• 1978

    Påflugna far- morföräldrar?

    OBS! Detta är en fråga till mammor!

    Har du upplevt att dina eller din partners föräldrar velat vara mer med ditt spädbarn än du vill att de ska vara. T.ex. hälsat på för tidigt efter förlossningen eller för ofta, burit på barnet för mycket eller sagt åt dig hur ditt barn ska skötas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Påflugna far- morföräldrar?
  • Isalel

    Nja, både och? Vi styrde rätt mycket när det skulle komma besök och inte, men sen ibland kände jag mig överkörd av mina föräldrar som ryckte åt sig sonen utan att egentligen kolla att det var OK med mig...

    Men det upplevde jag bara som jobbigt med första barnet, med andra kändes det inte jobbigt alls :)
    Svärmor har aldrig varit påflugen, snarare tvärtom, väldigt försikitg och vill inte trampa någon på tårna.

  • Pickeli

    Nej ingen av dem är påflugna på ett otrevligt sätt. Sen vill ju såklart de väldigt gärna träffa sina barnbarn.

    Däremot är min mor och min mormor väldigt mån om att komma med goda råd i all välmening. Ibland är råden bra och ibland kanske lite mindre bra. Jag är dock trygg i mitt föräldrarskap så jag tycker inte det är så jobbigt.

    Blir det jobbigt så säger jag ifrån. Kan inte minnas att jag gjort det dock!


    Google it!
  • Pia och Elna
    Pickeli skrev 2011-07-06 20:32:10 följande:
    Blir det jobbigt så säger jag ifrån. Kan inte minnas att jag gjort det dock!
    Du behöver förmodligen inte för att de i din omgivning vet att du kan säga ifrån om det behövs. Så tror jag i alla fall att det är för oss både mina och min mans föräldrar har gjort det mesta på våra villkår och frågat om de får hälsa på och hålla m.m.
  • Stårchen

    Nej, ingen av dem var påflugen. Min svägerska däremot tror sig sitta inne med alla rätta svar om barnuppfostran, och har varit lite jobbig ibland.

    Sen kanske jag inte var varit överens med dem om allt - som när svärmor gav lillan en pepparkaka att suga i sig när hon var fyra månader - men ingen har gjort något tillräckligt irriterande för att jag ens ska ha pratat om det med min man efteråt.

  • tahira

    Nej inte alls. Svärmor var högsjälv gravid när sonen föddes och var snarare ett otroligt stöd och hjälp. Min mamma kom förbi varje dag och hjälpte till, eftersom min man höll på att skriva sitt exjobb och inte kunde vara hemma så mycket. Alla far- och morföräldrar var guld värda, och är fortfarande <3


  • JuliaDufva

    Alla var faktiskt rädda för att vara lite för påflugna. Min mamma har berättat att hon knappt vågade höra av sig alls för att inte vara i vägen. Men det handlar inte om att dem inte var intresserade.

Svar på tråden Påflugna far- morföräldrar?