• Svar på tråden Vi som fick barn runt 11 oktober i Stockholm del 3
  • Emlak

    Just nu har Nellie ett par fodrade vinterskor från vincent och sen kommer hon ha både fodrade och ofodrade gummistövlar ( oxå vincent, ja vi köpte ju upp halva lagret där )

    På extrahyllan är det bra att ha många extra plagg då det går åt mycket kläder då dom ex tvättar eller spiller mat.. så tröjor och byxor och strumpor och bra att man  märker upp med namn, sen någon tjockare tröja eller fleesställ nu när de är vinter, vantar är bra att ha extra av då de lätt försvinner i mängden.. kläderna ryms på barnets hylla sen är de olika för olika förskolor om man ska ha med kudde och filt men om de är en trygghet så ska man givetvis ta med de.. sen något att sova med som man är trygg med hemifrån även om man inte är beroende av något mjukdjur eller napp så är de bra att ha något som luktar hemma..

    Till våren är de galonisar som gäller antingen att ha ovanpå overall eller en fodrad för de är sånt slaskväder, många förskolor vill även att man har hjälm då det är halt ute men är gården platt så brukar de inte behövas..


  • MammaMila

    Toppen! Tack för tipsen. På PoP rekommenderade de idag ofodrade galonisar... de kan man väll som du säger ha utanpå overallen nu om det behövs och ha ett varmt ställ under sen i vår om det behövs.

    I Valbo där jag kommer ifårn ska alla barn ha hjälm när de leker ute. Jag har inte hört att det är obligatoriskt här men det ska jag absolut säga att de ska ha på Castor. Hans huvud har varit med om tillräckligt


  • panne

    Jag kan varje kväll nästa vecka utom fredag och lördag. Söndag den 6:e kanske vi kan ta en lekdejt med barnen?

  • millis2

    Ja vad roligt, middag en kväll vore superskoj. Jag kan bara måndag och onsdag. Och sen åker vi till gbg på fredag och kommer tillbaka på söndag. Så jag önskar vi kunde ta lekdejten helgen efter :) På lör t ex. Hur kan ni andra?


    Silas 091014 - mirjas.blogspot.com
  • skanka

    Hej allihop
    Jag tror onsdag passar mig med, ska kolla den här gången så dte inte krokar med något.

    Vi kör med HM,s gummikläder och  Vikings fodrade gummistövlar när det är slaskväder. Annars har vi i år reima overaller och viking skor. Amelia har även tvådelat ibland.  Vintrarna som varit har vi til Amelia varvat med reima pop everest och didrikson. Är nog mest nöjd med everest overallen.

    På dagis med extrakläder så blir nog Amelia o Klara lite som "skomakarns barn"  Jag är dålig på att ha extrakläder där. Sist var Amelia sflera storlekar för små. Kan ju bero på att hon inte behövt använda några iof.  Klara har en uppsättning byxor en tröja o ett par strumpor.  Jag måste oxå erkänna att jag är dålig på att namna deras kläder, Ytterkläder skor och hjälmarna är namnade. Men resterand ekläder är lite halvt dåligt namnade.  Jag ursäktar dte med att jag bara är lat och inte gjort det. Plus att jag själv på mitt jobb brukar känna igen barnenskläder utan att titta efter namn. Nu namnar man ju inte enbart för personalens skull. Har man namnat så är ju chansen mycket större att vi får det tillbaka när det kommit hem till fel person el hamnat på fel avd. Sen kan dte ju komma vikarier också.

    På våran förskola har man ett eget skåp på den ena avd förutom där man hänger ytterkläderna. På den andra har alla en egen låda..

    Annars så rullar allt på här, peppar peppar så hoppas jag att Klara har samma motstånd mot sjukdomar som Amelia, då hon ännu inte varit sjuk, förutom problem med öronen som int eär öroninflamation.
    Jag har bytt jobb och jobbar nu i Täby.

  • Emlak

    Jag vet inte om jag kan i veckan, beror helt på hur Nellie mår..
    Hon har varit sjuk i snart en vecka, hög feber och öroninflamation, tror hon spräckt ena hinnan och har jätteont, för hon är jättegrinig och arg till på köpet, hon vägrar äta, äter knappt glass nu... så hoppas hon är bra snarat igen, jag är iaf hemma och vabbar måndag och tisdag.. På tisdag skulle jag ändå vara hemma för ska på lunch på Cafeopera med loppi.se, de ska bli spännande  hoppas bara Nellie mår bra till dess, annars får man väl hoppas hon sover gott i sin vagn..  Hon har fått Kåvepenin och de är så värdelöst, smakar hemskt och hon spottar ut och är jätteledsen bara man "hotar" med sprutan, förstår inte varför någon utvecklad barnmedecin med så äcklig smak, jag ogillar sånt som smakar och luktar fudge då jag själv fick sån kåvepenin då jag var liten..


  • nettiz74

    Åh stackars Nellie :( hoppas hon snart kryar på sig snart och får matlusten tillbaks.. Såå jobbigt när ens små hjärtan är sjuka..

    Jag äter gärna oxå ute med er i veckan.. Lite surt dock att Peter alltid har grabbkväll med middag ute första onsdagen varje månad... Det är såklart en sådan onsdag nu. Ska prata lite med honom och se ifall han kan hoppa över sin träff denna gång..
    För jag vill också komma iväg en stund :)

  • Emlak

    Vad är planen, blir det något imorgon?
    Jag kan komma om Nellie är sjuk för då är Martin hemma med henne annars måste jag hämta på föris..
    Någon som har tid och platsförslag?


  • nettiz74

    Ja, hur blir det imorrn?
    Jag kan också komma för Peters grabbträff flyttades till nästa vecka..
    Jag älskar wokhouse Men där har ni ju redan varit.... För mej spelar det ingen roll vart..
    Har inget bra förslag..återkommer ifall jag kommer på nått

  • Emlak

    På Upplandsgatan finns det en trendig pizzeria som heter pizza hatt dom har surdegsbottnar de e jag sugen att testa :)

  • lillakotten

    Tjejer, är det någon som har tips på hur man ska handskas med frustration? Ella bygger torn med duplo och det går ju sönder när hon bär runt på det så hon har vrålat i typ 40 min nu. Kastar bitarna runt sig för att sedan försöka igen. Jag försöker att inte lägga mig i för mycket. Men finns det något man kan göra?!

  • Sandyjoe

    Vi försöker avleda så mycket det går men annars får han bli arg. Tänker att det går över förr eller senare. Men det
    är mkt ilska för minsta lilla sak härhemma, som att han inte kan välja att bli bara lite sur för något utan kör 200 % för allt. Och däremellan är han ju hur snäll och go som helst. Måste vara en fas...

  • panne

    Hej!
    All kontakt oss emellan verkar ha tagits över av facebook vilket jag tycker är mycket smidigare men det finns ju några här som inte har facebook så till dem tänkte jag berätta att vi tänkte ses nu på söndag den 15 maj hemma hos Maria i Åkersberga.

    Vi ska ha ett inredningsparty så du bestämmer själv om du vill ha med barnet eller inte och om du vill åka med någon så finns det plats i våra bilar.

    Maila mig om ni vill hänga med!
    persson.annelie@gmail.com

  • Junior10

    Hej.
    Hur nära 11 oktober är era barn födda ?
    Hoppar in här med en som född 25 oktober.
    Har letat som en tok här efter föräldrar med jämngamla barn i Stockholm, men inte förens nu jag hittade hit. 

  • Junior10
    lillakotten skrev 2011-05-10 23:09:10 följande:
    Alla våra barn är födda i oktober 09 :). Min dotter är född den 13:e
    Ah, 09. Min är en -10. =/
Svar på tråden Vi som fick barn runt 11 oktober i Stockholm del 3