• Fredis

    Så orolig över min 4-årings knölar på halsen

    Det är lymfkörtlar, 3 st som är som ärtor ungefär, och de syns när han vrider huvudet på ett speciellt sätt. En dr har tittat på de förra veckan och sa bara att det är inget konstigt. Men jag är inte ett dugg lugn, tänker bara leukemi eller lymfom . Vi ringde igen för att vi är oroliga och han fick då en ny tid till samma dr om en och en halv vecka.. Men jag vill ju veta NU!! Ringde vårdupplsyningen för att jag kanske kunde bli lugnad före helgen.. men tvärtom.. de sa bara att rådet är att söka vårt nästa möjliga vardag . Jag går i bitar ...
    För 4 veckor sedan hade han feber ett dygn, sedan bra. Han har på morgnarna varit lite snuvig i nga veckor, men inget som märkts för övrigt.. Kan ngn snälla snälla lugna mig (om det går..)?!?!?
     

  • Svar på tråden Så orolig över min 4-årings knölar på halsen
  • MajaVira

    Barn får svullna lymfkörtlar om de är/varit sjuka, kan gå upp till en månad innan de gått ner i storlek efter en sjukdom. Det var iallafall svaret vi fick när vi frågade om sonens "knölar". Om din son inte har några andra symptom än just svullna lymfkörtlar tror jag inte att det är någon som helst fara, förmodligen kommer ni få svårt att få en massa prover tagna enbart pga detta.

  • Fredis

    Tack, hade din son flera samtidigt?? Om det är farliga knölar, växer de fort då? Har man alltid andra symtom oxå då?

  • MajaVira

    Det är nog 2-3 knölar på var sidan halsen, ibland har vi även känt lymfkörtlarna i ljumskarna också (då i perioder han varit mycket sjuk). Jag är absolut inte rätt person att kommentera ifall det skulle kunna vara något farligt, vet bara att det är väldigt vanligt med svullna lymfkörtlar hos barn.

  • LabolinaB

    Var inte orolig! Ärtstorlek på lymfkörtlar är helt normalt! Just som tidigare inlägg skriver så växer de i storlek pga infektion (eftersom lymfkörtlar innehåller vårt immunförsvar) och kan sen fortsätta vara förstorade under många veckor framöver. Men ärtstorlek är deras "normalstorlek". Boka av läkarbesöket och ta det lugnt!

    /Läkare på VC i Skåne

  • Dida

    Hej!

    Å vad jag känner igen mig i det du skriver! Jag har en 5 årig dotter som har och har haft likadana svullna lymfkörtlar längs halsen i nästan 2 års tid. Vi har varit och kollat upp dom flera gånger, senast för en månad sedan, men läkaren på öron, näsa, hals sa att det är väldigt vanligt att barn får svullna lymfkörtlar vid sjukdom och för vissa kan det till och med ta år innan de försvinner. Om man märker att de växer eller känns fasta (alltså inte kan röras fram och tillbaka) så ska man kolla upp, men han sa att om barnet för det mesta är friskt så är det väldigt sällan som det är någon fara.  

    Men jag vet att det är såå svårt att inte oroa sig. Det första man får upp när man googlar svullna lymfkörtlar är ju just lymfom och allt som handlar om cancer ger en ju panik! Önskar att man gjorde en helkroppsbesiktning på hela familjen varje år...!! 
         

  • Fredis

    Ååh tack snälla ni för lugnande ord!! Nga följdfrågor: feber bara ett dygn, är det "tillräckligt" för lymfkörtlarna att bli större? En av de är nog lite större än ärta, lite oval, men max 12-15 mm. Är det ok? Och, är det ok att de sitter bara på ena sidan av halsen/nacken? Ngnstans har jag hört att de bör sitta symmetriskt..

  • LabolinaB

    Ja alltså, ärtstorlek är ju deras normaltillstånd, dvs UTAN infektion i kroppen! Även om barnet bara haft feber i ett dygn kanske det varit förkyld ytterligare några dagar och en vanlig förkylning får ju också immunförsvaret att växa till sig dvs lymfkörtlarna att växa. Helt ok att det är asymetriskt.

  • Fredis

    Tack Labolina! Tack för att du som dr tog dig tid att svara. Ängsliga jag skulle behöva en som du som kompis .

  • Fredis

    Nu har jag panik! Idag klagar han över ont i nacken o särskilt när han böjer fram huvudet. Fått tid kl 16 på jourmott men är skräckslagen. Har bara leukemi i tankarna .

  • allanamnärupptagna

    Min 2-åring har haft svullna lymfkörtlar i nacke o bakom öronen sen han var ett halvår. Visat på BVC 2 ggr å dom har bara sagt att jag ska va uppmärksam så att dom inte växer, att det oftast beror på infektioner osv.
    Tiden har gått och jag har varit lugn men så märkte jag att dom blitt ännu större o fler, helt knölig på bakskallen.

    Bokade tid hos en läkare på VC o han blev förvånad att ingen utredning gjorts o pojken fick lämna 3 rör blod för analys. 3 dagar senare ringer läkaren o berättar att inget konstigt upptäcktes, inga kraftiga infektioner som leukemi (som oftast visar sig genom svullna körtlar i nacken?) men däremot en svag antydan om tidigare eller pågående allergi.

    Så nu väntar vi på att fortsätta utreda för visst vill man ju veta VARFÖR dom är svullna, nån anledning finns det ju.
    Kan tillägga att min son sällan eller aldrig haft nån rejäl förkylning eller vart sjuk på annat sätt än korta magsjukor sen han föddes.

    Lycka till och försök att lita på vad doktorn säger, lyssna vad hon/han säger o förklaring på varför det kan vara så men det är ju skönast om det görs en utredning så inget "missas". Försök oxå att inte oroa dig, om ditt barn är friskt i övrigt o sv är det ju mindre att oroa sig för o det hjälper ju inte oavsett vad det är, OM det är något :)

    Lycka till!

  • allanamnärupptagna

    Kan tilägga att dom är större än ärtor (en knöl bakom varje öra). Sen nere i nacken, på bakhuvet 2 knölar större än ärtor och i ljumskarna.

  • CvW

    Borrelia kan ge svullna körtlar och nackvärk. 

    Lycka till nu och hoppas det löser sig

  • Cornellia

    Ungarnas lymfkörtlar på halsen syns ju typ jämt, även om det är mer när dom är förkylda. det är väl helt normalt?

Svar på tråden Så orolig över min 4-årings knölar på halsen