• valkyrie

    vi unga med PCO nr 2

    tyckte det va dax för att skaffa en ny tåd nr 2

    här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

    här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

    finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

    vi är ett gäng tjejer som har skrivigt med varandra sen april. och har lärt känna varandra och varandras olikheter i denna sjukdom. (tilståd för er så känner så)  alla nya är vällkommna in

    VI SKA Plus tjejer!!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 09:47
    vår gamla tråd:

    www.familjeliv.se/Forum-7-133/m52107605.html

  • Svar på tråden vi unga med PCO nr 2
  • valkyrie
    terror skrev 2011-11-01 11:07:01 följande:
    Ok. Förstår. Kul att det såg bra ut! Det gjorde min sambos oxå, hade varit otroligt jobbigt om det var fel på båda..

    ja fy då är det dubbelt jobb att at sig igenom.

    hur går det för er andra nu? 
  • ettplustack

    Jag ska börja äta gulkroppshormon och metformin. Mina äggstockar såg fina ut men livmoderslemmhinnan var lite för tunn. Jag hade ett ägg när jag jag hos gyn och nu har jag lämnat blodprov igår och ska även lämna på torsdag för att se om ägget har varit tillräckligt stort eller nått sånt :)

    Så här går det trögt men det går :) 

  • längtarmkt

    hej allihopa!
    jag är inte riktigt aktiv, men jag har haft mycket i skolan på sistone.
    Här går det trögt dessvärre.
    Läkaren jag har gått hos ska lägga ner mottagningen så jag måste byta läkare vilket känns jättejobbigt när det redan är påbörjat på något sätt...
    men men... finns inte mycket att göra åt det.
    Skall ringa ny läkare idag i alla fall så hoppas jag att det rör på sig snart...

    Grattis till plusset!!!!
     
    Så oerhört lycklig för andra som lyckas, samtidigt mår jag så himla dåligt över att det inte händer mig...
    snacka om dubbelsidigt... 

  • terror
    längtarmkt skrev 2011-11-02 10:00:55 följande:
    hej allihopa!
    jag är inte riktigt aktiv, men jag har haft mycket i skolan på sistone.
    Här går det trögt dessvärre.
    Läkaren jag har gått hos ska lägga ner mottagningen så jag måste byta läkare vilket känns jättejobbigt när det redan är påbörjat på något sätt...
    men men... finns inte mycket att göra åt det.
    Skall ringa ny läkare idag i alla fall så hoppas jag att det rör på sig snart...

    Grattis till plusset!!!!
     
    Så oerhört lycklig för andra som lyckas, samtidigt mår jag så himla dåligt över att det inte händer mig...
    snacka om dubbelsidigt... 
    Känner precis som dig. Måste oxå byta läkare då min nuvarande läkare inte kan sätta igång en kur med sprutor då han bara jobbar varannan vecka. (pergotime funkade inte på mig). Så nu är remiss skickat till sophia hemmet. Den här väntan tar kol på en.
  • n0c87

    Hej allesammans!
    Nu måste jag ge er lite att hoppas över!!!!
    Trott eller ej men jag fick ett plus i oktober!!! Trodde inte mina ögon först såklart men igår var vi på första ultraljudet och fick se den lilla krabaten. Jag fick backa 3 veckor i graviditeten då de inte kan beräkna på min senaste mens eftersom att det inte stämmer då jag har PCOS... så jag är bara i vecka 15 men glad som tusan är jag!

    Jag har ingen aning om detta kan ha hjälpt men jag vill ändå delge er min historia: Jag åt ppiller i ett år då en barnmorska på kvinnokliniken rekommenderade mig att göra det för att höja hormonnivåer i kroppen. Jag slutade äta dessa i Januari för ett år sedan. Efter det fick jag ingen egen mens så tog primolut nor i juli (hoppas att jag säger rätt månad nu) och fick mens av pillerna i Juli... Jag bestämde mig samtidigt för att sluta äta godis och dricka läskedryck (inte för att jag är en så stor konsument av det hur som helst men)!!

    Den 30:e augusti fick jag mens igen - en egen mens som jag inte haft på över 2 år. Jag räknade 12 dagar från det (i fall att jag skulle ha ägglossning som de inte varit säkre på) och satsade järnet. Det verkar dock inte ha tagit då utan först 3 veckor efter det även om det känns lite konstigt....men de kan inte veta säkert på ultraljudet heller,...det KAN vara så att barnet växer för lite...men det får jag se senare.

    Hur som helst ni alla där ute. Jag tror faktiskt stenhårt på att mitt beslut om att inta mindre socker hjälpte mig att få min mens...jag har inte gått ner ett endaste kg då jag varit konstant förkyld och inte kunnat röra på mig men däremot tror jag att jag fick mensen med hjälp av det...och såklart att jag tog primolut också men det har jag gjort förr utan att få egen blödning månaden efteråt.

    Oj så långt det blev - förlåt.
    Men jag önskar er all lycka och håller tummarna för er.
    För oss tog det ca 4 år men det gick till slut!! 

  • terror

    Jag hann aldrig komma till sophia hemmet, den 26 dec plussade vi! Helt otroligt men sant! Jag ska bli mamma!
    Håller alla mina tummar och tår för er alla, snart är det även er tur!

    Och grattis till dig n0c87!! {#emotions_dlg.flower}

  • valkyrie

    Grattis ännu en gång till er som lyckats bli gravida.

    är vissar fortfarande ett starks Minus
    men jag har börjat med pregrotime nu är inne på kur 2. pratade med min nya gyn läkare och han ska även skicka oss på IVF snart ska göra cellprov och jag och mannen nåt blodprov,. men medas vi väntar på det blir dte pregro och i feb så blir det dubbl kur.

    håller tummar och tår för er andra       

  • rosalack

    Valkyrie? Det kanske är dags att skapa en ny tråd! en 2012 tråd!! denna börjar bli lite lång.
    har läst lite, några plus men många minus... 2012 kan väl bli vårat år???!!

    Jag har nu (äntligen) första kartan pergotime liggandes i skåpet. Har ätit en kur primolut nor nyss och väntar nu bara på mensen så jag kan sätta igång med pergo! Önskar ett plus till våren :) Kram      

  • valkyrie
    rosalack skrev 2012-01-09 15:03:23 följande:
    Valkyrie? Det kanske är dags att skapa en ny tråd! en 2012 tråd!! denna börjar bli lite lång.
    har läst lite, några plus men många minus... 2012 kan väl bli vårat år???!!

    Jag har nu (äntligen) första kartan pergotime liggandes i skåpet. Har ätit en kur primolut nor nyss och väntar nu bara på mensen så jag kan sätta igång med pergo! Önskar ett plus till våren :) Kram      

    hehe så en ny tråd klar www.familjeliv.se/Forum-7-133/m62913098.html
  • klum

    Hejsan alla där ute. Jag är helt ny när det kommer till PCO och önskar att ni alla här kan hjälpa mig på traven att förstå.


    Jag är 24 år gammal, har alltid haft frånvarande mens, fått mens kanske 1-2 gånger per år. Har aldrig tänkt ett steg längre vad det kan bero på för än nu. Var hos läkaren, han konstaterade att jag hade PCO, blåsor i båda äggstockarna. Han hade ingen mer info än så utan bad mig googla ... vilket jag kände var för jävligt. att man ska behöva googla sin sjukdom i dagens samhälle och att läkarna inte ens kan berätta vad fan det innebär. 


    Bokade en ny tid hos en annan läkare, tanten svarade att det är normalt, nästan alla kvinnor har detta, det är inget som är fel utan jag kommer ha enkelt att få barn när jag är 30-40 års åldern och att jag inte ska oroa mig.. MEN ingen frågar mig om när jag vill ha barn. Jag själv vill ha barn inom 2 år vilket leder med nu till detta tråden. Efter mycket googlade har jag läst om medecinern man får börja ta, och då börjar mina frågor som jag hoppas någon kan förklara för mig. 


    NÄR jag vill börja med dessa medecinerna, VART vänder jag mig? kostar det något? hämtar man ut det på apoteket? 


    HUR effektiva är dom? jag hade velat ha en procent aktighet. att ca 40 % av kvinnorna som tar dessa medecinerna får barn inom 1 år.. eller likande? . 
    Jag menar, om jag planerar att få barn om 2 år, börjar med medecinerna då, hur vet jag att de ens funkar för mig? tänk om jag måste börja med hormonsprutorna eller de andra? då kan de ta flera år?... eller? 

    förlåt om detta blir ett suddigt meddelande men är helt lost och vet inte om jag ska panika eller ta läkarens råd att inte oroa mig . 


    Kram / Klum

Svar på tråden vi unga med PCO nr 2