• CaCC

    Vårbebisar i Skövde med omnejd!

    Hej, jag heter Caroline och jag och min man väntar vårt andra barn i slutet av mars. Vi bor i Skövde och jag tänkte det vore kul att se om det finns fler i Skövde och här kring som väntar smått. Första, andra, tredje eller tioende spelar ingen roll.
    Vi samlas här!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-14 12:51
    Lägger länk till BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m54511778.html
  • Svar på tråden Vårbebisar i Skövde med omnejd!
  • CaCC
    Sessi skrev 2011-08-16 21:45:49 följande:
    Hej alla skövdebor! Är det någon här som har gått på spec. mottagningen på Kss istället för MVC? Jag är gastric bypass opererad och det känns inte som att de har ordentlig koll på vad detta innebär på MVC och detta börjar störa mig ganska grovt :) Så jag tänkte om jag skulle begära en flytt från mvc till kss..! Någon som vet hur jag ska gå till väga?
     På ett sätt känns det "onödigt" för jag är redan i v.25..samtidigt som det är nu alla kontrollerna börjar ordentligt och det känns viktigt att de vet vad de sysslar med och har koll..! Vilket det absolut inte gör just nu ! Detta känns inte bra alls. Det känns inte tryggt ! Så tacksam för svar så fort som det bara går =D'Tack på förhand
    Kram
    Jonna   

    Hej grattis till bebis i magen
    Jag antar att du menar Antenatalmottagningen. Jag hade kontakt med dem för jag tog blodförtunnande sprutor under mina graviditeter men jag gick på kontroller som vanligt på MVC.
    Påverkar din gastric bypass operation mycket under din graviditet?
    Jag tycker att du gör som så att antingen så pratar du med din BM på MVC om dina tankar, vem har du som BM? Eller så ringer du till Antenatal och pratar med dem direkt och förklarar hur du känner.  
    Lycka till! 
  • Sessi
    CaCC skrev 2011-08-16 23:26:23 följande:

    Hej grattis till bebis i magen
    Jag antar att du menar Antenatalmottagningen. Jag hade kontakt med dem för jag tog blodförtunnande sprutor under mina graviditeter men jag gick på kontroller som vanligt på MVC.
    Påverkar din gastric bypass operation mycket under din graviditet?
    Jag tycker att du gör som så att antingen så pratar du med din BM på MVC om dina tankar, vem har du som BM? Eller så ringer du till Antenatal och pratar med dem direkt och förklarar hur du känner.  
    Lycka till! 

    Hej! Tack så mycket :) Ja precis..och jag ska ta blodförtunnande under och 6 veckor efter förlossningen så det känns ju ändå som jag kommer ha kontakt med dem. Njae..det är väl mest mitt hb värde som sjunker (vilket det kan göra ändå) men det känns som dem inte förstår hur jag menar och ifrågasätter 3 olika förslag, som en som hade varit insatt i en sån operation aldrig hade föreslagit. Det hade varit skönt att slippa förklara detta varenda gång man rigner och vill ha rådgivning. Det är ju vissa tabletter jag inte kan ta osv. Järnrik kost funkar inte. Ja listan kan göras lång. Jag vill även ha ett tillväxtultraljud eftersom jag vill kontrollera om min bebis får i sig tillräckligt med näring pga min operation. Vet inte om de kommer förstå det alls på MVC..! Jag vet inte om jag vågar ta upp det min BM faktistk..är lite feg =/ Mina funderingar är nog mest om jag behöver remiss osv för att få komma dit istället. Solveig heter min BM..i efternamn vet jag inte :) Vem hade du? Tack det kan behövas =D
    Hoppas på bebis 2011
  • CaCC
    Sessi skrev 2011-08-17 20:20:31 följande:

    Hej! Tack så mycket :) Ja precis..och jag ska ta blodförtunnande under och 6 veckor efter förlossningen så det känns ju ändå som jag kommer ha kontakt med dem. Njae..det är väl mest mitt hb värde som sjunker (vilket det kan göra ändå) men det känns som dem inte förstår hur jag menar och ifrågasätter 3 olika förslag, som en som hade varit insatt i en sån operation aldrig hade föreslagit. Det hade varit skönt att slippa förklara detta varenda gång man rigner och vill ha rådgivning. Det är ju vissa tabletter jag inte kan ta osv. Järnrik kost funkar inte. Ja listan kan göras lång. Jag vill även ha ett tillväxtultraljud eftersom jag vill kontrollera om min bebis får i sig tillräckligt med näring pga min operation. Vet inte om de kommer förstå det alls på MVC..! Jag vet inte om jag vågar ta upp det min BM faktistk..är lite feg =/ Mina funderingar är nog mest om jag behöver remiss osv för att få komma dit istället. Solveig heter min BM..i efternamn vet jag inte :) Vem hade du? Tack det kan behövas =D

    Förstår att det kan vara jobbigt att prata med MVC om att man vill gå till någon annan. Men gör så att du ringer till Antenatal direkt och prata med dem om hur du känner.
    Jag hade Mia. 
  • Sessi
    CaCC skrev 2011-08-18 22:52:04 följande:
    Förstår att det kan vara jobbigt att prata med MVC om att man vill gå till någon annan. Men gör så att du ringer till Antenatal direkt och prata med dem om hur du känner.
    Jag hade Mia. 
    Ja det känns lite sådär. Nu har jag ialf fått en läkartid på mvc genom bm men ändå så känns det inte som de vet vad de pratar om. Igår tex skulle jag göra en glukosbelastning. Jag frågade sköterskan hur hon trodde min mage skulle reagera på detta pga min op. HOn sa  " Det brukar gå bra" sa hon! Hm! Det slutade med att jag blev väldigt dålig i magen och satt på toa två timmar! (ursäkta detaljerna) När jag berättade detta för sköterskan hur det faktiskt blivit så vart hon lite irriterad och nochalerade det lite ändå genom att säga att det är viktigt att kolla. Jag vet flera som reagerade när jag sa att jag skulle göra ett sådant prov, som också är opade. För de hade inte behövt göra någon sån pga man blir kass i magen..Det kanske man blir ändå. Men det rann liksom bara rakt igenom den här vätskan. Så man hann ju precis hem liksom! Det känns inte som de förstår alls vad de pratar om. Men jag ska ringa Antenental och prata med dem ialf. Och särskilt efter läkarbesöket då. För så här ska det inte behöva vara!
    Hoppas på bebis 2011
  • ALTP9082

    Ja tiden den bara springer iväg här, idag är de redan dags för 3 månaders kontroll å spruta, måste säga att jag är lite nervös inför sprutorna men förhoppningsvis så går de bra Ska bli spännande å se vad min lilla skatt väger idag, sist vägde han 6,6kg vid 2 månaders kontrollen så de är la säkert över 7kg nu Tungan ute Tror jag har någon form utav supermjölk med dunderväxthormoner elle nått

    Vissa dagar när jag tänker tillbaka på förlossningen å tänker på hur skönt de är när man tar i vid sista krystvärken å bebisen kommer ut å all smärta den bara försvinner, när jag tänker på de så skulle jag kunna föda hur många barn som helst för de är så häftigt, haha!

    Hur går de för er andra med dom små då?

  • CaCC
    Sessi skrev 2011-08-24 12:42:08 följande:
    Ja det känns lite sådär. Nu har jag ialf fått en läkartid på mvc genom bm men ändå så känns det inte som de vet vad de pratar om. Igår tex skulle jag göra en glukosbelastning. Jag frågade sköterskan hur hon trodde min mage skulle reagera på detta pga min op. HOn sa  " Det brukar gå bra" sa hon! Hm! Det slutade med att jag blev väldigt dålig i magen och satt på toa två timmar! (ursäkta detaljerna) När jag berättade detta för sköterskan hur det faktiskt blivit så vart hon lite irriterad och nochalerade det lite ändå genom att säga att det är viktigt att kolla. Jag vet flera som reagerade när jag sa att jag skulle göra ett sådant prov, som också är opade. För de hade inte behövt göra någon sån pga man blir kass i magen..Det kanske man blir ändå. Men det rann liksom bara rakt igenom den här vätskan. Så man hann ju precis hem liksom! Det känns inte som de förstår alls vad de pratar om. Men jag ska ringa Antenental och prata med dem ialf. Och särskilt efter läkarbesöket då. För så här ska det inte behöva vara!

    Hur har det gått för dig?
  • CaCC
    ALTP9082 skrev 2011-08-31 10:17:20 följande:
    Ja tiden den bara springer iväg här, idag är de redan dags för 3 månaders kontroll å spruta, måste säga att jag är lite nervös inför sprutorna men förhoppningsvis så går de bra Ska bli spännande å se vad min lilla skatt väger idag, sist vägde han 6,6kg vid 2 månaders kontrollen så de är la säkert över 7kg nu Tungan ute Tror jag har någon form utav supermjölk med dunderväxthormoner elle nått

    Vissa dagar när jag tänker tillbaka på förlossningen å tänker på hur skönt de är när man tar i vid sista krystvärken å bebisen kommer ut å all smärta den bara försvinner, när jag tänker på de så skulle jag kunna föda hur många barn som helst för de är så häftigt, haha!

    Hur går de för er andra med dom små då?
    Här har vi varit på 5 månaderskontroll idag och Emma fick sprutor och grät. Hon väger nu ca. 6,2 kg och är 62 cm. Hon har börjat äta gröt och idag åt hon jättebra, nästan 1 dl gröt. Kryper gör hon nog inom snar framtid också.
  • hjohanna

    Lilla Molly växer så det knakar nu med. Hon ser ut som en liten sumo, precis som det ska vara :)
    Hon käkar gröt som om det vore godis och älskar att sitta i sin bumbo-stol. Jag har alltid tyckt som verkar vara sååå onödiga. Men så fick vi en med på köpet när vi köpte lite grejer av en kompis och hon älskar den. Hon är nu 4 månader o nån vecka. Hon avskyr att ligga i vagnen, vill sitta upp och kunna kika. Finns ett läge att sitta på i vår liggdel på vagnen, funderar på att byta till sittvagn så hon kan halvsitta lite mer. är det alldeles för tidigt eller?

    Hon har fått för sig att det är himla gott att äta mitt i natten, så mellan 00 och 04 så måste jag kliva upp och blanda ersättning till henne. INTE kul. Hoppas det försvinner snart.

    Är du nere på arken någon me din lille Angelica? Jag har aldrig vart där men funderar på om man kanske ska våga sej ner, Molly tycker det är störtkul med andra bebisar.


    Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • ALTP9082
    hjohanna skrev 2011-09-05 11:09:38 följande:
    Är du nere på arken någon me din lille Angelica? Jag har aldrig vart där men funderar på om man kanske ska våga sej ner, Molly tycker det är störtkul med andra bebisar.
    Nä inte än, vet inte riktigt hur de funkar med allt de där. Men nästa vecka börjar fralla för alla å de ska jag nog gå på
  • Sessi
    CaCC skrev 2011-08-31 22:03:27 följande:

    Hur har det gått för dig?

    Oj gud så länge sen jag va här inne märkte jag! Det har hänt så otroligt mycket så tiden har bara sprungit iväg! Jag fick komma och göra ett tul ialf men det var ju för att jag ringde själv till ante. Så efter att ha tagit tag i det själv så gick det bra. Vikten uppskattades till 1784 gr så något under det normala men allt såg jättebra ut.
    Nu är jag i vecka 38 och var hos bm igår..har inte ökat något i sf-mått på två veckor så nu ska jag på extra kontroll nästa vecka. Har jag inte växt nåt då så antar jag att det är ett till ultraljud som gäller...
     
    Hoppas på bebis 2011
  • MrsB
    hjohanna skrev 2011-09-05 11:09:38 följande:
    Hon har fått för sig att det är himla gott att äta mitt i natten, så mellan 00 och 04 så måste jag kliva upp och blanda ersättning till henne. INTE kul. Hoppas det försvinner snart.
     Jag blander färdigt och har det i kyle inför natten så de e bara värma man vaknar knappt själv ens när man snabbt ligger i sängen o sover igen...
  • sheriin

    Hej på er! Jag är precis nyinflyttad till Skövde och väntar mitt första barn tillsammans med min sambo Andreas. Vi lyckades bli gravida på första IVF försöket, då vi bodde i Göteborg innan.

    Jag har BF 23 Maj, är det någon som har BF runt omkring det? Då kanske vi träffas på föräldrakursen? Jag tror våran BM pratade om att det skulle vara i mars för oss.

    Jag hade 109 i järn på inskrivningen (ca v.8) och fick börja med järntabletter direkt (Niferex) och efter en månad blev magen helt kass (har IBS bland annat) men jag har fortsatt var och varannan dag ändå.
    Jag gjorde nytt test igår (v.17) och det visade sig ligga på 100, alltså lägre.. Jag fick utskrivet andra järntabletter som ska vara skonsammare, men nu är jag inte rädd om magen längre, jag vill bara inte må så här illa och kräkas jämt p.g.a järntabletterna. Är ju väldigt trött, yr, orkeslös, ofta huvudvärk osv p.g.a bristen..

    Har någon upplevt liknande? Vad hjälpte er?

    Vi var på ultraljud idag och fick se våran söta fina bebis för andra gången på KSS. Jag blev lite ställd bara när vi inte fick veta könet, jag visste inte att det var kommun-baserat... Knasigt!

  • Hanna1987
    MrsB skrev 2011-12-06 22:31:20 följande:
     Jag blander färdigt och har det i kyle inför natten så de e bara värma man vaknar knappt själv ens när man snabbt ligger i sängen o sover igen...
    När min tjej åt på natten hade jag kokat varmt vatten i en termos och halva doseringen vatten [kallt] i flaskan, när hon vaknade hällde jag bara i andra halvan med det varma vattnet och sen pulvret från en sån doseringsburk. Lagom varmt med en gång :) Perfekt!! Och de gick att göra fast man halvsov ;)
    Tove 4/7-10 ♥
  • MrsB
    sheriin skrev 2011-12-14 22:02:39 följande:
    Hej på er! Jag är precis nyinflyttad till Skövde och väntar mitt första barn tillsammans med min sambo Andreas. Vi lyckades bli gravida på första IVF försöket, då vi bodde i Göteborg innan.

    Jag har BF 23 Maj, är det någon som har BF runt omkring det? Då kanske vi träffas på föräldrakursen? Jag tror våran BM pratade om att det skulle vara i mars för oss.

    Jag hade 109 i järn på inskrivningen (ca v.8) och fick börja med järntabletter direkt (Niferex) och efter en månad blev magen helt kass (har IBS bland annat) men jag har fortsatt var och varannan dag ändå.
    Jag gjorde nytt test igår (v.17) och det visade sig ligga på 100, alltså lägre.. Jag fick utskrivet andra järntabletter som ska vara skonsammare, men nu är jag inte rädd om magen längre, jag vill bara inte må så här illa och kräkas jämt p.g.a järntabletterna. Är ju väldigt trött, yr, orkeslös, ofta huvudvärk osv p.g.a bristen..

    Har någon upplevt liknande? Vad hjälpte er?

    Vi var på ultraljud idag och fick se våran söta fina bebis för andra gången på KSS. Jag blev lite ställd bara när vi inte fick veta könet, jag visste inte att det var kommun-baserat... Knasigt!
    Ja inte säger de könet på KSS, har försökt o få reda på varje gång man varit gravid ;)

    Jag hade lite järnbrist nu senaste graviditeten och VÄGRADE äta järntabbleter pga förstoppning m.m så jag åt väldigt mycket järnrikt mat och juice så kroppen kan ta upp järnet.. funkade för mig.
    googla på det så kanske du kan både äta järnrikt och ta tabletter då o då...

    Välkommen till skööövde.. föresten  
Svar på tråden Vårbebisar i Skövde med omnejd!