• Annika123

    Vilks, är det bara jag som blir irriterad på människan?

    Jag är absolut för yttrandefrihet och är inte religiös, om det nu kan vara relevant att veta. Men att Lars Vilks ska föreläsa i Lund idag, med en järnring runt sig, det irriterar mig. Jag ser inte värdet i hans "konst" och skulle helst varit utan den. Jag tycker att det är att strö salt i ett öppet sår och spä på konflikter.

  • Svar på tråden Vilks, är det bara jag som blir irriterad på människan?
  • Rikard

    Ursäkta, men behöver vi över huvud taget bry oss om vad Koranen säger? Islams lagar gäller inte i Sverige och jag är inte muslim. Jag tror inte ens på gud. Varför ska jag behöva följa medeltida lagar baserad på religiös vidskepelse?

  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-12-20 02:10:13 följande:
    Nej, inte vilken tå som helst, utan exakt samma tå som började ryta om att Sverige skulle förintas av gud när Åke Green blev åtalad för hets mot homosexuella. Eller samma tå som dödshotade skaparen av Ecce Homo, och som fortfarande gör det titt som tätt när hon vill visa sina bilder. Men det är ju klart, kristna som hotar, vandaliserar och förstör konst (vilket bland annat SD gjort) är ju bara litet pojksträck, i motsats till de onda muslimerna. Eller?
    Istället för debatt, förvirring! Skrattande

    Vad yrar du om? Skall du jämföra mordhot med de facto självmordsbombing? Sönderrivna tavlor med mordbrand?

    Fast du har ju en poäng, de mest förvirrade riksmongorna återfinns inom religionen.
  • Gung Ho
    KlasKristian skrev 2010-12-20 09:37:29 följande:
    Och Dorian dyker upp och försvarar islamisterna med de vanliga "men de andra är ju också dumma!"-argumenten. Oväntat.
    Det är numera en naturlag!
  • Rikard

    Så här skrev jag i en annan tråd som handlade om Vilks:

    "Först tyckte jag att hunden var lika intressant som om någon skulle springa in på Nobelmiddagen och skrika: "Kuken!"


    MEN, de reaktioner som kommit på denna taffliga skiss av en profet som ingen människa idag vet hur han såg ut i verkligheten har fått mig att ändra uppfattning. Jag tycker att Vilks verk har varit bra för att det har hjälpt till att avslöja de värsta avigsidorna av religiöst tänkande. Det är en provokation som har tjänat sitt syfte."


    Jag håller med om mig själv fortfarande. Vilks provokation har avslöjat hur sjukt religiöst tänkande kan vara, även hos människor som påstår sig vara sansade.
  • giftfri
    Rikard skrev 2010-12-21 21:05:25 följande:

    Så här skrev jag i en annan tråd som handlade om Vilks:

    "Först tyckte jag att hunden var lika intressant som om någon skulle springa in på Nobelmiddagen och skrika: "Kuken!"


    MEN, de reaktioner som kommit på denna taffliga skiss av en profet som ingen människa idag vet hur han såg ut i verkligheten har fått mig att ändra uppfattning. Jag tycker att Vilks verk har varit bra för att det har hjälpt till att avslöja de värsta avigsidorna av religiöst tänkande. Det är en provokation som har tjänat sitt syfte."


    Jag håller med om mig själv fortfarande. Vilks provokation har avslöjat hur sjukt religiöst tänkande kan vara, även hos människor som påstår sig vara sansade.
    Ja verkligen, tyvärr dräller det av religiös sekter som har minst sagt sjuka idéer, å alla får dom fortsätta sina galenskaper, utan att det går att ingripa.., i skydd av det som kallas religionsfrihet..
    Sen får vi/samhället försöka reparera dom trasiga mäniskorna som sluppit undan... 
  • Gung Ho
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-20 20:28:23 följande:
    Det är precis samma yttrandefrihet, det är ingen som helst skillnad. För att kunna ha yttrandefrihet så måste man bita det sura äpplet och skydda åsikter som man inte gillar och till och med åsikter som man hatar av hela sitt hjärta.
    Detta verkar vara helt främmande för motståndarna här. "Yttrandefrihet" verkar betyda 'Friheten att yttra det JAG vill höra'...
  • Gung Ho
    Rikard skrev 2010-12-21 21:05:25 följande:

    Så här skrev jag i en annan tråd som handlade om Vilks:

    "Först tyckte jag att hunden var lika intressant som om någon skulle springa in på Nobelmiddagen och skrika: "Kuken!"


    MEN, de reaktioner som kommit på denna taffliga skiss av en profet som ingen människa idag vet hur han såg ut i verkligheten har fått mig att ändra uppfattning. Jag tycker att Vilks verk har varit bra för att det har hjälpt till att avslöja de värsta avigsidorna av religiöst tänkande. Det är en provokation som har tjänat sitt syfte."


    Jag håller med om mig själv fortfarande. Vilks provokation har avslöjat hur sjukt religiöst tänkande kan vara, även hos människor som påstår sig vara sansade.
    Jag tror faktiskt detta inte är allt för långt ifrån Vilks egna tankar. Jag tror att reaktionerna (om man nu skall kalla bla mordbrand för detta) har fått honom att 'bita sig fast' vid debatten och fortsätta på samma spår. Han hittade en punkt där vi förutsätter vissa friheter men som tydligen inte gällde pga en minoritets högljudda idé om tolkningsföreträde.
  • MrBlueSky
    KlasKristian skrev 2010-12-13 16:20:05 följande:
    Oavsett hans skäl är det helt åt helvete att han ska få ta emot hot och behöva bevakning för det han har gjort.
  • Hibah

    Jag bryr mig inte riktigt, min tro blir inte svagare för att han målar av profeten.
    Tycker däremot han målar riktigt fult, ingen vidare talang därSkrattande

  • Registrerad

    Tycker det är skönt att han gör det han gör, visar hur dumma i huvudet religösa är...reagerar ju som barbarer för fan

  • Trötter
    Hibah skrev 2010-12-30 03:13:38 följande:
    Jag bryr mig inte riktigt, min tro blir inte svagare för att han målar av profeten.
    Tycker däremot han målar riktigt fult, ingen vidare talang därSkrattande
    Läste i DN i morse att på grund av att så många lägger fokus på att ha åsikter på huruvida han har tecknat fint eller inte, så jobbar han nu med nya muhammedteckningar och lovar att lägga ner mer tid o möda på dem denna gång så att de skall tilltala flera!
  • Gung Ho
    Trötter skrev 2010-12-30 12:33:37 följande:
    Läste i DN i morse att på grund av att så många lägger fokus på att ha åsikter på huruvida han har tecknat fint eller inte, så jobbar han nu med nya muhammedteckningar och lovar att lägga ner mer tid o möda på dem denna gång så att de skall tilltala flera!
    De skall ligga på hans blogg läste jag nyligen..
  • GAskefalk

    Religion är maktmedel för att kontrollera massor. Motiven är politiska. Religionen ör ett vapen som använder vår dödsrädsla för art befrämja denna politiska agenda. Att vilja tro är mänskligt men svagt

    Jag har bevis för att ingen Gud finns..

    Pastor i Täby ateistiska församling

  • Klugscheisser
    GAskefalk skrev 2010-12-31 01:49:42 följande:
    Religion är maktmedel för att kontrollera massor. Motiven är politiska. Religionen ör ett vapen som använder vår dödsrädsla för art befrämja denna politiska agenda. Att vilja tro är mänskligt men svagt

    Jag har bevis för att ingen Gud finns..

    Pastor i Täby ateistiska församling
    Bevis... ja du är du den förste. 
  • Jaipur

    Jag hoppas att inga oskyldiga, i ordets riktiga bemärkelse, dör men snälla, snälla Lars Vilks, publicera och reta upp fler rabiata så att de visar vad de egentligen går för.
    Kanske den sovande svensken lyfter på ögonlocken och förstår att vad vissa sagt är korrekt.

  • Gung Ho
    Jaipur skrev 2011-01-11 04:25:57 följande:
    Jag hoppas att inga oskyldiga, i ordets riktiga bemärkelse, dör men snälla, snälla Lars Vilks, publicera och reta upp fler rabiata så att de visar vad de egentligen går för.
    Kanske den sovande svensken lyfter på ögonlocken och förstår att vad vissa sagt är korrekt.
    Nu tror jag inte Vilks huvudsakliga syfte är att reta upp rabiata muslimer även om han säkert är medveten om att så sker.

    Ibland finns de 'rabiata' även nära de 'snälla'.... Det är nog dags för alla, inklusive 'de snälla' att erkänna problemet fullt ut. Helena sade nyligen att det närmaste hon varit extrem islam var 'klippen på Youtube'. Det var ju inte direkt sant. Om närstående till Sverigens Muslimska Råds ordföranden tillhör Islamister, då gäller det att även titta efter skelett även i sin egen garderob.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag-var-aningslos

    Den 'sovande svensken' vet jag inte om hon/han existerar. Snarare en slags klimat där olika krafter med obskyra agendor i samhället är otroligt snabba att på olika sätt stigmatisera de som vill diskutera problemet. Det leder bara till att en liten extrem klick är de enda som vågar ta upp ämnet, och man har SD (eller framöver mer extrema) partier i riksdagen. Det är lite ironiskt att det är PK/Vänsterkrafternas hetsjakt på de som försökt diskutera olika integrationsproblem som lagt grunden för deras fienders segerintåg i riksdagen.
Svar på tråden Vilks, är det bara jag som blir irriterad på människan?