• Magnolia82

    BF Mars 2011- Lund-Malmö-området

    Jag och min sambo väntar nu vårat första barn och det känns så spännande att vi ska bli föräldrar!

    Jag skulle gärna vilja lära känna fler blivande mammor  och det hade varit roligt om ni bor i Lund-Malmö-området då jag själv bor i Lund. Tillsammans kan vi följa våra graviditeter och dela upplevelser och tankar m.m. Glad

    BF är den 11 mars 2011 och jag är nu i vecka 9, 8+2.

    Vem mer där ute vill följas åt?!    {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden BF Mars 2011- Lund-Malmö-området
  • Zygo

    Kollade upp gravidyogan på Gerda idag. Det är ju en slags kurs med 12 deltagare som dessutom kostar 350 spänn. Jaha, jag som trodde de skulle köra några pass i veckan. För ALLA. Det här var ju en besvikelse.
    Väntabarn-gympa... jag avskyr gympa.

    Får väl bli simning då.

    Inga kramper i vaderna än så länge på nätterna, däremot är jag väldigt sugen på just kalciumprodukter.

    Vad äter ni andra för vitamintillskott eller liknande? Jag åt nåt från apoteket men slutade då det är 600 mikrogram folsyra  i det och det behöver ju varken bebis eller jag nu, dessutom är det vitamin K i det och jg är lite nervös för blodproppar. (Forskning visar på att större doser folsyra under lång tid ger en rejält ökad risk för bröstcancer, o jag har ätit dem i två års tid).

  • Bodelind

    Jag äter 1000 mg kalcium, D-vitamin tillskott samt ett annat vitamintillskott med järn och annat i varje dag. Det blir en del tabletter men det är detta som jag fått "order" av barnmorskan att äta för att min kropp ska fungera.

  • tessimessa

    Jag äter en multivitamin Kvinna från Apoteket som innehåller lite av varje, folsyra, järn, kalcium etc. Sen kompletterar jag som sagt med extra kalcium. Än så länge behöver jag inget mer järn-tillskott än så men det kommer säkert längre fram.
    För magens skull äter jag också psyllium-frön varje morgon, 2 msk!

  • Bodelind

    Var hos barnmorskan igår. Har blivit tillsagd att äta ännu mera järn än jag redan gör då min järnreserv är väldigt liten. Annars var allt ganska bra. Bebisen växer och hjärtat slår så fint.

    Har tydligen mågon bakterie i kroppen som man måste behandla mig för vid förlossningen för att bebisen inte ska få lunginflamation direkt när den föds.

    Blev också rekomenderad att ta ut havandeskapsledighet ett tag innan förlossningen för att hjälpa kroppen.

  • tessimessa
    Bodelind skrev 2010-08-27 14:38:04 följande:
    Har tydligen mågon bakterie i kroppen som man måste behandla mig för vid förlossningen för att bebisen inte ska få lunginflamation direkt när den föds.

    Blev också rekomenderad att ta ut havandeskapsledighet ett tag innan förlossningen för att hjälpa kroppen.
    Ojdå! Vad var det för bakterie? Upptäckte de den via blodprov?

    Havandeskapsledighet verkar skönt! Min syster fick det när hon var gravid och jobbade på snabbmatsrestaurang. Det fanns ingenstans att omplacera henne till. Vad jobbar du med? Hur stor chans har man att få havandeskapspenning med ett "kontorsjobb"?

    Jag var på vattengympa i veckan för första gången! Det var riktigt kul faktiskt! Som jag hade befarat var det bara jag som var gravid och resten pensionärer (ingen chans att hitta sina "latte-mamma kompisar" alltså). Men de var gulliga och tyckte det skulle bli så kul att få följa "magen" under hösten!
  • Bodelind

    Någon form av streptokokocker. Vet inte om de upptäcktes via blodproven eller urinproven. Tydligen kan man ha det liggande i kroppen utan att själv bli sjuk. Så det kommer och går. Inget farligt men för barnets skull ska jag behandlas vid förlossningen.

    Jag jobbar på en förskola med barn 1-2 år, så det är mycket lyft, av och på klädning under vintern, sparkar och liknande så jag tror inte det ska vara så svårt för min del att få det. BM sa att jag skulle ta det lugnt under julen och bara mysa hemma i lugn och ro.

    Jag har ingen aning om hur svårt det är att få det om man jobbar på kontor, det beror väll lite på om man har mycket besvär eller inte och hur man mår. Man kan ju alltid ansöka och se.

  • AryHann

    Hej! 
     Jag har BF i April men jag hoppas att jag inte stor for mycket (speciellt darfor att min svenska ar inte sa bra - jag ar italiensk - och jag har inte hela tiden en svensk tangentbord...)
    Jag soker information kring gravid yoga i Lund och jag laste att manga av er vill gora simning och gravid yoga och etc.

    Jag planerar att simna i Delphinen (och jag faktist gor det) men under lunch darfor att jag jobbar nara dar. Basta tid av alla! det finns inte sa manga so simna i lunch tiden!

    Men nu jag ska forsoka forstar vad ska jag gora mer!
    Gravidyoga i gerdahallen later bra, men bara om jag ska gora ocksa pilates. Finns den nagon som ska trana pilates?
    Ar de bra for gravid pa Gerdahallen?
    om inte, vilke gravidyoga kurs kan ni rekommendera? Det ar bara att om jag bara gor gravidyoga i gerdahallen det kosta kanske sa mycket sa pa vilken stalle som helst och det ar kanske mindre svart att hitta en plats?

    Tack sa mycket i forhand! 

  • Cissi76

    Hallå! Här var det tyst! Vi borde vara i v. 20 o framåt nu! Hur mår ni andra, vore kul om tråden var lite aktiv!

  • tessimessa

    Jag håller med dig Cissi76! Hade varit kul att få igång tråden igen.
    Själv går jag in i vecka 37 den här veckan och känner stor som ett hus..! Ska bara jobba i tre veckor till, på halvtid, skönt! Jag hade rent mentalt inte orkat jobba heltid mer nu! Puh!

  • Cissi76
    tessimessa skrev 2010-11-15 15:50:36 följande:
    Jag håller med dig Cissi76! Hade varit kul att få igång tråden igen.
    Själv går jag in i vecka 37 den här veckan och känner stor som ett hus..! Ska bara jobba i tre veckor till, på halvtid, skönt! Jag hade rent mentalt inte orkat jobba heltid mer nu! Puh!
    Oj! Jag själv är i vecka 21 o börjar bli rund om magen Glad. Då jobbar du in i det sista... själv planerar jag gå hem från jobbet en månad innan beräknad BF.
  • Bodelind

    Jag går in i vecka 35 i morgon och inleder min sista vecka på jobbet innan jag går hem med havandeskapspenning.
    Känner att jag har fixat det mesta redan och kan fira jul och nyår i lugn och ro.

  • tessimessa

    Hej alla!

    Hur har det gått för er..? Det borde ha kommit några bebisar i tråden, eller?

    Min lilla flicka föddes den 19e december och är idag 3,5 månad. Det är fantastiskt!  Hjärta

  • Cissi76

    Hej!
    En flicka den 7/4 så 6 1/2 månader gammal! Mkt fantastiskt. Har ni tips på trevliga aktiviteter? Vi är rastlösa...

Svar på tråden BF Mars 2011- Lund-Malmö-området