• MammaJohanna84

    det smärtar så mycket.

    kände bara att jag behövde skriva av mig.
    vi var ju så lyckliga för att vi skulle ha en liten gosse till och allting vart ju bra när vi var på ultraljud i förra veckan så då kunde man ju gå hem med en lättnad och lycka över att allt var bra med lillen men så i måndags denna veckan så gick mitt vatten och vi fick åka in på sjukhuset och till en början så sa dem att allt var bra med lillen men att det var för lite vatten fast att det fanns en chans att det skulle produceras mer vatten och lillen skulle klara sig. dan därpå blev jag hemskickad och det tog inte många timmar innan jag fick värkar och vi fick åka in igen och vi han pecis in och sen föddes våran kille död i vecka 20 och jag fick operareras då moderkakan ej ville komma ut.... har aldrig kunnat förstå vad dem går igenom som får missfall men när man nu själv varit med om det så är det något jag inte önskar någon, är det värsta jag någonsin varit med om och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå vidare. är ledsen konstant och kan inte tänka på nåt annat än den lille som man längtat så efter.
    vet inte hur man ska kunna gå vidare just nu är allt upp och ner önskar bara att man slapp känna såhär och må så dåligt... vill ju kunna gå vidare och kanske fundera på att försöka igen men rädslan för att det ska hända igen är så stor att jag inte vet om jag vågar. man är så förtvivlad och ledsen sorgen den är så stor att den tar över allt och det gör så ont i ens hjärta. hur ska vi nånsin klara detta?  vågar man försöka igen och hur fort kan man försöka igen efter ett missfall? kan riskerna vara större om man inte väntar längre med att försöka igen?

    arg förtvivlad och ledsen....

  • Svar på tråden det smärtar så mycket.
  • gotlandstösen

    blir så ledesn varje gång jag läser att det händer någon annan. Miste mitt första barn i v22 på grund av att vattnet gick en vecka tidgare, blev inlagad och beordad sängläge, men inte hjälpt det. Den dagen hon kom för att lämna oss hade jag på känn hela dagen vad som skulle hända. Första tiden efteråt var allt bara svart och man orkade inget, men efter ett tag då längtan efter ett syskon över och ett drygt år senare blev jag mamma till väldens sötaste flicka och ett år senare kom hennes bror till världen. Man vågar mer än man tror och när jag väntade min flicka gick jag på extra koller så att eventulla fel skulle upptäckas, men allt flöt på som det skulle och hon kom ut i v 37 fullt frisk. lillebror hade lite mera bråttom och kom redan i vecka 34 men allt gick bra. ta tid på dig att sörja det som inte blev och när du känner dig redo är det bara att försöka igen. Massor av kramar till dig

  • Marie-anne

    kram TS! jag fick spontan abort för en vecka sedan, och jag fick läsa mej till det själv för jag glömde tala om det för kvinnokliniken då jag var där, visst det var hon som berätta det, men veckan innan hade jag fått en bubbelgumsliknande klump i trosan och tänkte ej mer på det förrens jag vart där och läste på nätet och förstod att det var min "bebis" to be=( fy fan vad man känner sej tom nu!

  • MammaJohanna84

    känns skönt att man inte behöver dela denna svåra händelse ensam och att det finns fler som förstår vad man går igenom.  man hade ju längtat så mkt efter en liten bebis till osså plötsligt när man är som lyckligast och tror att allt ska vara bra med lillen så händer denna fruktansvärda sak. det går inte en dag utan att man tänker på det som har hänt och att i april nästa år när han skulle ha fötts så kommer vi inte få ha honom hos oss. vet inte vad man ska ta sig till och hur man nåsin ska kunna gå vidare och komma över denna sorg. vet ju att det är en sak som man måste bearbeta dag för dag men det är ju lätt för andra att säga det och svårt för den som måste göra det. man har ju längtat så efter en liten bebis men just nu är rädslan så stor för att detta ska hända igen så att man inte vet om man vågar försöka och utsätta sig för en sån här sak en gång till. vill ju finna styrka till att kunna gå vidare och planera för en ny graviditet men det känns som att rädslan tar över och sen vill man ju inte gå för fort fram då det känns svårt att glädjas åt nåt annat just nu då man mist sitt barn är det då verkligen rätt att finna glädje i att man har en ny bebis på gång? kan det vara större risk att det inträffar något liknande om man inte väntar en längre tid innan man försöker igen? dem på sjukhuset sa ju att man skulle änta tills man haft sin första riktiga men och att man sen kunde försöka igen men tycker inte att det känns rätt... är det inte lite för tidigt det? min sambo verkar ju inte ta det lika hårt som jag eller så visar han inte bara det på samma sätt... men han pratar just nu mkt om att försöka igen och om hur mkt han vill ha en liten till och för mig är det ju inte lika lätt då jag har svårare för att bearbeta min sorg och inte känner för att glädjas åt nåt annat just nu...
    är bara så himla ledsen och förtvivlad just nu!

  • Marie-anne

    förlåt alla! skrev lite fel, det ska inte vara en vecka, vet ej riktigt när jag hade MF, men hon på kk kunde bekräfta att jag hade haft ett...

  • MammaJohanna84
    Marie-anne skrev 2011-11-20 03:25:36 följande:
    förlåt alla! skrev lite fel, det ska inte vara en vecka, vet ej riktigt när jag hade MF, men hon på kk kunde bekräfta att jag hade haft ett...

    Tråkigt det som hänt dig med, sånt man inte önskar någon.  många varma styrkekramar till dig!

  • Marie-anne

    tack nennie! tror det kan ha varit nångång i september oktober, men som sagt vet ej.. men man känner sej tom..

  • MammaJohanna84
    Marie-anne skrev 2011-11-21 02:43:33 följande:
    tack nennie! tror det kan ha varit nångång i september oktober, men som sagt vet ej.. men man känner sej tom..
    Hej! kan förstå att du känner dig tom blir ju så när nåt så hemskt inträffar, känns som att man känner allt annat än det man borde känna. hur gick det för dig sen då? blev du gravid igen? hur fort efter försökte ni igen?
    hoppas att det finns nåt ljus för dig i allt detta tråkiga. kramar Johanna
  • Marie-anne

    hej nennie! har ej försökt än, killen har dumpat mej, iaf verkar det så, han har ej snackat me mej sedan jag smsade honom via telefonen(han är blind) att jag fått missfall) men jag har sökt ett lån och det beviljades idag, så nu funderar jag på danmark istället, men fan vad det känns hårt! men jag hoppas det lugnar ner sej! kram hur har det gått för dej?

  • MammaJohanna84
    Marie-anne skrev 2011-11-21 15:32:01 följande:
    hej nennie! har ej försökt än, killen har dumpat mej, iaf verkar det så, han har ej snackat me mej sedan jag smsade honom via telefonen(han är blind) att jag fått missfall) men jag har sökt ett lån och det beviljades idag, så nu funderar jag på danmark istället, men fan vad det känns hårt! men jag hoppas det lugnar ner sej! kram hur har det gått för dej?
    Hej! tråkig det där med din kille borde ju inte vara så, man vill ju ha det stödet när man gått igenom en sån svår sak. Min sambo är väldigt förstående och ett himla bra stöd utan honom hade jag inte fixat det.
    funderar du på att flytta till danmark eller du menar den där kliniken där man kan bli inseminerad?  jo det är ju väldigt hårt man vet inte hur man ska kunna gå vidare men nånstans mitt i allt detta elände så finns ju en längtan efter en bebis till och just nu så är den ju så stor att man inte vill vänta så länge, men är ju lite rädd för att samma sak ska hända igen om man har för bråttom även om läkaren sa att man kunde försöka igen efter att man slutat blödat, så vi får se hur vi gör med det. längatn är ju så stor även om detta hemska  nyss inträffat! var kommer du ifrån? kramar Johanna
  • Marie-anne

    hej nennie! nej jag ska ej flytta dit, bara åka till kliniken. oj vad lessamt var det längesedan? jag fick höra idag av mamma att en hade berättat att "killen" ej jobbat på över en vecka... jag bor i karlskoga...

  • Lillsudd

    Jag beklagar innerligt att din lille kille inte fick stanna hos dig. Det är så svårt att förvänta och längta och känna livet - och sedan få hela livet man såg framför sig bortryckt. Jag förlorade också en pojke i ett sent missfall i våras och jag minns första veckan som totalt uppochned. Jag visste inte vad som var natt och dag utan att titta ut genom fönstret... Någonstans trodde jag ju från ultraljudet i vecka 13 att nu skulle det äntligen äntligen vara min tur. Och sedan... Han upptäcktes död på ultraljud och jag fick sätta igång "aborten" på specialförlossningen dagen efter. Fick också skrapas efteråt för att de inte var säkra på att moderkakan var hel.

    Det som var väldigt helande för mig var att få urnsätta askan själv, och på något sätt ta farväl av livet jag inte fick.

    Jag gjorde inte nästa försök förrän 6 månader senare, men jag gör embryodonation (har dåliga ägg i förtid) så en del berodde på köer. Jag tror min klinik egentligen ansåg att jag kunde försöka igen efter 3 månader. Vet att man i Sverige är snabbare på att säga okej till ny graviditet.

    Vet man varför vattnet gick i förtid?


  • MammaJohanna84
    Lillsudd skrev 2011-11-27 13:12:54 följande:
    Jag beklagar innerligt att din lille kille inte fick stanna hos dig. Det är så svårt att förvänta och längta och känna livet - och sedan få hela livet man såg framför sig bortryckt. Jag förlorade också en pojke i ett sent missfall i våras och jag minns första veckan som totalt uppochned. Jag visste inte vad som var natt och dag utan att titta ut genom fönstret... Någonstans trodde jag ju från ultraljudet i vecka 13 att nu skulle det äntligen äntligen vara min tur. Och sedan... Han upptäcktes död på ultraljud och jag fick sätta igång "aborten" på specialförlossningen dagen efter. Fick också skrapas efteråt för att de inte var säkra på att moderkakan var hel.

    Det som var väldigt helande för mig var att få urnsätta askan själv, och på något sätt ta farväl av livet jag inte fick.

    Jag gjorde inte nästa försök förrän 6 månader senare, men jag gör embryodonation (har dåliga ägg i förtid) så en del berodde på köer. Jag tror min klinik egentligen ansåg att jag kunde försöka igen efter 3 månader. Vet att man i Sverige är snabbare på att säga okej till ny graviditet.

    Vet man varför vattnet gick i förtid?

    Hej! skönt att det finns fler där ute som förstår vad man går igenom även om det är en hemsk upplevelse, men ibland kan man ju behöva prata med någon och då känns det bra att prata med någon som har varit i samma situation. Ja första veckan var verkligen den värsta ingenting fungerade som det skulle och man var ledsen hela tiden. Känslan över att man inte var gravid hade inte riktigt försvunnit och så fort man tänkte på det som hänt så vändes allt upp och ner. Jag är i alla fall tacksam över att jag har folk runt om kring mig som bryr sig och är ett bra stöd, känns som att det är viktigt i det hela.
    Tråkigt att det blev så för dig med kan inte mer än att beklaga inte många ord som hjälper när man förlorat ett barn, man är mest förtvivlad , arg, besviken och ledsen.

    Hur gick det för dig sen? har du blivit gravid igen?

    Dem säger att dem inte kan vara säkra på varför vattnet gick, antingen så var det naturens gång eller så kan det ha berott på att jag blev gravid när jag hade spiral i och den kan ha gjort håll på fosterhinnan när dem drog ut den.
    så man hoppas ju lite på att det var spiralen som gjorde det för då släpper ju oron lite till nästa gång då jag nu inte längre har någon spiral.

    Kramar Johanna

  • Lillsudd
    MammaJohanna84 skrev 2011-11-30 16:10:47 följande:

    Hej! skönt att det finns fler där ute som förstår vad man går igenom även om det är en hemsk upplevelse, men ibland kan man ju behöva prata med någon och då känns det bra att prata med någon som har varit i samma situation. Ja första veckan var verkligen den värsta ingenting fungerade som det skulle och man var ledsen hela tiden. Känslan över att man inte var gravid hade inte riktigt försvunnit och så fort man tänkte på det som hänt så vändes allt upp och ner. Jag är i alla fall tacksam över att jag har folk runt om kring mig som bryr sig och är ett bra stöd, känns som att det är viktigt i det hela.
    Tråkigt att det blev så för dig med kan inte mer än att beklaga inte många ord som hjälper när man förlorat ett barn, man är mest förtvivlad , arg, besviken och ledsen.

    Hur gick det för dig sen? har du blivit gravid igen?

    Dem säger att dem inte kan vara säkra på varför vattnet gick, antingen så var det naturens gång eller så kan det ha berott på att jag blev gravid när jag hade spiral i och den kan ha gjort håll på fosterhinnan när dem drog ut den.
    så man hoppas ju lite på att det var spiralen som gjorde det för då släpper ju oron lite till nästa gång då jag nu inte längre har någon spiral.

    Kramar Johanna


    Omgivningen är verkligen oerhört viktig, fast det ibland känns som att de önskar sig att jag ska släppa det, inte sörja mer... Jag har helt enkelt tagit mig rätten att göra det ändå. För om jag aldrig får några fler barn, vill jag inte känna att jag sopade honom under mattan och tog honom på allvar. 

    Jag hoppas förstås att det var spiralen för då finns ju som sagt inte risken för att att det ska hända igen. Det är lite det jag känner inför att han dog pga ett kromosomfel som uppstått i delningen (dvs efter befruktningen), något som hänt spontant och som inte har någon upprepningsrisk större än för någon annan. Blir det en nästa gång finns bra chans för att det ska gå bra.

    Tyvärr har jag inte blivit gravid igen än, men i och med att jag har gjort utlandsbehandlingar och det är köer har jag bara kunnat försöka en gång. Jag fick besked om att jag nu kommit fram i kön igen för 2 veckor sedan och planerar ett andra försök innan jul. Så jag hoppas förstås. Fast det är lite tilltömsat det där hoppet...
Svar på tråden det smärtar så mycket.