• challis777

    Blir alla negativa gravtest positiva om man läser av dem för sent???

    Undrar, eftersom en kompis testade med mina gamla tester, tre stycken under två dygn. Alla var negativa efter 5 min men när jag skulle slänga dem nu så är alla svagt positiva. Har inte sagt något till kompisen, vill ju inte ge falska förhoppningar.

    Därför undrar jag, blir alla test positiva efter ett tag, (de här var 1 timme-24 timmar senare avlästa.) '
    Testerna är från Tradera.

  • Svar på tråden Blir alla negativa gravtest positiva om man läser av dem för sent???
  • challis777

    Mitt första test jag tog denna graviditet var helt negativt efter 5 min och efter 10 min. Så jag kastade det, senare på kvällen så tog jag upp det bara för att jag var nyfiken, och då var det två streck. Väldigt svagt andrastreck, men det var synbart. Och jag var gravid. Så jag vet ju att det kan stämma, trots att man avläser efter avläsningstiden.


    Frågan var bara om det ALLTID blir så, gravid eller inte. Men det verkar ju inte vara så. Tack för era svar

  • pluvdo
    icadraget skrev 2011-05-15 21:08:57 följande:

    Mitt första test jag tog denna graviditet var helt negativt efter 5 min och efter 10 min. Så jag kastade det, senare på kvällen så tog jag upp det bara för att jag var nyfiken, och då var det två streck. Väldigt svagt andrastreck, men det var synbart. Och jag var gravid. Så jag vet ju att det kan stämma, trots att man avläser efter avläsningstiden.


    Frågan var bara om det ALLTID blir så, gravid eller inte. Men det verkar ju inte vara så. Tack för era svar


    Då kanske det var negativt för att det inte kunde utläsas på din hormonnivå ifall du var gravid eller ej. Sedan efter några timmar när testet torkat så blev det ett streck där det blir streck på ett positivt graviditetstest eftersom det faktiskt blir det på vissa tester trots att de var negativa från början. Jag tror inte det hade att göra med att du var gravid utan snarare så att du testade för tidigt och det därför var negativt.

    Det finns ju som sagt en anledning till att man skall kolla inom den angivna tidsramen och jag kan inte annat än anta att det beror på att resultatet senare kan avvika från "sanningen" och då inte längre är tillförlitligt.

    Om det varit så att tester kunde visa negativt trots att man var gravid, men sedan kunde slå över till positivt efter några timmar så hade det väl stått i instruktionerna att man skall kontrollera testet igen efter några timmar. Vilket det inte gör. Så...
  • challis777
    pluvdo skrev 2011-05-15 23:06:59 följande:
    Då kanske det var negativt för att det inte kunde utläsas på din hormonnivå ifall du var gravid eller ej. Sedan efter några timmar när testet torkat så blev det ett streck där det blir streck på ett positivt graviditetstest eftersom det faktiskt blir det på vissa tester trots att de var negativa från början. Jag tror inte det hade att göra med att du var gravid utan snarare så att du testade för tidigt och det därför var negativt.

    Det finns ju som sagt en anledning till att man skall kolla inom den angivna tidsramen och jag kan inte annat än anta att det beror på att resultatet senare kan avvika från "sanningen" och då inte längre är tillförlitligt.

    Om det varit så att tester kunde visa negativt trots att man var gravid, men sedan kunde slå över till positivt efter några timmar så hade det väl stått i instruktionerna att man skall kontrollera testet igen efter några timmar. Vilket det inte gör. Så...
    Men saken var att min man fick kissa på ett annat test och det blev inte två streck när det torkade
    Men det är klart att man ska följa instruktionerna för att kunna lite på testet till 100 %.
  • Petra b
    icadraget skrev 2011-05-16 16:53:44 följande:
    Hon är gravid!
    Jag visste det! 

    Grattis till henne! :D 
  • Scarlett77

    Första gången jag var gravid såg det ut som det inte fanns nått streck så jag slängde det, när jag av någon anledning kolla det igen några timmar senare fanns det två svaga streck där, och visst var jag gravid, tjejen är 7 månader idag :)

  • ElisabethN

    Jag är lite i samma sits just nu. Mina blir negativa till att börja med. Har testat på BIM-6, BIM-4 och BIM-2. Alla blev negativa från början men två av dem har blivit positiva efter några timmar. Och ja med färg, dem är inte gråa. Svaga men synbara. Jag har säkert tagit 60 test genom tiderna och har aldrig varit med om det förrut, och då kollar jag ALLTID efter några timmar också. Så jag hoppas ju. Och eftersom det nu visade sig att hon är gravid fick jag ju ännu mer förhoppningar. Självklart inget att gå efter men man kan ju alltid hoppas :)

  • challis777
    ElisabethN skrev 2011-05-17 11:12:54 följande:
    Jag är lite i samma sits just nu. Mina blir negativa till att börja med. Har testat på BIM-6, BIM-4 och BIM-2. Alla blev negativa från början men två av dem har blivit positiva efter några timmar. Och ja med färg, dem är inte gråa. Svaga men synbara. Jag har säkert tagit 60 test genom tiderna och har aldrig varit med om det förrut, och då kollar jag ALLTID efter några timmar också. Så jag hoppas ju. Och eftersom det nu visade sig att hon är gravid fick jag ju ännu mer förhoppningar. Självklart inget att gå efter men man kan ju alltid hoppas :)
    Jag håller tummara för dig! Berätta hur det går se.
     
  • rigoletto81

    Jag har precis gjort samma sak. Har BIM på lördag. Har testat med testlagrets stickor tre dagar nu och de har visat negativt alla gånger. Nu när jag hade läst den här tråden var jag tvungen att ta upp och kolla på stickorna igen. På en av dem kan jag se ett svagt, svagt andra streck. Tog därför ett test till, men där visar ingenting vad jag kan se.

    Någon som har varit med om detta tidigare med testlagrets stickor?

  • Tirun

    Jag var med om det med testlagrets test oxå. Kunde se ngt svagt svagt om jag höll upp det mot lampan ngn dag senare eller så. Var så på ett par test men inte på ett par andra. Blev dock ändå fundersam och fortsatte testa. Tre dagar senare kom strecket inom tiden, om än svagt, och sedan blev det bara starkare och starkare=)

  • rigoletto81
    Tirun skrev 2011-05-20 09:45:49 följande:
    Jag var med om det med testlagrets test oxå. Kunde se ngt svagt svagt om jag höll upp det mot lampan ngn dag senare eller så. Var så på ett par test men inte på ett par andra. Blev dock ändå fundersam och fortsatte testa. Tre dagar senare kom strecket inom tiden, om än svagt, och sedan blev det bara starkare och starkare=)
    Låter spännande... Hur långt innan/efter BIM började du se strecket inom tiden?
  • Tirun
    rigoletto81 skrev 2011-05-20 10:23:43 följande:
    Låter spännande... Hur långt innan/efter BIM började du se strecket inom tiden?
    Det var ganska tidigt tror jag...kanske BIM-3 till 5 ngt. Men det var väldigt svagt då i början som sagt=) Hur långt har du kvar till BIM?
  • Anna 32

    Jag testade mig i går det visade negativt i dag när jag tog fram det ser jag ett väldigt svagt streck . Jag är ju konstant trött kan jag vara gravid. Jag ska ha mensen på fredag .

  • mom2012

    Jag har precis varit med om samma sak. Testat var tvärnegativt blankt. Sen när vi ätit middag skulle jag visa min man.....då va där.2 streck! Jag är på bim + 3 i dag och borde fått ett starkt utslag vid det här laget. Men men.... vi får se. Lämnade blodprov idag pga testerna lurar oss så här.

  • Albertina80

    Samma sak hände mig. Svagt streck morgonen efter jag testat fem dagar före mens. Hittade den här tråden och fick förhoppningar. Klart och tydligt positivt besked dagen efter beräknad mens! Använde apotek hjärtats test.

  • Vanda01

    Hej allihopa! 


    Jag har samma problem med mina test. Idag är jag BIM +7. Får Inget tydligt andra streck på stickorna direkt men efter ca 1-2h efter så kommer där ett andra streck. Har testat med 3 olika stickor och det är samma sak med alla, bland annat clearblue och apoteksgruppens tester. Kan jag vara gravid trots allt?

  • Maymom
    Vanda01 skrev 2023-03-02 15:20:35 följande:

    Hej allihopa! 


    Jag har samma problem med mina test. Idag är jag BIM +7. Får Inget tydligt andra streck på stickorna direkt men efter ca 1-2h efter så kommer där ett andra streck. Har testat med 3 olika stickor och det är samma sak med alla, bland annat clearblue och apoteksgruppens tester. Kan jag vara gravid trots allt?


    Varför så många test så tidigt?? Bättre vänta till åtminstone ÄL+10 så du har bättre chans att få ett säkert resultat.
    nästan ingen plussar ÄL+7. Ägget har knappt hunnit fästa då.
    clearblue rekommenderar test från ÄL+10.
Svar på tråden Blir alla negativa gravtest positiva om man läser av dem för sent???