• TomMon

    Taiwan och icke troende?!

    BFA meddelade mig att vi eventuellt inte kan välja Taiwan, eftersom jag inte är med i svenska kyrkan. Men hon som informerade mig om detta var inte helt säker, då det ofta är rotation på personal på beslutande poster i landet.


    Vad är er erfarenhet av detta? Är det idé att gå med bara för detta? Egentligen är jag emot det, men är det vad som krävs så kanske man ska tänka om? Men i vår utredning står det att jag inte är med i Svenska Kyrkan, så det är ju ganska uppenbart om jag går med att jag endast har gått med för detta ändamål...

    /TomMon


     


     

  • Svar på tråden Taiwan och icke troende?!
  • Namaste72

    Eftersom det ofta är den biologiska mamman eller någon släkting som väljer a-föräldrar i Taiwan så hade iaf JAG haft väldigt svårt att låtsas vara troende.
    Men som sagt, det kan ju vara så att det faktiskt inte spelar någon roll vad det står i utredningen och bedömer BFA det som att ni kanske kan köra på Taiwan så hade jag litat på det


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • TomMon

    Ja, låtsas vara troende är ju en annan sak. Jag hade ju inte blåljugit, det hade ju stått i våra papper isåfall att jag nyss gått med i svenska kyrkan. Hade jag fått en fråga om det så hade jag varit ärlig. =)

    Jag är bara nyfiken på andra som har adopterat från taiwan, eller har funderingar ditåt, om det är någon som är precis som jag, och inte är speciellt troende? Förstår att det är svårt att se in i framtiden, men om jag hörde redan nu att alla som någonsin funderat på taiwan varit med i svenska kyrkan och  är aktivt kristna, så hade jag och mannen kunnat ställa in siktet på något annat land i våra drömmar...

    /TomMon

  • Namaste72

    Det var ju himla synd att det står med i utredningen  

    Hoppas du får bra svar från någon Taiwan-familj


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Smulan1973

    Om inte reglerna har ändrats hos BFA så måste man inte vara troende för att få adoptera från Taiwan, endast att vara medlem i kyrkan räcker.

  • Mandarinmamma

    För att få adoptera från Taiwan tror jag att det behöver stå i hemutredningen att man har en kristen livssyn. Man behöver ju inte vara medlem just i Svenska kyrkan för det. Har för mig att man fick skriva något om det i det personliga brevet som ska skrivas då man samlar papper till Taiwan, men jag minns inte säkert. Kan ha varit så att vi valde att skriva något extra för att öka våra chanser då man ofta "konkurrerar" med amerikanska familjer som, om man generaliserar,  har ett helt annat förhållande till religionen än vi svenskar.

    Vi behövde inte styrka något medlemskap i Svenska kyrkan eller annan kyrka under vår adoptionsprocess så om inte papperssamlandet har ändrats de senaste två åren så bör det inte behövas.

  • Smulan1973
    Mandarinmamma skrev 2010-07-24 23:20:16 följande:

    För att få adoptera från Taiwan tror jag att det behöver stå i hemutredningen att man har en kristen livssyn. Man behöver ju inte vara medlem just i Svenska kyrkan för det. Har för mig att man fick skriva något om det i det personliga brevet som ska skrivas då man samlar papper till Taiwan, men jag minns inte säkert. Kan ha varit så att vi valde att skriva något extra för att öka våra chanser då man ofta "konkurrerar" med amerikanska familjer som, om man generaliserar,  har ett helt annat förhållande till religionen än vi svenskar.

    Vi behövde inte styrka något medlemskap i Svenska kyrkan eller annan kyrka under vår adoptionsprocess så om inte papperssamlandet har ändrats de senaste två åren så bör det inte behövas.


    Ja just det, kristen livssyn var det ja. Det var jag som skrev fel. Sorry!
  • TomMon

    Tack för era svar! Kunde inte se ditt senaste inlägg Smulan, men det kan vara min dator som spökar.

    Det dumma är ju att det i vår utredning står att jag inte är med, men eftersom vår trossituation var med som en av punkterna på utredningen så antar jag att det är obligatoriskt. Hoppas du har rätt Systerbus, och att reglerna inte ändrats. För en kristen grundsyn har jag ju, jag lever efter de värderingarna, plus att jag går i kyrkan vid dop, begravningar och bröllop.

    Men, räcker inte det så får vi väl tänka om antar jag, även om Taiwan är ett av våra absoluta favoritval...

    /TomMon

  • M2003
    TomMon skrev 2010-07-25 09:33:22 följande:
    Tack för era svar! Kunde inte se ditt senaste inlägg Smulan, men det kan vara min dator som spökar.

    Det dumma är ju att det i vår utredning står att jag inte är med, men eftersom vår trossituation var med som en av punkterna på utredningen så antar jag att det är obligatoriskt. Hoppas du har rätt Systerbus, och att reglerna inte ändrats. För en kristen grundsyn har jag ju, jag lever efter de värderingarna, plus att jag går i kyrkan vid dop, begravningar och bröllop.

    Men, räcker inte det så får vi väl tänka om antar jag, även om Taiwan är ett av våra absoluta favoritval...

    /TomMon
    Taiwan är ett bra adoptionsland. Nära bekanta till oss dotter adopterades via CSS. Biomamman hade valt just CSS för hon önskade att föräldrarna skulle vara kristna. I hennes värld var Kristna människor snällare än icke kristna.
  • Mandarinmamma

    Kraven skiljer sig åt mellan de olika barnhemmen/organisationerna. För Bfa räcker det med en kristen livssyn. Genom Barnens vänner kan man adoptera från CSS och då krävs att man är aktivt troende och deltar i kristen verksamhet. Det andra barnhemmet som Barnens vänner samarbeter med, Cathwel, har inte de kraven.

    TomMon: Det du möjligen kan göra är ju att fråga Bfa om det går att göra ett personligt tillägg/ brev utöver hemutredningen där du beskriver att du har en kristen livssyn, men inte är med i Svenska kyrkan osv. Hör med Bfa om det kan vara ett alternativ.

    Taiwan är ett helt fantastiskt land att adoptera från och jag kan varmt rekommendera Bfa. Det du också kan göra är ju att redan nu kolla med Barnens vänner också och möjligheter att adoptera genom Cathwel.

  • Kvarnlyckan

    Hej

    Det skall tilläggas att hela Taiwan inte är kristet och att när vi skrev ett personligt brev till modern så strök BFA allt som hänvisade till religon, kristendom och dop då det enligt dem inte var säkert att det var en fördel då långt ifrån alla biologiska föräldrar är kristna.

    Hurvida man måste vara medlem i svenska kyrkan eller inte vågar jag itne säga då vi liksom av ohejdad vana var det. Till Taiwan skriver man ju ett personligt brev på ca 6 sidor så där har man ju möjlighet att lyfta det som inte finns med i hemutredningen. Elller så får man kompletera hemutredningen med ett intyg från socialsekreteraren.

  • TomMon

    Tack för all er info! Måste säga att jag känner mig lite mer hoppfull efter era svar, det verkar ju inte helt omöjligt att adoptera från Taiwan som icke medlem i svenska kyrkan.

    Har BFA båda barnhemmen, eller är det endast BV som har Cathwel?

    /TomMon

  • Kvarnlyckan

    BFA samarbetar med två organisationer, Chung Yi och CLWF (tror jag fick bokstäverna korrekt). Ingen av dessa har krav på att du är aktivt kristen. Båda har barnhem men också ansvaret för många barn som är placerade i familjehem i avaktan på adoption. De flesta barnen kommer från Chung Yi.

    BV har som sagt var Cathwel och CSS, varav den sista har krav på att du är aktivt kristen.

  • TomMon

    Tänkte bara meddela att jag efter diskussion med BFA beslutat att gå med i svenska kyrkan. Det enda som skiljer min man och mig åt när det gäller våra värderingar är ett medlemsskap, och jag tycker det är onödigt att det ska stå ivägen för oss som blivande föräldrar. Dessutom ska vissa detaljer angående åsikter kring religion tonas ner i vår utredning, och den ska därför upp i nämnden igen. Men tid är ju en sak som vi blivande adoptivföräldrar har mycket gott om, inte sant?

    Detta känns helt rätt, och jag är glad att jag lyfte frågan här på FL i god tid, så att jag fick tid på mig att göra de förändringar som verkar vara nödvändiga för att vi ska nå vårt gemensamma mål!

    /TomMon

  • Angla

    Jag tycker ni gör helt rätt! Vi är med i Svenska kyrkan båda två men har valt att inte döpa Liten tom detta skulle kunna vara ett hinder enl Bfa i Taiwan. Vår räddning var att det i hemutredningen framkom mycket tydligt att vi gjort detta val åt Liten av respekt för andra religioner i Litens ursprungsland.


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • TomMon

    Ja, det där med dop ska tonas ner i utredningen. Men hur kan de egentligen kräva det, när det isåfall blir aktuellt så är ju barnet vårt? Men i nuläget kan jag till och med gå med på ett dop, om det nu ska vara det som krävs...

  • Angla

    Fast till oss menade de tvärtom, att vårt ickedop var negativt.


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • Chimamanda

    Följer diskussionen med intresse, eftersom jag själv tycker att Taiwan verkar vara ett spännande land. Det blir lite knepigt, verkar det som, när vissa barnhem är kristet baserade pga att de startats av missionärer(?) medan resten av landet har fler olika religioner och Buddhismen är den största religionen. Då är antagligen inte föräldrarna kristna, medan barnhemmen lägger vikt vid kristen bakgrund. Låter lite snårigt, tycker jag, men går säkert att få rätsida på.
    Lycka till med adoptionen, ts!

Svar på tråden Taiwan och icke troende?!