• lyckans jag

    Allergisk men får inte tag i någon köpare

    Jag har en 6 månader chasmeredvärgvädur men har tyvärr blivit allergisk.
    Nu har jag satt ut honom på blocket och annons i tidningen men inget svar.
    Hur gör man? tips på bra sidor där man kan få tag i bra köpare av kanin. Vill att han ska komma till ett hem där man verkligen bryr sig om honom och har kunskap om kanin så att han får det bra.
    Någon här inne som vet och har idéer på var man ska annonsera? hur gör man annars om man inte får någon som kan ta över honom?

  • Svar på tråden Allergisk men får inte tag i någon köpare
  • nillse

    För det första så är inte jag paranoid.
    För det andra så tycker jag, att vill man ha ett djur, så betalar man för det. 

  • lyckans jag

    Det heter familjeliv och seriöst?
    Hur man kan lägga energi åt att gå in ibland kanininläggen (forum för kaninägare) och svara på det sättet som en del har gjort är för mig en gåta.
    Att gå in på en tråd som handlar om att sälja sin kanin till att få det till att man vill äta upp den och sexrelaterade svar är ett stort bevis på att en del människor har hur mkt tid över som helst i sina liv.

    LÄGG AV! skaffa Er ett liv istället för att göra inlägg i trådar som ni inte har ett dugg intresse i egentligen.

    Att man inte ska kunna ta betalt för en kanin och att man är helt oseriös om man ska sälja sina kanin´hallå!!!

    citat "


    Man säljer väl inte en kanin heller? Man skänker bort den.

    Inser du inte det själv så kan du ju inte vara särskilt allergisk. "

    Snälla nån, äter folk svampar här inne eller vad är det frågan om??????

    Min tråd är helt seriös och jag ville ställa en fråga om det finns någon som har tips om hur man ska göra om man inte får kaninen såld, en kanin som vi gärna hellre vill ha kvar men som vi tyvärr måste sälja pga allergi.
    Bespar mig sådana här svar!!!
  • entity
    Cloudberry skrev 2011-11-05 14:20:37 följande:
    Man säljer väl inte en kanin heller? Man skänker bort den.

    Inser du inte det själv så kan du ju inte vara särskilt allergisk. 
    Varför skulle man inte kunna ta betalt för sin kanin? Kan man inte ta betalt för andra djur heller är det just för att det är en kanin? Gäller det speciella regler för mindre djur?

    Sedan kanske man inte behöver ta hutlösa pengar, men jo jag tycker att man kan ta en slant, vill man ha djur kan man gott betala för dem.
  • entity
    lyckans jag skrev 2011-11-06 10:05:48 följande:

    Det heter familjeliv och seriöst?
    Hur man kan lägga energi åt att gå in ibland kanininläggen (forum för kaninägare) och svara på det sättet som en del har gjort är för mig en gåta.
    Att gå in på en tråd som handlar om att sälja sin kanin till att få det till att man vill äta upp den och sexrelaterade svar är ett stort bevis på att en del människor har hur mkt tid över som helst i sina liv.

    LÄGG AV! skaffa Er ett liv istället för att göra inlägg i trådar som ni inte har ett dugg intresse i egentligen.

    Att man inte ska kunna ta betalt för en kanin och att man är helt oseriös om man ska sälja sina kanin´hallå!!!

    citat "


    Man säljer väl inte en kanin heller? Man skänker bort den.

    Inser du inte det själv så kan du ju inte vara särskilt allergisk. "

    Snälla nån, äter folk svampar här inne eller vad är det frågan om??????

    Min tråd är helt seriös och jag ville ställa en fråga om det finns någon som har tips om hur man ska göra om man inte får kaninen såld, en kanin som vi gärna hellre vill ha kvar men som vi tyvärr måste sälja pga allergi.
    Bespar mig sådana här svar!!!
    Som sagt, jag skulle kolla på www.kanin.ifokus.se, där finns massor av kaninälskare och kanske någon som kan hjälpa dig! Lycka till!
  • Cloudberry
    entity skrev 2011-11-06 16:21:48 följande:
    Varför skulle man inte kunna ta betalt för sin kanin? Kan man inte ta betalt för andra djur heller är det just för att det är en kanin? Gäller det speciella regler för mindre djur?

    Sedan kanske man inte behöver ta hutlösa pengar, men jo jag tycker att man kan ta en slant, vill man ha djur kan man gott betala för dem.
    Ja, och det går ju väldigt bra för TS att sälja kaninen eller?.

    Jag skulle aldrig betala eller ta betalt för en vuxen kanin, katt eller marsvin. Inte ens en vuxen hund..
    Men ok en 100 max kan jag ge för en katt, marsvin eller kanin om det är ett barn som vill tjäna lite pengar på försäljningen.
    lyckans jag skrev 2011-11-06 10:05:48 följande:

     


    Snälla nån, äter folk svampar här inne eller vad är det frågan om??????

    Min tråd är helt seriös och jag ville ställa en fråga om det finns någon som har tips om hur man ska göra om man inte får kaninen såld, en kanin som vi gärna hellre vill ha kvar men som vi tyvärr måste sälja pga allergi.
    Bespar mig sådana här svar!!!
    Man kan tro att det bara sitter ett gäng 8-åriga småtjejer här när man läser hur barnsligt de flesta resonerar kring sina smådjur.

    Jag är helt seriös när jag tycker att du ska skänka bort den eller avliva den. Och det är inget att lipa över.

     
  • entity
    Cloudberry skrev 2011-11-06 16:54:14 följande:
    Ja, och det går ju väldigt bra för TS att sälja kaninen eller?.

    Jag skulle aldrig betala eller ta betalt för en vuxen kanin, katt eller marsvin. Inte ens en vuxen hund..
    Men ok en 100 max kan jag ge för en katt, marsvin eller kanin om det är ett barn som vill tjäna lite pengar på försäljningen.
    lyckans jag skrev 2011-11-06 10:05:48 följande:

     


    Snälla nån, äter folk svampar här inne eller vad är det frågan om??????

    Min tråd är helt seriös och jag ville ställa en fråga om det finns någon som har tips om hur man ska göra om man inte får kaninen såld, en kanin som vi gärna hellre vill ha kvar men som vi tyvärr måste sälja pga allergi.
    Bespar mig sådana här svar!!!
    Man kan tro att det bara sitter ett gäng 8-åriga småtjejer här när man läser hur barnsligt de flesta resonerar kring sina smådjur.

    Jag är helt seriös när jag tycker att du ska skänka bort den eller avliva den. Och det är inget att lipa över.

     
    Nej hon kanske helt enkelt får falla till föga och skänka bort den eftersom det i detta fall verkar svårt att hitta en ny ägare, men det behöver väl inte betyda att det inte finns folk NÅGONSIN som faktiskt tycker att det kan vara värt att ge en slant för ett liv man beslutar sig för att ta hand om!

    Och på vilket sätt är det barnsligt?  Att lipa över att man tvingas avliva ett friskt husdjur man egentligen vill behålla men inte kan, kan jag till fullo förstå att man mår dåligt över och gråter. Snarare fint än barnsligt att bry sig.
  • Dr Mupp

    Får du inte kaninen såld så har du inte så mycket val än att antingen låta den bo ute eller avliva. 

    Hur man kan vara så dum att man skaffar en innekanin när ens barn har allergier och astma kan jag inte förstå, men vissa verkar ju inte tänka så långt. Nu är det ju en himla tur att det är du som reagerar på kaninen och inte din dotter.

    Han hade kunnat fått flytta hit om jag hade haft en extra bur. Men om du fixar en utebur och kör hit honom så lovar jag att han kommer få ett bra liv, med bra omvårdnad, daglig utevistelse i stor hage och en kaninkompis i buren bredvid.. 


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • lyckans jag
    Dr Mupp skrev 2011-11-07 13:19:40 följande:
    Får du inte kaninen såld så har du inte så mycket val än att antingen låta den bo ute eller avliva. 

    Hur man kan vara så dum att man skaffar en innekanin när ens barn har allergier och astma kan jag inte förstå, men vissa verkar ju inte tänka så långt. Nu är det ju en himla tur att det är du som reagerar på kaninen och inte din dotter.

    Han hade kunnat fått flytta hit om jag hade haft en extra bur. Men om du fixar en utebur och kör hit honom så lovar jag att han kommer få ett bra liv, med bra omvårdnad, daglig utevistelse i stor hage och en kaninkompis i buren bredvid.. 
    håller helt med dig, det var idiotiskt och den här gången använde jag inte huvudet. Vi har haft katt och det har hon klarat galant.
    Men om jag visste det jag vet nu efter mkt letade och fakta så skulle jag inte ha skaffat denna kanin. Håller även med dig att det är tur att det är jag som blivit allergisk och inte hon.
    Vad var det jag sa och om man hade haft fact i hand så är det mycket handlingar man EJ skulle ha gjort i livet, men tyvärr så kan man ibland inte spå i framtiden och kanske inte får reda på allt, det beror ju helt och hållet på vilken eller vilka man pratar med.

    Att ha honom ute det första halvåret året hade inte i alla fall gått. Enligt uppfödaren så ska chasmeredvärgvädurar inte vara ute den första tiden då deras päls inte fixar det.
    Hade iofs gått och haft den i ett stall eller liknade.
    Det är heller ingen som har talat om för mig att kanin är en av de mesta djuren som framkallar allergier.

    Att han skulle få det bättre hos dig just nu tvivlar jag på då han är van att vara inomhus, tror inte att det bara är att kasta ut honom i kylan då? men jag kan ha fel där också.

    Att spela Allan och tycka att man är en idiot och en nästintill djur/barn plågare hjälper inte mig i detta fall.
    det har du inte gjort bokstavligen men i mellan raderna kan man ana en viss antydan till det.
  • elmadumle
    Cloudberry skrev 2011-11-05 14:20:37 följande:
    Man säljer väl inte en kanin heller? Man skänker bort den.

    Inser du inte det själv så kan du ju inte vara särskilt allergisk. 
    Självklart skänker man inte bort ett djur, jag tar 400 för en kaninunge, och det är ganska billigt ändå.
  • Dr Mupp
    lyckans jag skrev 2011-11-07 20:21:05 följande:
    håller helt med dig, det var idiotiskt och den här gången använde jag inte huvudet. Vi har haft katt och det har hon klarat galant.
    Men om jag visste det jag vet nu efter mkt letade och fakta så skulle jag inte ha skaffat denna kanin. Håller även med dig att det är tur att det är jag som blivit allergisk och inte hon.
    Vad var det jag sa och om man hade haft fact i hand så är det mycket handlingar man EJ skulle ha gjort i livet, men tyvärr så kan man ibland inte spå i framtiden och kanske inte får reda på allt, det beror ju helt och hållet på vilken eller vilka man pratar med.

    Att ha honom ute det första halvåret året hade inte i alla fall gått. Enligt uppfödaren så ska chasmeredvärgvädurar inte vara ute den första tiden då deras päls inte fixar det.
    Hade iofs gått och haft den i ett stall eller liknade.
    Det är heller ingen som har talat om för mig att kanin är en av de mesta djuren som framkallar allergier.

    Att han skulle få det bättre hos dig just nu tvivlar jag på då han är van att vara inomhus, tror inte att det bara är att kasta ut honom i kylan då? men jag kan ha fel där också.

    Att spela Allan och tycka att man är en idiot och en nästintill djur/barn plågare hjälper inte mig i detta fall.
    det har du inte gjort bokstavligen men i mellan raderna kan man ana en viss antydan till det.
    Kaniner tål kyla bra och än så länge är det så pass milt att det inte är några problem att ha honom ute. Han hinner sätta vinterpäls. En rejäl vinterbur och mycket halm så har han det hur bra som helst. 

    Jag har inte hittat nått som stöder uppfödarens påståeende om att Cashmere dvärgvädurar inte kan vara ute första halvåret. Låter märkligt att avla fram en kanin som inte kan bo ute. 

    Jag ser inte dig som djurplågare, jag anser att du gjort ett dumt beslut genom att ha kaninen inne när du har barn med astma och allergier.  
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • lyckans jag
    Dr Mupp skrev 2011-11-08 00:26:53 följande:
    Kaniner tål kyla bra och än så länge är det så pass milt att det inte är några problem att ha honom ute. Han hinner sätta vinterpäls. En rejäl vinterbur och mycket halm så har han det hur bra som helst. 

    Jag har inte hittat nått som stöder uppfödarens påståeende om att Cashmere dvärgvädurar inte kan vara ute första halvåret. Låter märkligt att avla fram en kanin som inte kan bo ute. 

    Jag ser inte dig som djurplågare, jag anser att du gjort ett dumt beslut genom att ha kaninen inne när du har barn med astma och allergier.  
    Vad glad jag blir när jag läser att han skulle klara sig ute för då är det säkert fler som är intresserade.
    Jag har tyvärr inte råd med någon utebur just nu och här hemma skulle jag nog tycka att han blev lite ensam om han skulle vara ute. Annars skulle det ju vara perfekt om han kunde flytta hem till dig.
    Men vi bor säkert på miltals avstånd och sen hade ju du ingen utebur.
    Jag har tänkt hör rätta köparen av sig som kan erbjuda det jag har tänkt (ja jag menar inte pengar utan det liv som jag tycker att han ska få) så betyder inte pengarna så stor roll, en liten summa att skänka betyder väll otur?
    men som sagt rätta ägaren så att han får det bra är viktigare än pengarna.
  • Dr Mupp
    lyckans jag skrev 2011-11-08 16:23:46 följande:
    Vad glad jag blir när jag läser att han skulle klara sig ute för då är det säkert fler som är intresserade.
    Jag har tyvärr inte råd med någon utebur just nu och här hemma skulle jag nog tycka att han blev lite ensam om han skulle vara ute. Annars skulle det ju vara perfekt om han kunde flytta hem till dig.
    Men vi bor säkert på miltals avstånd och sen hade ju du ingen utebur.
    Jag har tänkt hör rätta köparen av sig som kan erbjuda det jag har tänkt (ja jag menar inte pengar utan det liv som jag tycker att han ska få) så betyder inte pengarna så stor roll, en liten summa att skänka betyder väll otur?
    men som sagt rätta ägaren så att han får det bra är viktigare än pengarna.
    Jag bor i sörmland så det är inte jätteavstånd. En bur kan jag alltid fixa och är han kastrerad kan det ju faktiskt hända att han kan gå ihop med min tjej. Det tror jag de kan gilla. Isåfall skulle han få en stor bur med tillkopplad hage. Skulle han bli själv i bur så skulle han också få tillkopplad hage, fast då utan att hagen är under tak som hos tjejen.  
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • lyckans jag

    Nu är han såld.
    I lördags kom en super bra familj och det var inget snack de tog med honom hem.
    De hade en kanin sedan tidigare som började bli gammal, den hade de tagit hand om sedan den var två år ca och då hade den suttit i en källare pga allergi.
    Kaninen bet och var ej social, men nu sprang den runt i huset som en hund.
    Jag varnade lite för det här med att släppa ihop dem men då sa hon att funkar det inte så får vi ta den ena på övervåningen och den andre på nedervåningen.
    Han skulle till att börja med få stå i deras kök.
    Lät nästan för bra för att vara sant. Dum som man blir så får man onda tankar när det går och låter för bra, men det är lite typsikt mig. Nu är de tankarna borta och jag tror och hoppas att han får det hur bra som helst.

  • KattSvansen

    Vad skönt att det löste sig med kaninen. Han får säkert det jättebra i sin nya familj .

  • Mammio
    lyckans jag skrev 2011-11-05 11:21:33 följande:
    Jag har en 6 månader chasmeredvärgvädur men har tyvärr blivit allergisk.
    Nu har jag satt ut honom på blocket och annons i tidningen men inget svar.
    Hur gör man? tips på bra sidor där man kan få tag i bra köpare av kanin. Vill att han ska komma till ett hem där man verkligen bryr sig om honom och har kunskap om kanin så att han får det bra.
    Någon här inne som vet och har idéer på var man ska annonsera? hur gör man annars om man inte får någon som kan ta över honom?
    synd att du blivit allergisk, sånt kan man ju inte göra något åt:/ Jag tycker inte det är fel att ta betalt för kaninen, han är fortfarande ung. Ge inte bort kaninen för då är det många människor som gärna använder honom som ormmat.

    Det du ska göra är att

    Sätta ut ett lagom pris. Följer bur med? Locka köpare med att hö, mat och allt annat följer med vid köpet. Lägg in annons i tidningen, blocket eller sätt upp lappar ute vid butiker.
Svar på tråden Allergisk men får inte tag i någon köpare