• bruuden

    kan kaninen äta ensilagehö?

    hoppas nån förstod frågan då jag inte vet hur det stavas.

    kan dom äta det? 

  • Svar på tråden kan kaninen äta ensilagehö?
  • mlinz

    Har du läst näringslära? Det har jag. Kaniner har tarmar som behöver jobba och behöver foder med långa fibrer,

  • mlinz

    Och där försvann halva mitt inlägg. Fortsätter senare när jag sitter vid en dator.

  • Dr Mupp
    BunnyBrown skrev 2011-10-30 13:34:03 följande:
    Håller inte med om att hö är viktigast. Går emot strömmen där men vet att kaniner klara sig fint på bra pellets och tillskott av grovfoder. Ensilage är bra grovfoder vintertid. Även halm!
    Fel kaninen är gräsätare och ska leva på gräs eller ja efterosm vi inte kan ge gräs året om så hö som bas. Visst de kan leva på pellets men det är inte bra för kaninen utan den kommer att med största sannolikhet bli sjuk. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • mlinz

    Kaninens tarmar behöver som sagt långa fibrer att jobba med. Det är därför de behöver hö, gräs eller hösilage så att tarmarna får jobba ordentligt. Det är sant att de överlever på pellets, men tarmarna får inte jobba nog mycket och kaninen kommer förr eller senare få problem med magen och troligtvis förstoppning, vilket även är den vanligaste dödsorsaken hos kaniner.

    Hö eller annat stråfoder ska vara huvudfödan och om du har ett analyserat hö med bra näringsinnehåll för kaniner så behöver de ingen pellets. Pellets är ett tillskott, så att de får i sig de mineraler och vitaminer de behöver om inte ströfodret inte innehåller detta.

    Jag skulle gärna vilja veta vilken kurs i näringslära du gått där du fick lära dig att hö inte är viktigt?

  • BunnyBrown
    mlinz skrev 2011-10-30 15:17:23 följande:
    Har du läst näringslära? Det har jag. Kaniner har tarmar som behöver jobba och behöver foder med långa fibrer,
    Jadå det har jag. Men precis som vi inte utfodrar tex hund med just det perfekta för dem, så är det också med kanin. De klarar sig fint med pellets, med tillgång till någon form av grovfoder.
  • Dr Mupp
    BunnyBrown skrev 2011-10-31 16:58:53 följande:
    Jadå det har jag. Men precis som vi inte utfodrar tex hund med just det perfekta för dem, så är det också med kanin. De klarar sig fint med pellets, med tillgång till någon form av grovfoder.
    Fast har man skaffat sig djur så ska man ju utfodra dem så bra som möjligt. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • mlinz

    Och vad menar du då med tillskott? Kaninernas magar måste ju få jobba, vad låter bäst, fri tillgång av kraftfoder eller stråfoder?

  • BunnyBrown

    Får väl rätta mig själv lite i #10. Fri tillgång av grovfoder, men det behöver inte vara enbart hö. Halm är finfint grovfoder, och självklar kvistar, ensilage osv.

  • buffybus

    kan dem äta halm? det är väl bara för o gosa i?

    mina lever mest på hö... får torrfoder ibland o morötter... måste dem ha grönsaker varje dag?  


    André -08 & Emma -09
  • Cookie02

    En kanin som inte äter tillräckligt med hö/gräs/halm sliter inte ner sina kindtänder i samma takt som de växer. Att utfodra med pellets är ett komplement till grovfoder vid växande djur, dräktiga eller digivande djur eller kaniner som lever utomhus på vintern. En vuxen inomhuskanin behöver inte äta pellets alls, men man kan ge 1 msk/kg/dygn. För att förstå kaninens utfodring är det lämpligt att gå in på roslagstull klinikeken hemsida, alt. Fågelklinikens hemsida, alt. Blå stjärnans hemsida.

  • Buster78
    BunnyBrown skrev 2011-11-21 08:18:23 följande:

    Får väl rätta mig själv lite i #10. Fri tillgång av grovfoder, men det behöver inte vara enbart hö. Halm är finfint grovfoder, och självklar kvistar, ensilage osv.


    Men HALM äter dom inte, det boar dom bara i....om nu inte halmen är uppblandad med hö. men då äter dom bara höt, och lämnar kvar halmen! Inget djur äter väl halm!
  • cajsasmamma
    Buster78 skrev 2012-01-15 09:47:58 följande:
    Men HALM äter dom inte, det boar dom bara i....om nu inte halmen är uppblandad med hö. men då äter dom bara höt, och lämnar kvar halmen! Inget djur äter väl halm!
    Kor och hästar äter halm.
  • cajsasmamma
    cajsasmamma skrev 2012-01-15 11:50:52 följande:
    Kor och hästar äter halm.
    Fast deras foderstat kanske inte enbartbestår av halm, förutom småtjocka shetlandsponnyer.
  • Buster78
    cajsasmamma skrev 2012-01-15 11:50:52 följande:
    Kor och hästar äter halm.
    nä dom ÄTER INTE halm!!!

    Dom har halm som bädd precis som kaniner.

    Dom ÄTER hö och hösilage, och övrigt foder men INTE HALM
  • Elli1

    Mina kaniner äter alltid av halmen när jag lägger in nytt till dem. Givetvis får de hö. Tanken med halmen är ju att det ska vara mjukt i buren, men äter den det gör dem.I alla fall tuggar på den och jag har svårt att tro att de spottar ut den. :)

  • mlinz

    När jag hade slut på hö förra vintern så fick mina kaniner endast halm i någon vecka. Kan lova att det också tog slut i burarna :) halm är inte riktigt lika näringsrikt, men kika bra för tarmarna som hö :)

  • cajsasmamma
    Buster78 skrev 2012-01-15 12:00:00 följande:
    nä dom ÄTER INTE halm!!!

    Dom har halm som bädd precis som kaniner.

    Dom ÄTER hö och hösilage, och övrigt foder men INTE HALM
    Jo det finns fång ponnyer och även överviktiga som har spån som bädd och äter halm enligt veterinärens inrådan.
  • Dr Mupp
    Buster78 skrev 2012-01-15 12:00:00 följande:
    nä dom ÄTER INTE halm!!!

    Dom har halm som bädd precis som kaniner.

    Dom ÄTER hö och hösilage, och övrigt foder men INTE HALM
    Jag tror mina kaniner missat den delen att de inte ska äta halm för de äter halmen trots fri tillgång på hö. Halm innehåller långa grova fibrer som är bra för kaniner och framförallt. Även min foderhäst åt halm. Han åt faktiskt så mycket att han fick byta till spån istället eftersom han blev tjock. 
    Cookie02 skrev 2011-12-02 22:27:22 följande:
    En kanin som inte äter tillräckligt med hö/gräs/halm sliter inte ner sina kindtänder i samma takt som de växer. Att utfodra med pellets är ett komplement till grovfoder vid växande djur, dräktiga eller digivande djur eller kaniner som lever utomhus på vintern. En vuxen inomhuskanin behöver inte äta pellets alls, men man kan ge 1 msk/kg/dygn. För att förstå kaninens utfodring är det lämpligt att gå in på roslagstull klinikeken hemsida, alt. Fågelklinikens hemsida, alt. Blå stjärnans hemsida.
    Det finns en hel del felaktigheter i roslagsulls näringsrekomendationer. Skulle man ha fri tillgång till växande kaniner så skulle väldigt många, framförallt honor blivit tjocka och fått hakpåse innan de är fullvuxna. Sen kan man inte på rak arm säga att 1 msk (1/8dl) är lagom till en dvärgkanin. Det beror på hur höet är och hur kaninen är. Vår dvärgvädur får 0,5 dl per dygn, det är lagom till henne. Mindre och hon faller ur och blir benig, mer och hon blir tjock. Och 3/4 dl till en jättekanin är alldeless för litet om man nu inte råkar ha ett superhö (vilket de flesta inte har ).
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Cookie02

    1 msk/kg/dygn är en riktlinje för friska, unga djur som lever inomhus och inte motioneras mer än medel. Naturligtvis är en foderstatus individuell. Det är bra att köpa ett analyserat hö, då det är lättare att väga upp med annan kost. Det är viktigt att titta på sitt djur, hull, pälskvalitet mm. Det vanligaste felet utfodringsmässigt är dock överutfodring med pellets, eller ännu värre gnagarblandningar. Att väga sina djur regelbundet är att rekommendera. Likaså att dagligen kontrollera avföringens kvalitet (diarré, mindre avföringspluttar mm). Angående att äta halm; det är helt ok att både hästar och kaniner äter halm. Mindre näring än i höet, men som någon tidigare skrev är det bra fiberhalt i halm. Det bör dock inte bytas ut mot hö om man inte har speciella indikationer på att just den individen behöver det.

  • Puma87
    Buster78 skrev 2012-01-15 12:00:00 följande:
    nä dom ÄTER INTE halm!!!

    Dom har halm som bädd precis som kaniner.

    Dom ÄTER hö och hösilage, och övrigt foder men INTE HALM
    Fel, många hästar äter halm och har det i sin foderstat. Vissa hästar kan inte ha halm som underlag då de äter sig tjocka på det. Halmen är oerhört bra för hästars mage då det innehåller mycket fibrer.
    Kitty 081003
Svar på tråden kan kaninen äta ensilagehö?