• Turkosfjäril

    Det här med kost och endometrios...

    Hej!

    Jag har en fråga, som jag har funderat mycket över idag. Det är det här med kost och hur man egentligen ska äta när man lider av endometrios. Jag har hört om många som lägger om sin kost när det fått sin diagnos osv men jag vet inte hur? Jag har själv slutat äta blodigt kött, dvs medium/rare tillagat, detta pga att jag får sjukt ont om jag äter det, men inget annat. Däremot har jag hört om dom som utesluter laktos, vete mm.
    Så, nu vill jag veta... är det någon som gör så? Har något tips till mig? Finns det någon bra hemsida att läsa på?

    Tack på förhand. :)

  • Svar på tråden Det här med kost och endometrios...
  • kramin

    Jag försöker utesluta vete, så gott det går, men det finns ju i så jäkla mycket.

  • Gaaaa

    Jag försöker undvika laktos.
    Sedan reagerar min mage ofta negativt när jag äter griskött, det är ju mycket bakterier i det...

    Men oftast beror det på när jag äter eller dricker. Har 2 dagar under en menscykel som är KATASTROF.
    Vet aldrig exakt när de är bara.

  • Mace

    Prova att söka på "endometriosis diet" på nätet. Då får du upp väldigt mycket förslag kring vad man skall och inte skall äta när man har endometrios. Man får läsa på och hitta den lösning som passar en själv bäst.

    Några enkla saker som jag snappat upp (man får tro på vad man vill, jag har hittat det på google ):

    Soja innehåller växtöstrogen och östrogen är inte så bra för oss med endo. Det kan därför vara klokt  att undvika soja.

    Omega-3 (särskilt i form av linfröolja) sägs kunna hjälpa mot mensvärk (om man tar det hela tiden alltså, inte som punktinsats)

    Vissa säger att vete inte är bra för att det gynnar en infektion i kroppen. Kan vara värt att prova att utesluta. Detsamma sägs om jäst.

    Försök att äta ekologisk mat, framförallt kött, ägg och mejeriprodukter. Det används väldigt mycket hormoner i djurindustrin och vi med endo mår inte bra av med hormoner som påverkar kroppens egna.

    En stor fara för endo är kemikalier, det finns studier som tyder på att vissa miljögifter/kemikalier orsakar endometrios: 
    Plast avger hormonliknande ämnen. Undvik plast så mycket du bara kan!

    Tvätta kläder om de är nyköpta, för att få bort eventuella kemikalier (det används mycket kemikalier för att göra dem brandsäkra och annat)

    Om du verkligen vill ha råd kring kost och tillskott, så försök att hitta någon som praktiserar TKM, Traditionell Kinesisk Medicin (det brukar finnas om du söker på t.ex. akupunktur + TKM). De har sitt eget sätt att ställa diagnoser och det verkar som att det ofta är "blockerade energiflöden i levern" när man har endometrios och så finns det lite olika mat man kan äta för att hjälpa mot det. Man kan ju tro vad man vill om det, men det brukar inte vara så dyrt och det kan vara intressant att prova för att de ofta har en helhetssyn på kroppen som västerländsk sjukvård sällan har. (Men jag tycker inte man skall gå till TKM istället för till en läkare, utan mer som komplement om man är nyfiken. Det är ingen hokuspokus - de känner på pulsen och tittar på tungan och de två jag varit hos har båda kunnat se att hormonerna är i obalans.)

    Jag skrev också ett lång inlägg kring vad jag gjort för förändingar i maten i tråden "Endometrios och hormonstötande kemikalier..." men jag vet ännu inte om de hjälp.
     

Svar på tråden Det här med kost och endometrios...