• Anonym (Fundersam)

    Matvanor efter 6 månaders ålder?

    Hejsan..
    Vi har en dotter som snart är 4 månader. Vi har tänkt att börja ge lite smakportioner och fortsätta som vi gör nu att de ersättning 1. Jag undrar om vi bara ska gå upp till ersättning 2 när hon är 6 månader och fortsätta att ge smakportioner. Eller kan vi börja ge välling på morgonen och kvällen (två gånger per dag) vid 6 månader och de övriga målen med bröstmjölk och 1 mål med smakportion? Vid vilken ålder är det egentligen dax att börja byta ut ett/två/tre mål med ersättning, till att ge välling eller gröt istället?

    Sedan har jag läst att det är viktigt att introducera gluten i kosten medan barnet får ersättning/bröstmjölk. Ska man blöta en bit bröd (eftersom barnet inte har tänder ännu) eller är det bättre att ge lite gröt?

    Sedan läste jag att man kan tillföra kokt fisk, kyckling och köttfärs efter hand. Men kan man verkligen koka köttfärs?

    Tacksam för lite svar. Ha en fortsatt fin dag.

  • Svar på tråden Matvanor efter 6 månaders ålder?
  • BVCsköterska Carmen

    Hej !

    När hon är 4 mån. skall du ju gå till din BVC och då kan du också ta upp dessa frågor.
    Jag kan svara också , sen får du jämföra, för vi säger helt säkert inte lika.

    När din dotter är intresserad av vad ni håller på med när ni äter, då är det dags att introducera smakisar.
    ½-1 tsk per dag,  tycker hon det är roligt och intressant, ökar ni på mängden.

    En snäll övergång från 1 till 2:an kan man göra vid sex månader. Man kan ex blanda hälften, hälften de
    två första dagarna .

    Finns intresse hos din dotter när hon är 6 mån. byter man ut ett mål till bl.kost, burk eller egen lagad mat och lite efterrätt som frukt eller bär, dricka vatten.

    Gröt kan man ge redan från 4 månader och byta ut ett tilläggs mål. Man skall göra det i en lugn takt.
    Gröt och välling, innehåller så gott som lika näringsämnen.

    Fått för mig att du inte ammar, stämmer det.???
    Introducera gluten i samband med amning är mycket bra, och då är det gröt som gäller, gröten innehåller gluten.

    Man kan koka köttfärs, då blir det frikadeller. Det går bra att steka också, behöver ju inte vara hårt stekta.

    Hoppas du fått svar på några av dina frågor.

    Vänligen Carmen

  • Anonym (Fundersam)

    Tusen tack för svaren. Det stämmer bra att jag inte ammar längre, men det fungerar toppenbra med ersättning.
    Nu har jag lite mer koll på hur man kan lägga upp matvanorna framöver.

Svar på tråden Matvanor efter 6 månaders ålder?