• Venica

    Tråkigt liv som förälder? Vad hittar ni på...

    Hur blir man en njutningsförälder?

    Har en son på 10 månader och tänkte alltid INNAN jag fick barn att man kan göra det mesta som man gjorde förut, men man får anpassa sig lite efter barnet. Dvs man ska inte sluta leva livet och stänga in sig bara för att man får barn.

    Men nu sitter jag här och känner så, instängd och känner mig deppig. Tycker inte det är särksilt kul att komma hem efter jobbet för jag vet att det är samma sak varje dag: Leka med sonen, äta middag, kanske gå en kort promenad, sen läggdags av sonen, diska, däcka i soffan och går och lägga sig vid 21 (sonen sover kasst på natten och vaknar många ggr) På helgen kanske vi åker och handlar nånstans, sen hem igen och samma sak: Leka med sonen, städa/diska, osv...

    Känns inte som jag har nåt att se fram emot, förut kunde vi boka in en hotellnatt nån annanstans och kanske gå ut och äta nån gång ibland, eller gå på bio, hälsa på vänner längre bort och sova över. Eller bara åka hem till några vänner och äta mat o prata.
    Känns som ljusår innan det kan ske igen, sonen är kvällstrött men har svårt att komma tll ro = är vi borta får nån gå och bära på honom.
    Barnvakt har vi dåligt med...

    Vad hittar ni på med era barn som förgyller er vardag? Eller som ni har att se framemot?
    Ska dessutom snart vara föräldraledig i 6 månader till...

  • Svar på tråden Tråkigt liv som förälder? Vad hittar ni på...
  • mer grubbel
    Venica skrev 2011-02-04 10:39:56 följande:
    Menar du det som ett tips till mig?
    För så göra jag idag, har absolut inget emot att sitta med honom och upptäcka allt han ser och lär sig. Det är kul, men jag känner att JAG måste få lite vuxentid - lite mental stimulans av andra människor eller utflykter.

    Är ingen far o fläng människa men vill gärna ha nåt att se fram emot, sen om det är att hälsa på nån eller långpromenader nån annanstans än hemma spelar inte så stor roll. Känner just nu att jag fastnat och inte kan kommer på några bra idéer ...
    Nej nej nej, jag tyckte bara att det var bra skrivet och det var mer som ett tips till mig  själv. Jag är jättedålig på att leka och umgås med mina barn och älskar såna här trådar som inspiration. Tycker det är skitsvårt faktiskt, att bara vara med sina små, men jag pratar ofta med dem på stan om allt och inget, trots att folk stirrar. Glad

    Usch ja, jag är fastklistrad i soffan, får panik snart när vädret är så uselt så man knappt kommer ut.
  • nea82

    Jag är nog en riktigt njutningsförälder för jag älskar att vara mammaledig MEN jag klarar inte av att bara vara hemma =) Både jag och sonen blir uttråkade av att bara gå runt här hemma så jag förstår vad du menar TS. Jag/vi försöker ha något uppbokat varje dag.

    Min son är 11 månader och jag kommer vara hemma tills han är 1,5.

    Lite tips från mig:

    Lekland - toppen när barnen kan gå/krypa runt helt fritt och man själv inte behöver sitta på helspänn för att dom ska ramla och slå sig etc. Själv kan man ta en kaffe, läsa en tidning eller prata med andra mammor

    Ikea - finns det i närheten tycker iallafall jag det är riktigt bra. Billig lunch och har man ikea-kort får man barnmatsburk på köpet. Barnens hörna på Ikea har mycket roligt som sonen gillar.

    Öppna förskolan - kan prova lite olika öppna förskolor. Oftast har dom sångstund någongång i veckan t.ex. Det tycker iallafall min son är mysigt.

    Simhall/badhus - väldigt uppskattat här.

    Kyrkan - brukar ha en hel del aktiviteter för barn här där vi bor. Sångstunder osv.

    Shoppingcentra - min son älskar att gå och då är shoppingcentra jättebra när han får springa lite mer fritt på stora ytor.

    Djurpark - brukar uppskattas. Lite lättare nu när det snart är vår dock.

    Allt detta brukar jag dock göra tillsammans med mina mammalediga kompisar - och vi är mååånga så vi är aldrig själva. Men även om jag är det någon dag så brukar jag göra något av ovan nämnda tips för jag tycker det är riktigt långtråkigt att vara hemma en hel dag.

    Sen håller jag med dig om att det är lite bökigare på kvällarna nu.. Sonen sover ju gott var vi än är iofs men det blir ändå inte lika lätt som förr att åka iväg till vänner osv. Däremot brukar jag och mannen dela upp det lite.. Att jag går på bio med en kompis och han är hemma en kväll och detsamma gäller för honom.. Mysa ihop får vi göra hemma =) Känns som det är viktigt att göra saker på egen hand ibland också och att inte bara vara mamma.

    Jag tror att njutningen ligger mycket i att jag har mina kompisar som är i samma situation.. Att ha andra att dela tiden med har varit A och O för mig. Känns som en enda lång och underbar semester!

    Men kom gärna med mer tips att fylla mammadagarna med.. Det är ju några kvar =)

  • mer grubbel

    Jag vill inte ta över tråden helt nu, men nea82 kom med massa bra tips.
    En fråga, dina mammalediga kompisar, är det dina gamla kompisar som fått barn eller är det nya vänner som du träffat genom föräldragrupper och liknande?

    En annan sak, hur gör ni för att inte vara så trötta hela tiden?? Jag har ingen energi känns det som. 

  • nea82
    mer grubbel skrev 2011-02-05 15:49:02 följande:
    Jag vill inte ta över tråden helt nu, men nea82 kom med massa bra tips.
    En fråga, dina mammalediga kompisar, är det dina gamla kompisar som fått barn eller är det nya vänner som du träffat genom föräldragrupper och liknande?

    En annan sak, hur gör ni för att inte vara så trötta hela tiden?? Jag har ingen energi känns det som. 
    Det är lite olika.. Min allra bästa vän fick barn 16 dagar efter mig bara och vi umgås ju väldigt mycket. Men sen har jag en fantastisk mammagrupp som jag fick på BVC. Vi är 8 mammor och 9 barn och vi träffas riktigt ofta. Minst en gång i veckan men oftast mer.. Det är alltid nån som skickar ut ett sms.. typ "idag åker vi till IKEA är det någon som vill följa med..?" och så ses vi där.. Gamla vänner från min hemstad (6 mil bort) fick alla barn inom två år ungefär och dom träffar jag också ibland..

    Angående energin.. Jag vet inte. Men min son sover väldigt bra både nattetid och dagtid. Alltid 12 timmars natt och utan några uppvak.. Det gör ju säkert en del för orken jag tänka mig. Jag är iallafall inte det minsta trött..
  • gryning2

    TS: Tycker det låter som om du inte är någon typisk "bebismamma" vilket jag inte heller är, så jag känner igen mig... För min del blev det också mycket roligare när min son blev lite större. Det känns mer meningsfullt att hitta på någonting med honom då man ser att han uppskattar det. Också jättekul att kunna ha en dialog med honom nu när han kan prata. Man måste inte tycka att det är toppen med småbarnsliv jämt. Kan ni försöka dela på er och hitta på något var för sig med en kompis om ni har svårt med barnvakt? Jag och en kompis brukar gå ut och äta på pizzeria ibland en kväll bara vi, eller gå ut och gå utan barnen. Det blir verkligen jättetrist om varje dag blir likadan. Sen är du självklart less nu när din son sover dåligt och du aldrig orkar vara uppe en stund extra. Nu sover min son bra varje natt så ibland orkar vi vara uppe lite sent och bjuda hem lite folk eftersom vi vet att vi sover bra den mesta tiden.


    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Venica
    gryning2 skrev 2011-02-05 20:53:33 följande:
    TS: Tycker det låter som om du inte är någon typisk "bebismamma" vilket jag inte heller är, så jag känner igen mig... För min del blev det också mycket roligare när min son blev lite större. Det känns mer meningsfullt att hitta på någonting med honom då man ser att han uppskattar det. Också jättekul att kunna ha en dialog med honom nu när han kan prata. Man måste inte tycka att det är toppen med småbarnsliv jämt. Kan ni försöka dela på er och hitta på något var för sig med en kompis om ni har svårt med barnvakt? Jag och en kompis brukar gå ut och äta på pizzeria ibland en kväll bara vi, eller gå ut och gå utan barnen. Det blir verkligen jättetrist om varje dag blir likadan. Sen är du självklart less nu när din son sover dåligt och du aldrig orkar vara uppe en stund extra. Nu sover min son bra varje natt så ibland orkar vi vara uppe lite sent och bjuda hem lite folk eftersom vi vet att vi sover bra den mesta tiden.

    Ja, så är det! Är nog ingen bebismamma...
    Inte heller har jag hamnat i någon bra föräldragrupp, trevliga men ingen verkar vilja göra nåt...

    Angående att hitta på nåt på varsitt håll nån gång ibland, skulle jag gärna göra och försöker nu få till det. Men sambon blir tyvärr lite avis eftersom han har svårt att hitta på nåt själv (inte så många vänner pga flytt , har ingen speciell hobby)....så det blir gärna en diskussion om jag ska göra nåt själv. Har tänkt engagera mig lite i ridklubben jag är med i, men sambon blev genast sur... Så det är en annan sak som inte är helt lätt.

    Nea82: jättebra tips! Får nog skriva ner dom. Och får väl åka iväg själv om jag inte får med nån annan...  Och det där att ha några att dela tiden med behöver jag, känner att jag kommer sakna gemenskapen på jobbet mycket.

    Grubbel: Helt ok att låna tråden, bara bra att hålla liv i den! Glad Känner igen det där med orken. Är så attans trött så det påverkar ju också motivationen enormt, och allt blir hundra gånger jobbigare...

  • nea82

    I morgon blir det museum för oss.. Vi bor i en storstad och här finns massa roliga museum. I morgon blir det sjöfartsmuséet men även naturhistoriska är fint! Ett tips till!

  • Chocolate Eclaire

    Ja, vardagen är inte alltid så kul ... det kan jag hålla med om. Jag trodde att jag skulle ändra mig väldigt sedan jag fick barn - att inget annat än barnet skulle bli viktigt. Men så blev det inte .

    Jag tycker att vi har fått en ganska bra balans hemma då vi hämtar varannan dag. Så varannan dag är det barn och "tråkiga" rutiner och varannan dag göra jag grejor bara för mig, t ex tränar, träffar kompisar eller engagerar mig i min affärsverksamhet som jag har vid sidan om (www.myaloevera.se/annasandqvist).

    Min sambo har inte heller så många vänner eller andra intressen men de dagar han inte behöver hämta tycker han att det är skönt att kunna vara kvar på jobbet en stund och komma ikapp.

  • Venica

    Vad kul att gå på museum som naturhistoriska! Har tyvärr inga roliga på behörigt avstånd....

    Trumana: Smart att ni hämtar varannan dag, får se hur vi kommer att göra när det blir dags med det. Både sambon och jag kan styra våra arbetstider själva så det borde inte vara nåt problem.

    På måndag är jag föräldraledig igen, har bestämt mig för att skriva en lista på vad vi kan hitta på om dagarna - både hemma och utflykter!
    Längtar till våren kommer, ska skaffa barnsadel till cykel så kan vi cykla lite och komma ut på så sätt ockås!

  • HKM

    Vardagen är verkligen ett ekorrhjul. Men det värsta är tröttheten. Nu har ett år gått och jag misstänker att vi har många tuffa nätter kvar.... Tröttheten har sakta men säkert slitit ner mig till ett forna jag. En deppjeppe som ena stunden är glad och ser möjligheterna och andra stunden mår skit och fantiserar om solsemestrar och spadagar. Min son är underbar men jag måste hela tiden tala om för mig själv att livet är här och nu och ingen annan stans. Det nästvärsta är bristen på avlastning. Tänk om man levde många tillsammans istället. Det är samhället som gör att en person ensam ska sköta barn och hem 9 -10 timmar om dagen. Klart man blir nedstämd.

    Varje kväll har jag och min man 30 min ensamtid. Jag brukar krypa ner i sängen med en bok och en kopp te eller lite godis. Man får göra vad man vill bara det är nått mysigt.

  • Venica
    HKM skrev 2011-02-17 16:22:33 följande:

    Vardagen är verkligen ett ekorrhjul. Men det värsta är tröttheten. Nu har ett år gått och jag misstänker att vi har många tuffa nätter kvar.... Tröttheten har sakta men säkert slitit ner mig till ett forna jag. En deppjeppe som ena stunden är glad och ser möjligheterna och andra stunden mår skit och fantiserar om solsemestrar och spadagar. Min son är underbar men jag måste hela tiden tala om för mig själv att livet är här och nu och ingen annan stans. Det nästvärsta är bristen på avlastning. Tänk om man levde många tillsammans istället. Det är samhället som gör att en person ensam ska sköta barn och hem 9 -10 timmar om dagen. Klart man blir nedstämd.

    Varje kväll har jag och min man 30 min ensamtid. Jag brukar krypa ner i sängen med en bok och en kopp te eller lite godis. Man får göra vad man vill bara det är nått mysigt.


    JA! Tröttheten är nog värst...och att jag längtar bort ex spahelg ensam. Känns ibland så hemskt att vilja bort från sonen, men det är ju vilan & avkopplingen man är ute efter. Men man får hitta sina små mysstunder hemma! Läsa är skönt!

    Har i alla fall nåt att se fram emot, på fredag ska jag och sambon gå ut och äta själva för första gången sen vi blev föräldrar. Glad

    För övrigt så är jag föräldraledig igen, och har varit en del på öppna förskolan och hälsat på en kompis. Tänkte åka och bada när sonen när förkylningen är borta.
  • miss Y

    Va skönt att läsa att det finns fler som känner likadant. Har en tremånaderstös så jag har ju inte ens varit hemma speciellt länge (5 månader sammanlagt) men min man jobbar nätter vilket gör att jag har hushåll och henne nästan dygnet runt vid dessa nätter. Det känns ibland som ett enda stort mäck att komma ut samtidigt är det så tråkigt att bara vara hemma. Har inga vänner i närheten utan alla måste åka buss och byta buss 1-2 ggr för att ens komma hit och hon är än så liten att jag vill inte vara ute och ränna med henne för mycket. Hon är oxå väldigt trött på kvällarna men kan ha mkt svårt att somna borta (vem har inte det?? ) så då vill man ju gärna vara hemma i god tid oxå.

    Saknar nog mest ngn att gå lite promenader med, en fika hemma, kanske tur till IKEA när det är lite med folk, etc. som oxå har barn. Man känner sig lite ensam.

    Tack för tipset om barnistan.se, bor i Göteborg så utbudet är ju lite större här. Såg nu att de hade drop in på babysim ifrån 3 månader i mars och april hade ju varit skoj att bara testa. Hon älskar ju att bada i sin balja.

  • N3D

    Bra tråd, Jag är hemma med min flicka på 6 veckor och dessutom min pojke på 4 år.. han har varit hemma i 2 månader i väntan på dagis och vi kämpar med att hitta på saker varje dag. Vi har precis flyttat och har inte många vänner i närheten och det känns hårt när Man är van vid att ha alla vänner och familj inom gångavstånd....


  • Gunnell

    Min son är 5 månader. Vi turas om att hitta på saker. Igår var jag ute och dansade och imorgon ska min man träffa några kompisar. Nu var ju inte detta aktuellt för er men ett annat tips är att laga mat åt varandra. I kväll lagar min man 3-rätters till mig, vi åt en sen lunch för att inte bli hungriga för tidigt och äter efter att lillen har somnat. Vi har klätt upp oss och han har dukat fint :) Näääästan som att gå ut och äta :) 

  • Plärtan

    Min son är äldre än ditt barn, han är 2 år. Jag klarar inte heller av att bara vara hemma! Vi hittar på en massa grejer ihop, hälsar på kompisar, har picnick, solar/leker i parken, lekland, badhus, grillar. Jag försöker tänka rättvist med våra utflykter, ibland åker vi på något som är mest roligt för honom (lekland) sen en annan dag får han följa med på något som mest är roligt för mig (ikea..;) ).

    Det handlar mycket om inställning tror jag. Man ska inte krångla till det så mycket. Jag packar en väska med några blöjor och lite mat, sen tar jag med mig sonen ut och ser vart vi hamnar.

    Jag vill inte dela upp mig i "mammaliv" och mitt vanliga liv, utan mixar ihop allt till vårt liv bara. Sonen har t.ex fått följa med mig till skolan flera gånger. Man ska ju inte vara kompis med sitt barn i den bemärkelsen att man är gränslös och curlande, men jag och min son är kompisar! Jag älskar att umgås med honom och laga mat, städa, lyssna på musik och leka ihop!

    Ett annan grej man kan tänka på om man vill ha ett roligt liv som förälder, är att lära barnet från början att man kan sova överallt. Blir mycket smidigare om barnet somnar i sin vagn när man är på grillfest t.ex än att man måste gå hem kl 19 för att han/hon måste sova i sin egen säng.

Svar på tråden Tråkigt liv som förälder? Vad hittar ni på...