• Maganda

    Vaccination

    Hej!

    Ni som har vaccinerat er inför resan då ni ska hämta ert kära adoptivbarn, vilka sprutor tog ni och vad fick ni betala?

    Enligt patienthandboken i vårt landsting ska det vara gratis med vaccinationer inför resan och jag ringde för säkerhets skull och kollade upp detta med vaccinationsmottagningen. De sa då att vi lägger ut kostnaden och sedan får vi pengarna tillbaka från Adoptionscentrum. Stämmer verkligen detta? Jag blev lite misstänksam eftersom det ändå står i patienthandboken att det är avgiftsbefrielse. Borde det inte vara landstinget som betalar då? Har organisationen nån del i detta?

  • Svar på tråden Vaccination
  • Längtande mamma

    Hej!

    Nej organisationerna har inget med detta att göra. Om det står i ert landstings handbok så är det de som står för kostnaden. Om det sedan betyder att ni slipper betala eller om ni får kräva ut pengarna i efterhand får ni ta upp med ert landsting.

    Vi får punga ut med alla omkostnader själva för vårt landsting har inte insett att en förlossning kostar avsevärt mycket  mer och ger ändå bara samma utdelning... 

  • Marie IE B

    Vi tog Havrix och polio plus att maken fick komplettera med en ny stelkramp. Vi fick betala vaccinet själva och jag har för mig att varje spruta kostade ca 300 kr. Vi var i Kina.

  • Maganda

    Tack för era svar. Det känns som hon jag pratade med på vaccinationsmottagningen inte hade så stor koll då. Tråkigt att man ska behöva bråka om allt som adoptivförälder.

  • elle1

    Hej,

    I vår kommun så står dem för kostnaderna för både läkarundersökningen & eventuella vaccinationer som vi kommer att behöva när det väl blir dags! Vi fick ett intyg när vi var på första mötet med soc som vi har visat upp när det har behövs så har vårdmottagningen fakturerat kommunen.

    Lycka till!

  • Namaste72
    elle1 skrev 2010-07-26 13:34:28 följande:
    Hej,

    I vår kommun så står dem för kostnaderna för både läkarundersökningen & eventuella vaccinationer som vi kommer att behöva när det väl blir dags! Vi fick ett intyg när vi var på första mötet med soc som vi har visat upp när det har behövs så har vårdmottagningen fakturerat kommunen.

    Lycka till!
    Vilken toppenkommun!
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Marie IE B
    Namaste72 skrev 2010-07-26 14:47:17 följande:
    Vilken toppenkommun!
    Jag hörde en gång att i de landsting där friskintygen är gratis är också vaccinationerna gratis men det var inget som någon visste något om när det var dags för våra vaccinationer tyvärr men OM det är så att ni fått undersökning och intyg gratis så är det ju värt att kolla upp
  • Namaste72
    Marie IE B skrev 2010-07-26 15:31:16 följande:
    Jag hörde en gång att i de landsting där friskintygen är gratis är också vaccinationerna gratis men det var inget som någon visste något om när det var dags för våra vaccinationer tyvärr men OM det är så att ni fått undersökning och intyg gratis så är det ju värt att kolla upp
    Tyvärr. Vi fick betala allt. Visserligen fick vi iaf göra hälsoundersökningen på vårdcentralen efter en del tjat, men det blev 370 spänn per person iaf....

    Egentligen borde man kolla upp vilka kommuner som är så här generösa, samt vilka som till och med betalar föräldrautbildningen och publicera i a-organisationernas tidningar
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • elle1

    Kungsbacka bor vi i  & de har varit snabba med handläggande & allting så det har varit skönt!

  • Thi 08

    Hade redan havrix (hepatit a) och hepatit b hade jag redan tagit genom jobbet. Jag tog DUKORAL mot kolera (som smittar genom mat och vatten) som är ett flytande vaccin. Även malariatabletter är att tänka på om man ska till ett malariadrabbat område. Malaria är väldigt farligt. Idag finns hepatit a+b i en spruta som heter TWINRIX. Det är olika sorter av "gulsot" som sätter sig på levern. Finns även något på apoteket som man köper receptfritt som heter immodium om jag minns rätt. Det är för att hålla magen i balans/ kunna stå emot magsjuka bättre. Polio var jag inne på, men tog aldrig det. Enl min vaccinationsmottagning skulle man gärna ta den. Under min resa gick ju "svininfluensan" så jag var väl mest rädd för den

  • Maganda

    Ni som vaccinerat er, när tog ni kontakt med vaccinationsmottagningen? Det känns som att det ibland kan vara för sent vid barnbesked eftersom ibland kan det ju vara väldigt kort tid mellan barnbesked och resa. Och vissa sprutor som exempelvis twinrix måste ju planeras och tas i god tid före resa. Så egentligen borde man ju vara steget före och vaccinera sig när det börjar närma sig barnbesked. Hur har ni tänkt?

  • Marie IE B

    Vi kontaktade VC direkt när vi fått bb, sex veckor till resan. Vi fick tid för vaccinering bara 3-4 dgr innan avresa. Vi tog bara Havrix och en dos räcker, den andra tar man efter ca 6 mån. Jag tror inte att några av de vanliga vaccinationerna som krävs är "färskvara" utan kan tas god tid innan.

  • Svinto

    När vi åkte till Kina tog vi Twinrix mot Hepatit och Dukoral (tror jag) mot kolera. Tror detta var de enda. Betalade allt själv.
    Nu till Korea hade vi ju redan skydd mot Hepatit. Tog inga andra sprutor. 

  • Vallmo75

    Vi vaccinerade oss med Twinrix i samband med det ppd-test vi skulle göra  för att kolla om man har Tuberkulos, krav från adoptionsföräldrar till Korea. Samtidigt passade jag på att ta spruta 1 mot TBE samt TBC, fast den har jag sedan läst ska vara totalt onödig. Det kostar ju en del att vaccinera sig så om du kan få pengarna tillbaks av ditt Landsting är det ju toppen. När du väl går och vaccinerar dig kan det ju vara bra att kolla upp ditt Polio-skydd och förnya ditt Stelkrampsskydd också, killarna får ju förnyat i lumpen men tjejer måste fixa detta själva. På http://www.vaccinationsguiden.se/ kan du ju se vilka vaccinationer man rekommenderar för "ert" land.

Svar på tråden Vaccination