• Trixxy

    Dags att börja tänka om gott folk??

    Vi har snö och åska samtidigt. Vindar och blåst i orkanstyrka. Översvämningar och olyckor. Vintern är som bortblåst. Men vad gör vi? Vi fortsätter i vanlig takt och tror att det är något tillfälligt med vädret. NEJ!!!!!
    Detta är synden som slår tillbaka mot oss! Det är vi människor som har orsakat detta!!
    Vi måste börja tänka om innan det blir ännu värre.

    Detta ha-begär som finns hos oss människor måste bort. Våra konsumtionsvanor är på skyhög nivå och våra utsläpp speciellt från bilar och flyg orsakar stor förödelse på våran jord.

    TÄNK OM!

  • Svar på tråden Dags att börja tänka om gott folk??
  • Yolanda

    Jag håller fullständigt med dig, det som är så sjukt jobbigt är att det känns som man kämpar och kämpar och ändå bara möts av en vägg. Studerar själv miljö men jag börjar förlora hoppet. Jag är så trött att se uppgivenheten i forskares och lärares ögon. Men alla kommer att kämpa på ändå och jag tänker inte ge upp i första taget.
    Jag tror att en förändring kommer men vi måste börja med oss själva, även om man inte har möjlighet att göra allt så betyder mindre saker mycket också.
    Ett tips är att engagera sig och sätta press på företag och politiker, köp närodlat, behöver inte vara ekologiskt (även om det är toppen). Fråga efter ekologiska och fair trade produkter och skriv till företag och medela dem om varför du bojkottar deras varor. Skriv till politiker, eller sätt press på dem på annnat sätt.  Välj elbolag med förnyelsebar energi, läs mer om vad som händer, res mindre, försök klimat kompensera. Inför en köttfri måndag.  

    Är långt ifrån bra på alla dessa saker själv men det viktigaste är att man försöker, ska tex, kompensera en semester med att sluta äta kött.  

    Tips på en bra gratis film är Home, är bara filmat från luften med helt fantastiska bilder, är också en bra första film att se
    http://www.youtube.com/user/homeproject?blend=1&ob=4#p/a/f/0/jqxENMKaeCU 

    The age of stupid är också en mycket bra film för de små dokumentärerna den innehåller. Men den utmålar det värsta tänkbara senariot så det kan jag tänka mig att den fått kritik för. Men helt värd att se och innehåller ett bra budskap.

  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2011-12-09 09:17:55 följande:
    Jag är också allvarligt oroad för jordens framtid och hur/om mina barn ens kommer få bli vuxna på denna jord. Tveksam tyvärr=(
    Oj, vad jobbigt att oroa sig för det.. Inte så att man ska skita i det, men varför skulle inte ens våra barn få bli vuxna? Låter lite sjukligt att vara så orolig.
  • älskarlivet81
    rockaroll skrev 2011-12-09 09:32:57 följande:
    Nu skriver jag från mobilen, så jag kan ej citera, men till dig sanna123: det är ren lathet att ta bilen och skylla på vädret! Det finns regnkläder! Jag förstår om man har långt till jobbet och inte kan cykla i en meter snö, men oplogade vägar är fasen enda ursäkten att ta bilen. Som tur är har jag rätt nära till jobbet, så jag kan gå även om jag får pulsa.
    Min man har 6 mil till jobbet, lite svårt att cykla då :) Men han samåker tillsammans med en kollega.

    Själv har jag 1 mil till jobbet ungefär och tar bussen. 
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2011-12-09 09:36:48 följande:
    Oj vad konstigt då att vi som inte ens HAR BIL klarar oss utmärkt och kan ta oss till jobbet ialalfall. Kors i taket Förvånad. Du bara skyller ifrån dig. men jaaaag måååste köra bil för jaaaag har ju sååå långt till jobbet och bla bla bla. Skitsnack för så tänker alla bilägare att "jag måste ju åka bil. En mer eller mindre gör ingen skillnad"
    Sanning med modifikation.. Det är faktiskt så att man inte alltid kan ta sig till jobb på annat sätt än bil.. Visst min man skulle väl kunna, men då hade det tagt 2 timmar enkel resa..
  • LarsS

    Någon av er kanske vet om det finns något annat sätt att räkna ut en varas påverkan på miljön än pengar? Vad jag menar är att ofta räknar man priset på tex en värmepanna och dess hållbarhetstid för att få fram kostnaden. Och kostnaden är det som påverkar miljön. Men om jag betalar dubbelt så mycket för ett solenergi-system, har jag då påverkat miljön negativt dubbelt så mycket? (kostnad kan ses som resurser; material och energi)

  • bellzan
    älskarlivet81 skrev 2011-12-20 16:49:53 följande:
    Oj, vad jobbigt att oroa sig för det.. Inte så att man ska skita i det, men varför skulle inte ens våra barn få bli vuxna? Låter lite sjukligt att vara så orolig.
    Sjukligt? Det kanske e så att ALLA borde oroa sig för detta?
    Jag vill leva fullt ut, jag vill att mina framtida barn ska få leva fullt ut, men ska det fortsätta såhär kan vi kanske bara glömma de...Det e iaf jag rädd för!

    Nu ska man ju inte gå o tänka på detta varje dag, man måste njuta av det livet man fått också.. men det e väl inte sjukligt att oron och tankarna finns där då o då?
  • Faber

    Av den olja som pumpas upp har andelen som nyttjas till drivmedel minskat men den totala oljeförbrukningen har ökat. Olja används till otroligt mycket mer än drivmedel. Folk som klankar på de som kör mycket bil men som måste köpa en ny iPhone och en hemmabio varje år skall bara hålla truten. Sedan är det skrattretande att läsa dessa domedagsprofetior.


    Artibus et armis recuperatur gloria
  • An0nym0us

    Jag åker nästan bara kommunalt även fast jag HATAR det (!).


    Äger ingen plasma,ipod,ipad,iphone, iwhatever, äger inte ens en TV för det finns inga vettiga tv program iallfall! Enligt mig då ;)


    Kan inte säga att jag har någt direkt "ha-begär". Köper inte dyra märkeskläder förutom årets vinterjacka ...i onödan! Är inte ens kallt ute :/

  • älskarlivet81
    An0nym0us skrev 2011-12-31 14:25:30 följande:

    Jag åker nästan bara kommunalt även fast jag HATAR det (!).


    Äger ingen plasma,ipod,ipad,iphone, iwhatever, äger inte ens en TV för det finns inga vettiga tv program iallfall! Enligt mig då ;)


    Kan inte säga att jag har någt direkt "ha-begär". Köper inte dyra märkeskläder förutom årets vinterjacka ...i onödan! Är inte ens kallt ute :/


    Så duktig du är..
    Vi har inte heller plasma, men har en stor platt-tv, har inte någon ipad heller t.ex..

    Har man ett "ha-begär" för att man köper märkeskläder? OFta har ju märkeskläder bättre kvalitet... OCh jag handlar märkeskläder oftast på rean.. 
  • Faber
    An0nym0us skrev 2011-12-31 14:25:30 följande:

    Jag åker nästan bara kommunalt även fast jag HATAR det (!).


    Äger ingen plasma,ipod,ipad,iphone, iwhatever, äger inte ens en TV för det finns inga vettiga tv program iallfall! Enligt mig då ;)


    Kan inte säga att jag har någt direkt "ha-begär". Köper inte dyra märkeskläder förutom årets vinterjacka ...i onödan! Är inte ens kallt ute :/


    Men en dator äger du om du nu inte sitter på biblioteket, du får köra bra långt med en bil i relation till produktionskostnaden för datorn. Nu klankar jag inte ned på just dig. Själv är jag inte det minsta orolig för miljön men jag ser så många som tror att om vi slutar köra bil är allt frid och fröjd, de har så liten kunskap om hur vårt teknologiska samhälle fungerar att det stör mig.

    Sluta upp med att lyssna på domedagsprofeter och folk som har hjort en affärsidé av att skria om världens undergång. Läs på och tänk själva(var källkritiska), låt ingen annan göra det åt er, varken industrin eller Greenpeace.
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • An0nym0us
    älskarlivet81 skrev 2011-12-31 14:30:36 följande:
    Så duktig du är..
    Vi har inte heller plasma, men har en stor platt-tv, har inte någon ipad heller t.ex..

    Har man ett "ha-begär" för att man köper märkeskläder? OFta har ju märkeskläder bättre kvalitet... OCh jag handlar märkeskläder oftast på rean.. 
    Hehe nej då men märkeskläder är så dyra....det finns billigare med bra kvalité också....Jag köpte en ralph lauren vinterjacka för 3000, det är dyrt för en fattig student som jag..märkeskläder har oftast bättre kvalité det är det nog alla som håller med om. Jag kan köpa kläder från H&M och tycka det är billigt men inte SÅ dålig kvalité...nu har jag iofs hört att de använder sig av fattiga barn för att sy alla kläderna i något fattigt land långt borta...så jag vet inte om jag kommer handla där mer...såg på stygnen på en av mina H&M tröjor och det var verkligen såna små stygn som bara en liten barnhand kan komma åt... :/
  • An0nym0us
    Faber skrev 2011-12-31 14:32:27 följande:
    Men en dator äger du om du nu inte sitter på biblioteket, du får köra bra långt med en bil i relation till produktionskostnaden för datorn. Nu klankar jag inte ned på just dig. Själv är jag inte det minsta orolig för miljön men jag ser så många som tror att om vi slutar köra bil är allt frid och fröjd, de har så liten kunskap om hur vårt teknologiska samhälle fungerar att det stör mig.

    Sluta upp med att lyssna på domedagsprofeter och folk som har hjort en affärsidé av att skria om världens undergång. Läs på och tänk själva(var källkritiska), låt ingen annan göra det åt er, varken industrin eller Greenpeace.

    Ja, jag äger en dator...jag sa inte att jag är perfekt :P


    Och nej, jag är inte en sån som tror att om alla åkte buss eller tåg och skippade bilåkandet så skulle miljön vara så mycket bättre...

  • Faber
    An0nym0us skrev 2011-12-31 14:43:49 följande:

    Ja, jag äger en dator...jag sa inte att jag är perfekt :P


    Och nej, jag är inte en sån som tror att om alla åkte buss eller tåg och skippade bilåkandet så skulle miljön vara så mycket bättre...


    Det var mest riktat åt alla som okritiskt sväljer miljöpropagandan med hull och hår:)
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • Bygganytt

    Människan anpassar sig efter det som finns att tillgå.


    Hönan eller ägget, är det den som ger eller tar tjänsten som är den onda?


    Den som bygger bilen eller den som köper?


     


    Allas fel och det är svårt.
    Man får göra så gott man kan och lite till

  • An0nym0us
    Faber skrev 2011-12-31 14:46:32 följande:
    Det var mest riktat åt alla som okritiskt sväljer miljöpropagandan med hull och hår:)
    Go Green kampanjer osv, mm jag vet jag var också lite naiv i början, är ingen expert nu, långt ifrån, men inte lika blåögd. 
  • Linus77

    En artikel som borde få de flesta skeptiker att tänka om ! Och förhoppningsvis bidra lite positivt till WWF. Stabil ekonomi . Se. Naturens resurser.

  • Inkontinental
    Trixxy skrev 2011-12-09 08:19:41 följande:
    Vi har snö och åska samtidigt. Vindar och blåst i orkanstyrka. Översvämningar och olyckor. Vintern är som bortblåst. Men vad gör vi? Vi fortsätter i vanlig takt och tror att det är något tillfälligt med vädret. NEJ!!!!!
    Detta är synden som slår tillbaka mot oss! Det är vi människor som har orsakat detta!!
    Vi måste börja tänka om innan det blir ännu värre.

    Detta ha-begär som finns hos oss människor måste bort. Våra konsumtionsvanor är på skyhög nivå och våra utsläpp speciellt från bilar och flyg orsakar stor förödelse på våran jord.

    TÄNK OM!
    Det viktigaste du kan göra för miljön är att inte skaffa barn. Varje ny individ kommer att alstra tillväxt och skapa efterfrågan på ändliga resurser.

     
    Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
Svar på tråden Dags att börja tänka om gott folk??