• Cessan83

    BF Jan/FEB 2012 Gravid efter IVF finns det fler!

    Hej !
    Andra försöket men första insättningen
    Plus Plussade i Måndes  och fick reda på HCG värdet  var då 105. v 25 är det inbokat ultraljud!

    Berätta nu allt era symtom!
    Hur glada är vi !
    Hur oroliga vi är!
    När ska ni göra ultraljud!

    Vad händer nu vad e er nästa steg?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 18:50
    Mitt BF är 20120131

    Är i dag v4+3

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-19 10:02
    Menar givetvis kalendervecka 25 ;) inte grav, vecka.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-18 07:20
    Hej alla v 12 i dag!

    Vad e era planer för inköp av saker till er bebis! Vad ska ni fixa först?

    Skriv gärna!

    Keep on fighting ! Mums!

  • Svar på tråden BF Jan/FEB 2012 Gravid efter IVF finns det fler!
  • lotie

    Hej det blev inget idag heller men var lite mogen och hade starka sd så de hoppas det ska komma igång av sig självt. Hade fortfarande högt blodtryck men ingen protein Har inget hänt innan onsdag sätter de igång mig då så två dagar till får jag stå ut. Tänk vad skönt om det startade av sig självt innan dess så man slipper pinvärkar i flera dygn.

  • Pajama

    Å, hoppas på det lotie!

    Jag har sd och förvärkar rätt mycket nu, särskilt på eftermiddag och kväll. Ont i ljumsken/bäckenbotten på ena sidan så går som en pingvin!
    Var hos bm idag och alla värden var jättebra och livmodertappen mjuk och öppen 1 cm. Hon tror ändå att det kan ta en vecka till för min del, om det inte blir en turboförlossning. Jag visste inte att man börjar öppna sig så lång i förväg! Hade jag varit öppen 2-3 cm så hade hon trott på färre dagar, sa hon. Men bebisen var fixerad och låg med ryggen på min vänstra sida och sparkar på den högra, precis som den ska. skönt!
    Har det inte hänt nåt vid nästa besök (bf+1) så ska hon massera runt tappen för att jag inte ska behöva gå över tiden för länge. 
    Som det känns för min del, så kommer det inte behövas...

    Blivande farmor är jättenervös (=omtänksam och maktlös). Det ska bli snö och det är is på gårdsplan. Försöker hålla koll på sin och min karl att de inte får dricka alkohol nu, för det kan starta när som helst och de ska köra (farfar hämta blivande storebror,) men ingen verkar lyssna. Båda tar ett glas då och då och jag tänker att SÅ fort går det väl inte och i värsta fall får man väl ta taxi eller ambulans. Vi var hos några vänner i helgen och där blev det en hel del dricka och det tyckte jag väl inte var en lämplig mängd, men fadern var obekymrad. Hm. Det tar ju ett tag innan det går ur kroppen om det blir mycket!   
    Nån som vet om det är sjukresa till bb? Vi har nog 7-8 mil, så det blir en dyr historia annars.  

  • mammiz83

    pajama: hörredu! Nu är det riktigt nära för dig, och var beredd på att det kan gå med turbofart, min förlossning tog bara 3 timmar allt som allt. Mitt vatten gick huxflux och 10 minuter senare stod jag hemma med krystvärkar. En knapp timme senare låg jag inne på BB och krystade för fullt. Så se verkligen till att pappan inte dricker mer nu. Min sambo hade samma inställning som din karl men tji fick han.

    lotie: oavsett vad som händer nu har du snart din bebis i famnen. Håll ut, nu är det nära! 


    längtande själ
  • Lulis7

    Jag kommer att bli igångsatt imorgon... Mitt blodtryck verkar stiga för varje dag och de vet inte varför. Allt annat ser bra ut. Jag har inga ytterligare symptom på havandeskapsförgiftning. Jag fick åka till Lund idag igen för kontroller. CTG-kurvan var hur fin som helst och jag hade bra med fostervatten så av den anledningen var det ingen brådska. Livmodertappen var mjuk men inte öppen. Läkaren diskuterade med förlossningsläkaren och mitt stigande blodtryck i kombination med att jag redan har gått över tiden och att det är en ivf-graviditet gjorde att de bestämde sig för att sätta igång förlossningen. Antar att inget tydde på att bebisen skulle komma av sig själv inom de närmsta dagarna. Jag började läsa om igångsättning på nätet men det ska jag nog låta bli, det finns så många skräckhistorier. Jag räknar med att det blir jobbigt och tar lång tid men ska försöka fokusera på belöningen som väntar...

  • lotie

    Lulis jag har med läst inte så smart. Då är vi nästan i samma sits jag var öppen 1,5 cm och det kan man vara flera veckor innan och det kan även gå snabbt. Man är ju glad att snart få träffa sin lilla samtidigt som man är nervös för alla komplikationer kring igångsättning men fattat det som om tappen är mogen är utgångsläget mycket bättre:)

    Jag hade sd som visade på 100% på ctg med 14 min mellan varje. Kände ju att magen var hård men tycker den är det hela tiden och ont har jag överallt med så vet inte vad som är vad längre men när det övergår till värkar lär jag nog inte missa det:)

  • Pajama
    mammiz83 skrev 2012-02-20 13:14:08 följande:
    pajama: hörredu! Nu är det riktigt nära för dig, och var beredd på att det kan gå med turbofart, min förlossning tog bara 3 timmar allt som allt. Mitt vatten gick huxflux och 10 minuter senare stod jag hemma med krystvärkar. En knapp timme senare låg jag inne på BB och krystade för fullt. Så se verkligen till att pappan inte dricker mer nu. Min sambo hade samma inställning som din karl men tji fick han.

    lotie: oavsett vad som händer nu har du snart din bebis i famnen. Håll ut, nu är det nära! 

    Ja, jag ska ställa det kravet på honom nu. Då hade du tur som hann in!

    Lulis, nervöst, men snart har du din bebis! Lycka till!!

    Nån mer som är dålig i magen? Har ähum ränneskita... Inte kul om man ska föda - tårar eller gapflabb!?   
  • mammiz83

    pajama. har hört från många olika håll att "racerbajs" är ett vanligt tecken på att förlossningen är nära förestående. själv fick jag racerbajs i samband med att vattnet gick så när jag väl låg och krystade hade jag redan tömt systemet.


    längtande själ
  • Pajama
    mammiz83 skrev 2012-02-23 15:38:28 följande:
    pajama. har hört från många olika håll att "racerbajs" är ett vanligt tecken på att förlossningen är nära förestående. själv fick jag racerbajs i samband med att vattnet gick så när jag väl låg och krystade hade jag redan tömt systemet.
    Å det låter skönt, hoppas på det! Menar inte skönt, mera betryggande haha
  • lotie

    Jag fick en Novalie i onsdags 22:34:) igångsättningen gick jätte bra och jag fick Eda och värkar vid lunch tid vid 6 tiden var jag öppen 7 och det började göra riktigt ont. Sen var jag öppen 10 och började krysta efter en timme satt huvudet fast och inget hände så blev klippt och de tryckte på magen och jag var dödstrött. Sprack iaf och fick sy mycket hon vägde 3510 och det trodde ingen för jag hade så liten mage men förklarar alla mina problem ned njure och galla som är helt borta nu:)

    . När hon kom ut kom hon upp på magen men mådde snabbt sämre och de drog stora larmet och sprang ut med henne. Hon slutade andas och de fick ventilera henne. De tog henne till neonatal och kopplade upp c-pap under natten. De tror hon har en infektion och blåsljud på hjärtat. Hon blev snabbt bättre och idag klarar hon sig utan all hjälp:) hon kan inte smälta maten så får dropp och ersättning via sond. Jag lyckas bara pumpa 5 ml så kommer ta tid detta. Men allt går åt rätt håll:)

  • mammiz83

    grattis till guldklimpen lotie! men vilken dramatik!! skönt att allt går åt rätt håll i alla fall. kram


    längtande själ
  • ProPPens

    lotie Grattis!! Skönt att allt går åt rätt håll!! Njut nu riktigt ordentligt!!!


    ♥Vendela 7/7-08♥ ♥Anton & Ellen 24/1-12♥
  • Pajama

    Å vad roligt, grattis till Novalie lotie!!!
    Nervöst först att allt inte gick på räls - man inser hur lätt nåt kan gå snett, men oftast klarar de ju upp allt nu! Hoppas du får mer mjölk snart, det kan ta tid. Jag fick också minimalt i början med min första och pumpade och ammade och slet. När de andra hade halvfulla flaskor hade jag fått botten full... Skönt att dina besvär har släppt redan! Njut nu av din lilla!

  • Pajama

    Här var det inga samtal inte - är ni inne och föder barn allihop, precis som jag?? Ni som redan fått barn har inte tid med burken...

    I måndags 27 feb  på bf, föddes vår lilla flicka! 2480 g och 46 cm lång! En liten klimp, men frisk och stark. Jag är så glad så glad...!!!

    Det gick ganska fort... Hade mer och oregelbundna förvärkar i flera dagar innan och på söndan tilltog det, men inte så att det hade satt igång. Vid läggdags tog jag två alvedon och gick och la mig, sov 3 timmar. Sen började de oregelbundna värkarna igen, men var en god stund emellan, bara så att jag inte kunde sova.
    Vid 7 på morgonen började det regelbundet, och vid 9 åkte vi hemifrån och lämnade vår pojk på förskolan på vägen. Var inne på BB 10.40 och hon föddes 11.49!
    Amningen har fungerat över all förväntan, då jag fick kämpa väldigt med den biten med vår första pojk. Han fick också ligga på neonatalen, precis som din flicka, lotie, jag tror att mjölkproduktionen har mycket med det att göra. Min lilla nu har ett väldigt sugbehov och det är nog tack vare det som det kommer riktigt igång. Bestämda tider är inget vidare för amningen, även om man pumpar också.

    Har precis fått ett sår mitt på bröstvårtan! Hm, hur ska det fungera, kommer det mjölk ändå, det gör inte ont än...

  • Lulis7

    Stort grattis till era flickor, lotie och Pajama {#emotions_dlg.flower}!

    Min underbara lilla flicka föddes den 22 februari. Hon ska heta Elin.

    Min förlossning blev tyvärr väldigt jobbig. Vet inte om ni hörde på nyheterna om magsårsmedicinen cytotec som läkarna på en del sjukhus även använder vid missfall och igångsättningar, trots att den inte är godkänd för det. Den ges i tablettform, en fjärdedel var fjärde timme, och olika kvinnor reagerar olika starkt på den. I t ex USA och Norge (eller var det Danmark?) avråder man från att använda den vid igångsättning efter att den orsakat allt för kraftiga sammandragningar. Man har haft fall med brusten livmoder och barn som fått syrebrist. När vi kom till förlossningen på morgonen den 21:e och de såg att bebisen fortfarande var rörlig och jag inte det minsta öppen trodde det att det skulle ta ca två dygn. Men jag reagerade jättestarkt på tabletterna vilket resulterade i att jag redan efter 2 fjärdedelar hade väldigt täta och kraftiga sammandragningar och jag hade öppnat mig 2 cm. Trots det ordinerades jag en tredje tablett. Kl. 21 satte värkarna igång och de var konstanta. Jag satt med lustgasen hela tiden för så fort en värk var över kom en ny. Jag var helt borta i huvudet och har stora minnesluckor. Läkaren tillkallades akut för att jag skulle få epidural. Sambon har berättat att läkaren var tvungen att sticka ca 10 gånger innan han kom rätt, men det har jag inget minne av. De konstanta värkarna bara fortsatte och jag var helt slut. Det blev ju ingen vila emellan. Jag låg och krystade i flera timmar, men bebisen ville inte komma ut. Det slutade med sugklocka. Jag trodde att det var för min skull men i efterhand förstod jag att bebisens hjärtfrekvens sjönk så det blev akut att få ut henne. Kl. 04.06 föddes hon. Jag har mått ganska dåligt efter förlossningen. Det blev väldigt traumatiskt för mig och jobbigt att jag var helt borta långa stunder och inte har en klar bild av vad som hände. När jag några dagar senare hörde om cytotec på nyheterna var det på ett sätt en lättnad. Då förstod jag lite mer varför det blev som det blev. Samtidigt blev jag upprörd över att ha fått ett icke godkänt läkemedel som innebar en risk både för mig och mitt barn. Och hade jag fått ett godkänt läkemedel hade förlossningen förmodligen inte blivit så hemsk.

    Nu mår vi i alla fall bra. Elin är en frisk och stark tjej. Vi ägnar större delen av dagarna åt att sitta i soffan och amma Glad. Hade ingen aning om att man ammar så ofta och så länge... Har också lite sår och det gör ont Rynkar på näsan, men jag tänker att det blir bättre med tiden. Inatt hade vi en kanonnatt. Sov från 23.00 till 8.30 med bara två amningar! Idag har vi promenerat med barnvagnen i skogen. Vilken lycka det är att gå omkring i byn med barnvagn! Sambon sa att det strålade om mig.

  • mammiz83

    Lulis: Usch vilken traumatisk förlossning! Vad skönt att allt ändå slutade så bra. Jag blev ju också förlöst med sugklocka, inte roligt alls!
    Konstigt att man använder det där läkemedlet, det finns ju så många andra alternativ!
    Hur som helst... STORT GRATTIS!!! Visst är det fantastiskt att promenera med barnvagnen. Som man har längtat efter det!
    {#emotions_dlg.flower}   


    längtande själ
  • Pajama

    Oj, Lulis, vad hemskt jobbigt för dig!! Ja, man vill och behöver minnas vad som hände och faktiskt bearbeta det!
    Grattis till lilla flickan!

    Javisst ammar man otroligt mycket! Hur går det för er? 
    Jag tror att mina sår håller på att läkas och ibland tror jag att vi har kommit på den rätta tekniken för det känns bättre ett tag. Men sen går det sämre ibland med. Ser fram emot när det funkar helt, för då är det kanon att kunna amma.
    Var på BVC igår. Ringde och ville ha en tidig tid för att kolla att hon gick upp som hon skulle, eftersom hon var så liten vid födseln och jag med förra killen inte hade tillräckligt med mjölk. Men hon hade gått upp duktigt, så jag har mjölk och hon får i sig den! Skönt att veta!

    Vår stora pojk är så gullig mot henne. "Ussa ädisen" säger han och pussar henne! Klappar henne på huvudet och vill bjuda på kex. Accepterar att hon inte får äta sånt. Har svårt att inte hoppa och studsa runt mig när jag ammar. Får ju hoppa och studsa annars...  
        

  • Lulis7

    Pajama: Det går framåt med amningen. Jag hade en hel del sår i början men nu är det okej. Tror att vi har lyckats få till en lite bättre teknik. Däremot äter hon för lite. Har vägts på BVC två gånger och andra gången hade hon gått ner 140 g. Man känner sig helt hemsk när man inser att hon inte har fått tillräckligt med mat. Det är en liten orolig tjej vi har fått. Hon gillar inte att sova själv och vagnen tycker hon absolut inte om. Så när hon väl ligger vid bröstet kopplar hon av och somnar... Nu gör jag allt för att försöka hålla henne vaken när hon äter. Och på nätterna väcker jag henne var 3:e timme och vi liggammar inte längre, utan går ner och byter blöja och sitter i soffan och ammar. Sådär kul kl. 2.00 på natten när man bara vill sova Rynkar på näsan. Men det känns att jag har fått mer mjölk i brösten så förhoppningsvis hjälper det.

    Vad härligt med en stolt storebror!

  • Pajama
    Lulis7 skrev 2012-03-09 19:23:03 följande:
    Pajama: Det går framåt med amningen. Jag hade en hel del sår i början men nu är det okej. Tror att vi har lyckats få till en lite bättre teknik. Däremot äter hon för lite. Har vägts på BVC två gånger och andra gången hade hon gått ner 140 g. Man känner sig helt hemsk när man inser att hon inte har fått tillräckligt med mat. Det är en liten orolig tjej vi har fått. Hon gillar inte att sova själv och vagnen tycker hon absolut inte om. Så när hon väl ligger vid bröstet kopplar hon av och somnar... Nu gör jag allt för att försöka hålla henne vaken när hon äter. Och på nätterna väcker jag henne var 3:e timme och vi liggammar inte längre, utan går ner och byter blöja och sitter i soffan och ammar. Sådär kul kl. 2.00 på natten när man bara vill sova Rynkar på näsan. Men det känns att jag har fått mer mjölk i brösten så förhoppningsvis hjälper det.

    Vad härligt med en stolt storebror!

    Vad oroligt att hon inte får i sig tillräckligt! Funderat på att ge tillägg? Min lilla somnar också gärna vid bröstet, så det verkar vara ett mysigt ställe. Ja, byta blöja är en effektiv och rå väckningsmetod, men nödvändig ibland.

    Vissa dagar vill hon vara med jämt, somnar bara vid bröstet eller när jag bär henne. Svårt att ge storebror det han behöver såna dagar. Idag är däremot en sovardag... man går och väntar på att hon ska vakna!

    Hade hembesök från BVC igår - lillan hade gått upp 390 g på en vecka!!! Mer än ett halvt kg sen hon föddes för två veckor sen! men ofta ska dessa som väger lite när de föds, ta igen det den första tiden, så det är väl det hon håller på med nu! Vi räknade om det, till om min man hade gått upp motsvarande, så hade han gått upp ca 25 kg på två veckor! Inte illa, inte illa!   
Svar på tråden BF Jan/FEB 2012 Gravid efter IVF finns det fler!