• Pompeia01

    Han sprutade i mig och nu är jag gravid

    Det här var något av det dummaste jag någonsin läst. Jag har alltid undrar hur vi kan ha 34 000 aborter per år i ett land som Sverige där alla är upplysta om hur barn blir till, hur man skyddar sig o.s.v.. Men det måste väl vara sådana här historier som ligger bakom... Spöke

    För det första så är det naturliga att mannen sprutar i slidan. Det är så det är designat. Vill man som kvinna något annat, så måste man förstås säga det! Gör man inte det, så tar mannen för givet att han får spruta på det natuliga stället - och att kvinnan har ordnat p-medelsfrågan på annat sätt. OK - om det hade handlat om en 40-årig man som förförde en 15-årig oskuld, så hade jag också tyckt att han var en stor skurk om han inte tog ansvar för att hon inte skulle bli med barn. Men inte med en vuxen kvinna, som redan har barn till och med..!

    För det andra så är avbrutet samlag inte alls säkert, ens om mannen vet om att det är detta som väntas av honom. Det är en metod som ett par kan använda, som har två barn och kan tänka sig ett tredje, men inte än. Men blir det så är det ingen katastrof heller. Vill man absolut inte ha barn, så kan man inte lita på den metoden!

    För det tredje så bör man ha kondom vid tillfälliga förbindelser, även för att skydda sig mot sexuellt överförbara sjukdomar. Det vanliga är ju, att man kör med kondom i tre månader och sedan testar båda sig, och är det grönt då så kan man sluta med kondomerna och börja använda något annat p-medel. 

    För det fjärde så fattar jag inte varför man ligger med någon som man betraktar som en gammal, mesig tönt..?   

    För det femte så hoppas jag att du INTE gör abort ändå, TS, för det vore för sorgligt. Mannen är ju ändå snäll och omtänksam och tar ansvar för sina tidigare barn på halvtid. Han kan bli en bra halvtidspappa till det här barnet också, bara han har vant sig vid tanken. Och så får ditt barn ett syskon! Red upp det här nu och dela ansvaret som de två vuxna människor ni är, och sätt barnet först!    

  • Pompeia01
    Anonym (arg) skrev 2012-04-12 15:15:19 följande:
    Hur han skulle veta att jag INTE hade p-medel? Han skulle ha FRÅGAT förstås!!! Du antar att tjejen alltid är skyddad?! VARFÖR??! Tjejen ÄR inte alltid skyddad! Inte alla tjejer äter p-piller, WTF!!
    Nej, alla tjejer äter inte p-piller. De som inte har sex alls har ingen anledning att göra det, och inte de som alltid kräver kondom heller. Men om en kvinna ger sig in i tillfälliga förbindelser och INTE säger något om kondom, så måste man ta för givet att hon äter p-piller. För att ingen kan vara så jävla dum... Fortfarande då förutsatt att det är en fullvuxen, svensk kvinna som fått sexualupplysning, och som inte är begåvningshandikappad eller påverkad av droger eller stora mängder alkohol.
  • Pompeia01
    Anonym (arg) skrev 2012-04-12 15:17:56 följande:
    Anledningen till att jag inte berättade att jag INTE hade något skydd var NATURLIGVIS inte för att jag var lat!!Det var för att jag förutsatte att man inte sprutar sperma i folk om man inte vet först att de är skyddade. Detta var förstås ett misstag, ett helt idiotiskt sådant, och det ska gudarna veta att det är jag själv som får lida för det, men hur i helvete man kan tycka att män inte har något som helst ansvar det fattar jag inte!

    Fast jag tror att det är DU som har en avvikande uppfattning angående detta med avbrutet samlag. Tydligen är det något som du och dina killar/killkamrater har praktiserat, men vad jag vet så är det inte alls vanligt. Det är inget du kan förvänta dig att en man ska vara van vid.
  • Pompeia01
    ulbe skrev 2012-04-12 18:55:17 följande:
    Så du tycker att det är en bra idé att sätta oönskade barn till värden? Barn som förutom att vara just oönskade, oplanerade olyckshändelser så ska de växa upp med föräldrar, två människor som inte älskat varandra ens i början, som inte kommer att leva ihop och som inte ens kunde kommunicera om en sån enkel sak som preventivmedel, det tycker du är rättvist eller? Och det är inget barn, det är ett foster. Detbästa för ts är om hon gör en klinisk abort så snart som möjligt så att hon slipper en kirurgisk. Och förhoppningsvis har hon lärt sig att meddela sina framtida partners om att hon inte skyddar sig varken mot graviditeter eller könssjukdomar. 
    Många av oss som skriver här, skulle inte ha funnits om endast välplanerade barn fått födas..!

    Barnet i TS' mage FINNS redan, så nu är det inte längre läge för några filosofiska resonemang. Barn föds under mycket värre omständigheter! Att TS och barnets pappa inte kunde kommunicera, var ju för att de inte kände varandra. Om han börjar stötta och hjälpa henne nu när hon är gravid, och kanske följer med till MVC någon gång och är med på förlossningen, så lär de lära känna varandra... precis som alla andra par måste börja någonstans. Kanske kan det till och med bli ett riktigt lyckligt slut på historien! För SÅ oattraktiv kan ju inte karl'n vara, om TS ville ha sex med honom överhuvudtaget..!  

    *vill tro på mänskligheten* 
  • Pompeia01
    Anonym (arg) skrev 2012-04-12 19:20:22 följande:
    Vill bara inflika här, inte för att det har med ämnet att göra egentligen, att även om vi borde ha vetat bättre och kommunicerat bättre och inte burit oss åt som två oskulder, betyder det INTE att vi är några slags MONSTER som inte förtjänar att föröka oss om somliga påstår.

    Både han och jag har redan barn, är bra föräldrar med fast jobb och bra boende och är (tro det eller ej) vettiga människor. Han säger att han vill att vi ska prata igenom allt ordentligt innan vi bestämmer oss för något och att han stöttar mig vad jag än beslutar mig för. Han har t.om. försökt trösta mig med att det kanske inte vore så dumt med en liten sladdis på gamla dar och att det kommer ordna sig hur det än blir.

    Själv känner jag bara att han inte är en man jag víll leva med och att jag inte vill ha två barn med två olika pappor som jag inte bor ihop med, kan inte tänka mig ett liv som ensamstående mamma.
    ...fast du ÄR ju redan ensamstående mamma..? Hur kan du vara så säker på att du kommer att hitta något bättre - någon som både vill leva med dig och ta ansvaret för ditt tidigare barn, som om det vore hans eget, och dessutom skaffa flera barn..? Det här barnet och den här mannen FINNS i alla fall - det är en stor fördel!

    Och jag tror inte heller att ni är några monster. Tvärtom. Ni verkar rörande naiva, taffliga och oerfarna båda två - sådant är faktiskt ganska rart i dessa dekandenta dagar! Jag tror ni kan bli bra föräldrar tillsammans - ni måste ju inte bo ihop för det, huvudsaken är att han tar halva ansvaret så snart du har ammat klart!   

     
  • Pompeia01
    Wittra skrev 2012-04-12 21:28:17 följande:

    Bara manglat igenom TS och sista sidan här i tråden, så jag kan ju förståss ha missat något viktigt. 

    MEN, ja kvinnor har ju såklart ansvaret med skydd, liksom att om man är oskyddad så bör man säga till mannen att lägga satsen nån annanstans. MEN, varför verkar så många män inte ha bättre koll på att använda kondom? Jag vet och hört så många historier om män som vet att kvinnan är utan skydd och ÄNDÅ bemödar de sig inte använda kondom? Avbrutet är ju föga säkert eftersom det räcker med EN spermiekrake för att åstadkomma graviditet...   



    Fast om det är som TS säger, att mannen inte haft sex på flera år, så var det kanske inte något han längre räknade med att ha. Och var därför inte alltid förberedd med kondomer. Sådana blir ju även gamla - man kan inte ha dem i fickan hur länge som helst...
  • Pompeia01
    Anonym (arg) skrev 2012-04-12 21:41:50 följande:
    Jag erkänner att det var riktigt jäkla klantigt, och jag antar att jag hade något sorts behov av att få detta bekräftat genom att höra andra säga detta och på detta sätt plåga mig själv lite.

    Men jo, sorgligt nog så har vi pratat om det och bestämt oss för abort, men det känns tungt och så himla onödigt, speciellt eftersom jag längtar efter ett barn till så mitt barn kan få ett syskon innan det går för många år emellan.

    Men det är så sant som du säger, en abort är faktiskt inte hela världen - att få ett barn till däremot ÄR hela världen, och då vill man att det ska vara rätt med rätt person.

    Tack för lycka-tillet

    Ja, det är ju ditt beslut. Jag hoppar att du inte kommer att få dåligt samvete och ångra dig senare... För jag har känslan, att ni två skulle kunna klara av ett barn på ett bra sätt... Skulle jag vara i dina kläder, så skulle jag låta livet ta den här nya vändningen, nu när det blev så. Man kan ju se det som Ödet om man vill..! Du blir ju inte yngre heller, och sedan när du har två barn behöver du aldrig skaffa barn mer med allt vad det innebär. Vilket inte hindrar att du kan ha ett förhållande med någon trevlig man ändå någon gång - man måste ju inte skaffa gemensamt barn för det. Men jag säger lycka till vad du än gör!
  • Pompeia01
    Anonym skrev 2012-04-12 22:37:21 följande:

    Jag har ett.... Har du?

    TS verkar ju ha mer liv än hon mäktar med just nu...
  • Pompeia01

    Jag tycker att det är mest synd att TS tänker göra abort. Kanske redan har gjort det..? För jag tycker att det verkar som om hon och den här mannen har förutsättningar att bli goda föräldrar. Abort är en nödlösning, som ska användas när det är fullständigt kaos, motvilja och misär som väntar för barnet om det föds, anser jag. Antingen det, eller ett svårt fysiskt och/eller intellektuellt handikapp, som kommer att sätta ner barnets livskvalitet hur bra föräldrarna än är...

  • Pompeia01
    lykantrophona skrev 2012-04-16 16:44:37 följande:
    Du och jag har då olika värderingar.

    Jag tycker att varje barn borde vara efterlängtat och ha förutsättningarna för en trygg uppväxt. Att komma till efter ett klantigt ONS känns inte optimalt. Inget emot själva barnen som kommer till, min syster är själv ett sådant barn, men en person som aldrig levat kan heller aldrig känna smärta eller sorg.

    För egentligen finns det ingenting positivt med ökad förökning hos den mänskliga populationen, eftersom vi redan är för många. Bättre då att de barn som ändå föds är de som är planerade. Det bästa hade ju varit om hon aldrig blivit gravid, förstås, för det kan nog inte vara kul att gå igenom en abort.

    Jag antar att du själv längtar efter barn, och därför väljer att se varje födsel som något positivt. Själv har jag läst tillräckligt mycket ekologi etc för att veta att mänsklig överpopulation är ett stort problem. Så om någon vill göra abort av egen vilja, tänker jag inte hindra dem.
    Jag har två barn, och är nöjd så..!

    Jag tycker att ditt resonemang är lätt cyniskt. Men man får tycka olika, och just abortfrågan är en sådan fråga där det lätt blir polariserat. 
  • Pompeia01
    lykantrophona skrev 2012-04-16 17:10:34 följande:
    Cyniskt kanske, men i sak har jag ju rätt. Fler barn -> större belastning på jordklotet. Speciellt då alla vill att barn ska ha tillgång till god mat, mediciner, utrymme, värme och andra resurser. Bättre då att prioritera, för desto fler människor, desto färre resurser kan var och en använda.

    Själv tänker jag nog avstå från barn, men vad vet jag, jag är nog fertil i 15 år till. Däremot har jag lovat mig själv att aldrig mer än ett biologiskt barn, oavsett vad. Och skaffar jag någonsin barn ska det barnet uppfostras i mijötänk och att vara tacksam för naturens gåvor.

    Cyniskt kanske, men jag försöker göra världen till en bättre plats.

    Miljötänket håller jag absolut med dig om..! Men vill du minska befolkningen som ett led i det, så bör du börja med att hacka på invandrarfamiljerna från vissa kulturer som skaffar sex-åtta barn här i Sverige trots tillgång till p-medel. Och inte på svenskor som föder två barn var = minimiantalet för att den infödda svenska befolkningen inte ska dö ut...
  • Pompeia01
    Anonym skrev 2012-04-16 17:22:48 följande:
    Ja , och TS verkar ju inte vara den allra vassaste kniven i lådan... med tanke på hennes mentala nivå så är det ju jävligt tveksamt om hon är mogen nog att ta hand om ett barn. Vad gäller pappan så kan man väl lugnt anta att han inte vill att det föds.. det kommer liksom ställa till med litegrann i hans liv... hur du får det till att de har bra förutsättningar är ju en gåta,....  mindre begåvad mamma blir på smällen med gift äldre snubbe av misstag...låter ju verkligen som ett guldupplägg för att barnet ska få en stabil och bra uppväxt... duh !!!
    Fast jag är en ganska bra människokännare, och mer än folk tror lyser igenom i deras skriverier på nätet. Jag tror inte alls att TS och mannen hon var med är begåvningshandikappade. De var bara så ovana vid situationen vid ett one night stand - och det tycker jag talar till deras fördel! Om det hade varit en kvinna som berättade att hon gick ut varje helg, drack sig redlös och släpade hem en ny karl, så skulle jag också ha rekommenderat abort...

    Just att hon även kan säga positiva saker om honom - som att han är omtänksam och snäll - trots att hon är så arg på honom, är ett gott tecken! 40 år är förresten inte alls för gammalt för att bli pappa - det är en helt normal ålder. Han är ju dessutom redan skild, så SÅ mycket förstör inte det här i hans liv. Det är inte som om han måste berätta för frun, precis... 
  • Pompeia01
    lykantrophona skrev 2012-04-16 22:16:14 följande:
    Jag tycker inte det är en enorm uppoffring att avstå, eller åtminstone begränsa, sin fortplantning. Jag har inte någon särskild stor längtan efter att bli förälder. Barn förtjänar föräldrar som verkligen tycker om dem. Jag är nog betydligt bättre som barnvakt, lärare eller vuxen förebild. För barn behöver ju någon som kan fylla de rollerna också. Jag har väldigt svårt för småbarn, även dem som är släkt med mig. Kanske ändrar jag mig när jag blir äldre, men jag vet vad jag tycker om människans populationsexplosion, och har alltid tyckt det. Att avstå från egna barn är betydligt snällare än att tvångssterilisera andra. Skulle jag skaffa många barn skulle jag få ett sådant vansinnigt dåligt samvete.

    Själv vill jag ju inte pressa någon till abort. Det måste vara ett eget beslut. Men jag tycker det är precis lika fult att försöka övertala någon att behålla en graviditet, när en har uttryckt att man antagligen kommer utföra en abort. Därför var jag tvungen att säga emot Pompeia01, som verkade försöka övertala dig till att behålla för att... ja, jag vet inte riktigt. Hon kanske har en moralisk syn på abort som jag saknar. Du känner dig själv bäst, och det finns en del saker att ta hänsyn till.

    Men ja, jag antar att du lärt dig en läxa. Man kan inte lita fullt ut på ONS, och man bör alltid kommunicera om preventivmedel innan knullet, inte efter. Det var otur att dagen-efter-pillret inte funkade, även om det var ett bra försök och bättre än att ignorera händelsen överhuvudtaget.

    Sen har en del personer gett dig skit för att du ligger med någon du inte verkar vara särskilt attraherad till. Men jag förstår den delen. Är man väldigt kåt så behöver inte personen vara snygg. Min första pojkvän var faktiskt ful och konstig, även om han var snäll och intressant. Man kan prioritera olika saker.
    Jag tycker väl mest, att du ger dig in i fel typ av tråd. Man kan visst ha dina allmänna, filosofiska åsikter - säger inte att de är fel. Men att lägga in dem i en känslig tråd, där en enskild individ ber om råd i sitt högst konkreta, privata fall, känns rätt magstarkt...
  • Pompeia01
    lykantrophona skrev 2012-04-19 21:48:14 följande:
    Jag tycker det behövdes, eftersom en viss annan person försökte övertala henne att behålla graviditeten, trots att TS verkade ha bestämt sig. ;)

    Varför började du försöka få henne att föda barnet, när hon redan från början lutade starkt mot abort? Det är fan värre att försöka ge någon skuldkänslor för att göra abort än att säga ge denna person stöd för sitt beslut.
    Fast tror du själv att någon människa, som står inför ett högst konkret beslut om behålla-eller-göra-abort, väger in världssvälten, regnskogarnas skövling eller Saharaöknens utbredning..?

    Jag anser som jag har sagt tidigare, att abort ska vara en nödlösning. Och de här människorna är så mogna och verkar så vettiga (förutom detta tillfälliga misstag - men vem som helst kan tappa huvudet i den situationen), att jag tror att de skulle klara av att ta hand om ett barn och samarbeta på ett bra sätt. Då känns det som ett sådant slöseri med liv att avbryta graviditeten... Gråter

    Det är ju inte som om hon vore en hemlös missbrukare som blivit gravid med en kåkfarare.   

    Dessutom vill ju de flesta människor ha fler barn än ett. Tänk om något skulle hända det enda barn man har..! Jag är rädd att hon kommer att ångra sig om fem år, när hon inser att hon aldrig kommer att kunna få ett barn till hur gärna hon än vill...  
  • Pompeia01
     
    Hon kanske ångrar sig, kanske inte. Risken för ånger är minst om hon känner att det är HENNES beslut. Sen kan hon ju försöka bli gravid igen, iaf flera år framåt. När man väl fött ett barn så går det inte att ta bort eller ångra liksom, och därför är det ett större beslut. Det allra bästa hade väl varit ifall hon aldrig blivit gravid, men jag tänker inte ge henne dåligt samvete för att hon avbryter en oplanerad graviditet. Ett sådant val är säkert jobbigt att göra, men skulle jag varit i hennes sits, så skulle jag blivit förbannad ifall någon försökte övertala mig till att behålla, för "så illa är det väl inte, du är iaf inte hemlös!".

    Nu ska jag berätta en hemlis för dig. Man ångrar inte sina barn! Aldrig! Man kan önska att omständigheterna varit annorlunda, men DET är en annan sak. Och något man lär sig att leva med.
Svar på tråden Han sprutade i mig och nu är jag gravid