• jennie88

    När slutade era barn äta på natten?

    Min son är fem månader och äter fortfarande på natten. Han somnar ca 18-19 och äter sedan 1-3 gånger innan han vaknar vid 5-6 på morgonen. En natt har han sovit hela natten men då var han sjuk. Han sover i egen säng och han ammas varannan natt av mig och får ersättning varannan natt av sin pappa. Han äter något mer om han ammas. Han får mest mat dagtid, frukost, lunch, middag, och ammas däremellan.

    Hur länge åt era barn på natten? Berätta gärna om de ammades eller inte. Skulle vara skönt att veta ungefär hur länge man måste "stå ut" :)

    Jag förstår att han är helt normal men varför behöver vissa barn äta på natten och andra inte? Finns det något vi kan göra för att få honom att sova längre?


    Mamma till underbara Valter född 100126
  • Svar på tråden När slutade era barn äta på natten?
  • loisan31

    Det var nog närmare två månader om jag inte minns helt fel som han sov hela nätter.

    Loisan31

  • SusanneG

    Slutade amma på nätterna vid 11,5 månad med min minsta.
    Och vid 13 månader med min största.


    Älskar mina barn - son född 050413, dotter född 090624
  • Felicia

    Min dotter är 9månader nu och äter fortfarande på natten. Minst en gång iaf. Har försökt med alla möjliga trix att få henne att sluta, men inget tycks fungera, så det blir välling

  • jeeri74

    Min son slutade helt när han var runt 8 månader, när han slutat amma på dagen, innan dess gick det i perioder. Han hade en bra period runt 2-3 månader då han ofta sov utan mat mellan 11 och 05. Dottern däremot slutade när hon var över året, och hade kommit igång med riktigt mat ordentligt -hon ville inte riktigt äta vanlig mat.

  • nystan1

    Freja slutade äta på natten efter ungefär 2 veckor.
    Ammade henne, och fortsatte med det till hon var 7 månader.

    Enligt mitt bvc så behöver inte barnen rent fysiskt äta på natten efter 6 månader, men att de kanske fortfarande behöver den tryggheten.
    Tror man får titta på sitt eget barn och se hur han/hon vill ha det.

  • PruttPottan

    Sonen slutade äta nattmål vid ca 3 månaders ålder, det var lite efter vi gick över till ersättning då ammningen inte fungerade. Innan dess hade vi varit på neo en måna  och han sondades så starten var inge vidare.

  • Agda90

    Rent näringsmässigt behöver bebisar inte äta efter att de har blivit 8 månader fick jag veta av en läkare. 

    Min dotter var runt året när jag helt enkelt tröttnade på att nattamma. 
    Sonen var 8 månader när han började tugga på mig med sina sylvassa tänder. Så det fanns inte på kartan att fortsätta. Efter två nätters tandagnissel från sonens sida sov han hela nätterna. 

  • Anonym4848

    Jag ammade inte utan hon åt ersättning från start. Slutade på natten kring 11 månader, men då var det bara 1 flaska per natt de sista månaderna innan det. Vi försökte inte sluta på natten utan lät det ske naturligt.

Svar på tråden När slutade era barn äta på natten?