• Anonym (Sömnlös)

    10 månaders med sömnbesvär

    Min kille är 10 månader och har väl sovit rätt dåligt sen han föddes. Men sen 6 månader så har det bara eskalerat. 
    Nattningen kan ta upp till 40 minuter och han bara skriker. Sedan kan han gråta/skrika en gång i timmen/halvtimmen med början en timme efter att han somnat kring 19 till 05-06 då han vaknar. Första gångerna går det att bara gå in och klappa på honom och lägga honom ned om han sitter. Men längre in på natten så måste man bära och testa att lägga ner honom flera ggr. Det kan då ta upp till en timme att få honom lugn och somna ordentligt. Vissa nätter är han helt vaken 1-2 timmar. Så här är det kanske 7 av 10 nätter. De andra 3 kanske han skriker 2 ggr och det går snabbt att lugna. 

    På dagarna är han oftast trött och gnällig fast han sover ok på dagarna.

    Vi har testat allt förutom sömn metoderna. Tidigare och senare läggning. Mer och mindre sömn på dagen, välling i vardagsrummet och sedan lägga i sängen. Ingen mat på natten, mat på natten, vatten och inget vatten.

    BVC är inte till någon hjälp utan det är jag som har problem och sömnen är normal. Jag börjar fundera på allergi och försöker få hjälp med det.  

    Vad ska jag göra? Jag orkar snart inte mer. BUP har jag redan gått till så vem ska man vända sig till för att få konkret hjälp?  

  • Svar på tråden 10 månaders med sömnbesvär
  • BVCsköterska Carmen

    Hej!

    Ni har försökt så mycket, och ibland kan just detta vara felet.

    Vad man skall tänka på vid orolig sömn::
    Er oro inför sänggåendet ( Han känner er oro) Nu händer samma sak igen......:(
    Det skall vara lugnt och stilla timmarna innan sömnen, så han inte blir överstimulerad.
    Att inte vara för snabb att reagera och agera under natten.
    När ni tröstar er lille kille på natten, skall det vara mörkt, lugnt och TRÅKIGT, inte kolla i hans ögon.
    Alltid göra samma sak. Ex: Enbart sitta hos honom med en hand, ta inte upp,

    Alltid gå upp ungefär samma tid på morgonen och läggas ungefär samma tid på kvällen.
    Sova två pass på dagen.
    Ca: 1-1½ tim per pass. Fm + Em. Inte för sent på e.m.
    Ingen mat inget vatten på natten.

    Vet inte om det varit till någon hjälp.
    Men detta är värt ett försök. Ge det 14 dagar.

    Tusen Lycka till

    Vänligen Carmen

Svar på tråden 10 månaders med sömnbesvär