• Anonym (arg)

    Han sprutade i mig och nu är jag gravid

    Hade förra månaden ett one night stand med en äldre man i 40-års åldern som varit gift länge och inte verkade särskilt erfaren. Jag har inget preventivmedel och min förra kille drog alltid ut den innan han kom och vi har på så sätt undvikit graviditet.

    Den här natten med den här mannen hade vi inte diskuterat preventivmedel, vi liksom hånglade och så blev det bara så att vi började ha lite sex, och innan jag visste ordet av hade han sprutat inne i mig. Eller i alla fall till hälften, eftersom jag försökte dra mig undan när jag kände att det gick för honom.

    Jag tog dagen efter piller, men det hjälpte inte, jag plussade för några dagar sedan. Han verkar tycka att det är MITT fel, att jag borde ha SAGT att han INTE kunde spruta i mig, ungefär som om det hela är mitt jävla ansvar och att män inte har något med saken att göra. Blir så arg och ledsen att jag nu måste göra abort, fattar inte hur han kunde komma i mig utan att först försäkra sig om att jag äter p-piller.

    Har män inget jäkla ansvar alls över att se till att de inte gör folk gravida?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-12 11:16
    Jag var visst lite otydlig i TS:
    Mannen i fråga har VARIT gift i 15 år, men är sedan en tid tillbaka skild. Han har inte varit med någon efter sin fru än mig, och har inte haft så många partners. Jag har själv bara haft långa förhållanden, och när jag skrev ons var det kanske lite missvisande eftersom vi lärt känna varandra lite innan, jag vet vem han är genom andra, och vi har haft fortsatt kontakt efteråt.

    Problemet är alltså inte att vi ligger runt med folk hit och dit, utan snarare tvärtom att vi båda var så ovana vid ons-situationen och bara tog för givet att det skulle vara som det har varit med våra ex.

    Jag håller med om att båda har ett 100% ansvar att skydda sig mot oönskade graviditeter, det som irriterar mig är att han och tydligen många andra här, tycker att det är ok och naturligt att anta att ALLA kvinnor hela tiden äter p-piller och därmed inte kan bli gravida även om man sprutar i dem utan kondom.

    I min erfarenhet har män tidigare innan de kommit frågat om de kan komma inne i mig, imte bara sprutat utan att fråga och därför var jag inte beredd på att han skulle göra så. Och jag tycker INTE att det är ok att han gjorde det, ännu mindre ok är det att han och ni andra stör er på "idioten" mig som inte berättar att jag INTE äter p-piller. Man ska väl inte spruta i alla som inte säger ifall de äter p-piller heller, man ska väl bara spruta i de som SÄGER att de äter p-piller, enligt min logik.

  • Svar på tråden Han sprutade i mig och nu är jag gravid
  • sirisdotter
    Ermenegildo skrev 2012-04-20 14:02:03 följande:
    Många fel i det där resonemanget. I utvecklade länder minskar befolkningen. Vore det inte för invandring skulle nästan alla västländer krympa. Dessutom finns det inte det minsta risk att jordens resurser skulle ta slut, så fungerar det inte. Det finns inte en bestämd mängd resurser som ska fördelas, mängden resurser ökar hela tiden, det kallas för tillväxt. Är det någon särskild resurs som är knapp, så ökar priserna på den och det blir då lönsamt att utveckla alternativ. Ett bra exempel är oljan.
    Visst,  känner du någon som inte skrotat sin bensin eller dieselbil - alla har ju gått över till att promenera   och cykla och i nödfall  använda alternativa  fordon.....    Alla värmer upp sina bostäder med sol-/vind-/  eller vågkraft....

    Och  alla verkar jättesugna på framodlat kött för att kunna fortsätta dagens hela tiden ökande köttkonsumtion...
  • lykantrophona
    Ermenegildo skrev 2012-04-20 14:02:03 följande:
    Många fel i det där resonemanget. I utvecklade länder minskar befolkningen. Vore det inte för invandring skulle nästan alla västländer krympa. Dessutom finns det inte det minsta risk att jordens resurser skulle ta slut, så fungerar det inte. Det finns inte en bestämd mängd resurser som ska fördelas, mängden resurser ökar hela tiden, det kallas för tillväxt. Är det någon särskild resurs som är knapp, så ökar priserna på den och det blir då lönsamt att utveckla alternativ. Ett bra exempel är oljan.
    Fast när det gäller vissa saker så finns det bara en viss mängd jorden kan producera per år. Det finns ett visst antal arter, och de minskar snabbare än de ökar (mycket på grund av människans framfart). Jordens system kan bara binda en viss mängd koldioxid per år, och vi mättar de systemen. Det finns bara en viss mängd olja, och när oljans pris ökar, så gör ju fortfarande oljebolagen vinst även när de kan sälja färre tunnor. På så sätt tar oljan slut.

    Vi har redan korsat gränsen över hållbarhet när gäller utsläpp av koldioxid, kväve, fosfor. Vi har korsat gränsen när det gäller biodiversitet för länge sen. Vi närmar oss gränsen när det gäller sötvatten också. Så jo, resurser kan ta slut. Hur tänkte du här egentligen?

    I många utvecklade länder minskar befolkningen och det är bra. Jag ser ingenting negativt med att det finns plats här, så att människor från befolkningstätare länder kan ta sig hit.

    Men med tanke på att de flesta ekologer är överens, att populationsökningen ÄR ett stort problem, undrar jag varför en massa människor orkar bråka om det. Vi måste minska mängden resurser vi använder per person, men också stoppa befolkningsökningen. Men det verkar vara tabu att nämna befolkningsfrågan utanför ekologkretsar, fastän det är helt OK att skjuta av och förgifta andra arter som "blir för många".

    Jag har läst 4 år biologi. Och jag ser att det vi gör i nuläget inte räcker.
    Loriyana skrev 2012-04-20 06:27:23 följande:
    Du talar i nattmössan. Det finns GOTT om resurser till att föda hela vår växande befolkning. Problemet ligger INTE i att vi är för många utan problemet är att resurserna inte distribitueras på bästa sätt.
    Båda sakerna är ett problem. För om vi blir färre, så kan fler ha det gott, utan att jorden överbelastas. Simpel matematik. Såg en undersökning som jämförde "mänskligt välmående" och ekologisk belastning. Ungefär det materiella välståndet som befolkningen på Kuba har, kan den här befolkningsmängden ha, utan att belasta för mycket. Men jag gissar på att många människor vill ha det bättre än på Kuba, men då måste vi vara färre. Har man 100 portioner mat, så bjuder man inte in 102 personer för att äta. Vill några ha dubbla portioner, så måste man vara ännu färre dessutom.
    Pompeia01 skrev 2012-04-20 06:16:28 följande:
    Fast tror du själv att någon människa, som står inför ett högst konkret beslut om behålla-eller-göra-abort, väger in världssvälten, regnskogarnas skövling eller Saharaöknens utbredning..?

    Jag anser som jag har sagt tidigare, att abort ska vara en nödlösning. Och de här människorna är så mogna och verkar så vettiga (förutom detta tillfälliga misstag - men vem som helst kan tappa huvudet i den situationen), att jag tror att de skulle klara av att ta hand om ett barn och samarbeta på ett bra sätt. Då känns det som ett sådant slöseri med liv att avbryta graviditeten... Gråter

    Det är ju inte som om hon vore en hemlös missbrukare som blivit gravid med en kåkfarare.   

    Dessutom vill ju de flesta människor ha fler barn än ett. Tänk om något skulle hända det enda barn man har..! Jag är rädd att hon kommer att ångra sig om fem år, när hon inser att hon aldrig kommer att kunna få ett barn till hur gärna hon än vill...  
    Jag hoppas det, för jag tycker det är en sak att väga in. Kommer det här barnet göra världen bättre eller sämre? Kommer världen i framtiden vara en bra plats som jag vill sätta in ett barn i?

    Du tycker att abort "ska vara en nödlösning". Du verkar nog mena "en absolut sista nödlösning". Själv tycker jag att abort är ett alternativ som ska tillhandahållas alla kvinnor fram till en viss vecka, oavsett om det handlar om hemlösa missbrukare eller vanlig medelklass. Det är inte det bästa alternativet, men det kan vara ett bättre alternativ än en graviditet, och det är nog upp till kvinnan själv att bestämma.

    Hon kanske ångrar sig, kanske inte. Risken för ånger är minst om hon känner att det är HENNES beslut. Sen kan hon ju försöka bli gravid igen, iaf flera år framåt. När man väl fött ett barn så går det inte att ta bort eller ångra liksom, och därför är det ett större beslut. Det allra bästa hade väl varit ifall hon aldrig blivit gravid, men jag tänker inte ge henne dåligt samvete för att hon avbryter en oplanerad graviditet. Ett sådant val är säkert jobbigt att göra, men skulle jag varit i hennes sits, så skulle jag blivit förbannad ifall någon försökte övertala mig till att behålla, för "så illa är det väl inte, du är iaf inte hemlös!".

    Jag räknar inte ett foster i början av graviditeten som "ett liv" på samma sätt som jag ser en född individ. Det som inte har känslor, medvetande eller förmågan känna smärta, har jag svårt att tycka synd om. Att äta kött är nog mer av ett "slöseri på liv" än en abort i tidigt skede, är min åsikt.
  • Pompeia01
     
    Hon kanske ångrar sig, kanske inte. Risken för ånger är minst om hon känner att det är HENNES beslut. Sen kan hon ju försöka bli gravid igen, iaf flera år framåt. När man väl fött ett barn så går det inte att ta bort eller ångra liksom, och därför är det ett större beslut. Det allra bästa hade väl varit ifall hon aldrig blivit gravid, men jag tänker inte ge henne dåligt samvete för att hon avbryter en oplanerad graviditet. Ett sådant val är säkert jobbigt att göra, men skulle jag varit i hennes sits, så skulle jag blivit förbannad ifall någon försökte övertala mig till att behålla, för "så illa är det väl inte, du är iaf inte hemlös!".

    Nu ska jag berätta en hemlis för dig. Man ångrar inte sina barn! Aldrig! Man kan önska att omständigheterna varit annorlunda, men DET är en annan sak. Och något man lär sig att leva med.
  • Ermenegildo
    sirisdotter skrev 2012-04-20 14:18:02 följande:
    Visst,  känner du någon som inte skrotat sin bensin eller dieselbil - alla har ju gått över till att promenera   och cykla och i nödfall  använda alternativa  fordon.....    Alla värmer upp sina bostäder med sol-/vind-/  eller vågkraft....

    Och  alla verkar jättesugna på framodlat kött för att kunna fortsätta dagens hela tiden ökande köttkonsumtion...
    Bensinen är för billig för att det ska löna sig att ta fram alternativ. men det är på väg, med lite hjälp.

    Vad framodlat kött har med resonemanget att göra fattar jag inte. 
  • Ermenegildo
    lykantrophona skrev 2012-04-20 15:20:18 följande:
    Fast när det gäller vissa saker så finns det bara en viss mängd jorden kan producera per år. Det finns ett visst antal arter, och de minskar snabbare än de ökar (mycket på grund av människans framfart). Jordens system kan bara binda en viss mängd koldioxid per år, och vi mättar de systemen. Det finns bara en viss mängd olja, och när oljans pris ökar, så gör ju fortfarande oljebolagen vinst även när de kan sälja färre tunnor. På så sätt tar oljan slut.

    Vi har redan korsat gränsen över hållbarhet när gäller utsläpp av koldioxid, kväve, fosfor. Vi har korsat gränsen när det gäller biodiversitet för länge sen. Vi närmar oss gränsen när det gäller sötvatten också. Så jo, resurser kan ta slut. Hur tänkte du här egentligen?

    I många utvecklade länder minskar befolkningen och det är bra. Jag ser ingenting negativt med att det finns plats här, så att människor från befolkningstätare länder kan ta sig hit.

    Men med tanke på att de flesta ekologer är överens, att populationsökningen ÄR ett stort problem, undrar jag varför en massa människor orkar bråka om det. Vi måste minska mängden resurser vi använder per person, men också stoppa befolkningsökningen. Men det verkar vara tabu att nämna befolkningsfrågan utanför ekologkretsar, fastän det är helt OK att skjuta av och förgifta andra arter som "blir för många".

    Jag har läst 4 år biologi. Och jag ser att det vi gör i nuläget inte räcker.
    Om du är intresserad av miljöfrågor har du säkert också lärt dig att vid en viss utvecklingsnivå vänder det, negativ miljöpåverkan minskar. Tyvärr tar det tid men människan är en överlevnadskonstnär, inte självdestruktiv.

    Jag tror de studier du hänvisar till utgår ifrån en ökad population som beter sig exakt som vi gör idag. Det kommer befolkningen inte göra. Vi lever inte idag som man gjorde på 60-talet.

    Fast nu gällde det resursers ändlighet och Oljebolagen - med ditt exempel - gör bara vinst om det finns efterfrågan. När oljan kostar 1000 dollar per fat minskar efterfrågan. Du behöver komplettera biologistudierna med nationalekonomi. 
  • sirisdotter

    Ermenegildo (kan inte citera nu) - det finns forskare som tvivlar på att jordklotets resurser räcker till att upprätthålla den köttkonsumtion (= produktion) många har vant sig vid; ständigt ökande. 85 kg per person och år lär det vara i vår del av världen. Tror du att olja är vår enda ändliga resurs?

  • Ermenegildo
    sirisdotter skrev 2012-04-21 01:04:18 följande:
    Ermenegildo (kan inte citera nu) - det finns forskare som tvivlar på att jordklotets resurser räcker till att upprätthålla den köttkonsumtion (= produktion) många har vant sig vid; ständigt ökande. 85 kg per person och år lär det vara i vår del av världen. Tror du att olja är vår enda ändliga resurs?



    Och vad händer när det blir ont om kött tror du?
  • Anonym
    Ermenegildo skrev 2012-04-21 01:25:23 följande:
    Och vad händer när det blir ont om kött tror du?
    Det finns ju gott om ungar, så varför skulle köttätandet behöva minska? Flört
  • sirisdotter
    Ermenegildo skrev 2012-04-21 01:25:23 följande:
    Och vad händer när det blir ont om kött tror du?
    Du undrade varför jag nämnde odlat kött.   jag gav en summarisk förklaring.

    Är inte biolog eller överhuvudtaget  så insatt,  men man hugger bort mer och mer regnsskog bland annat för att ofla foder till köttdjuren.   Effektivare lär vara att direkt odla ätliga grödor;   det går åt stora mängder när grödorna ska passera genom djur innan de blir människoföda.   Klimatet påverkas  av skövlad skog,   jorderosionen ökar - andra kan säkert det här mycket bättre.  OCH  vi är långt från trådens ämne!
  • Ermenegildo
    sirisdotter skrev 2012-04-21 07:35:49 följande:
    Du undrade varför jag nämnde odlat kött.   jag gav en summarisk förklaring.

    Är inte biolog eller överhuvudtaget  så insatt,  men man hugger bort mer och mer regnsskog bland annat för att ofla foder till köttdjuren.   Effektivare lär vara att direkt odla ätliga grödor;   det går åt stora mängder när grödorna ska passera genom djur innan de blir människoföda.   Klimatet påverkas  av skövlad skog,   jorderosionen ökar - andra kan säkert det här mycket bättre.  OCH  vi är långt från trådens ämne!
    OK, då återvänder vi till ämnet: det finns inga som helst rationella skäl att avstå barn för att försöka skydda jorden eller dess resurser. Ska man använda preventivmedel bör det vara av andra skäl.
  • lykantrophona
    Ermenegildo skrev 2012-04-21 09:25:47 följande:
    OK, då återvänder vi till ämnet: det finns inga som helst rationella skäl att avstå barn för att försöka skydda jorden eller dess resurser. Ska man använda preventivmedel bör det vara av andra skäl.
    Varför måste vi människor då skydda "våra resurser" genom att skjuta av andra djur, om det finns oändligt med resurser? Om människan inte är destruktiv, varför finns det städer med förgiftad mark, varför är Östersjön död, varför dör andra arter ut i rekordfart? Vi kanske inte är destruktiva i sig, men vi har blivit ett skadedjur. För det är väl det man kallar sjukdomsspridande stora populationer som förstör för andra?

    Du pratar om ekonomi, lustigt, då jag läser en kurs just nu som har även det inbakat i sig. En obegränsad marknad brukar leda till att ändliga resurser tar slut. För det kommer alltid finnas någon som är villig att betala även ett högt pris för det sista exemplaret, och de som arbetar med att utvinna resursen gör ju fortfarande vinst och slutar inte.

    Varje person behöver grundläggande saker. Någonstans att bo, mat, vatten, något meningsfullt att göra (jobb). Människor tycker även om sådant som vård, transport och nöje. Med tanke på att i vissa områden i världen skövlar man ner värdefull regnskog just för att tillhandahålla grundläggande saker så som bostad och uppehälle, så verkar det ju inte hållbart att sätta till ännu fler människor.

    Vi borde nog leva egentligen som på äldre stenålder, som jägare och samlare. Men då skulle vi också vara tvungna att vara så pass få som de var på den tiden. Men då skulle vi åtminstone leva på samma villkor som de andra djuren.
  • Ermenegildo
    lykantrophona skrev 2012-04-21 21:46:32 följande:
    Varför måste vi människor då skydda "våra resurser" genom att skjuta av andra djur, om det finns oändligt med resurser? Om människan inte är destruktiv, varför finns det städer med förgiftad mark, varför är Östersjön död, varför dör andra arter ut i rekordfart? Vi kanske inte är destruktiva i sig, men vi har blivit ett skadedjur. För det är väl det man kallar sjukdomsspridande stora populationer som förstör för andra?

    Du pratar om ekonomi, lustigt, då jag läser en kurs just nu som har även det inbakat i sig. En obegränsad marknad brukar leda till att ändliga resurser tar slut. För det kommer alltid finnas någon som är villig att betala även ett högt pris för det sista exemplaret, och de som arbetar med att utvinna resursen gör ju fortfarande vinst och slutar inte.

    Varje person behöver grundläggande saker. Någonstans att bo, mat, vatten, något meningsfullt att göra (jobb). Människor tycker även om sådant som vård, transport och nöje. Med tanke på att i vissa områden i världen skövlar man ner värdefull regnskog just för att tillhandahålla grundläggande saker så som bostad och uppehälle, så verkar det ju inte hållbart att sätta till ännu fler människor.

    Vi borde nog leva egentligen som på äldre stenålder, som jägare och samlare. Men då skulle vi också vara tvungna att vara så pass få som de var på den tiden. Men då skulle vi åtminstone leva på samma villkor som de andra djuren.
    Jag vet inte vad det är för konstig ekonomilitteratur du läser i så fall. Oljan tar inte slut. När den kostar 1000 dollar per fat för att det är så kostsamt att få upp den finns det inte mycket efterfrågan kvar. Men detta är som sagt utanför temat för tråden.
  • Sarakechi

    Det är ju föga något nytt att många sliddjur tillika IDIOTER blir sprutade i till höger o vänster, sen blev dom gravida.. OJ!

  • Anonym (Bägges ansvar)

    Självklart är det lika mycket hans ansvar som ditt. 

    Har en kompis som var med om samma sak. Hon behöll barnet. 

    Tycker dock inte att man kan skylla på honom helt heller, det är ju ni båda som borde ha stämt av med varandra innan ni kom till finalen. 
    Jäkligt trist. Beklagar det som hänt! 

  • Dappen

    Jag har vart med om en liknande sak ...Men där frågade jag och hon sa hon åt P piller men är nu gravid i 5 månaden jag frågade efter hon sa hon va gravid varfär hon åt p piller så sa hon att hon ville inte avbryt och ville ha barn...och att jag kommer stå som pappa....jag är gift och frun vet inget ännu.....Så inte alltid man får ärligt svar när man frågar

  • Anonym (Camilla)
    Dappen skrev 2019-06-21 14:37:50 följande:

    Jag har vart med om en liknande sak ...Men där frågade jag och hon sa hon åt P piller men är nu gravid i 5 månaden jag frågade efter hon sa hon va gravid varfär hon åt p piller så sa hon att hon ville inte avbryt och ville ha barn...och att jag kommer stå som pappa....jag är gift och frun vet inget ännu.....Så inte alltid man får ärligt svar när man frågar


    Öh jaha? Ja det där får man ta i beräkningarna. Känner du kvinnan ifråga? Första gången ni hade sex? Tycker nog kondom borde varit med. Dels för graviditet och dels för sjukdomar. Inget du vill dra hem till frun. Sedan blr du begära faderskapstest. Vem vet vem hon legat med?
  • Anonym (123456)
    Anonym (arg) skrev 2012-04-11 23:15:44 följande:

    Så ingen tycker att det är det minsta konstigt att man har sex med en kvinna och sprutar i henne utan att först fråga om hon äter p-piller?


    Om du nu tycker att det är hans ansvar och fråga om du äter p-piller.
    Du kunde inte ens tala om att du har ägglossning, vem vet då kanske han hade ställt frågan?

    Varförs talade du inte om att du hade ägglossning?
  • Kirenaj68
    Anonym (GAMMAL TRÅD) skrev 2019-06-23 11:08:14 följande:

    Men snälla tråden är 7 ÅR GAMMAL.


    Och? Gör det saken mindre relevant?
  • Anonym (Froggy)

    Ja barnet är nu sex år och kan fortfarande inte prata..

Svar på tråden Han sprutade i mig och nu är jag gravid