• Gosesnos

    Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.

    Min dotter har sedan födsel varit väldigt grabbig, och har alltid gillat "pojk-leksaker", "pojk-kläder", har bara pojk kompisar och har specifikt uttryckt att hon hellre skulle vilja vara en pojke ect.

    Nu är hon 8 år och de andra klasskamraterna har börjat fråga chans på varandra och prata om vem eller vilka de är kära i. Då min dotter berättade detta för mig så har jag frågat vem hon var kär i, men då har hon enbart svarat att hon inte är kär i någon. Under en period nu så har hon varit väldigt trotsig och svår att ha att göra med. Hon har bråkat i skolan och varit allmänt missmodig.  

    Idag när vi satt och pratade så ledde jag in henne på detta spår igen och hon berättar då för mig att hon är JÄTTE KÄR i en flicka i hennes klass och att hon inte kan sluta tänka på henne. Hon har gett henne presenter och smycken samt ett brev. Jag är HELT ok med detta och vi var tillsammans ute och köpte ett jättefint halsband som min dotter ska ge till flickan i klassen imorgon. 

    Nu till min fråga: Hur ska jag som förälder agera i denna fråga? Jag vill uppmuntra min dotter i att ta kontakt med flickan och berätta för henne hur hon känner, men är samtidigt livrädd för den eventuella stämpel eller mobbning som skulle kunna uppstå!! Är inte säker på hur 8 åringar tänker kring denna fråga.. Det borde ju vara så enkelt!!! Kärlek är ju det bästa som finns :) 

    Hälsningar en lite förvirrad mamma. 

  • Svar på tråden Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.
  • morochmer
    Mallory skrev 2011-03-21 21:42:57 följande:
    Jag undrar lite varför du tror att din dotter är lesbisk TS, hon är 8 år, hon kan likväl vara hetro, bi eller homo,

    Men att du misstänkt att hon är lesbisk är det för att hon är enligt dig "grabbig?"
    Eller för att hon gillat tjejer innan?

    Min son fyller åtta i år, han har sagt att han är kär i killar, han har sagt att han är kär i tjejer, han älskar sina vänner av båda könen.
    Fine han har fått höra ordet BÖG, men för den sakens skull tror jag inte att något är hugget i sten.

    Oh nej, jag är inte emot någon sexualitet, iaf inte någon som inte skadar någon, jag är själv Bi och kan säga att det säkert kan vara olika, en människa kanske vet redan vid barnsben, en annan inte.

    Tycker bara inte du ska sätta henne i något fack redan nu....
    Jag kan inte se att ts har påstått det?
  • Gaytjej

    Vi i den äldre generationen (jag menar alltså äldre än dagens ungdomar :) är inpräntade till att tro och tycka att sexualitet - dvs HOMO- och BIsexualitet då - är något som man inte kan vara klar med förrän man har passerat i alla fall grundskolan. Leta upp era gamla biologiböcker så får ni se! Där har ni (i samma kapitel där incest och pedofili beskrivs) fått läsa att ni inte behöver ta känslor för det andra könet på allvar, det är högst sannolikt bara en övergående fas... Detta i kombination med en heteronormativ fostran (Vilken kille är du kär i? Vad tror du att din framtida man kommer att jobba med? Hur ser din drömkille ut?) har gjort att många av oss blivit just sena med komma underfund med vilka vi är och vilka vi faktist får känslor för.

    Detta gör förmodligen också att några av oss blir obekväma med att en mamma tror sig veta att sin dotter är lesbisk och har förmågan att bli kär i tjejer redan när dottern bara är 8 år..

    Hur många av er hade känt er obekväma om mamman förutsatt att tjejen var heterosexuell? 

    PS
    TS - tiderna förändras och håller på att förändras än mer. Din dotter kommer säkert att få känna på lite motstånd, men det är svårt att mobba någon som är rak i ryggen och stolt över sig själv. Jag jobbar på en högstadieskola där vi för första gången har en öppen flata och en öppen bög i 9:an respektive 8:an (och en öppen flata bland lärarna; undertecknad). De är accepterade, no big deal.

     

  • Loneheart
    Gaytjej skrev 2011-03-22 07:47:54 följande:
    Vi i den äldre generationen (jag menar alltså äldre än dagens ungdomar :) är inpräntade till att tro och tycka att sexualitet - dvs HOMO- och BIsexualitet då - är något som man inte kan vara klar med förrän man har passerat i alla fall grundskolan. Leta upp era gamla biologiböcker så får ni se! Där har ni (i samma kapitel där incest och pedofili beskrivs) fått läsa att ni inte behöver ta känslor för det andra könet på allvar, det är högst sannolikt bara en övergående fas... Detta i kombination med en heteronormativ fostran (Vilken kille är du kär i? Vad tror du att din framtida man kommer att jobba med? Hur ser din drömkille ut?) har gjort att många av oss blivit just sena med komma underfund med vilka vi är och vilka vi faktist får känslor för.

    Detta gör förmodligen också att några av oss blir obekväma med att en mamma tror sig veta att sin dotter är lesbisk och har förmågan att bli kär i tjejer redan när dottern bara är 8 år..

    Hur många av er hade känt er obekväma om mamman förutsatt att tjejen var heterosexuell? 

    PS
    TS - tiderna förändras och håller på att förändras än mer. Din dotter kommer säkert att få känna på lite motstånd, men det är svårt att mobba någon som är rak i ryggen och stolt över sig själv. Jag jobbar på en högstadieskola där vi för första gången har en öppen flata och en öppen bög i 9:an respektive 8:an (och en öppen flata bland lärarna; undertecknad). De är accepterade, no big deal.

     
  • avocadoo

    Jag tycker du ska vara försiktig med benämningar i det här fallet.

    Din dotter är bara 8 år, och jag tycker varken det är en ålder för pojkvänner eller flickvänner.

    Uppmuntra din dotter att bli kompis med och leka med tjejen istället, de kan säkert ha roligt tillsammans som vänner! 

    Det verkar lite som att du vill att din dotter ska vara lesbisk och att den andra åttaåringen ska bli hennes flickvän? Låt barn vara barn liksom... 

  • Gosesnos

    Ojoj :) Jag har aldrig sagt att min dotter skulle vara lesbisk!! Vad jag har misstänkt är att hon var kär i en flicka då hon sagt att det inte finns någon pojke som hon var kär i samt att jag hittat bilder och brev där flickans namn står och massor med hjärtan. Min dotter säger att hon älskar massor med människor, men detta är första gången hon sagt att hon är kär. Vi har pratat om det mesta bla att även om hon varit pojke så är det ingen garanti för att flickan skulle tycka om henne då hon uttryckt att hon hellre skulle vilja vara en pojke. Jag är inte rädd för olycklig kärlek, det drabbar oss alla, utan utanförskap och elaka ord!!! Från både barn och vuxna. Detta kan mycket väl vara en fas men en sådan "stämpel" kanske kan vara svår att få bort. Min dotter är väldigt rättfram och står för sin åsikt så tiden får helt enkelt ha sin gång och vad jag ser och känner är rätt nu är bara att finnas som stöd och eventuellt en tröstande famn :)

  • Gosesnos

    Tack!! Och flickan hade blivit väldigt glad för halsbandet!! :)

  • lykantrophona
    avocadoo skrev 2011-03-22 12:19:51 följande:
    Jag tycker du ska vara försiktig med benämningar i det här fallet.

    Din dotter är bara 8 år, och jag tycker varken det är en ålder för pojkvänner eller flickvänner.

    Uppmuntra din dotter att bli kompis med och leka med tjejen istället, de kan säkert ha roligt tillsammans som vänner! 

    Det verkar lite som att du vill att din dotter ska vara lesbisk och att den andra åttaåringen ska bli hennes flickvän? Låt barn vara barn liksom... 
    När jag var 6 år var jag förälskad i en tjej i samma klass som mig. Och visst, förälskelse i den åldern är inte samma sak om när man är vuxen. Men jag berättade det åt min mamma, och hon sa just något i stil med "ni kan väl vara vänner?". Det fick mig att tro att jag inte kunde bara kär i tjejer. Speciellt då jag ett år senare var kär i en kille, men då uppmuntrades det att vi skulle kalla varandra flick/pojkvän och vi var "såååå gulliga". Jag är bisexuell fortfarande.

    Minns du inte hur det var i den åldern? Det var faktiskt skillnad på att vara kär och vilja vara kompis, även om man kanske bara vågade krama den man var kär i och inte mer...

    Jag tycker det är bäst att låta flickan göra som hon själv vill. Ifall det blir olycklig kärlek är det sånt man får ta. Det uppstår mellan pojkar och flickor också. Och mobbning tycker jag aldrig man ska räkna med. Har man förtroende för ens skola om man tror att ovanliga situationer automatiskt leder till mobbning?

    Varför är det gulligt när pojkar och flickor frågar chans på varandra eller leker bröllop, men när det gäller två av samma kön så ska man försöka sakta ner det och ifrågasätta?

    Jag vet inte om tjejen jag var kär i som sexåring hade varit kär i mig tillbaka. Tror hon är hetero, men kanske hade jag inte behövt ifrågasätta min sexualitet så mycket i högstadiet om jag hade fått bekräftat för mig som liten att tjejer kan vara kära i tjejer.
  • Återkommande gäst

    Vår äldsta är också kär i en annan tjej (och en kille), men vi låter henne ha det ifred. Vi frågar inget om vem hon är kär i, om hon vill ge presenter, vem hon ska gifta sig med osv. Pratar hon om sina kärlekar lyssnar vi såklart och hon vill gärna höra om hur jag och hennes pappa blev kära. Men hennes eget "kärleksliv" har hon helt för sig själv.

    Hon gör gärna presenter och teckningar till föremålen för hennes känslor, men vårt enda bidrag är hjälp med stavning (om hon ber om det) och adresser till kuverten och frimärken. Allt sker på hennes initiativ och det är hon som styr över samtal om kärlek.

    Jag har själv växt upp med extremt nyfikna föräldrar som älskade att fråga om kärlek, söta pojkar och hemliga telefonsamtal. Detta har gjort det väldigt viktigt för mig att låta mina barn sköta sina egna förälskelser helt på egen hand. Självklart lyssnar vi när de vill tala om det och den dagen ett hjärta är krossat finns vi där för att trösta (om det efterfrågas). Men att lägga sig i, ställa frågor eller insinuera något (eller ännu värre, tala med skolpersonalen!?) skulle aldrig falla mig in!

  • amalie79
    Återkommande gäst skrev 2011-07-10 13:12:13 följande:
    Vår äldsta är också kär i en annan tjej (och en kille), men vi låter henne ha det ifred. Vi frågar inget om vem hon är kär i, om hon vill ge presenter, vem hon ska gifta sig med osv. Pratar hon om sina kärlekar lyssnar vi såklart och hon vill gärna höra om hur jag och hennes pappa blev kära. Men hennes eget "kärleksliv" har hon helt för sig själv.

    Hon gör gärna presenter och teckningar till föremålen för hennes känslor, men vårt enda bidrag är hjälp med stavning (om hon ber om det) och adresser till kuverten och frimärken. Allt sker på hennes initiativ och det är hon som styr över samtal om kärlek.

    Jag har själv växt upp med extremt nyfikna föräldrar som älskade att fråga om kärlek, söta pojkar och hemliga telefonsamtal. Detta har gjort det väldigt viktigt för mig att låta mina barn sköta sina egna förälskelser helt på egen hand. Självklart lyssnar vi när de vill tala om det och den dagen ett hjärta är krossat finns vi där för att trösta (om det efterfrågas). Men att lägga sig i, ställa frågor eller insinuera något (eller ännu värre, tala med skolpersonalen!?) skulle aldrig falla mig in!
  • Lillave

    Men..... när man är 8 år kan man ju vara kär i en häst, Erik Saade eller ett marsvin. Du verkar ta detta på allt för stort allvar TS. Varför ens prata om det med henne som du gör?

    Tycker du ska ignorera och absolut inte uppmuntra relationen till den andra flickan. tycker du gör bort både dig och din tjej.

    Tids nog kommer den riktiga kärleken.

  • Emilia75

    Åååå jag blir helt glad av din dotter, först är hon inte kär i någon och sedan vågar hon känna efter och vara så stark att hon berättar för dig att hon är jättekär. Skitsamma vem hon är kär i, hon är KÄR, tom JÄTTEkär!!! Det är ju helt underbart!!! Att älska och vara kär är inte alla förunnat!
    Var glad för din dotter, det hade jag varit! Heja henne och hennes kärlek!

  • Gosesnos
    Nyleve skrev 2011-08-05 21:03:34 följande:
    TS! Hur har det gått för din dotter?
    Hej hej :)

    Det har gått jättebra!!! Jag skäms lite att jag hade sådana förutfattade meningar om hur människor skulle reagera :) Min dotter har på eget initiativ berättat vem hon är kär i då någon frågat och har inte stött på några problem!! Tvärt om, enligt andra föräldrar verkar det som att min dotter är en av få i klassen som inte utsätts för någon form av glåpord från andra elever.

    Den andra flickans föräldrar ringde för att försäkra sig om att presenterna min dotter givit henne var ok och nämnde samtidigt att de tyckte att oavsett kön så är det väl varje förälders dröm att deras barn är omtyckta!!

    Så inga problem!!! Det ringer i telefonen mer än någonsin från kompisar som vill leka och kalasinbjudningar så det räcker och blir över :) Igen, oro förgäves, men det var väldigt skönt att få ventilera lite på detta forum :) Ger en stor eloge till människor idag :) 
  • anzita

    Bejaka kärleken, oavsett ålder och kön!
    Ett barn har också starka känslor. Underbart att din dotter kan uttrycka dem och att hon har en mamma som kan lyssna. 

  • undine

    Gud vad glad jag blir! Jag hade blivit överlycklig att ha dig som mamma :)

    Som liten (9-11 år) var jag också förtjust i en tjej i min parallellklass. När jag blev 13 och var kär i en annan tjej berättade jag det för mina föräldrar som sa att det var onormalt och att jag överdrev. Jag dansade alltid tryckare med tjejer på discona. Det var ingen som reagerade på det.

    Jag vet inte riktigt vad du ska göra, dock. För mig flöt det bara på då när jag var runt 9. Vi pussades, höll handen och umgicks varje dag i stort sett. När jag  var 13 blev det genast svårare dock.

    Hur agerar din dotters kärlek i detta?
    Det bästa är ju om de kan sköta det själva, alltså visa kärlek till varandra själva..

    Men ja, bra fråga.


    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • CeeJay

    Jag tycker att du ska "hantera" detta på exakt samma sätt som om hon vore kär i en pojke. Dvs dra inte på för stora växlar överhuvudtaget och låt henne ha sina känslor. Precis som  ni verkar ha gjort

    Blir glad att läsa att ni fått så bra "respons" från andra.

    Det värsta man kan göra är ju att säga att nått är fel (nu vet jag att ni inte gjort det) och att lägga för mycket vikt på könet på de som är inblandande. Oavsett om hennes intresse för denna tjej, andra tjejer eller "går över" till killar så är det så härligt att läsa om en 8-åring som är så KÄÄÄÄR

    Vet mycket väl att andra kan ha åsikter men visar man hemma att det inte är någon grej överhuvudtaget så tror jag att våra barn kommer växa upp i ett mindre hårt klimat.

    Min minsta dotter sa en gång när hon var ca 4 år - HENNE ska jag gifta mig med !!.. när hon såg en punktjej med rosa hår Och hon berättade det i kapprummet en morgon på dagis varpå en annan pappa nämnde att "Det går ju inte, du är ju själv tjej!" DET är inte ok att säga till andra barn tycker jag! Om andra har såna åsikter kan man ha dom för sig själv anser jag.

    Jag skulle inte tycka det var konstigt alls om någon av mina tjejer gillar tjejer även i framtiden. Så länge dom har flick-pojk-vänner som är snälla och respekterar dom så tänker jag inte lägga mig i!!         

  • lindaboklund17

    Jag tycker absolut inte som du ceeJay.

    Ett tips gosenos\ ts. Tro inte som ceejay tro som mig. Hon är 8 bast. Hon är lebb. Så bara säg: vad kul att du är i hop med nogon.

    Låt hon vara ihop med en tjej. Det blir nog så att om ca 10 år blir hon kär i en kille. Du behöver inte vara orolig men jag hade också varit orolig om mitt barn Amanda hade varit kär i en tjej och om Ville hade varit i en kille men det kommer ordna sig. Jag lovar.

    Om ni tror att hon är mobbad fråga vem har du varit med på rasten. Om hon svarar ingen så ring läraren så hon kan kolla exstra noga och se vad hon gör på rasten och om läraren ser att nogon är mobbad är det dens skyldighet att göra så att man inte behöver bli mobbad.

    Lycka till hoppas att det ornar sig!????

Svar på tråden Min 8 åriga dotter är kär i en flicka.