• Trekk

    Saudisk Sheik i tårar pga en 23 årig man som inte "tror" tillräckligt mycket på Allah - Dödsstraff utfärdat. Är islam en fredlig religion?

    Fann detta guldkorn på tuben 
    ">



    En 23 årig saudier twittrade om att han inte kände samma tro/respekt inför Allah och skit träffade fläkten på riktigt. Dödstraff utfärdades givetvis och mannen försökte fly till Nya Zeeland men fångades i Indonesien.

     Manen i videon är utom sig av sorg för hur kunde denna 23 år unga grabb vara så SJUKT OND att han inte trodde tillräckligt mycket på Allah!? Jag blir själv tårögd vid blotta tanken. 

    Jag har länge sett islam som en allt annan än fredlig religion, även om jag givetvis är medveten om att det finns väldigt många fredliga och trevliga muslimer. Jag påstår dock att de är snälla och trevliga trots islam och inte tack vare och att islam är en religion som har en sorglig förmåga att fördunka människors omdömesförmåga och empati.

    Jag vill förtydliga att jag inte är rasist och jag är inte kritiskt mot islam av någon annan anledning än att jag tycker att den gör jorden till en mycket sämre plats än den har potential att vara,

    Många gånger har jag hört folk påstå att islam är en fredens religion. Hur man kan seriöst påstå detta? Sure om man är muslim så vill man så klart att det ska vara fallet, men nånstans måste man väl ändå släppa sitt ego och sin stolthet och inse vad det är för organisation man är involverad med.

    Eller är det bara Saudi Arabien, Afghanistan, Pakistan och Indonesien osv som är korrupta som länder och att inget av detta har med islam att göra? 

    Kort sagt, kan man på allvar försvara ståndpunkten att islam är en fredlig religion? 

  • Svar på tråden Saudisk Sheik i tårar pga en 23 årig man som inte "tror" tillräckligt mycket på Allah - Dödsstraff utfärdat. Är islam en fredlig religion?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Trekk skrev 2012-02-19 01:57:02 följande:
    Jo jag har hört om just denna lag om att det bara får ske i självförsvar. 
    Jag syftade dock inte så mycket på anfallskrigsföring som på det faktum att så mycket våld verkar motiveras med islam
    Kyrkan i väst tillsammans med media har bidragit till att svartmåla islam. Du får gärna läsa den artikel "Turkarnas religion" skriven av Pål Levin (filosofie doktor i internationella relationer och föreläser på Stockholms universitet. Hans doktorsavhandling, framlagd vid University of Southern California, handlar om ­bilden av islam i Europa.)
    http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/turkarnas-religion
    Trekk skrev 2012-02-19 01:57:02 följande:
    Pga Muhammedbilderna dödades över hundra personer och ambassader brändes ner. Det är ju så lång från en fredlig respons man kan komma. 
    Läs denna jämförelse eller snarare påstående och begrunda:  "En svensk man våldtog och dödade en 7 åring pojke. Det är tillåtet enligt svensklag", hur låter det? Sant eller falskt?  Om det är falskt så är det en sanning, men om du säger sant så blir du precis som de blattar som tror att svenska män är våldtäktsmän, att svenska kvinnor är horor och att våldtäkten och mordet på 7 åringen (mitt exempel) är pga den slappa lagen i Sverige.

    Så jag frågar dig, var i islamsgrundkällor står det om ambassadbränningar och mord på oskyldiga pga några nidbilder? 
    The dogs may bark but the caravan moves on
  • gäddhäng
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-02-18 22:08:42 följande:
    Det står i koranen "Fight in the way of Allah those who fight you but do not transgress. Indeed. Allah does not like transgressors." 2.190 

    Det förklarar att vi muslimer INTE får vara de första som griper till vapen och kriga, utan krig handlar om självförsvar. Om du tycker att man inte ska försvara sig mot en angripare så vet jag inte hur du egentligen tänker när du skriver om fred.
    tycker att du visar en ganska felaktig bild av al-baqarah. det är också den delen av suran muslimer älskar att citera urkontext för att islam skall framstå som fredlig. men en aning missvisande för den som inte kan koranen för den lyder: surah 2:190-2:191.

    "Fight against those who fight against you in the way of Allah, but do not transgress, for Allah does not love transgressors. Kill them whenever you confront them and drive them out from where they drove you out. (For though killing is sinful) wrongful persecution is even worse than killing. Do not fight against them near the Holy Mosque unless they fight against you; but if they fight against you kill them, for that is the reward of such unbelievers"

    enligt tafsir så är det endast då man avstår från sin "misstro" som allah är barmhärtig mot de otroende. annars skall muslimer slåss till dess den otroende antingen blir muslim, betalar yizzya eller bli dödade.

     
  • oOHalalOo
    gäddhäng skrev 2012-02-19 12:28:14 följande:
    tycker att du visar en ganska felaktig bild av al-baqarah. det är också den delen av suran muslimer älskar att citera urkontext för att islam skall framstå som fredlig. men en aning missvisande för den som inte kan koranen för den lyder: surah 2:190-2:191.

    "Fight against those who fight against you in the way of Allah, but do not transgress, for Allah does not love transgressors. Kill them whenever you confront them and drive them out from where they drove you out. (For though killing is sinful) wrongful persecution is even worse than killing. Do not fight against them near the Holy Mosque unless they fight against you; but if they fight against you kill them, for that is the reward of such unbelievers"

    enligt tafsir så är det endast då man avstår från sin "misstro" som allah är barmhärtig mot de otroende. annars skall muslimer slåss till dess den otroende antingen blir muslim, betalar yizzya eller bli dödade.

     
    En sak som du 'missar' (men tror faktiskt att du inte har den minsta aning om det, för det skulle ju kullkasta vad du försöker med här), är att den versen är uppenbarad (precis som alla andra Koranverser är det) i ett sammanhang. Du som har en radikal evangelistisk agenda att framföra bryr dig knappast om det sammanhanget. Dvs man skulle kunna säga att du är antingen fel eller ignorant, som helt bortser från det som är så viktigt när man ska förstå den tafsir som du själv refererar till.
  • Trekk
    oOHalalOo skrev 2012-02-19 02:19:24 följande:
    Om du uppfattar att mycket våld motiveras, så kanske det kan ha något att göra med vad media belyser? Man kan få uppfattningen att det är så, om man mest tilldelas den typen av nyheter. Men man måste våga ställa sig frågan, är det verkligen så?

    Dessa människor som använde våld måste väl ändå ses som undantag, sett till antalet muslimer och hur många som då inte använde våld? Borde vi inte vara lite försiktigare att försöka göra undantag till en norm?
    Detta har du helt rätt i, och jag vet inte hur skev den massmediala bilden av islam är.

    DOCK har jag personligen upplevt vad som händer om man säger det minsta lilla om Muhammed som inte är 100% bifall och beröm. Min första upplevelse av att diskutera islam med en muslim var i högstadiet. Vi fick veta på vår lektion i religion att Muhammed hade flugit till himlen på en bevingad häst. Jag skämtade och sa att Muhammed måste ha varit en slipad affärsman då han uppenbarligen hyrt ut samma häst till grekerna under namnet "Pegasus"

    Vi skrockade gott åt min lustighet. En, i vanliga fall trevlig kille (muslim) skrockade desto mindre och tänkte att en käftsmäll ska nog visa Trekk att koranens lära är sann.

    På tal om käftsmällar så var det samma sak som hände när jag några år senare påstod att Muhammed inte var en helig man och att han i dagens samhälle hade blivit arresterad för otillbörligt umgänge med minderårig.

    Inget våld har jag någonsin upplevt från kristna, trots att jag diskuterat och sagt mycket mer till många fler av dem.

    Lägg där till allt jag har hört muslimer säga, mina vänners upplevelser + sprängda ambassader så förstår du nog varför jag ställer mig ytterst tveksam till den inneboende fredlighet som sägs finnas i koranen och islam :) 
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-02-19 09:07:51 följande:
    Inte om det kommer från en militant ateist som hatar islam och muslimer. Hans ord väger inte mer än en fluga. 
    Som sagt var så kräver jag att man spränger lite moskéer och bränner lite koraner innan man kan börja tala om militant ateism. De som talar för ateism är bland de fredligaste grupper man kan ha o göra med. Det enda som riskerar att såras är väl stoltheten och egot i så fall.

    En flugas vikt i förhållande till vad? Då min bestämda uppfattning är att Allah inte existerar så väger en fluga, vars existens kan både kan konfirmeras, dokumenteras och  analyseras, oändligt mycket mer genom det blotta faktum att den faktiskt finns på riktigt :)
  • Trekk
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-02-19 09:22:02 följande:
    Kyrkan i väst tillsammans med media har bidragit till att svartmåla islam. Du får gärna läsa den artikel "Turkarnas religion" skriven av Pål Levin (filosofie doktor i internationella relationer och föreläser på Stockholms universitet. Hans doktorsavhandling, framlagd vid University of Southern California, handlar om ­bilden av islam i Europa.)
    www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/turkarnas-r...

    Läs denna jämförelse eller snarare påstående och begrunda:  "En svensk man våldtog och dödade en 7 åring pojke. Det är tillåtet enligt svensklag", hur låter det? Sant eller falskt?  Om det är falskt så är det en sanning, men om du säger sant så blir du precis som de blattar som tror att svenska män är våldtäktsmän, att svenska kvinnor är horor och att våldtäkten och mordet på 7 åringen (mitt exempel) är pga den slappa lagen i Sverige.

    Så jag frågar dig, var i islamsgrundkällor står det om ambassadbränningar och mord på oskyldiga pga några nidbilder? 
    På denna punkt är jag mer benägen att faktiskt hålla med dig. Irrationellt hat gentemot islam är ett vedertaget faktum och mer en avart av rasism snarare än seriös och konstruktiv kritik av islam som religion.

    Angående ambassaderna så är det väl väldigt svårt att soppa under mattan att de faktiskt har brunnit. Ingen kristen, jude, shintoist eller buddhist fakkar ur och bränner ner ambassader för att man har ritat en teckning av deras heliga figurer, hur förlöjligande bilden än må vara.

    Jag säger inte att islam beordrar folk att bränna ner ambassader.
    Däremot säger jag att islam lär folk att inte ha någon som helst självdistans och att ta extremt illa upp för alla former av kritik.
    Faktum är att islam anser sig stå bortom alla former av kritik och muslimer känner ett bisarrt stort behov av att skydda Muhammed från de som talar illa om honom. Man skulle annars kunna tänka sig att guds högra hand är stor nog att kunna ta hand om sig själv utan att hans anhängare ska behöva börja gråta eller bränna ner saker så fort nån inte tror tillräckligt mycket på honom eller ritar en bild av honom med akvarell eller vad det nu må vara.

    Förklara för mig varför dessa ambassader sprängs, om det nu inte står nånstans i koranen och islam inte lär ut detta? Är allt bara ett stort sammaträffande? Ett missförstånd? 
  • 1337
    Trekk skrev 2012-02-20 03:00:30 följande:
    På denna punkt är jag mer benägen att faktiskt hålla med dig. Irrationellt hat gentemot islam är ett vedertaget faktum och mer en avart av rasism snarare än seriös och konstruktiv kritik av islam som religion.

    Angående ambassaderna så är det väl väldigt svårt att soppa under mattan att de faktiskt har brunnit. Ingen kristen, jude, shintoist eller buddhist fakkar ur och bränner ner ambassader för att man har ritat en teckning av deras heliga figurer, hur förlöjligande bilden än må vara.

    Jag säger inte att islam beordrar folk att bränna ner ambassader.
    Däremot säger jag att islam lär folk att inte ha någon som helst självdistans och att ta extremt illa upp för alla former av kritik.
    Faktum är att islam anser sig stå bortom alla former av kritik och muslimer känner ett bisarrt stort behov av att skydda Muhammed från de som talar illa om honom. Man skulle annars kunna tänka sig att guds högra hand är stor nog att kunna ta hand om sig själv utan att hans anhängare ska behöva börja gråta eller bränna ner saker så fort nån inte tror tillräckligt mycket på honom eller ritar en bild av honom med akvarell eller vad det nu må vara.

    Förklara för mig varför dessa ambassader sprängs, om det nu inte står nånstans i koranen och islam inte lär ut detta? Är allt bara ett stort sammaträffande? Ett missförstånd? 
    Det handlar väl om just det du skriver. Islam har ett dåligt självförtroende. Religionen tål inte ifrågasättande, kritik eller karikatyrer. På FL sitter flera svenska konvertiter och försvarar t. ex. Muhammeds äktenskap och sexliv med nioåriga Aisha. De ser inte det minsta problem med relationen. De flesta kallar sig fundamentalister. Islams dåliga självförtroende skapar ett ängsligt, känsligt och osäkert klimat bland utövarna. Därför tror jag vissa muslimer reagerar starkt och våldsamt när andra inte tar i islam med silkesvantar.
  • Busarew
    Mongoliet skrev 2018-12-08 20:05:23 följande:

    Dessa jävla SD-trådar.


    Du är rolig du
  • Mongoliet
    Busarew skrev 2018-12-08 20:08:05 följande:

    Du är rolig du


    Berätta hur denna tråden är intressant om det inte vore för att bara tro att det ska gynna SD? Tröttnar ni själva på att pumpa ut skiten.
  • Busarew
    Mongoliet skrev 2018-12-08 20:28:25 följande:

    Berätta hur denna tråden är intressant om det inte vore för att bara tro att det ska gynna SD? Tröttnar ni själva på att pumpa ut skiten.


    Vad har SD med saken att göra?
  • Tösen01

    Nu har inte jag läst alla inlägg i denna tråd så ber om ursäkt om jag tar upp saker eller påstående som redan diskuteras. Min mamma har läst 180 poäng om just Religioner och särskilt Islam och ämnen runt omkring. Hon har drivit utbildningar i bla Svenska för invandrare, varit en stor "kämpe" för att invandrare ska bli integrerade och komma in i det svenska samhället, redan för 25 år sedan. Hon har hört mycket och försvarat mycket. Hennes agg mot rasister är extremt och ibland, i mina ögon, lite blåögd. Men hon är en humanism in i själen och det beundrar jag henne för. Hennes erfarenheter och kunskap kring religioner har lärt mig mycket. Vi har uppfattningar om Islam som är accepterade i Sverige, men som inte stämmer.

    Likt de flesta, skulle vilja påstå alla, religioner har sina fundamentalister och ledare som i "guds namn" driver sin befolkning, grupp, samhälle eller familj in i döden och skapar en ohållbar situation eller en hållbar. Religion kan förena många många människor runt om i världen. Islam i sig är en fin religion, som innehåller mycket godhet och förtröstan. Men även saker som idag kan kännas främmande och "fel". Vi får inte glömma bort i vilket samhälle och värld våra religioner uppstod och varför. Ett samhälle förändras och det som idag kan kännas helt galet, kan för 30 år sedan vara helt accepterat. Det är svårt att ändra en religion så mycket utifrån när den uppstod. Tolkningar och synsätt uppstår beroende vem som läser och tolkar. Religion kan förena ett land men också splittra det. Religion ger hopp, förklaring och tröst i svåra, men också goda situationer. När vi inte har makt och och kan styra det som sker, måste många ha en förklaring och en tro. Det farliga med religioner är när någon med makt lyckas dupera människor eller tvinga dem, att tolka och tro precis som man själv vill. Hot om straff och belöning skapar för många en stor vilja atr fortsätta kämpa för det man tror på, eller vika sig. Islam har ett väldigt generöst synsätt på saker och ting, om man läser koranen bokstavligt. Exempelvis så behöver inte sjuka, gamla, barn eller gravida fasta under ramadan. Vet inte exakt vad som står, men det finns inget tvingande. Men fundamentalister säger att alla ska fasta, för att det står det i koranen (gör det som sagt inte). Det finns många saker som fundamentalister tvingar på sin befolkning som det inte finns stöd på.

    Kristendomen är på ett plan mycket hårdare än Islam gällande tron på Gud (Allah). En kristen var tvungen in i döden att öppet försvara och förmedla sin tro på gud. Inte vika sig även om det gällde livet. I islam har du rätt som muslim att öppet förneka din tro och Allah. För Allah ser in i ditt hjärta och vet din tro, även om du öppet förnekar det och säger något annat för att undkomma döden. Nu kanske inte detta var det bästa och mest talande exemplet, men jag är inte jätte insatt och har bara snappat upp det jag hört och tyckt varit fint. Det finns säkert massor som kan tala emot det jag skriver, men min poäng är att det finns en fara att dela in människor i ett fack, som bygger på extrema fundamentalisters tolkning. Sverige förde hur många krig som helst i kristendomens namn och sen också protestatismens. Idag är det islam som fallit offer för att rättfärdiga omänskliga beslut och agerande. Ett sätt att gömma sig bakom ett ohumanistiskt agerande. Att rättfärdiga krig, tortyr och utrotning. Det är ofta det mest utsatta folkslagets religion som blir sanning och motivation till att bryta sig lös. I många arabiska länder förs en successiv manipulation av människor i den hårda muslimska skolan, där ledare har gjort egna bisarra tolkningar som blivit till sanning. Det byggs moskéer, skolor, utbildningar och lagar som uppmuntrar till denna tolkning sk lära. Genom pengar och makt lyckas man manipulera och bygga upp en ny religion, i den gamla, för att vinna kraft. Islam har i grunden en god kvinnosyn, om än kanske lite förlegad, men det har kristendomen också. Islam är i sig ingen tvingande religion, även om det på ytan kan verka så och används som det.

    Visst, det är många muslimer som begår fruktansvärda handlingar, men det är så lätt för oss att tro att det är Islam som är den egentliga drivkraften bakom det. Exempelvis gjorde Hitler så att minst 6 miljoner judar avrättades på ett fruktansvärt sätt, men det står sällan att "Kristna utrotade 6 miljoner judar" för Hitler använde bl a kristendomen som en ursäkt för sitt agerande. Breivik sköt ihjäl unga människor för sin övertygelse om den rätta människan och hennes värderingar. Det kunde lika gärna stått "kristen avrättade tonåringar". Jag som kristen skulle bli väldigt upprörd och obekväm med den formuleringen, då jag vet att det inte fanns något belägg för det. Det har inte med religion att göra. Skillnaden är att bla vi västerlänningar inte gömer eller rättfärdigar våra handlingar bakom en religion. Det gör dessvärre en del muslimer och därav den missvisande bilden av just muslimer. De flesta muslimer är fredliga oxh genuint goda! "men det är ju hur många som helst som utför dåd och krig i Islams namn". Ja, det är inte så konstigt, Islam är en otroligt stor religion med många utövare. De är fler! Men en liten del av fundamentalister kan inte få tala för alla muslimer. Jag tycker inte som Hitler, jag skulle aldrig stå bakom dessa gärningar och för guds skull: Blanda inte in kristendomen i det hela! Tro mig, så tänker många muslimer.

    Det finns ett stort problem med Islam, hedersfötryck, koder, lagar m.m som är helt åt skogen och ska vara totalt förbjudet! Vi måste bekämpa dessa problem, men det är inte Islam i sig som är problemet, utan dessa som tolkar den på ett "fel" sätt. Islam är ett offer för män som vill ha makt. Islam är ett offer för att styra andra människor och deras livsföring. Det är inte fel på Islam, det är fel på de som tolkar den.

    Jag tror på ett samhälle där medmänsklighet, tolerans, acceptans och olikhet styrs. Där vi lär oss att anpassa oss efter varandra, för att vi vill, inte för att vi måste. Vi måste få ha vår kultur och vara stolt över den, men lyhörd och accepterande för de som inte gör det. Oavsett religion måste vi få vara de vi är, med brister och förmågor. Vi ska ha ett rättvist samhälle där alla ska få ha lika stor chans att leva de liv man vill leva, men ändå vara medvetna om att vi kan försaka oss den möjligheten om vi inte tar tillvara den på ett accepterat sätt. Alla ska få en chans, men sumpar man den, får man aldrig kräva en till, utan vara tacksam om man får en chans till, men aldrig ta den förgiven!

  • Mongoliet
    Busarew skrev 2018-12-08 21:19:08 följande:

    Vad har SD med saken att göra?


    Lägg ner skiten för helvete & skärp dig.
  • Maya84
    Mongoliet skrev 2018-12-08 21:58:16 följande:
    Lägg ner skiten för helvete & skärp dig.
    Okapabel att svara på frågan som vanligt
  • Busarew
    1337 skrev 2012-02-20 11:43:43 följande:

    Det handlar väl om just det du skriver. Islam har ett dåligt självförtroende. Religionen tål inte ifrågasättande, kritik eller karikatyrer. På FL sitter flera svenska konvertiter och försvarar t. ex. Muhammeds äktenskap och sexliv med nioåriga Aisha. De ser inte det minsta problem med relationen. De flesta kallar sig fundamentalister. Islams dåliga självförtroende skapar ett ängsligt, känsligt och osäkert klimat bland utövarna. Därför tror jag vissa muslimer reagerar starkt och våldsamt när andra inte tar i islam med silkesvantar.


Svar på tråden Saudisk Sheik i tårar pga en 23 årig man som inte "tror" tillräckligt mycket på Allah - Dödsstraff utfärdat. Är islam en fredlig religion?