• klogu

    Hur mycket sparar ni i månaden till era barn?

    Hur mycket sparar ni åt ETT barn varje månad?

    Vid sparande, var sätter ni in pengarna? Aktier, fonder, konto osv?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket sparar ni i månaden till era barn?
  • Falangist

    200 kronor per barn. Därtill sätter mormor och morfar in 200 per barn i månaden. Den ena sparformen är en aktiefond i mitt namn, den andra är en kapitalförsäkring i mitt namn med barnen som förmånstagare. Vill helst inte att de får loss pengarna när de fyller 18 och super upp alltsammans på Kreta...

  • Totobobiasos

    Varför tror så många att barnbidraget tycks vara någon barn-bonus som skall tilldelas barnen? Det kanske är god tid att inkomstbepröva bidraget. Det är ju trots allt ett bidrag till föräldrarna, inte till barnen.

    Ni som sparar hela barnbidraget, hur tänker ni egentingen? Ska ni ge barnen pengarna på sin 18-års dag?

  • Furstinna

    500kr + 250kr från hennes morföräldrar. Hennes sparkonto har 5% ränta men man går bara spara upp till 50 000, så jag kommer behöva flytta pengarna snart men vet inte vart jag ska göra av dem. Men dom pengarna är bara henne och dom ska låsas till hon verkligen behöver dom. Sen har vi ett gemensamt sparkonto till oss och ett eget till mig och sen kontantsparar vi och har fyllt ett par st nu. Vet dock inte vad vi ska göra av de:)

  • colanappen

    vi sparar på vanligt sparkonto... dock i mitt namn så att sonen inte får automatisk tillgång till dem.
    Har inte tänkt att berätta för honom att pengarna finns utan att vi ska kunna ge vid lämpliga tillfällen och att han ska kunna ex köpa lägenhet eller plugga utan att ta lån etc...
    kommer inte ge honom hela summan när han blir 18 utan pengarna ska gå till vettiga saker

  • Tittij

    Vi sparar barnbidraget plus det lilla flerbarnsbidraget, så 1175 per barn.
    Mormor sätter in 100 kr i månaden till båda barnen och farmor och farfar sätter in start-upp peng (5000 har jagf ör mig) samt pengar vid påsk, jul, födelsedag, midsommar osv. Även gammelmormor sätter in en slant då och då.

    Pengarna kommer flyttas över i vårt namn innan de fyller 18 så de inte sätter sprätt på allt på en fylleresa när de fyllt 18. Pengarna ska gå till antingen kontantinsats till lägenhet eller studielån samt ev en resa efter studenten.

    Och självklart sparar vi även till hela familjen till semestrar och annat..      

  • Butterscotch
    Totobobiasos skrev 2012-01-31 07:24:23 följande:
    Ni som sparar hela barnbidraget, hur tänker ni egentingen? Ska ni ge barnen pengarna på sin 18-års dag?
    Jag tänker som jag tänker med övriga inkomster som inte behövs för "det dagliga": jag sparar dem inför framtiden.

    Jag har inte tänkt berätta för barnen att vi sparar barnbidragen åt dem. Pengarna sparas inte i deras namn så de blir inte per automatik tillgängliga för dem när de fyller 18. Jag föreställer mig att de pengar som finns när det är dags för barnen att flytta hemifrån kan användas till en kontantinsats för en bostad (de måste ju bo någonstans, och hyresrätter lär det inte finnas), eller så kanske de vill studera utomlands och behöver tillskott till det.

    Jag hade lika gärna kunnat spara pengarna i den allmänna potten, men tycker att det känns bra att ha det separat så att de "öronmärks". Då kan jag även anpassa risken till hur lång tid det är kvar tills pengarna ska tas ut.
  • cpOFFER

    Biobarmet: 200:- i månaden + alla mynt och insättningar från släkt på hennes sparkonto.

    Bonusbarnet: 100:- från oss och 100:- från hennes mor. Samma där, småmynt och födelsedagspengar mm sätts in.

  • mia maria
    Totobobiasos skrev 2012-01-31 07:24:23 följande:
    Varför tror så många att barnbidraget tycks vara någon barn-bonus som skall tilldelas barnen? Det kanske är god tid att inkomstbepröva bidraget. Det är ju trots allt ett bidrag till föräldrarna, inte till barnen.

    Ni som sparar hela barnbidraget, hur tänker ni egentingen? Ska ni ge barnen pengarna på sin 18-års dag?
    Fast om man har råd att spara 1000:-/månaden till barnen, gör det då någon skillnad ifall pengarna är barnbidrag eller föräldrarnas lön??

    Själv sparar jag 700:-/månaden på ett gemnsamt konto till båda barnen, o var de pengarna kommer ifrån är faktiskt helt ointressant tycker jag (dvs ifall de är barnbidrag eller min lön!)..!

    Sparpengarna till barnen ska främst gå till körkort samt startbidrag tills de flyttar hemifrån.
  • Kattdamen

    Vi sparar ingenting alls för tillfället.


    En kopp te, tack.
  • lier1979

    Under föräldraledigheten spar vi 200kr/mån i en högriskfond. Mormor och morfar spar också 200/mån. När jag börjar jobba igen så kommer vi nog spara minst halva barnbidraget, säkert lite till.

  • anju79

    500:-/barn och pengar som fås i present. Vanligt sparkonto.Samt morföräldrar som månadssparar 100:-/barn i fond.
    Kommer att skriva över pengarna på oss innan de blir 18. Ska inte slösas bort på utan vara till en bra startkassa.

  • Saniis

    Vi sparar 500 kr i månaden till vårt barn, på ett vanligt sparkonto. Vi ska dock ändra det till någon annan form av sparande.

Svar på tråden Hur mycket sparar ni i månaden till era barn?