• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du rädd för varg?
  • saris 83

    Nej, men orolig för fåren när vi hade en varg nära inpå. Den har dock inte setts på ett tag nu. Värre med vildsvinen när de får ungar framöver :/


    Godingen Lucas 080424
  • Rydborg

    Många i den här tråden är väldigt naiva som tror att lodjur och vad ni nu skriver är farligare. Jag antar att det beror på att människan inte vill erkänna att varg är potentiellt farlig då det blir jobbigt för dom som har varg i området att vistas ute.

    Vargar har för det mesta en naturlig respekt för människan och vi är inte bytesdjur #1 men det är naivt att tro att vargar inte kan utgöra ett hot. Människor kommer långt ner på menyn men är flocken hungrig samtidigt som det råder brist på bytesdjur så kan en varg eller flock döda människor i matsyfte, vi består också av kött, ben och fett som övriga djur.

    Bara i Finland har 175 personer dödats av varg mellan tidigt 1700-tal till sent 1800-tal.

    Anledningen till att ingen i Sverige har blivit bekräftad dödad av varg på länge beror på att vargen jagats till utrotning här samtidigt som människan blivit allt mer urbaniserad.

    I Nordameika så har åtminstone två dödats under 2000-talet och senast förra sommaren blev en tonårskille attackerad i sovsäcken i tältet när han campade med familjen.

    Under första och andra världskriget hade soldaterna vid östfronterna till och från stora problem med vargattacker, ibland så pass stora problem att de inledde vapenvilor för att tillsammans döda vargarna varefter de gick tillbaka till sina skyttevärn och började kriga igen.

    Det sker regelbundet attacker i Ryssland, Indien och i de fattigare centralasiatiska länderna.

    Nu ska man inte tro att vargar är mördarmaskiner som dag och natt letar efter människor att döda men de kan under vissa förhållanden och förutsättningar utgöra ett hot så det gäller att man har respekt och är vaksam. Barn är särskilt utsatta då de är mindre och ett lättare byte och tittar man i kyrkoböcker över vargdödade människor så är det ofta barn.

  • mr me

    Vargen var i princip utrotad under större delen av 1900-talet så att anföra som argument att det var länge sedan någon blev dödad av varg är ganska ihåligt.

    Det var länge sedan någon blev dödad av en atombomb också, det innebär inte att de är ofarliga...

    Om jag stötte på en varg eller björn i skogen så skulle jag inte känna mig särskilt lugn. De som använder sig av formuleringar som "en stackars varg" är framförallt kvinnor som aldrig varit närmare vildmarken än sommar-rean på HM. Då kan det tydligen gå vilt till, men det är ändå inte samma sak som att möta en varg eller vargflock i skogen...

  • Haskel
    mr me skrev 2014-09-21 10:18:32 följande:

    Vargen var i princip utrotad under större delen av 1900-talet så att anföra som argument att det var länge sedan någon blev dödad av varg är ganska ihåligt.

    Det var länge sedan någon blev dödad av en atombomb också, det innebär inte att de är ofarliga...

    Om jag stötte på en varg eller björn i skogen så skulle jag inte känna mig särskilt lugn. De som använder sig av formuleringar som "en stackars varg" är framförallt kvinnor som aldrig varit närmare vildmarken än sommar-rean på HM. Då kan det tydligen gå vilt till, men det är ändå inte samma sak som att möta en varg eller vargflock i skogen...


    När varg fanns pågick dessutom ständig jakt på dem. Vargen rädsla för människor ökade därmed. Dödsfall fram till sluten av 1800-talet var inget ovanligt, och ganska få skrifter är bevarade. Att någon dödats av varg, var inget som skapade rubriker. Det som hände efter ett vargangrepp, var att man jagade och sköt vargen.

    Alla kan nog lista ut vad som händer om ett barn stöter ihop med varg, och springer därifrån. "Det som springer är ett byte"!

    Jag bor själv på Värmländska landsbygden. Vi har gott om vargrevir härikring. Personligen är jag faktiskt inte rädd. Men min hund och mina barn är jag rädd om. Jakten är för mig ett stort intresse, vilket tyvärr snart är ett minne blott. Bönder får det allt svårare. Främst fårägare har haft ett helvete och värre blir det. En varg i ett fårhägn, dödar inte ett får för mat. Vargen dödar alla får den kommer åt. 30-40 får i samma angrepp är inte ovanligt.

    Dessutom är nu älgstammen kraftigt hotad häruppe.
  • MxMeNow
    Haskel skrev 2014-09-21 10:51:14 följande:

    När varg fanns pågick dessutom ständig jakt på dem. Vargen rädsla för människor ökade därmed. Dödsfall fram till sluten av 1800-talet var inget ovanligt, och ganska få skrifter är bevarade. Att någon dödats av varg, var inget som skapade rubriker. Det som hände efter ett vargangrepp, var att man jagade och sköt vargen.

    Alla kan nog lista ut vad som händer om ett barn stöter ihop med varg, och springer därifrån. "Det som springer är ett byte"!

    Jag bor själv på Värmländska landsbygden. Vi har gott om vargrevir härikring. Personligen är jag faktiskt inte rädd. Men min hund och mina barn är jag rädd om. Jakten är för mig ett stort intresse, vilket tyvärr snart är ett minne blott. Bönder får det allt svårare. Främst fårägare har haft ett helvete och värre blir det. En varg i ett fårhägn, dödar inte ett får för mat. Vargen dödar alla får den kommer åt. 30-40 får i samma angrepp är inte ovanligt.

    Dessutom är nu älgstammen kraftigt hotad häruppe.


    Inställning som en sann jägare. Som sagt, jag är mer rädd för er än varg när jag är i skogen. Hur många dödas/skadas inte årligen av jägare av misstag? Ska vi ha jakt på jägare?
  • Hallonbåt02

    Nej jag är inte rädd för vargar, vi har varg runt hörnan och kan känna mer att jag är rädd för hundarnas skull ibland även om de är skygga djur i sig.

  • Eisa

    Nej inte alls rädd. Risken att man skulle bli uppkäkad är så liten.

  • Haskel
    MxMeNow skrev 2014-09-21 14:00:09 följande:
    Inställning som en sann jägare. Som sagt, jag är mer rädd för er än varg när jag är i skogen. Hur många dödas/skadas inte årligen av jägare av misstag? Ska vi ha jakt på jägare?
    Det är nästan rätt. Dödsfall och skadskjutningar av jägare förekommer. Det är en risk jag som jägare tar. Det är ett problem, som det ständigt jobbas på. Dock är det så att varje år går flera 100.000 jägare ut med skarpladdade gevär, antalet olyckor är trots allt få. Men jag håller med om att en olycka, är en för många.

    Olyckor beror i stort sett aldrig på att människor misstas för älg. Olyckor beror mestadels på skott mot älg, med dåligt kulfång, eller rikoschetter. 
    Men troligtvis hade fler dödats/skadats i trafiken, än om de suttit på älgpass i skogen. 

    Som jag sa, är jag personligen INTE rädd för att dödas av varg. Vargen är ett problem för livet på landsbygden. Sen är det kanske kul för dig som stadsbo, att leva med vetskapen att det långt ut i skogarna finns vargar. Vore det bra om vi på landsbygden skulle bestämma hur ni i städerna ska ha det?
  • riboflavin

    Nej, men däremot håller jag stenhårt på att hundarna ska hålla sig inom synhåll om de går lösa. Vi har sommarstuga mitt i ett vargrevir där flera lösa hundar blivit dödade och vårt permanenta boende verkar ligga mitt i ett stråk som nyttjas av varg relativt frekvent.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • MxMeNow
    Haskel skrev 2014-09-21 16:53:58 följande:

    Det är nästan rätt. Dödsfall och skadskjutningar av jägare förekommer. Det är en risk jag som jägare tar. Det är ett problem, som det ständigt jobbas på. Dock är det så att varje år går flera 100.000 jägare ut med skarpladdade gevär, antalet olyckor är trots allt få. Men jag håller med om att en olycka, är en för många.

    Olyckor beror i stort sett aldrig på att människor misstas för älg. Olyckor beror mestadels på skott mot älg, med dåligt kulfång, eller rikoschetter. 

    Men troligtvis hade fler dödats/skadats i trafiken, än om de suttit på älgpass i skogen. 

    Som jag sa, är jag personligen INTE rädd för att dödas av varg. Vargen är ett problem för livet på landsbygden. Sen är det kanske kul för dig som stadsbo, att leva med vetskapen att det långt ut i skogarna finns vargar. Vore det bra om vi på landsbygden skulle bestämma hur ni i städerna ska ha det?


    Det är inte "nästan" rätt, jag har rätt! Jägare skadar/dödar fler människor årligen än vargen i Sverige, det finns inget nästan rätt i det.

    Helt fel har du när du antar att jag bor i en stad, vad baserar du det antagandet på? Jag bor i ett lite samhälle ute i skogen där vi har varg kring husknuten, och hysteriskt skjutglada jägare i var och vartannat hus. Det tjatas om deras hundar (som dom släpper lösa i skogen = vargens hem) och om böndernas boskap.

    Om man som bonde är så orolig finns det rovdjursstängsel att investera i. Lamadjur är också ett bevisat bra skydd för boskap mot både varg och björn. Så egentligen handlat det främst om okunskap hos er som använder dessa argument. Okunskap och en överdos av Rödluvan som barn gissar jag.
  • Haskel
    MxMeNow skrev 2014-09-21 18:50:53 följande:
    Det är inte "nästan" rätt, jag har rätt! Jägare skadar/dödar fler människor årligen än vargen i Sverige, det finns inget nästan rätt i det.

    Helt fel har du när du antar att jag bor i en stad, vad baserar du det antagandet på? Jag bor i ett lite samhälle ute i skogen där vi har varg kring husknuten, och hysteriskt skjutglada jägare i var och vartannat hus. Det tjatas om deras hundar (som dom släpper lösa i skogen = vargens hem) och om böndernas boskap.

    Om man som bonde är så orolig finns det rovdjursstängsel att investera i. Lamadjur är också ett bevisat bra skydd för boskap mot både varg och björn. Så egentligen handlat det främst om okunskap hos er som använder dessa argument. Okunskap och en överdos av Rödluvan som barn gissar jag.
    MxMeNow skrev 2014-09-21 14:00:09 följande:
    Hur många dödas/skadas inte årligen av jägare av misstag? 
    Okej, hur många dödas/skadas inte av jägare varje år, enligt dig?

    Några hundratusen enligt mig.

    Mitt antagande beror främst på en tråd du skapat, som inte borde vara något problem på landsbygden.

  • MxMeNow
    Haskel skrev 2014-09-21 21:36:22 följande:

    Okej, hur många dödas/skadas inte av jägare varje år, enligt dig?

    Några hundratusen enligt mig.

    Mitt antagande beror främst på en tråd du skapat, som inte borde vara något problem på landsbygden.


    Ett antagande kring att om man bor i ett litet samhälle i skogen så har man inga grannar som kan störa sig på vissa vanor jag har, eller? Enda tråden jag kan komma på nu att jag startat.
  • MxMeNow
    Haskel skrev 2014-09-21 21:36:22 följande:

    Okej, hur många dödas/skadas inte av jägare varje år, enligt dig?

    Några hundratusen enligt mig.

    Mitt antagande beror främst på en tråd du skapat, som inte borde vara något problem på landsbygden.


    För övrigt var min formulering kring skador/dödssjutningar helt åt helvete. Hur tänkte jag där? Men det bjuder jag på, ibland har man otur när man tänker helt enkelt.
  • Haskel
    MxMeNow skrev 2014-09-21 22:43:54 följande:
    Ett antagande kring att om man bor i ett litet samhälle i skogen så har man inga grannar som kan störa sig på vissa vanor jag har, eller? Enda tråden jag kan komma på nu att jag startat.
    Ja, vi tänker på samma tråd. 
    Dock kan jag inte kommentera, hur jag tänkte eller menade utan att avslöja trådens handling, vilket jag inte anser ha mig rätt att tala om.

    Man kan kanske bara säga att jag skapade mig en felaktig uppfattning.
  • Haskel
    MxMeNow skrev 2014-09-21 22:46:12 följande:
    För övrigt var min formulering kring skador/dödssjutningar helt åt helvete. Hur tänkte jag där? Men det bjuder jag på, ibland har man otur när man tänker helt enkelt.
    Det var framförallt din formulering, som fick mig att skriva att du hade "nästan rätt".

    Jag håller med dig, vad gäller tänkande och oturFlört
Svar på tråden Är du rädd för varg?