• pubriacones

    Rätt utan servitut?

    Har ett par grannar vars hus inte har egen brunn. Deras vatten tas istället från våran brunn, utan att det finns servitut på deras användning utav vårat vatten.

    Efter lite diskussion med folk runtomkring (mäklare, lagkunnig kompis osv.) så menar alla att vi kan kräva betalt för detta. Tanken var då 3000:- /år + 50% av kostnaden när något rörande vattnet/brunnen/pumpen behöver reparation.

    Ska lägga fram det här imorgon eller ikväll för grannen men vet till 110% att han kommer ställa sig på tvären och meddela att såhär kan jag inte göra. En bekant tycker då att jag ska "uppmana" grannen att föra det vidare om han så vill, för det skulle då bli ett fall i rätten som han har en väldigt liten chans eller i stort sett INGEN chans att vinna, just i och med att han inte har servitut.

    Hur är det? Har han någon laglig rätt till vårat vatten om det inte finns något papper skrivet överhuvudtaget som säger att han ska få bruka våran brunn?

    Sambon är inte svensk och i hans hemland har dom en lag som säger att man inte får sätta någon annan individ i "fara/nöd" typ då som att vi inte får stänga av grannens vatten, även fast att han indirekt stjäl det?

    Hjälp...

  • Svar på tråden Rätt utan servitut?
  • Meria

    Jag vet inget om reglerna för detta, men förstår dig helt med att du vill ha papper på det. Vi har egen brunn och det har varit ett krångel med pump som gått sönder och kvalité som behövts fixas till (dvs tätning osv). Om jag då haft en granne som snålskjutsat på oss och inte betalat en krona för det hade varit en smula frustrerande.

    Ring kommunen och be dem sända dig rätt med frågan.  


    (¨,) Loke -06 & Isak -08 & BF aug -12 (,¨)
  • Callan

    I ditt läge TS så hade jag bett dem skaffa egen brunn istället för att bidra med kostnaderna.
    Att börja med att lägga fram det så. 

  • Ms H

    Dela på kostnaderna borde vara ok, men 3000:- utöver underhåll låter väl rätt mycket?

  • pubriacones

    Helt ärligt så tror jag att det är mer än vad han kostar oss om året.
    Men å andra sidan så har han ju 20 år att betala igen om man ska se det så... Summan fick jag på förslag från en god vän som själv är i samma sits. Där han äger brunnen och en närliggande bostad får betala 2000:- om året. Men då är det ett litet torp på 40-50kvm, och det här handlar om en villa på 120kvm.

    Passar det inte så får han gräva eget. Vilket jag som sagt allra helst vill att han gör ändå.

  • pubriacones

    Och sen handlar det ju inte bara om att dela på kostnaden vid ev. reparation.

    Det är ju en viss driftkosnad i elekticitet på pumpen ju, så han kommer inte undan med bara 50/50 vid reparation.

  • Ms H

    Ja, jag är med på att de 3000:- är tänkte för driften. Men som sagt, jag tycker att det låter mycket. Men det är ju bara vad jag tycker :) Fast att ta betalt för vad som varit, det låter fel. Det borde tagits upp då.

    Tycker, som någon mer föreslog, att du ska be grannen fixa eget vatten.

  • Mattias

    När du säger att det inte är ett servitut antar jag att du har tittat om det finns något inskrivet. Men tänk på att servitut är själva överenskommelsen och den behöver inte vara inskriven, även om man har rätt att inskriva och det är det vanligaste. Det kan alltså ligga ett papper någonstans som inte kommit fram. Finns inget skriftligt så är det inget servitut. Men det kan ändå vara en "annan nyttjanderätt".

    Nu låter det iofs som om grannarna vet med sig att de hämtat vatten av hävd, inte genom avtal. Det kan stämma baserat på de uppgifter du lämnat. Men, om företaget som byggde också ägde båda fastigheterna är det ju uppenbart att de tänkt sig någon form av upplåtelse gällande tagande av vatten från den ena fastigheten till den andra, något som sedan bekräftades genom försäljningen till dina föräldrar och grannarna. Dina föräldrar och grannarna kan ju inte ha köpt sina fastigheter exakt samtidigt alltså finns det ett arrangemang som gällde mellan två olika ägare, på ett eller annat sätt. 

    Men, för att en "annan nyttjanderätt" ska gälla när man överlåter fastigheten måste säljaren av den härskande fastigheten (er fastighet) tala om för de nya ägarna att det tas vatten från brunnen. Frågan är alltså om detta är något som dina föräldrar blev informerade om av företaget som sålde fastigheten till dem. Om inte blir det intressant. I synnerhet om grannarna köpte sin fastighet först. 

    Det kan även vara värt att veta att en nyttjanderätt av detta slag inom detaljplanerat område gäller i 25 år och kan sägas upp till den tidpunkten. Är det inte detaljplanerat gäller det 50 år.

     Jag förstår er frustration, i synnerhet som det inte bara handlar om att de tar vatten själva från er fastighet, utan dessutom tas vatten från er pump som ni står risken för. Självklart vill ni komma åt det, exakt hur man ska göra det beror en del på de exakta förhållandena och vilken relation man vill ha till grannen.

    Men jag hoppas jag kanske har givit er lite mer kött på benen i alla fall. 

     

  • pubriacones

    Mattias, får börja med att tacka för ditt inlägg. Gav helt klart tydligade bild. Är du jurist månntro?

    Det var våran familj köpte huset först. Grannens hus var till salu hela tiden men såldes först 1-2 år senare (till nuvarande ägare). Dessutom så betalade dom halva summan för deras hus, alltså bara 500 000:-, just för att ingen ville köpa ett hus utan en "säker" vattentillgång.

    Någon skriftlig överenskommelse finns inte. Även om mina föräldrar visste att brunnen som tillhör våran fastighet förser båda husen med vatten när det köptes.

    Har diskuterat detta mycket med mina föräldrar och dom har i alla tider sagt att vi borde ta betalt utav grannen för vattnet men att det "aldrig har blivit av." Grannen har, som jag skrev tidigare i tråden, påpekat att " det är ju sån tur att vi bor här för om vi skulle flytta så skulle det bli problem med vattnet". Så han vet om hela situationen.

    Pratate just med mamma och hon sa att detta inte var på detaljplanerat område. Betyder det då att vi måste vänta i 30 år till innan vi kan "sparka ut" grannen från våran brunn, OM han har "annan nyttjanderätt"??

    Hur kan vi veta säkert om det finns en "annan nyttjanderätt"? Är den muntlig? Alltså att mina föräldrar bara blev informerade om att "juste, gannhuset går på erat vatten", och det räcker?

    Relationen till grannen.. Ja..
    om vi säger att jag och sambon är i ålder 25-30 och grannen med fru håller sig till 60-70 så förstår du nog att vi inte umgås så ofta.. ;)

    Enda konversation vi håller numer är dom gånger då grannen vill ha betalt för underhåll o snöröjning utav vägen (en förening vi i området har där gubben satt sig som ordförande.)
    Skulle kunna tänka mig att prata med honom oftare, typ dom gånger om året som jag vill ha betalt för mitt vatten ;)

  • Kjell2

    Nu går det väl inte att jämföra till 100% men vi hade ett liknande ärende för några år sedan. Då rörde det sig om en avloppsanläggning utan servitut. Vi luskade lite för att se vad som gällde och kom fram till ungefär följande:
    Då det var en anläggning av väsentligt vikt gick det inte att bara säga upp och förbjuda.
    Man kan ta skälig ersättning. Kommer man inte överrens om vad skälig är avgörs det i domstol.

    Om man kan använde avloppsanläggningen som parallell skulle det innebära att ni inte kan förbjuda dem att ta vatten från brunnen.   Ni kan däremot ta en avgift som skall vara skälig och motsvar ungefär era kostnader.

    Finns mycket att vinna att ni fixar någon form av skriftligt avtal om t ex mängd vatten, kostnader mm.

    Lycka till!

  • Guström

    Har ni hört talas om GRANNSÄMJA?
    Jag tycker att det låter mera att ni är avundsjuka på grannen.Han har gratis vatten!!
    Fick huset för halva priset pga osäker vattentillgång. Tydligt är att man visste redan innan köpet att det skulle bli bråk om detta.
    Och "satt sig själv som ordförande"??? Finns det några flera synpunkter på detta?
    Att föra en vettig och sansad dialog med grannen,är inte det ett alternativ? Ni flyttar in och börjar bråka om saker som fungerat i flera tiotals år. Låter inte särskilt klokt.
    Erat problem löses nog bäst av er själva i samförstånd med grannen.Självklart så ska han betala för vattnet.
    Mitt förslag är att ni bildar en vattenförening.

  • Maria 434
    Guström skrev 2016-10-28 12:56:21 följande:

    Har ni hört talas om GRANNSÄMJA?

    Jag tycker att det låter mera att ni är avundsjuka på grannen.Han har gratis vatten!!

    Fick huset för halva priset pga osäker vattentillgång. Tydligt är att man visste redan innan köpet att det skulle bli bråk om detta.

    Och "satt sig själv som ordförande"??? Finns det några flera synpunkter på detta?

    Att föra en vettig och sansad dialog med grannen,är inte det ett alternativ? Ni flyttar in och börjar bråka om saker som fungerat i flera tiotals år. Låter inte särskilt klokt.

    Erat problem löses nog bäst av er själva i samförstånd med grannen.Självklart så ska han betala för vattnet.

    Mitt förslag är att ni bildar en vattenförening.


    Hört talas om att kolla vilket år ett inlägg är ifrån?
Svar på tråden Rätt utan servitut?