• bisexx

    Någon råttkunnig!?

    Jag har två jättefina rått-tjejer. Den ena är jätteframåt, vill vara med överallt och är jätte gosig.

    Sen har vi den andra tjejen.... Hon vill absolut inte komma ut ur buren, blir livrädd för höga ljud och hastiga rörelser. Oftast sitter hon ovanpå buren (som alltid är öppen) och sticker ned nosen mellan gallret och stirrar bara. Hon vill inte gå nånstans självmant och försöker man plocka upp hon så håller hon sig fast vid gallret aom det gällde livet.

    Alla råttor har egna personligheter det vet jag. Hon biter aldrig mig, hon har bitit min sambo en gång rejält men annars inget. Tycker synd om hon att hon ska behöva vara så rädd och vill verkligen att hon ska röra på sig fritt i lägenheten som den andra råttan gör.

    Någon som har något tips?

  • Svar på tråden Någon råttkunnig!?
  • riboflavin

    Det där låter ju inte bra. Först och främst visar den blygare råttan några tecken på att höra eller se dåligt?

    Dålig syn och/eller hörsel kan göra ett djur väldigt försiktigt och kan göra att det reagerar lite konstigt på nya saker, ljud och hastiga rörelser.

    Rödögda råttor har ofta sämre syn än normalt och måste därför hanteras lite extra varsamt, man kan behöva tänka på att låta råttan ta extra tid på sig att undersöka objek mm, och kanske undvika ommöblering.

    Alla råttor har ju egen personlighet, men om hon verkar mycket rädd så är det antagligen något annat som spökar. Hur bar du dig åt när du först fick hem dem med hantering? Är de köpta i zoobutik eller hos uppfödare?

    Hur reagerar hon om du undviker att lyfta, och bara lockar med något gott?

     

  • bisexx
    riboflavin skrev 2011-06-20 13:30:36 följande:
    Det där låter ju inte bra. Först och främst visar den blygare råttan några tecken på att höra eller se dåligt?

    Dålig syn och/eller hörsel kan göra ett djur väldigt försiktigt och kan göra att det reagerar lite konstigt på nya saker, ljud och hastiga rörelser.

    Rödögda råttor har ofta sämre syn än normalt och måste därför hanteras lite extra varsamt, man kan behöva tänka på att låta råttan ta extra tid på sig att undersöka objek mm, och kanske undvika ommöblering.

    Alla råttor har ju egen personlighet, men om hon verkar mycket rädd så är det antagligen något annat som spökar. Hur bar du dig åt när du först fick hem dem med hantering? Är de köpta i zoobutik eller hos uppfödare?

    Hur reagerar hon om du undviker att lyfta, och bara lockar med något gott?
    näe inte vad jag kan märka av, eftersom hon hoppar till vid minsta ljud så hör hon inte dåligt iaf.
    hon har inte röda ögon heller. bägge två är köpta i zoobutik. hon var gömd redan där, satt i en toarulle.

    hon kommer inte ens om jag lockar med något, jag kan i princip hålla vad som helst direkt under nosen på hon men hon är inte intresserad, luktar knappt utan sitter blixt stilla.
  • Unbreakable83

    Hej ! ja har haft sammanlagt 9 råttor,  å alla har dom haft olika personligheter.. dom har varit gosiga, till ensamma, till rädda o blyga, å för att vara väldigt framåt...

    När du har din råtta i famnen .. hur e hon då? e hon lugn/spänd/vill till buren?

    ja tog hand om en råtta som vart omruskad av en äldre råtthane... Å min lilla råtta fick sviter av det... han pep varje gång man tog i han, om man gjorde nå hastigt, stirrade oxå väldigt mkt å var helspänd för det mesta... men när ja väl hade han i famnen så var han lugn.... Så du kanske ska prova me att ha henne ute mer i famnen, där du e, låta na sitta på din axel, så hon får vänja sig m.m me ljud å rörelser.(med sin trygga matte/husse).. fast e hon stresskänslig så ta på dig en tshirt eller nåt som du inte e rädd om, för magen kanske inte e så bra om hon e nevös å rädd ... bara ett litet tips :)

    Har du testat ge henne banan hips, majs, ärtor??  Det gillade mina :) i lagom små råttmängder vill säga :) det kunde dom inte motstå¨:)

    //Sara

  • bisexx
    Unbreakable83 skrev 2011-07-15 03:51:25 följande:
    Hej ! ja har haft sammanlagt 9 råttor,  å alla har dom haft olika personligheter.. dom har varit gosiga, till ensamma, till rädda o blyga, å för att vara väldigt framåt...

    När du har din råtta i famnen .. hur e hon då? e hon lugn/spänd/vill till buren?

    ja tog hand om en råtta som vart omruskad av en äldre råtthane... Å min lilla råtta fick sviter av det... han pep varje gång man tog i han, om man gjorde nå hastigt, stirrade oxå väldigt mkt å var helspänd för det mesta... men när ja väl hade han i famnen så var han lugn.... Så du kanske ska prova me att ha henne ute mer i famnen, där du e, låta na sitta på din axel, så hon får vänja sig m.m me ljud å rörelser.(med sin trygga matte/husse).. fast e hon stresskänslig så ta på dig en tshirt eller nåt som du inte e rädd om, för magen kanske inte e så bra om hon e nevös å rädd ... bara ett litet tips :)

    Har du testat ge henne banan hips, majs, ärtor??  Det gillade mina :) i lagom små råttmängder vill säga :) det kunde dom inte motstå¨:)

    //Sara

    hon brukar efter en stund kliva upp på armen min å kila vidare upp på axeln, har jag en munktröja på mig så kryper hon ner i luvan annars sitter hon där å nosar på, hon bajsar inte längre på mig iaf, om hon inte är ute riktigt länge...  men ja ska pröva godsakerna du tipsa om :D
  • Maja Trams

    vissa råttor vill helt enkelt vara i buren, har själv en social kille men han föredrar att vara i buren när de andra är ute och ränner runt. Inge fel med det, han får vara där inne då han vill det, han känner sig trygg och mer bekväm. Personlighet spelar större roll än vad man tror

Svar på tråden Någon råttkunnig!?