• Annielee

    Endometrios och IVF - behandling?

    Vi är oförklarligt barnlösa sedan 2 år och nu funderar jag på om jag kan ha endometrios...


    Om man har endometrios vad är det som gör att man har svårt att bli med barn?? Vad är knepet f ör att lyckas vid ivf när man har endometrios??

  • Svar på tråden Endometrios och IVF - behandling?
  • Ylviz

    Endometrios betyder att livmoderslämhinnan växer ute i magen (den ska egentligen vara bara i livmodern) och det leder till mensvärk, svårtare att bli gravid och ibland smärta vid samlag eller toalettbesök. Diagnosen ställs vid en titthålsoperation. Patienten sövs ned och doktorn går in med en kamera och tittar ute i magen om livmoderslämhinnan finns på platser där den inte ska vara.

    Har ni sökt hjälp? Vi påbörjade utredningen i januari och på torsdag har jag min sista undersökning sen ska läkare bestämma hur vi ska gå vidare tex med IVF. Allt tar tid i sjukvården så sök hjälp så fort ni kan!

    Jag provade med rosenrot (många här på FL som blivit gravida av det) , och det pajade min menscykeltotalt, blödde 3 veckor av 4 under en månad... Några säger att akupunktur är bra i samband med IVF och vanligt försökande. Det tänkte jag prova nu.

    Lycka till! 

  • Mace

    Endometrios behöver inte betyda att man har svårare att bli gravid och det finns heller inget knep som säger hur man lättare blir det. Det stora problemet som många endometriospatienter har är att endometrioscystorna växer om man inte äter p-piller eller andra hormoner och därför är det inte alltid så lätt att försöka själv. 

    Vad är det som får dig att tro att du har endo? Symptomen är, som Ylviz skriver, framförallt väldigt svårt mensvärk, många har även ont vi ägglossning, kan få feber/förkylningskänsla, ont vid samlag, depression mm. Det är väldigt individuellt hur det yttrar sig, men just mensvärk brukar vara en gemensam nämnare, och att man ofta mår bättre när man är nedreglerad/äter p-piller.

    Att ställa en 100% endodiagnos kan bara göras genom operation, då man både tittar och tar vävnadsprov. Det är ingenting man gör i onödan och det ligger heller inte någon vinst i att få diagnosen om du inte lider av den. Det finns inget botemedel, men man kan lindra symptomen genom p-piller och nedreglering. Att ställa en diagnos bara för IVFens skull tjänar egentligen ingenting till, för IVFen går till precis som för alla "vanliga" barnlösa par (ibland nedreglerar man iofs längre som endo-patient, men det är fortfarande inte värt att utsätta sig för en operation för det). 

    Skälen till att man kan ha svårare att få barn om man har endo varierar. Det kan vara "ogästvänlig miljö" i livmodern som gör att ägget inte fäster, det kan vara cystor som skadat äggstockarna och det kan vara andra saker. Men det är absolut inte så att alla med endo har svårt att få barn.

    Och som sagt - man gör inte IVFen på något annat vis för att patienten har endo,  utan det är precis likadant. Så om du inte lider av symptom som verkar vara endometrios så finns det ingen idé att oroa sig för just det.  

  • Annielee
    Mace skrev 2011-08-11 21:52:05 följande:
    Endometrios behöver inte betyda att man har svårare att bli gravid och det finns heller inget knep som säger hur man lättare blir det. Det stora problemet som många endometriospatienter har är att endometrioscystorna växer om man inte äter p-piller eller andra hormoner och därför är det inte alltid så lätt att försöka själv. 

    Vad är det som får dig att tro att du har endo? Symptomen är, som Ylviz skriver, framförallt väldigt svårt mensvärk, många har även ont vi ägglossning, kan få feber/förkylningskänsla, ont vid samlag, depression mm. Det är väldigt individuellt hur det yttrar sig, men just mensvärk brukar vara en gemensam nämnare, och att man ofta mår bättre när man är nedreglerad/äter p-piller.

    Att ställa en 100% endodiagnos kan bara göras genom operation, då man både tittar och tar vävnadsprov. Det är ingenting man gör i onödan och det ligger heller inte någon vinst i att få diagnosen om du inte lider av den. Det finns inget botemedel, men man kan lindra symptomen genom p-piller och nedreglering. Att ställa en diagnos bara för IVFens skull tjänar egentligen ingenting till, för IVFen går till precis som för alla "vanliga" barnlösa par (ibland nedreglerar man iofs längre som endo-patient, men det är fortfarande inte värt att utsätta sig för en operation för det). 

    Skälen till att man kan ha svårare att få barn om man har endo varierar. Det kan vara "ogästvänlig miljö" i livmodern som gör att ägget inte fäster, det kan vara cystor som skadat äggstockarna och det kan vara andra saker. Men det är absolut inte så att alla med endo har svårt att få barn.

    Och som sagt - man gör inte IVFen på något annat vis för att patienten har endo,  utan det är precis likadant. Så om du inte lider av symptom som verkar vara endometrios så finns det ingen idé att oroa sig för just det.  
    Tack för ditt utförliga svar!!!
  • gummsan81
    Mace skrev 2011-08-11 21:52:05 följande:
    Och som sagt - man gör inte IVFen på något annat vis för att patienten har endo,  utan det är precis likadant. Så om du inte lider av symptom som verkar vara endometrios så finns det ingen idé att oroa sig för just det.  
    Fast man kan faktiskt göra ivf på ett annat vis om man tror/vet att man har endo.

    Vi blev äntligen gravida då jag behandlades mot det. Hade dessförinnan gjort 5 ivf samt 2 frys. Så för mig var detta jätteviktigt och tror inte att vi blivit gravida om vi inte gjort just denna "endobehandling"

    Så det finns faktiskt speciella behandlingar som man kan ta till om man vet/tror att patienten har endo. Iallafall på min klinik 
  • Annielee
    gummsan81 skrev 2011-12-18 15:27:53 följande:
    Fast man kan faktiskt göra ivf på ett annat vis om man tror/vet att man har endo.

    Vi blev äntligen gravida då jag behandlades mot det. Hade dessförinnan gjort 5 ivf samt 2 frys. Så för mig var detta jätteviktigt och tror inte att vi blivit gravida om vi inte gjort just denna "endobehandling"

    Så det finns faktiskt speciella behandlingar som man kan ta till om man vet/tror att patienten har endo. Iallafall på min klinik 

    hur går den behandlingen till då?? endobehandlingen?
  • Mace
    gummsan81 skrev 2011-12-18 15:27:53 följande:
    Fast man kan faktiskt göra ivf på ett annat vis om man tror/vet att man har endo.

    Vi blev äntligen gravida då jag behandlades mot det. Hade dessförinnan gjort 5 ivf samt 2 frys. Så för mig var detta jätteviktigt och tror inte att vi blivit gravida om vi inte gjort just denna "endobehandling"

    Så det finns faktiskt speciella behandlingar som man kan ta till om man vet/tror att patienten har endo. Iallafall på min klinik 
    Är också väldigt nyfiken på vad som skulle vara skillnaden?

    Naturligtvis måste IVF alltid anpassas efter kvinnan i fråga, men att man skulle göra på något speciellt sätt för att någon har endo har jag aldrig hört tidigare (inte min klinik eller gynekolog heller).  

    Den enda skillnaden jag hört om är att man nedreglerar längre, dvs att man sprayar mycket längre än de vanliga tio dagarna. Jag räknar det snarare som en behandling av endometriosen och inte som en speciell ivf-behandling, men om kliniken brukar ha kort eller ingen sprayfas så kanske de kallar det för speciell endobehandling. 
  • Skrållis83

    GUmmsan81. Jag är också jätte nyfiken vad det är för speciall behandling du har fått inför ivf. Jag har endo och kämpar på med ivf för att få till syskon så skulle gärna vilja veta.

  • Midsommarflickan

    Hej Alla,

    Jag har endometrios som sitter på min bästa äggstock framför allt (den andra är lite åsidosatt av andra orsaker). Jag har opererats för endo-cysta på den äggstocken en gång 2010 samt blivit behandlad med Zoladex (nedreglerande hormon) i 4 månader som uppföljning. I samband med detta tog man beslutet att jag har så pass mycket ärr-bildning efter mina cystor och endo-inflammationer på mina äggstockar och äggledare att jag sannolikt inte har normal passage och därmed är det IVF som gäller.

    Nu angånde behandling. Jag har just haft mitt IVF-samtal på Sahlgrenska förra veckan och vid undersökningen visade sig att min endo är tillbaka i full styrka. Jag känner av den på så sätt att jag har grym mensvärk, rikliga blödningar, ont i ryggslutet och känner mig lite allmänt hängig. Med ultraljud kunde man också konstatera en cysta med flera blåsor som nästan omsluter ovariet.

    Behandligen jag har blivit ordinerad är 3-4 månaders nedreglering med Zoladex så ja, mycket längre tid. Sedan tömning av eventuellt kvarvarande cystor/blåsor med nål. Han ville helst inte göra en operation till då alla operationer innebär riskmoment och ärrbildning men han ansåg absolut att dessa behandlingar var nödvändiga för att kunna gå vidare med IVF. Förhopppningsvis kan vi gå direkt från Zoladex nedregleringen till "uppreglering" och ÄP men det beror lite på andra faktorer. I så fall ska vi lätta på nedregleringen i slutet då Zoladex är en hård nedreglering med lång verkan (depå-sprutor som sitter minst en månad).

    Frågan är vad som är en vanlig IVF...? Har du endo så kommer du kanske behöva någon form av tilläggsbehandling, beroende på var den sitter, så det är av intresse för dig att bli diagnosticerad. Men viktigt att veta är ju också att endo inte är farligt för den övriga hälsan så om man inte lider av det, av reproduktiva eller andra skäl så är det ju inget att oroa sig för.

    Lycka till!

  • Blondina

    Jag har pyttelite endo, men det lilla blockerar båda äggledarna. Prima ägg och livmoder, men det är stopp i ledarna. Lyckades bli gravida på 3:e IVF-försöket och har en underbar dotter på 2 år.

    Tydligen så torkade IVF-behandlingen och graviditeten ut endon, för det visade sig att kanalerna var öppna under sommaren. BF med oplanerat syskon 10 mars Skrattande

  • gummsan81

    Kanske ett litet sent svar men här kommer det iallafall.

    Den endobehandling jag gjorde  när jag blev gravid var att jag sprayade med synarela i 4 månader & tog 1 gång i månaden i 3 månader en enatonspruta. Bytte också ut puregon mot menopur.

     

  • Mace
    gummsan81 skrev 2012-05-06 11:45:51 följande:
    Kanske ett litet sent svar men här kommer det iallafall.

    Den endobehandling jag gjorde  när jag blev gravid var att jag sprayade med synarela i 4 månader & tog 1 gång i månaden i 3 månader en enatonspruta. Bytte också ut puregon mot menopur.

     
    Det är alltså en längre nedreglering. Jag tycker inte att det riktigt är en annan form av IVF-behandling, utan bara att man förlänger nedregleringsfasen, men det är ju bara en fråga om hur man ser det. 

    Som sagt - lång nedreglering kan vara fördelaktigt för endopatienter, men i övrigt går IVF likadant till.

    (Sen finns det förstås skillnader i hur olika kliniker gör sina IVFer och om man har aktiva endocystor så försöker man ju ofta göra något åt dem först, men det är ju inte egentligen en del av själva IVF-proceduren.) 
  • gummsan81
    Mace skrev 2012-05-08 21:07:08 följande:
    Det är alltså en längre nedreglering. Jag tycker inte att det riktigt är en annan form av IVF-behandling, utan bara att man förlänger nedregleringsfasen, men det är ju bara en fråga om hur man ser det. 

    Som sagt - lång nedreglering kan vara fördelaktigt för endopatienter, men i övrigt går IVF likadant till.

    (Sen finns det förstås skillnader i hur olika kliniker gör sina IVFer och om man har aktiva endocystor så försöker man ju ofta göra något åt dem först, men det är ju inte egentligen en del av själva IVF-proceduren.) 
    Ja där tycker du & jag samt min klinik olika helt enkelt Ivf-en i sig med spray och sprutor är visserligen densamma men om man har endo så finns det behandlingar att ta till i samband med ivf.  Om man då väljer att kalla det ivf.behandling eller inte spelar ju egentligen inge roll (verkar också bero på vilken klinik man går på) huvudsaken är ju att man blir behandlad.

    Innan jag gjorde denna endobehandling så hade vi gjort 7 vanliga ivf-er och inte lyckats. Kan tillägga att jag har typ inga symptom på endo trots att jag tydligen har det.
  • Mary 562

    bara en liten fråga till midsommarflickan.  efter att du blev nedreglerad, fick du inte gå över på p-piller för att hålla endon i schack ? eftersom du har fått tillbaka den menar jag?      Jag har ätit p-piller ända sen jag opererades för min endo... Förvånad

Svar på tråden Endometrios och IVF - behandling?