte äter, de säger bara att det är normalt för prematurer vilket jag vet att det är. mén är det inte konstigt att han då vissa dagar kan äta 200ml på 10min o andra dagar inte vill äta alls o skriker bara flaskan kommer i närheten av honom...
    jaja vi är fortf i schweiz det har jättebra läkare här men som sagt jag vet inte om det är jag som är otydlig eller om de helt enkelt inte kan göra ngt mer. Vi går ju hos dietist o ska till en logoped, men de tycker att han växer o går upp i vikt bra även om det är i underkant, jag försöker säga att jag sitter säkert 4-5h per dag o bara försöker få honom att äta...

  • mammamumin

    Hej

    Tack för era svar ang trilskning med mat. Ante äter ersättning rätt bra, men vill inte äta riktigt så mycket som vi hade velat. Dietisten tyckte vi skulle tillsätta en msk grädde o 1msk mjölk i varje flaska, för då fick han i sig de kalorier o kalcium som han behöver. Då behöver han inte äta mer än 700ml/dag vilket oftast går rätt enkelt.

    Vi kämpar på med skedmatning. Det är eg inte skeden som är problemet, han stoppar den så långt in som det går o d-vit går hur bra som helst nu. Men så fort det är ngn annan konsistens som han inte är van vid så kräks han, och det är ingen liten spottkräkning, det är hulkningar från tårna och stor kräkning, så det måste utlösa ngn ofriviilig kräkreflex hos honom. 
    Vi ska till logopeden för första gången på måndag, så jag hoppas att hon har lite råd att komma med.

    Dietisten tyckte att grädde var bättre än olja för det blandar sig bättre med maten och det är sällan Ante äter en hel flaska.. Men det är säkert bara en smaksak från dietist till dietist, en tsk olja är väl jämförvärt med en msk grädde..

    Ante har börjat med reflux medicin nu och jag tycker nog att han har blivit lite enklare att mata sedan dess.. peppar peppar....
    Han är intresserad av mat, det verkar mest som att det är hans överdrivna kräkreflex som sätter stopp för honom att äta. Ngn som har samma problem?

    Pellex3: Många många kramar!!!

  • mammamumin

    tänkte på det jennyc och livsglädjen ska man inte göra en flödesmätning på er? Fast det brukar vara senare i graviditeten ca v 20-24 så gör man en flödesmätning på livmoderartärerna, ifall man har dåligt flöde i dem kan kaaaan det betyda att man har högre risk för att få preeklamsi. Men är det bra flöde så brukar allt vara bra säger ma.

    De mätte mitt flöde i v17 i Budapest (jag bodde där då) och då hade jag dåligt flöde i mitt högra kärl och läkaren där sa att jag ska vila mycket och ta det lugnt för att jag har högre risk. När jag frågade min BM hemma så visste hon inte vad det var överhuvudtaget och läkaren trodde inte det var ngn fara. Men när jag hamnade på Östra i v23 så gjorde de en ny mätning på livmoderartärerna (obs inte navelsträngen) och såg att jag fortfarande hade väldigt dåligt flöde i hö artären, men då visste de ju redan att jag hade PreE.

  • mammamumin

    Livsglädjen: Vad skönt att höra att de har så bra koll på dig och att allt ser så bra ut. Jag förstår vad du menar med hur andra läkare reagerar. Jag var hos en privat gynekolog där jag berättade att jag hade fött ett barn i v26 efter preeklamsi. Hon reagerade som om hon aldrig hade hört talas om prematurer. Hon var även chockad över att jag fick preeklamsi så tidigt, det hade hon bara läst om sa hon... En gynekolog hallåå!! Henne kommer jag inte gå till när jag blir grvid iaf Glad

    Ante kryper runt som en liten hund och vänder o vrider på allt han kommer åt. Så nästa vekca ska jag till IKEA o köpa hela avdelningen vad gäller barnsäkerhet!!
    Han försöker även resa sig, men vår sjukgymnast vill inte att vi ska uppmuntra honom för han är fortfarande så stel i armarna så det är bra om han kryper lite till...

  • mammamumin

    Hej


    Grattis Alma!! Och jag håller tummarna för Elias att allt är bra med hans njurar.


    Ja imorgon är det prematurdagen och imorgon så fyller Ante 1år!!! (9mån) Helt galet, känns som en evighets sen vi låg på sjukhus, men ändå är känslorna så nära.. För ett år sen så flyttades jag över på spec-förlossningen och överläkaren på Östra kom och berättade att varken jag eller bebisen mådde bra så de måste avbryta graviditeten.. USCH vd hemskt det var..

  • mammamumin

    Tack Futurum: Jepp idag är det Antes födelsedag!! Hipp hipp Hurra!!! Det känns som en evighet sen jag låg på sjukhus. Vi har faktiskt köpt hus idag också så det är mycket att fira!

    Jättefin artikel Futurum, jag är så gråtmild idag så jag gråter för allt, verkligen jättefin artikel iallafall.

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17