• Philippa

    Hur få han att vakna på morgonen??

    Min son på 18 år har alltid haft svårt att vakna på morgonen.... han lägger sig vid 22 på kvällen och klockan ringer 06.00.

    Han har två väckarklockor som har högsta ljudet samt en wake up lampa..... men han vaknar inte ändå.....i morse skrev båda klockorna i 38 MINUTER innan jag gick in och skakade liv i han.....

    Både han o jag är frustrerad.... hur ska man få honom att vakna utan min hjälp?   

  • Svar på tråden Hur få han att vakna på morgonen??
  • mycketsaft

    Det finns alltså en som skakar i sängen och en som är ett armband, finns kanske fler oxå..

  • tjej87
    mycketsaft skrev 2012-05-09 14:22:37 följande:

    Det finns alltså en som skakar i sängen och en som är ett armband, finns kanske fler oxå..


    Bra idé! Jag skulle tro att det hade funkat på mig för jag vaknade ganska lätt om någon skakade lite på mig... Helt klart värt att prova TS!
  • Tramsa
    tjej87 skrev 2012-05-09 13:33:25 följande:
    Nej, men det var aldrig något stort problem egentligen eftersom mamma och pappa körde oss till skolan i högstadiet och gymnasiet = dom hade tid att väcka mig om jag inte vaknade själv. Det försvann väl i slutet på tonåren av sig själv men eftersom du har en son så kanske hans beteende finns kvar lite längre då killar oftast är senare än tjejer. Nu är jag bara svårväckt men jag vaknar alltid av min klocka iaf. Ställer dock dubbla alarm för att säkra för det kan fortfarande hända att jags tänger av och somnar om utan att jag vet att jag har stängt av alarmet sen...
    Och du tror på fullt allvar att det faktum att du inte vaknade inte alls hängde ihop med att det faktiskt inte var något problem för dig att inte vakna eftersom du visste att dina föräldrar väckte dig när du fortsatte att sova?

    Du visste ju alltså att du inte behövde ta något ansvar för när du steg upp egentligen eftersom du hade en backup som tog det ansvaret åt dig?
  • tjej87
    Tramsa skrev 2012-05-09 16:00:25 följande:
    Och du tror på fullt allvar att det faktum att du inte vaknade inte alls hängde ihop med att det faktiskt inte var något problem för dig att inte vakna eftersom du visste att dina föräldrar väckte dig när du fortsatte att sova?

    Du visste ju alltså att du inte behövde ta något ansvar för när du steg upp egentligen eftersom du hade en backup som tog det ansvaret åt dig?
    Ja, eftersom jag vaknade ibland och ibland inte så tror jag inte att det hängde ihop med att jag visste att mina föräldrar skulle väcka mig om jag inte kom upp i tid. Om jag vaknade eller inte hängde inte ihop med när jag gick och la mig eller hur mkt jag sovit nätterna innan heller eftersom jag somnade vid ungefär samma tid varje vardagskväll.
  • Tramsa
    tjej87 skrev 2012-05-09 16:03:45 följande:
    Ja, eftersom jag vaknade ibland och ibland inte så tror jag inte att det hängde ihop med att jag visste att mina föräldrar skulle väcka mig om jag inte kom upp i tid. Om jag vaknade eller inte hängde inte ihop med när jag gick och la mig eller hur mkt jag sovit nätterna innan heller eftersom jag somnade vid ungefär samma tid varje vardagskväll.
    Ok, de flesta människor vaknar ibland av sin väckarklocka. Om man ibland inte hör den beror det i stort sett alltid på att man omedvetet kopplar bort det ljudet/ljuset/skakningen. Man är van vid det och bryr sig inte. Omedvetet alltså.
    Det är inte så att det är möjligt att bestämma sig för att imorgon ska jag inte vakna/vakna utan det sker på ett omedvetet plan som man alltså inte bestämmer över själv. I takt med ökat eget ansvar- oftast i takt med att man blir äldre- växer det egna ansvarstagandet över sitt liv och man blir mindre belägen att lägga sitt uppvaknande i andras händer. 
     
  • Cornette

    En sån som skakar heter Shake Awake och säljs lite varstans har jag för mig En Wake up-light kanske kan vara nåt också?

  • tjej87
    Tramsa skrev 2012-05-09 16:12:57 följande:
    Ok, de flesta människor vaknar ibland av sin väckarklocka. Om man ibland inte hör den beror det i stort sett alltid på att man omedvetet kopplar bort det ljudet/ljuset/skakningen. Man är van vid det och bryr sig inte. Omedvetet alltså.
    Det är inte så att det är möjligt att bestämma sig för att imorgon ska jag inte vakna/vakna utan det sker på ett omedvetet plan som man alltså inte bestämmer över själv. I takt med ökat eget ansvar- oftast i takt med att man blir äldre- växer det egna ansvarstagandet över sitt liv och man blir mindre belägen att lägga sitt uppvaknande i andras händer. 
    Ja, jag håller helt och hållet med dig där. Man blir bättre på att inte koppla bort väckarklockan när man blir äldre och får ta mer ansvar. Dock tror jag att det är lättare att omedvetet koppla bort väckarklockan när man är tonåring. Då behöver kroppen mer sömn så det är nog så att det växer bort när man kommer ur puberteten också och inte bara beror på att man blir van vid att ta mer ansvar. Som jag förstod dig innan trodde jag att du menade att jag medvetet valde att inte höra väckarklockan utan litade på att mina föräldrar skulle väcka mig.
  • Tramsa
    tjej87 skrev 2012-05-09 16:19:28 följande:
    Ja, jag håller helt och hållet med dig där. Man blir bättre på att inte koppla bort väckarklockan när man blir äldre och får ta mer ansvar. Dock tror jag att det är lättare att omedvetet koppla bort väckarklockan när man är tonåring. Då behöver kroppen mer sömn så det är nog så att det växer bort när man kommer ur puberteten också och inte bara beror på att man blir van vid att ta mer ansvar. Som jag förstod dig innan trodde jag att du menade att jag medvetet valde att inte höra väckarklockan utan litade på att mina föräldrar skulle väcka mig.
    Ja, då har jag formulerat mig fel. "lite lat och en smula bortskämd" var ju inte så lyckat att skriva kan jag ju erkänna Skäms

     
  • tjej87
    Tramsa skrev 2012-05-09 16:21:12 följande:
    Ja, då har jag formulerat mig fel. "lite lat och en smula bortskämd" var ju inte så lyckat att skriva kan jag ju erkänna Skäms

     
    Ingen fara :) Det är ju bra att vi förstår varandra nu, vi är nog inne på ungefär samma spår egentligen fast  vi missförstod varandra...
  • syskonen
    Tramsa skrev 2012-05-09 12:53:57 följande:
    Om man inte lider av någon ovanligare form av sömnapneer så är man inte på minsta vis medvetslös när man sover.
    Ett litet test på hur djupt man sover är ju att ta reda på om  pojken ramla ur sängen? Gör han det kan han ha någon sömnstörning. Annars gallrar (omedvetet förvisso) han helt enkelt vad som är viktigt och vad som inte är det. Det gör de flesta när de sover.

    De som inte gör det brukar ha problemet att de vaknar av alla ljud och inte det motsatta.
    Myter, myter och mer myter.

    Testet du föreslår berättar om hur djupt människan sover och i vilken fas denne befinner sig i - inget annat. Det varierar från person till person. Jag tex som har DSPS har 7 väckarklockor och det är vanligt att jag inte hör dem. Jag sover djupt och skulle mycket väl kunna ramla ur sängen utan att vakna. Exet däremot vaknar av en knappnål, alltid.

    Tonåringar får sin sömn förskjuten några timmar, det är biologiskt och inget de gör med vilje. Det är därför de stökar halva nätterna och inte klarar av att vakna på morgonen. Det är ungefär det jag har diagnostiserat med fastän det är mycket värre.

    Att jag inte hör klockorna på morgonen beror på att hjärnan sover, den är inte mottaglig för den stimulin. Ok, hade jag en mistlur 10 meter därifrån skulle jag garanterat vakna men det är så långt man måste gå.
    Med andra ord kan man vara i det närmaste medvetslös (och är det delvis) och det är fullt normalt.
  • syskonen
    tjej87 skrev 2012-05-09 16:19:28 följande:
    Ja, jag håller helt och hållet med dig där. Man blir bättre på att inte koppla bort väckarklockan när man blir äldre och får ta mer ansvar. Dock tror jag att det är lättare att omedvetet koppla bort väckarklockan när man är tonåring. Då behöver kroppen mer sömn så det är nog så att det växer bort när man kommer ur puberteten också och inte bara beror på att man blir van vid att ta mer ansvar. Som jag förstod dig innan trodde jag att du menade att jag medvetet valde att inte höra väckarklockan utan litade på att mina föräldrar skulle väcka mig.
    Nej, det handlar om att tonåringar får sin sömn förskjuten några timmar, inte att man lär sig ta ansvar.
  • Tramsa
    syskonen skrev 2012-05-09 16:33:11 följande:
    Myter, myter och mer myter.

    Testet du föreslår berättar om hur djupt människan sover och i vilken fas denne befinner sig i - inget annat. Det varierar från person till person. Jag tex som har DSPS har 7 väckarklockor och det är vanligt att jag inte hör dem. Jag sover djupt och skulle mycket väl kunna ramla ur sängen utan att vakna. Exet däremot vaknar av en knappnål, alltid.

    Tonåringar får sin sömn förskjuten några timmar, det är biologiskt och inget de gör med vilje. Det är därför de stökar halva nätterna och inte klarar av att vakna på morgonen. Det är ungefär det jag har diagnostiserat med fastän det är mycket värre.

    Att jag inte hör klockorna på morgonen beror på att hjärnan sover, den är inte mottaglig för den stimulin. Ok, hade jag en mistlur 10 meter därifrån skulle jag garanterat vakna men det är så långt man måste gå.
    Med andra ord kan man vara i det närmaste medvetslös (och är det delvis) och det är fullt normalt.
    Om du hade läst vad jag skrev så hade du kanske sett att jag skrev att människor med ovanliga sömnrubbningar (som DSPS) mycket väl kan vara i stort sett medvetslösa när de sover. Du har alldeles fel i att det skulle vara "normalt". 
  • ElectroDiva

    önskar att jag hade ett bra svar...

    min man är väldigt svårväckt, skulle nog åka in för misshandel om någon såg hur jag får väcka honom iblandSkrattande

    min bror har jag även smällt en tvkontroll i huvudet på efter att ha försökt väcka honom i en kvart ( han bad mig väcka honom efter en timme) 


    TarotDiva
  • ElectroDiva
    Tramsa skrev 2012-05-09 12:48:38 följande:
    Uppenbarligen tycker han inte att det spelar någon roll att förlora studiemedlet. Kan det vara så att han är lite lat och en smula bortskämd? Eftersom han inte verkar ha någon motivation att bättra sig?
    vissa har faktiskt otroligt svårt att gå upp.

    jag var själv likadan i skolan och klev upp 10 minuter innan bussen gick, jag har svårigheter att höra mina väckningslarm ibland också, och jag är inte lat och bortskämd 
  • syskonen
    Tramsa skrev 2012-05-09 18:40:57 följande:
    Om du hade läst vad jag skrev så hade du kanske sett att jag skrev att människor med ovanliga sömnrubbningar (som DSPS) mycket väl kan vara i stort sett medvetslösa när de sover. Du har alldeles fel i att det skulle vara "normalt". 
    Bara det att varken DSPS och apne är ovanliga. Det var därför jag skrev om tonåringarnas biologi.
    Det kan vara normalt trots att man inte har sömnrubbning. Om du sett och förstått vad jag skrivit så beror det på individ och i vilken fas man är i i sömnen.
    Sånt här är elementär kunskap som du tom kan läsa dig till på aftonbladet.
  • syskonen
    Tramsa skrev 2012-05-09 18:40:57 följande:
    Om du hade läst vad jag skrev så hade du kanske sett att jag skrev att människor med ovanliga sömnrubbningar (som DSPS) mycket väl kan vara i stort sett medvetslösa när de sover. Du har alldeles fel i att det skulle vara "normalt". 
    Diagnosen heter Delayed Sleep Phase Syndrome. Delayed som försenad.
    På svenska heter den Försenad sömnfas.

    DSPS säger inget om hur djupt man sover utan bara att sömnen är förskjuten några timmar. Dvs de har fullt normal sömn fast den infaller senare än normalt så din teori faller platt som ett korthus.

    Ger du dig?
Svar på tråden Hur få han att vakna på morgonen??