• amanda h

    Favoriträtt UK?

    Ni som bor i UK - vilken är er favoriträtt? Alltså en rätt som inte är så vanlig i Sverige, t.ex shepards pie, cottage pie, mice & tatties, haggis? :p Skulle vara så kul att höra (och kanske få lite inspiration haha).


  • Svar på tråden Favoriträtt UK?
  • amanda h

    Tänkte puffa tråden lite! Köper numera färska räkor på Waitrose och falukorv på tescos i den polska kylavdelningen! :) Så problem solved!

    Skulle vara kul att höra några andra (nya?) medlemmar om vad ni har för favvo-rätter i UK eller ni som redan svarat, har ni några nya favoriträtter? Min absoluta favorit just nu är roast chicken dinner i ugnen! Med gravy till förstås :)

  • MamaPapa

    Inte engelsk mat kanske så lite OT, men sedan tråden startades har ju Ocado startat med sin Skandinaviska avdelning med mängd av varor man kan handla samtidigt som sin vanliga matleverans (ligger under Specialities)

    Här finns förutom falukorv även prinskorv, sillar av olika slag, knäckebröd, kaviar, godis, leverpastej, dillchips, lingonsylt, grahamsmjöl, rågflingor, nyponsoppa - ja massor av grejer så jag kommer inte ens ihåg  allt....

     Jag ser fram emot en höst av Great British Bakeoff nu på BBC2 - och det gör min man med för han vet att nu kommer det vankas bakverk en tid framöver då jag alltid blir så sugen på baka när jag ser den. Från avsnittet i tisdags har jag provat grapefruktkakan.

     

  • YokohamaNr2

    Kul med puff

    Roast dinners är ju helt underbart! vi gör ofta kyckling men ibland köper vi en helsida lax och bakar, jättegott!

    Vi äter mycket fisk då min man inte äter kött och vår nya favvorätt, som absolut inte är engelsk men receptet hittades i Evening Standard, är Misolax med nudlar. Man penslar på misosoppa paste blandat med dijonsenap och lite ris vin på lax och bakar i ugn i 20 minuter. Sen lagar man nudlar och blandar med rostade sesamfrön. Tillbehör är sockerärtor och räddisor i en lag av rice wine vinegar, brunt socker och vatten. Hur gott som helst

    Sen lagar vi ganska ofta fiskpajer med potatismos som lock. Jamie Oliver gjorde en ny på Tv häromkvällen som ska provas till helgen

    Min svärmor gör en god gryta till barnen när vi är och hälsar på, superlätt med korv blandat med baked beans och toppat med potatismos och ost och bakat i ugnen.

  • mamma201107

    Oh I want to move back to England, get the feeling that I want to move more and more. Especially when Reading all the great food items that I miss so dearly.

  • MamaPapa

    Ni vet dessa klassiska steamed sponge med syrup och custard? Jag tycker dessa varma "sockerkakor" är supergoda men att göra en steamed sponge är inte helt lätt o kräver speciella puddingformar etc. Men nu har jag hittat ett recept på microwave sponge pudding - låter kanske inte så lockande men helt ok och barnen älskar den. Tar 3.5 min i micron!

  • YokohamaNr2
    MamaPapa skrev 2013-09-04 19:25:14 följande:
    Ni vet dessa klassiska steamed sponge med syrup och custard? Jag tycker dessa varma "sockerkakor" är supergoda men att göra en steamed sponge är inte helt lätt o kräver speciella puddingformar etc. Men nu har jag hittat ett recept på microwave sponge pudding - låter kanske inte så lockande men helt ok och barnen älskar den. Tar 3.5 min i micron!
    Åh jag har lite svårt för spongepudding för det var det första jag fick på sjukhuset efter att ha fött min första son, var helt medtagen efter blodförlustoch hade missat att man skulle fylla i något papper om vad man ville ha att äta så jag fick ingen riktig mat utan bara en sponge pudding

    däremot skulle barnen älska det, så har du kvar receptet vill jag gärna se det!
  • amanda h

    Jag måste också fråga, vad tycker ni om bageri som tex Greggs? Det är ju typiskt brittiskt! När mina vänner och familj hälsat på och gått in på Greggs så blev dom nästan äcklade! :) Själv tyckte jag det var lite knepigt när jag först flyttade hit, men nu gillar jag verkligen det haha! Speciellt steak bakes, chicken bakes och deras minipizzor!:D

  • MamaPapa

    Ja det är otroligt vad man vänjer sig
    Jag ogillade brittisk korv och ost när jag flyttade hit. Och att potatissalladen och custard inte smakade som svensk.
    Nu tycker jag svensk korv är väldigt salt, att svensk ost typ greve är för söt, att svensk potatissallad är för mosig o salt, att svensk vaniljsås är för mesig.
    Så det kan bli

    Tyckte sausage rolls var oaptitligt när jag flyttade hit - nu gör jag egna !

  • Gaja

    Dom engelska korvar kan jag inte ata :P jag  brukar kopa frankfurts att steka som grill korv
    men falukorv gud vad jag saknar det ibland :P
    Jag har nu bott i north yorkshire med min sambo i 3 ar och borjar vanja mej vid det mesta men alskar sunday roast  :)
    det kan va en stor omstallning att flytta mm men  varit en enorm erfarenhet med :)

  • YokohamaNr2

    Vi åt sen lunch på en pub igår och jag åt chicken, leek and pulled ham pie, den var gudomligt god. Pajerna här tycker jag är helt otroligt goda och finns inte riktigt någon svensk motsvarighet.

  • londonkarin

    Sunday roasts är helt klart min engelska favorit. Inte helt engelskt kanske men i Sverige går det inte att få tag på en äkta Indian curry :) Vi flyttar hem i sommar så får se vad vi kommer sakna. Min egelske man säger han kommer sakna bacon, marmite (som jag avskyr :) och pj tea.

Svar på tråden Favoriträtt UK?