• Lilla Fia 65

    Samla papper till länder

    Vi ska börja samla papper till något land men vet inte vilket land ännu. Finns det några papper som är allra vanligast att länderna vill ha? Vilka papper/handlingar har ni behövt skicka till landet?


    Vi vill gärna förbereda i tid


    Tackar för input!


     

  • Svar på tråden Samla papper till länder
  • fabbemam
    Lilla Fia 65 skrev 2011-06-24 22:36:54 följande:

    Tack Hanya72 och Grace O!


    Fabbemann: Ja vi har fått medgivande nu. Jag har haft medgivande som ensamstående innan. Ställde mig i kö hos AC 2007 och fick medgivande som ensamstående 2008 som gick ut i december 2010. Vi är inte med i fler organisationer - det är inte så stor idé för det är inte många länder som passar på oss, och de som passar finns även på AC.


    Vi har bara varit gifta sedan november och jag är 46. Min man blir 40 i oktober. Sen vill vi ha ett litet barn. Jag tror att det är Etiopien som passar oss, kanske även Nigeria, Columbia Ecuador, men för dessa länder är det kanske inte lika lätt att få ett yngre barn och kanske också längre köer i landet.


    Jag känner mig stressad nu för jag vill så gärna få veta vilket land som gäller och skicka handlingar dit. Är så rädd att medgivandet går ut. Nu har det snart gått en månad redan sedan vi fick medgivandet. Helt säker så får vi i alla fall inget mer medgivande. Att vi fick detta var verkligen på håret.


     


    Då förstår jag. Jag vill bara röra lite vid detta med ett litet barn. Vi ville också ha ett litet barn först men lyckligtvis så fick vi en härlig 2,5 åring om du vill veta mer om att adoptera ett (mellanstort) barn så får du gärna inboxa mig.

    Hoppas att ni får veta snart vilka länder som passar bäst!

    Fabbemam
  • Chimamanda

    Vi ska adoptera från Nigeria. De vill ju gärna att mamman inte ska ha fyllt 40, men jag vet att mammor 40+ har fått adoptera därifrån. Vad säger AC om era möjligheter för Nigeria, lilla Fia? I mitt fall skickades ner en förhandsförfrågan om vi var ok för landet (pga min sjukdomsbakgrund) och som tur var var vi det. Om det blir Nigeria för er så ställer jag gärna upp med lite tips och råd. Lycka till! (Från att vi fick instruktionerna till landet har det tagit 2 mån tills vår ansökan nu äntligen har skickats ner dit. )

  • cattis13

    Hejsan!

    Vill du skicka papperna fort så är det ingen kö till Bulgarien hos BFA. De säker också familjer till Ryssland och Ungern. Är man villig att ta något sn kan det gå väldigt fort. Papperna till Bulgarien var inte så komplicerade.
    Lycka till!

  • Lilla Fia 65

    Nigeria är jag jättesugen på Grace O. Men jag har läst kraven om yngre än 40 år. Synd - men värt att kolla upp. Fast det vore ett väldigt spännande land tycker jag. Hur länge beräknar ni vänta på Barnbeked och resebebesked. Eller har ni fått ert barn redan?


     


    Chimamanda skrev 2011-06-25 09:46:31 följande:
    Vi ska adoptera från Nigeria. De vill ju gärna att mamman inte ska ha fyllt 40, men jag vet att mammor 40+ har fått adoptera därifrån. Vad säger AC om era möjligheter för Nigeria, lilla Fia? I mitt fall skickades ner en förhandsförfrågan om vi var ok för landet (pga min sjukdomsbakgrund) och som tur var var vi det. Om det blir Nigeria för er så ställer jag gärna upp med lite tips och råd. Lycka till! (Från att vi fick instruktionerna till landet har det tagit 2 mån tills vår ansökan nu äntligen har skickats ner dit. )
  • Lilla Fia 65

    Jag såg att det stog att det är två års väntan i landet för Bulgarien. Då hinner ju medgivandet gå ut... Men det kanske är kortare tid cattis13?


    cattis13 skrev 2011-06-25 13:02:24 följande:
    Hejsan!

    Vill du skicka papperna fort så är det ingen kö till Bulgarien hos BFA. De säker också familjer till Ryssland och Ungern. Är man villig att ta något sn kan det gå väldigt fort. Papperna till Bulgarien var inte så komplicerade.
    Lycka till!
  • Chimamanda

    I Nigeria är det 3-12 månaders väntan på barnbesked. Vår ansökan har precis skickats ner så vi börjar bli nervösa först om tre månader. ;) Jag tycker ni ska kolla upp Nigeria.

  • Lilla Fia 65

    Visst är det konstigt att man kan längta i flera år. Och sen när/om man får banbesked så blir det nervöst i stället. Så kan jag tänka mig att jag skulle reagera också


    Chimamanda skrev 2011-06-25 22:31:00 följande:
    I Nigeria är det 3-12 månaders väntan på barnbesked. Vår ansökan har precis skickats ner så vi börjar bli nervösa först om tre månader. ;) Jag tycker ni ska kolla upp Nigeria.
  • cattis13

    Hejsan!

    Kan man tänka sig barn med sn så kan det gå fort. Våra papper skickades ner i januari, godkända i mars, ansökte om ett snbarn i juni och var hemma i november. Visst är väntetiden ca 2 år om man står i vanliga kön men allt kan ändra sig. Finns små barn med sn också.

    Rysslands pilotfamiljer har redan fått bb flera av dem, de vill ha flera som söker.

    Lycka till med vilket land ni än väljer!

  • LyckaOchTålamod
    Lilla Fia 65 skrev 2011-06-25 22:41:40 följande:
    Visst är det konstigt att man kan längta i flera år. Och sen när/om man får banbesked så blir det nervöst i stället. Så kan jag tänka mig att jag skulle reagera också
    Tvärtom, det är verkligen inte ett dugg konstigt att man blir nervös tycker jag!! Skrattande

    Just för att man längtat och väntat i flera års tid så blir man ju naturligtvis jättenervös när det slutligen börjar närma sig!!! Att det man längtat efter äntligen kommer att bli verklighet.....såvida inget oförutsett händer på vägen.... Man ska ju äntligen få träffa sitt barn!!! Ens liv ska förändras för alltid! Inget kommer blir sig likt igen! Självklart är det supernervöst! Spännande!!! Nervpirrande! Och underbart!!!

    Lycka till allihop!!! Solig
  • Lilla Fia 65
    LyckaOchTålamod skrev 2011-06-26 20:59:58 följande:
    Tvärtom, det är verkligen inte ett dugg konstigt att man blir nervös tycker jag!! Skrattande

    Just för att man längtat och väntat i flera års tid så blir man ju naturligtvis jättenervös när det slutligen börjar närma sig!!! Att det man längtat efter äntligen kommer att bli verklighet.....såvida inget oförutsett händer på vägen.... Man ska ju äntligen få träffa sitt barn!!! Ens liv ska förändras för alltid! Inget kommer blir sig likt igen! Självklart är det supernervöst! Spännande!!! Nervpirrande! Och underbart!!!

    Lycka till allihop!!! Solig
    Ja så är det ju verkligen!
Svar på tråden Samla papper till länder