• avelina92

    Finns tomtar/vättar?

    Ja som rubriken lyder... Tror ni det finns små tomtar/vättar? Kanske något som sett något?!

  • Svar på tråden Finns tomtar/vättar?
  • Kimona
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-03-26 13:17:35 följande:
    Och bilden som framfördes vid "prat om tomten" är den som Jenny Nyström målade, det började hon med ungefär femtio år innan 30-talet. Därför kan man med stor säkerhet säga att din mormor "visste" hur en tomte såg ut när hon var barn. Och, som jag har påpekat flera gånger nu, även om hon inte hade vetat det så ger inte det faktumet i sig stöd till att det hon såg var verkligt.
    Kimona skrev 2011-03-26 13:11:55 följande:
    Det finns helt enkelt vissa människor som jag tror inte ljuger, min mormor är en av dom människorna. Okej att det mamma såg kanske inte var 100% verkligt, då jag inte vet om de druckit på den fest hon skulle hem ifrån, men jag tror det är svårt för utomstående att förstå hur vår familj funkar när det gäller sånt här.
    Vi har upplevt paranormala saker i generationer och pratar öppet om det med varandra och det finns ingen anledning för oss att koka ihop saker.
    Falsk dikotomi.

    Det finns betydligt fler alternativ än att det de såg skulle vara äkta och att de skulle ljuga. De kan mycket väl ha trott att de såg något, något som är ett välbelagt psykologiskt fenomen. Andra, mindre troliga möjligheter är att de drömde, hallucinerade eller att de såg en utomjording som de trodde var en tomte (och många andra möjligheter).
    Ja men jag skrev ju det, att jag tror de SÅG en tomte, men sen om det verkligen var en tomte vet jag inte
  • SkåneP
    Kimona skrev 2011-03-26 12:31:31 följande:
    Näe jag tror på något som du inte tror finns
    Ja, det också.
  • MammaG

    Ja, på båda frågorna i ts. Ger mig dock inte in i diskussionen mer än så. Trött på alla som inbillar sig att allt har en vetenskaplig förklaring, och de finns säkert i denna tråd också


  • Rundown
    MammaG skrev 2011-03-26 15:20:50 följande:
    Ja, på båda frågorna i ts. Ger mig dock inte in i diskussionen mer än så. Trött på alla som inbillar sig att allt har en vetenskaplig förklaring, och de finns säkert i denna tråd också
    Har du inte möjlighet att berätta varför du tror så för oss som faktiskt är intresserade?

    I övrigt anser jag att CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE håller ett bra resonemang, mer sådant!
  • Mikael We

    Jag är mycket fascinerad av historier om små folket. De finns runt i om i hela världen dessa möten och också långt tillbaka i historien. Då jag är intresserad så har jag skaffat böcker fyllda med dessa historier och får också människor att dela med sig då de upplever att jag är mottaglig. Nu har jag inte sett någon själv men det finns massvis med saker jag inte har sett men ändå tror på. Och så är det med andra också.Hur många har sett en Antiproton eller en Positron, något som några av de skarpaste forskarna har studerat, vilket förstås också är osynligt för alla utan hjälp av avancerade metoder. Så skarpa människor forskar inom det s.k fördolda och det är just i en parallell verklighet dessa andra livsformerna vanligtvis agerar. Vi har genom århundradena kallat dem en massa olika namn. De gör bäst i att numera vara på sin vakt men kanske kommer vi igen om förnuftet segrar att återigen kunna mötas

  • Pentra

    De som vi kallar hustomtar/vättar är eg älvor. Det är de som gett det tidigare och urgamla namnet på Schweiz; Elvet. Det är också därför som det finns så många sk. trädgårdstomtar i Schweiz. Älvorna lever ofta i en annan dimension; de är högre stående och pilimariska och humoristiska små väsen, och de kan förflytta sig med tanken. De få gånger som de visar sig så är det för människor, oftast barn, som är öppna och harmoniska i sinnet. En utav mina arbetskollegor har sett en vid ett tillfälle för många år sedan. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Barajaggg
    Fastslurp skrev 2018-11-21 16:55:50 följande:

    Ja det gör dem! Har sett två stycken!


    Skriv gärna pm till mig och berätta mer. Finns så många skeptiker här som gör narr åt sånt som de inte tror på eller upplevt själva. Jag är väldigt intresserad av övernaturliga saker och upplevt endel
Svar på tråden Finns tomtar/vättar?