• Veritaslux

    Tips på barnböcker till bebis 8 mån-1 år. När började era små "gilla" böcker?

    Jag har sedan dottern var 4-5 månader försökt "läsa" lite böcker. I början gick det inte alls, men så sakteliga har dottern börjat sitta still och lyssna uppmärksamt (en stund. ). Hon är nu 8 månader.

    Det som funkar är böcker med enkla bilder och djur. Så nu har jag ett antal böcker med djur där jag med stor inlevelse sitter och gör djurläten. Har också en bok med knappar som man trycker fram djurläten. Funkar också.

    Köpte några böcker med mer text (Nicke Nyfiken och en fin godnattsaga) men det funkar inte alls, men förhoppningsvis har hon glädje av dem senare. Jag har också några böcker med våra vanligaste barnsånger, de går sådär. Likaså vanliga pekböcker med fotografiska bilder på vardagliga ting. Hon tittar och lyssnar en stund, sedan tröttnar hon. Ibland verkar hon inte titta alls utan vill bara slita boken ur handen för att äta på den.

    Så min fråga är, har ni några tips på enkla böcker vi kan läsa? Vad är nästa "steg"? Jag läser själv mycket och älskar språk och längtar så tills dottern verkligen vill läsa med mig!


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-15 21:38
    Jag ser att tråden fortfarande är aktiv så jag tänkte uppdatera trådstarten. Nu är min dotter 18 månader och vi läser en hel del. Det började lossna någonstans efter året, och någonstans runt 15 månader tog läsintresset verkligen fart. Den första boken hon började lyssna till och titta i koncentrerat var "Vem låter" (med djur) och därefter "Vilma säger den".
    Kan rekommondera böckerna om Vilma.Sedan gillar hon böckerna om Emma och Totte, framförallt "Emma dammsuger". Vanliga pekböcker med tydliga, realistiska böcker gillar hon fortfarande. "Jag vet, vi klär på oss" funkar än, likaså "Stora pekboken", bilderböcker med djur osv..
    Vi har nu börjat introducera potta och "Äntligen bajs" blev då en riktig hit. Hon har inte riktigt fattar hur man får till det på pottan, men hon förstår vad man ska göra där. Kan också rekommendera böckerna om Bu och Bä när barnen är lite större.

    Biblioteket är en fantastisk plats och där har jag testat mycket. Ett tips är att låna först och köpa sen. Mycket som inte gick hem alls i början gillar dottern mycket nu... så det är alltid värt att "pröva igen".
  • Svar på tråden Tips på barnböcker till bebis 8 mån-1 år. När började era små "gilla" böcker?
  • Natulcien

    Vi har läst för sonen sen han var 3 månader, och han har älskat det hela tiden. Nu är han 16 månader, och vi läser massor.

    Från början var det mest pekböcker med djur och annat.

    Men från 5-6 mån. ungefär har han älskat Max-böckerna och Halvan-böckerna, och Knacka på, som "Seldonia" nämnde. Och från 1 år har det varit Bu och Bä som har varit favoriterna.

  • alp2

    Något som också varit poppis här hemma är "småböcker", har bla. en låda med ex. 8 småböcker om djur.
    Lätta att hålla i och bläddra i för små bebishänder! 

  • Jennolinnea

    Vill slå ett slag för Eva Susso och Daniel Chauds böcker "Babo pekar", "Binta dansar" och "Lalo trummar". Dom har vi läst från ca 10 månader och läser fortfarande nu när sonen är 2,5 år.

  • Krake

    Han var 4 månader när han fick sin första bok och älskade den. Just runt 8 mån- 1 år var dock en period när det hände så mycket annat att det var svårt att sitta stilla. Man ville ju krypa och gå...

    Den första boken var den om Nalle. Den gillar han fortfarande nu när han närmar sig tvåårsdagen. Den har tydliga klara bilder och handlar om två viktiga saker: att vara och ha. En riktig klassiker!

    Andra böcker som verkligen gått hem är de om Pino. För oss vuxna ser de rätt fula ut, men de går rakt in i barnens hjärtan, uppenbarligen! De är utgivna med stöd från vadheterdetnu, specialpedagogiska myndigheten eller nåt. Så de är überpedagogiska och utvecklande antar jag.

    Max har nämnts, och de gillar jag väldigt mycket. De blev favoriter hos sonen först efter ettårsdagen dock. 

  • Veritaslux

    Tack Krake. Jag har lånat lite fler böcker, bland annat Stina wirsen. Småböckrr med ting har vi också men det enda som egentligen funkar är Vem låter..? Sedan tog jag fram en annan bok med knappar för djurläten, den funkar också. Jag läser, pekar och låter samtidigt som jag gör teckenspråk.


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • gryning2

    Min 8½ månaders är än så länge helt ointresserad av böcker. Han vill mest riva sönder allting och stoppa i munnen. Han är också väldigt aktiv med att lära sig gå så det känns som om han inte har tid. Min stora pojke blev intresserad av pekböcker kring ett års ålder. Innan dess ville han också bara riva sönder... Men jag vet att många yngre bebisar kan intressera sig för böcker också, det är ju så olika.


    Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Pemberly

    Några tips på böcker som sonen gillat är "Min första bok om tama djur" och "Min första bok om vilda djur" av Fia Eliasson, det är bild på ett djur på varje uppslag och rim som tex "Hon får aldrig nånsin svindel men spinner nät det gör min spindel", "Hon har ingen trampolin men hoppar högt gör min kanin". Andra tips är böcker där det händer något från ett uppslag till nästa tex "Vem bor" (även den av Fia Eliasson) där ett uppslag tex har texten: Vem bor i marken? och nästa uppslag är svaret: En mask. 

  • miljarden

    Nicke Nyfiken låter lite mastigt tycker jag ur textsynpunkt för en sådan liten. Bilderböcker funkar ju ofta bättre än sagoböcker när de är små. När jag introducerar en ny bok läser jag inte texten första gångerna utan tittar på bilderna och pratar om dem. Ju mer bekant boken blir desto mer tålamod att lyssna på texten får min son, så efter att han har fått titta i boken ett par gånger vill han gärna höra historien. Och så får man spexa till det med effekter av olika slag.
    Min son gillar t ex Ture, Stina Wirsén, Pino, bilderböcker, böcker med flikar man viker upp (Lilla Anna och långa farbrorn t ex), Dojo, hitta på-serien, apan fin, osv. Visserligen är han 17 månader man vi har kört i stort sett samma böcker hela tiden.
    Han började gilla en bok vid fem månader men det lossnade några månader senare. Sedan han började gå går han gärna och hämtar böcker man ska läsa för honom.

  • Legewiel

    Min dotter på 10 månader har verkligen fastnat för Anna-Clara Tidholms böcker nu, favoriten är "knacka på" där hon kan banka på dörrarna själv! Den boken ska läsas 5-10 gånger varje dag, och försöker man hämta en annan säger hon bestämt "a-BAba", stänger den boken och viftar mot "knacka på"-boken Väldigt sött, men väldigt trist att läsa samma bok jämt. Tror vi ska ta en sväng till bibban och se om vi hittar några av de andra böcker ni nämnt som favoriter...

  • Akvileja

    Max-böckerna har min lilla alltid älskat, och jag med Hon är 14 månader nu och jag har läst för henne sen hon var ett par veckor gammal.
    Har lånat lite pekböcker på biblioteket och testat att läsa och peka och göra ljud mm, men det är ju så fruktansvärt trist! Är det bara jag som tycker det? Tycker inte det verkar som min dotter gillar dem så mycket heller...
    Nu lånar vi riktiga böcker för större barn, med bilder och text som jag/vi gillar. Jag sitter på golvet och läser, lillan är ibland i mitt knä, ibland brevid med en annan bok, ibland på andra sidan rummet. Det spelar ingen roll, huvudsaken är att barnet förstår hur man ska göra med böckerna och hör språket. Kan rekommendera böcker av Jan Lööf (som för övrigt har gjort en helt underbar pek/bilderbok), äldre böcker ex Solägget och Den lilla lilla gumman och självklart Alfons Min dotter kan sitta hur länge som helst och bläddra i böckerna, peka och låtsasläsa, det är fint att se att hon redan nu vet hur man gör!

  • hannis

    Min son var absolut inte intresserad av böcker så tidigt. När han var runt 18 månader tyckte han om att titta på bilder på traktorer i böcker och tidningar men först nu när han är 2,5 gillar han berättelser i böcker, alltså att jag läser eller berättar för honom. Favoriterna är Totte- och Emma böckerna.

  • Veritaslux

    Nu är dottern 15 månader och sedan cirka två månader tillbaka har det "lossnat". Efter boken "Vem låter...?" (som för övrigt också är av Fia Eliasen som nämnts ovan) blev "Vilma säger den" en klar favorit. De övriga böckerna på temat "Vilma säger..." funkade inte i början men nu gillar hon också "Vilma säger godnatt".

    Sedan lånade jag också boken "Emma dammsuger" och den gillar hon verkligen så jag har beställt fler böcker om Emma och Totte, den klassiska 70-talsserien... Kul att Hannis nämnde i tråden. När jag började läsa insåg jag att jag minns dem från min egen barndom så jag måste varit större och att de räckte länge! Helt otroligt att de fungerar än idag. Böckerna innehåller ganska mycket text om man ser till de allra minsta, men tricket är att vid behov förenkla och peka mycket. Min dotter säger inte så mycket men hon brukar peka på allt i boken och säga det hon brukar säga, nämligen "dä", ""mamma" och "pappa". Men jag ska understryka att det är något som kommit det sista. Det är först nu läsningen blivit riktigt interaktiv så att säga. Har också kommit på att det helst ska vara böcker med tydlig vardagsrealism, så även en bok som "Ella går till parken" funkar. Stina Wirséns böcker förstår sig varken dottern eller jag på.


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • daimstrut

    Min lilla kille började intressera sig för böcker runt 15 mån. Leo-böckerna är populära nu och Stina Wirsens "Hej".

  • EllaCoco

    Maria Nilsson Thore och Annika Thores böcker "Vira vaknar", "Hille hungrig", "Sami somnar" och "Jojje hjälper". Om händelser som små barn känner igen

  • Mary Jo

    Min dotter var runt 14-15 mån när hon började gilla Max böckerna och det var länge den enda hon gillade, lagomt långa och lite text! Nu vid 3 år kan hon sitta lite längre och Emma och totte, "vem"-böckerna,Pippi och djurböcker är roligast!

  • Housemouse

    Familjen Poof var mest gångbart när sonen var i den åldern. Nu när han är nästan 3 år har han tagit fram dem igen och uppskattar humorn i dem, så de funkar i olika åldrar.

    "Äntligen"-böckerna, "Vem"-böckerna och Max-böckerna har annars varit populära. Och självklart klassikerna "Knacka på" och "Ut och gå".

Svar på tråden Tips på barnböcker till bebis 8 mån-1 år. När började era små "gilla" böcker?