• Cam82

    Vattenvärden? Inga alger? Fiskar som dör....

    Jag har tidigare haft akvarium men det var många år sedan, har aldrig haft något problem tidigare så detta är nytt för mig, jag startade mitt 240 liters akvarium den 16 juli i år, sedan dess har inte ett enda litet alger fått fäste,är det inte något fel då? fiskar har blivit sjuka(columnaris), detta är botat, nu är det så att det har dött rätt många fiskar för mig, både nyinköpta och de som jag haft sedan tidigare, idag testade jag vattnet med följande värden:

    PH 7,5 lite högt kanske?
    GH 7
    Nitrit 0
    KH 4

    Jag ringde en zoobutik och rådfrågade om Ph samt KH värdet, hon gav mig rådet att tillsätta något som heter 7.2 buffert, på burken står följande:

    Är idealiskt för fiskar och växter som föredrar ett neutralt eller svagt alkaliskt PH, waterlife PHbuffert höjer eller sänker PH värdet till 7.2, skadar inte filterbakterier.

    märket är waterlife, kan detta rätta till min obalans i akvariet? Eller jag vet inte vad som är fel då fiskarna inte verkar trivas, de senaste 2 som dog såg inte sjuka ut.


  • Svar på tråden Vattenvärden? Inga alger? Fiskar som dör....
  • Cam82

    Hur mycket vatten rekommenderar ni att jag ska byta, först bytte jag 80 liter var 14:e dag, men senaste gången bytte jag 50 liter, fick för mig att 80 var för mycket, vad säger ni?


  • Nutte99

    Nån gödningstablett som du kan trycka ner vid rötterna på dina svärdsplantor e bra. Viktigt att du inte planterat dom för djupt, sen ere bra med lite tålamod, växter kan va fina när du sätter i dom men sen gå ner sig efter ett tag, men ha tålamod de vänder och dom kommer bli superfina :) mitt råd e att du byter 20 procent vatten varannan vecka inte mer, :))

  • Mynta
    Cam82 skrev 2011-10-09 10:06:37 följande:
    Hur mycket vatten rekommenderar ni att jag ska byta, först bytte jag 80 liter var 14:e dag, men senaste gången bytte jag 50 liter, fick för mig att 80 var för mycket, vad säger ni?

    Jag tycker nog att 50 liter också är i mesta laget. När jag hade mitt stora kar igång (visserligen bara 112 liter) bytte jag en 10-litershink var 7-10 dag. Ligger ungefär på den nivån i mina andra kar också, byter 10% knappt en gång i veckan.
  • Cam82
    Nutte99 skrev 2011-10-09 18:05:41 följande:
    Nån gödningstablett som du kan trycka ner vid rötterna på dina svärdsplantor e bra. Viktigt att du inte planterat dom för djupt, sen ere bra med lite tålamod, växter kan va fina när du sätter i dom men sen gå ner sig efter ett tag, men ha tålamod de vänder och dom kommer bli superfina :) mitt råd e att du byter 20 procent vatten varannan vecka inte mer, :))
    Ok, jag kanske ska kika på nån gödning, 20%? akvariet är 240 liter, blir inte det 48 liter? =)
  • Nutte99

    Har aldrig riktig räknat ut hur många liter jag byter då min burk har ca 540 liter vatten och jag använder slang, ser mest till ögonmått, slamsug inte gruset ofta då behöver du inte göda så mycke,

  • Cam82
    Nutte99 skrev 2011-10-09 19:21:03 följande:
    Har aldrig riktig räknat ut hur många liter jag byter då min burk har ca 540 liter vatten och jag använder slang, ser mest till ögonmått, slamsug inte gruset ofta då behöver du inte göda så mycke,
    Ok hur ofta ska jag slamsuga botten då? Har hittills gjort det varje gång jag bytt vatten.
  • Nutte99

    De e för ofta, om du matar lagom så de inte blir mat kvar på botten så skulle jag råda dig att röra runt lite i gruset när du byter vatten och se om de blir brungrumligt och om de blir de så kan man slamsuga annars ere bara bra att låta gruset vara då de e naturlig näring till växterna :)

  • Cam82
    Nutte99 skrev 2011-10-10 21:44:34 följande:
    De e för ofta, om du matar lagom så de inte blir mat kvar på botten så skulle jag råda dig att röra runt lite i gruset när du byter vatten och se om de blir brungrumligt och om de blir de så kan man slamsuga annars ere bara bra att låta gruset vara då de e naturlig näring till växterna :)
    Jag tycker alltid att det jag suger upp ser brungrumligt ut.
  • Nutte99

    Bara de inte e mörkbrunt och tar lång tid i slamsugen att bli klart vatten, lite grynigt e ingen fara.

  • Cam82
    Nutte99 skrev 2011-10-11 07:16:45 följande:
    Bara de inte e mörkbrunt och tar lång tid i slamsugen att bli klart vatten, lite grynigt e ingen fara.
    Vad betyder det då? Det är brunt, blir klart efter en jättekort stund tills jag byter plats på slangen, då blir det så klart brunt igen.
  • Nutte99

    E jättesvårt att förklara såhär men - testa att låta gruset vara ett tag nu när du gör vattenbyten och om du nu inte har fiskar som rotar runt på botten så blir de inte upprört i gruset och vattnet klart samt dina växter får naturlig gödning

  • Cam82
    Nutte99 skrev 2011-10-11 15:10:09 följande:
    E jättesvårt att förklara såhär men - testa att låta gruset vara ett tag nu när du gör vattenbyten och om du nu inte har fiskar som rotar runt på botten så blir de inte upprört i gruset och vattnet klart samt dina växter får naturlig gödning
    Ok, jag låter bli några vattenbyten framöver då eller? Förresten så hittade jag två nya yngel igår =) tror att det är guppys, har 16 st platys som har överlevt också.
  • Nutte99

    Nej byta 20 procent varannan vecka e bara bra men inte slamsuga botten på några vattenbyten menade jag :) åh fan va kul att de har kommit mer yngel, grattis :)))

  • qenzo
    Nutte99 skrev 2011-10-10 21:44:34 följande:
    De e för ofta, om du matar lagom så de inte blir mat kvar på botten så skulle jag råda dig att röra runt lite i gruset när du byter vatten och se om de blir brungrumligt och om de blir de så kan man slamsuga annars ere bara bra att låta gruset vara då de e naturlig näring till växterna :)
    Oj.. röra runt i gruset? Du är medveten om att det i bottensubstratet blir gaser som inte alls är bra att få i vattnet?

    TS -  jag rek att du vänder dig till en spec. akvariesajt typ zoopet, mfk (monster fishkeepers of sweden) eller varför inte plantswap, en sida spec. på akvarieväxter.
  • Nutte99

    De e bra sidor för absolut dom har alltid koll hmmm NOT ... Menar inte att hon ska ta en slev och röra runt gruset som en tok varje gång, utan kanske vända en sten lr nåt för att se ur de e i gruset, men vad vet jag ???? Jag jobbar ju bara 9 timmar om dagen med just akvarium och fiskar ....

  • qenzo
    Nutte99 skrev 2011-10-13 05:45:45 följande:
    De e bra sidor för absolut dom har alltid koll hmmm NOT ... Menar inte att hon ska ta en slev och röra runt gruset som en tok varje gång, utan kanske vända en sten lr nåt för att se ur de e i gruset, men vad vet jag ???? Jag jobbar ju bara 9 timmar om dagen med just akvarium och fiskar ....
    Och trots dessa 9 timmar är det inte en betydelse för att kunna allt. Och det vet både du och jag ;)
    Därför rek jag TS att söka på sajter där det finns en uppsjö av mycket kunniga människor och bilda sig en uppfattning därefter. Därav flertalet sajt-tips...

    Och bara för att... om du skriver "röra runt i gruset" så tolkar jag texten exakt som den är skriven. Dvs röra runt i gruset betyder inte lyfta en sten.

    Så återigen, TS.. sök dig fram på nätet. Kolla in sajter som är spec. på fisk och växter. På zoopet finns allt från förstagångsakvarister till bokutgivare inom ämnet. Du har nybörjare och veteraner på et toch samma ställe. Plantswap innehar några av Sveriges bästa aquascapers vilket innebär kunskap om växters växtförmåga samt CO2, blandat givetvis med nybörjare och veteraner. MFK är spec. på rovfisk men även där finner du allt möjligt från low/high-tech byggen till importörer av fisk. Mycket blandad kunskapsnivå även där. Ciklid.se samma som zoopet men spec på ciklider i första hand.
    Dvs sajter betydligt bättre att söka svar på enligt MIG ;)
  • Cam82
    Nutte99 skrev 2011-10-13 05:45:45 följande:
    De e bra sidor för absolut dom har alltid koll hmmm NOT ... Menar inte att hon ska ta en slev och röra runt gruset som en tok varje gång, utan kanske vända en sten lr nåt för att se ur de e i gruset, men vad vet jag ???? Jag jobbar ju bara 9 timmar om dagen med just akvarium och fiskar ....
    Jag har fått många bra råd av dig så jag litar på dig Självklart kan man också läsa på lite forum, det gör jag emellanåt =)
Svar på tråden Vattenvärden? Inga alger? Fiskar som dör....