• Lyckligatessan

    illrar någon?

    Är det någon här inne som har illrar?
    Jag funderar på att köpa, men så läste jag att dom oftast bits och dom biter HÅRT, och att dom luktar!
    Stämmer detta?
    Är iller ett bra djur att ha när man har små barn? (snart 4 år)
    Har alltid velat ha en iller, men aldrig vetat vart jag ska vända mig.
    Också hitta jag en person som säljer sina 2 illrar med bur och allt :D

    Men vad tycker ni som har iller? Är det ett bra husdjur när man har barn?

  • Svar på tråden illrar någon?
  • riboflavin
    Lyckligatessan skrev 2011-02-03 09:52:07 följande:

    En kanske lite pinsam fråga också då.
    Men vad i jössenamn är det för skillnad på marsvin och hamster?? Skäms
    Har alltid undrat.


    Marsvin är åtminstone ca 4ggr större än de största hamsterarterna och härstammar från Sydamerika.(hamstrar från Eurasien) Både hamstrar och marsvin är dock gnagare och med sin kompakta kroppsform och korta nos kan de noga vara ganska lika varandra på bild. IRL om man placerar dom bredvid varandra är skillnaderna uppenbara.
    Deras näringsbehov är olika.
    Deras sociala strukturer skiljer sig, marsvin lever naturligt i flockar, hamstrar är solitära (som ex. guldhamstern) eller i par eller mindre grupper. 
    Stor skillnad i vilka burstorlekar som krävs, även om jag tyvärr alldeles för många gånger sett marsvin i hamsterburar.

    När man talar om marsvin så menar man en enda art, men som finns i oändligt många färg och hårlagsvarianter.

    Talar man om hamstar så är det ett samlingsnamn för åtminstone 18 olika arter av vilka 5 är vanliga att hålla som husdjur i Sverige.  

    Hoppas det hjälpte!
  • Lyckligatessan

    Tack så jätte mycket för den infon :)
    Det hjälpte en hel del.
    Det blev varken iller eller marsvin.
    Det får bli en hundvalp istället :D
    En liten Tingeling!!  :)

  • mjau84

    Oj här svängde det vilt. Hoppas du tänker igenom det ordentligt TS innan bara så du inte gör något förhastat

  • Lyckligatessan
    mjau84 skrev 2011-02-09 00:29:21 följande:
    Oj här svängde det vilt. Hoppas du tänker igenom det ordentligt TS innan bara så du inte gör något förhastat
    Vad menar du? Både jag och dottern är uppvuxen med hundar och vet hur man gör, vet att det tar mycket tid och är dyrt.
    Men det känns rätt.
    Fast det blir ingen valp, har bestämt att vi vill ha en vuxen hund.
  • Zaria
    Lyckligatessan skrev 2011-02-02 16:03:53 följande:
    Är det någon här inne som har illrar?
    Jag funderar på att köpa, men så läste jag att dom oftast bits och dom biter HÅRT, och att dom luktar!
    Stämmer detta?
    Är iller ett bra djur att ha när man har små barn? (snart 4 år)
    Har alltid velat ha en iller, men aldrig vetat vart jag ska vända mig.
    Också hitta jag en person som säljer sina 2 illrar med bur och allt :D

    Men vad tycker ni som har iller? Är det ett bra husdjur när man har barn?
    Vi har illrar..

    Inga bra barndjur samt att man bör ha läst på MASSOR innan man ens börjar kolla på annonser, illrar är speciella djur och inte riktigt som många andra.

    Bra att du ändrat dig.

    Tycker dock som ovanstående att "det svänger vilt"
  • Nightmare
    Lyckligatessan skrev 2011-02-13 22:31:05 följande:
    Vad spelar det för roll om det svänger vilt?
    Jag är en person som har svårt att bestämma mig, jag är nog inte ensam om det.
    Öh för att ett husdjur skaffar min inte som om det vore en t-skirt man skulle köpa.
    Husdjur kräver en hel del omvårdnad och kostar mer än bara i inköp.
  • Lyckligatessan
    Nightmare skrev 2011-02-13 22:37:18 följande:
    Öh för att ett husdjur skaffar min inte som om det vore en t-skirt man skulle köpa.
    Husdjur kräver en hel del omvårdnad och kostar mer än bara i inköp.
    Tror du inte att jag vet det??
    Men alla kan ändar sig, to.m DU!! Tror eller ej!!
  • Nightmare
    Lyckligatessan skrev 2011-02-13 23:05:59 följande:
    Tror du inte att jag vet det??
    Men alla kan ändar sig, to.m DU!! Tror eller ej!!
    Nej jag tror faktiskt inte det om man tittar lite i tråden på hur du velar fram och tillbaka. det verkar inte vara ett genom tänkt beslut utan det verkar väldigt oplanerat och impulsivt. Du verkar väldigt oansvarig och du verkar inte ha någon planering mer än att du ska ha ett husdjur nu.

    Nej jag är ledsen i denna frågan har du fel, de gånger jag har skaffat mig husdjur så är det noga planerat och genomtänkt!
  • riboflavin

    @Mammatezzy86:

    Jag tycker också det låter lite oroväckande att du velar fram och tillbaka så fort, att ha djur är ett stort ansvar och om man är en väldigt obestämd person så kanske en hund är det absolut sämsta alternativet.

    Att på bara ett par veckor ta flera olika beslut kring vilken sort husdjur man vill ha bådar inte gott inför att ansvar som sträcker sig över många år och du måste ju förstå att folk reagerar när du framstår som okunnig och velig.  

  • patriciaaah

    Det tar tid att tämja en iller, och ja det bits om man inte har en riktigt sträng uppfostran och pli på dem. de är som små barn ska vara överallt, måste ha lås på skåp och akta så det inte finns små utrymmen de kan gömma sig i och fastna och inte kan komma ut igen. akta alla blomkrukor för de välter de också. är att de kan vara snälla mot den personen som uppfostrar den och mindre snälla mot andra i familjen eller vänner.  Och en iller är ju absolut inget djur som ska sitta instängt i en liten bur hela dagarna utan de ska få sringa lösa i hela huset eller i ett stort rum. Jag skulle aldrig skaffa en iller om jag hade små barn!

  • Sommers

    Lite gammal trad men forst av allt ar inte illrar gnagare utan de ater gnagare. precis som katter.

Svar på tråden illrar någon?