• MamaPapa

    Favoriträtt UK?

    Generellt sett så är alla curries bättre här ... fast du kanske var efter traditionell mat. En Sunday roast med yorkshire pudding går alltid ner
    Sticky Toffee Pudding är en annan favorit. Eller steamed sponge pudding med varm custard. Mums!
    Fishpie som innehåller lax, torsk, räkor och rökt kolja är gott. Fishcakes med lax också. Porkpie - fast den ska vara av bra kvalitet. Och så tycker jag engelska korvar, av bra kvalitet, är godare än svenska. Finns så många roliga smaksättningar också.

  • MamaPapa

    Jag gillade inte heller korvarna i början när jag flyttade hit (för 11 år sedan) - föredrog de svenska då. Och likadant med osten - jag tyckte bättre om den svenska och att den engelska var så salt, torr och smulig. Men tänk vad smaklökarna kan ändras !  Nu tycker jag det bara är potatismjöl i de svenska korvarna och att de inte smakar så mycket annat än salt och rökt. Och så tycker jag den svenska osten är plastig och söt ! Skrattande

    Falukorv finns ju på IKEA om du får abstinens - plus om din Tesco för det polska sortimentet så finns det en korv som liknar falukorv. Kommer inte ihåg vad den heter men den ligger i en orange plastkorv - ungefär som storlek som de svenska "korvarna" med bruna bönor, risgrynsgröt etc (hoppas jag förklarar det ok !).

    Engelska "puddings" eller efterätter är generellt sett jättegoda. Har du provat Bread & Butter pudding ? Ganska gott beroende på hur den är gjord.

    "Toad in the Hole"  var väldigt annorlunda mot vad som finns i Sverige också tyckte jag. Smakar väl ok men inget jag går och längtar efter.

    Och aldrig att jag kommer prova en friterad Mars-bar ! (fast de finns väl mest i Skottland....) 

  • MamaPapa

    Seriously Strong är också populär här hemma. Och så Cathedral City.

    Toad in the hole ser skitskum ut när den kommer in. Men kan tänka mig att den är populär hos barn - som pannkaka med korv! Det är precis som du säger, en stor yorkshire pudding som man stoppar korv i. Första gången jag såg en serveras så stod korvarna upp istället för att ligga ner och då såg det nästan lite snuskigt ut Skrattande

    Nåt annat som jag tyckte var konstigt var att så mycket serveras med chips (pommes frites alltså). Musslor med chips tex. IKEA serverar köttbullarna med chips. Jag såg kollegor i lunchmatsalen köra chips till pizza. Eller chips, beans och så ost ovanpå (stabbigt!) Och här där jag bor, i nordvästra England, så kör de  "half and half" - det är när man tar sin chilli eller curry med hälften ris och hälften chips. Hur skumt som helst.

    Detta speglar sig ju tyvärr i saker som skolmaten ... som "tur" är serverar vår skola i alla fall bara chips en gång i veckan och det är inte alltid vår son tar det som val (klappar mig själv på axeln för god uppfostran ! Flört)

    Gammon är rätt gott kom jag på nu. Med ananas. Och chips förstås !

     

  • MamaPapa
    amanda h skrev 2011-07-04 22:31:06 följande:
    Tack för tipset, låter som en trevlig utflykt! Fish & Chips är riktigt gott, speciellt på pubar tycker jag, våran chippie gör rätt slaskig fisk eller hur man ska säga :p min man älskar med vinäger på, jag håller på att börja få smak för det också faktiskt:)
    vinäger har jag också fått smak för - det är jättegott faktiskt !
  • MamaPapa
    mamma201107 skrev 2011-07-04 22:33:42 följande:
    Vart I England bor ni? Hur länge har ni bott där?

    Är halvbritt, uppvuxen i North Yorkshire :)
    Cheshire, 11 år.
  • MamaPapa
    amanda h skrev 2011-07-04 22:46:37 följande:
    Hoppas att min son får gå på en skola där dom inte serverar chips så ofta (en gång i veckan är tillräckligt), men vet ju att det tyvärr finns skolor som kör det varje dag.. har ju kollat på Jamie Olivers program om brittiska skolor o maten dom serverar hahaha. Går dina barn (ditt barn?) på privat skola eller kommunal? Undrar om det skiljer i maten dom serverar!
    Min son går på kommunal skola. Jag bor i ett rätt "affluent" område och alla kommunala skolorna här är antingen "good" eller "outstanding" enligt Ofsted och vi är jättenöjda med vår skola. Hade jag bott i ett sämre område hade jag kanske valt privat skola men nu finns det liksom inte anledning. Vi har tom premier league fotbollsspelares barn i skolorna här och om det duger åt dem så duger de åt mig Glad

    Skolmaten blir dock bättre för varje år.  Men jag fasas ibland - tex får de "riktiga" efterrätter ibland. Men vissa dagar är efterrätten tex yoghurt eller frukt. Så det går framåt. Ett annat alternativ är att skicka med lunchlåda, men jag ville att min son skulle ha ett varmt, lagat mål mat mitt på dagen så jag valde school dinners.
  • MamaPapa
    amanda h skrev 2011-07-05 20:34:16 följande:
    Ok, skönt att höra, har nämligen samma tanke när min son ska börja skolan, även om det är många år tills dess :) Kommunal skola i ett finare område! premier league barn säger du alltså? :D Får man fråga vilka? Är ju ett man united fan (fått det av min fotbolls-fantast till man haha). ;p
    Ha ha - jo, i min sons klass går en son till Lescott från Manchester City. Och hos min GP häromdagen (vanlig GP, inte privat) när jag skulle vaccinera min son så satt Rio Ferdinand från ManUnited i väntrummet med sin familj.  Och så bodde jag i samma village som Beckham när han spelade i ManUnited så honom såg man någon gång. Jag är rätt dålig på fotbollsspelare ska erkännas - det finns säkert de jag stött på fast inte fattat.... Glad Rooney bor också i närheten kom jag på.
  • MamaPapa
    Sunniva skrev 2011-07-05 21:54:13 följande:
    Nån som testat en chip buttie? Helknäppt, en fralla med smör och pommes, känner man sig lite vild och galen kan man även ösa på vinäger * huga * Rätt poppis i Glasgow.
    Jajamensan. Ganska gott konstigt nog. Vinäger är ett måste på den. Har sett de som äter med vanliga crisps i också....
  • MamaPapa
    YokohamaNr2 skrev 2011-07-05 16:35:56 följande:
    Vad de inte gör likabra som i Sverige är en god billig svensk flottig pizza .... det kan jag sakna faktiskt
    Det kan jag också sakna - ända tills jag har ätit en  (under årliga sverigebesöket) och bara känner mig flottig i munnen. Skrattande
  • MamaPapa

    Sitter o matar bebisen nu mitt i natten och är hungrig! Som LenoraH skrev så är britterna duktiga på lamm ... lamb shanks eller slow roasted lamb ... mmmmmm

    Förresten är mitt användarnamn på FL en curry ... jag var hungrig när jag signade upp

    Amanda - jag fattade inte det var Rio först efter en kvart eller så Tyckte jag kände igen honom och när barnets namn ropades ut i högtalarna så trillade poletten ned. De hade en bebis och en ca 4år pojke med. Pojken pratade jag med för han var så fascinerad av selen jag hade min bebis i.

    Nä nu måste jag sluta tänka på mat innan jag går ner i köket o käkar upp alla biscuits! Det är nåt annat som görs bra i UK förresten.

Svar på tråden Favoriträtt UK?