• Hjennyy

    hur ser/såg eran partners alkohol/festvanor ut under graviditeten?

    Vi ett lyckligt par som väntar våran första bebis i slutet på juli. Livet innan bestod av ganska mycket alkohol, vi båda är väldigt förtjusta i både god mat o dryck, både mycket och ofta. Såklart slutade jag både röka o dricka vid plusset, och har också ändrat i kosten. Min pojkvän har också dragit ned på alkoholen, men dricker varje helg hemma, mer eller mindre mängder. Har blivit i veckorna också en del. Jag e väldigt nyfiken på hur ni andra ser på era partners vanor och vad som är rimligt att dricka egentligen, när mamman är gravid och själv tvingas till förändringar i livet.


  • Svar på tråden hur ser/såg eran partners alkohol/festvanor ut under graviditeten?
  • sommar2001

    Har inga "begränsningar" för sambon. Vi är inte paret som är ute och festar speciellt ofta. God mat och dryck ofta i sällskap av vänner är dock något som vi gillar.
    Visst blir det både vin, öl, whisky och goda drinkar. Han kan även ta en öl en vardagskväll när han snickrar. 4 v innan BF slutar han. Ok han jan dricka en öl el ett glas vin men inte mer. Blir mindre ju närmare BF vi kommer.
    Tycker inte att han ska behöva avstå från allt det goda bara för att jag måste göra det.
    Med lite fantasi kan man göra goda drinkar även utan alkohol.

  • Alby

    Jag har bf i november, min man drack ett par öl och på påskafton och ett par öl när vi campade en helg.
    Han har inte varit ute på krogen eller något. För min del så spelar det inte så stor roll om han dricker hemma eller inte, och vi brukade mest gå på krogen tillsammans.
    Däremot så röker han fortfarande (på balkongen) och det måste han sluta med innan bebisen kommer! 

  • JLF88

    Min man slutade dricka när vi plussade. Jag har inte sagt vare sig det ena eller det andra om det, men han resonerar som så att det ju är vi som är gravida och inte bara jag. Det har inte varit en stor uppoffring för honom, utan snarare skönt att kunna ta aktiv ställning och vara "deltagande" på de sätt han kan.

  • thebigmamma

    Min man får dricka precis lika mycket nu som innan!! Tycker väl inte att han ska behöva dricka mindre för att jag inte dricker. Däremot så har jag sagt att Bara för att jag är gravid så betyder inte det att jag alltid kör. Så ibland har vi båda varit nyktra

  • tvåbarnsmor89

    Min sambo dricker som vanligt än( en-två öl en fredagskväll/lördagkväll, sen om vi är på middag kan han dricka i lagom mängd. Vet han ska på puben nästa helg med några vänner)förra grav åkte ja in och ut till spec Mvc flera ggr v pga förtidiga värkar och vi viste från v14 att ja aldrig skulle gå till V40 så då frågade han alltid innan om ja hade ont och om han skulle dricka något så fanns de alltid någon annan som kunde köra men han drack alltid då Max 2öl, denna grav har ha varit symptom fri så än vågar han dricka men som sagt är i små mängder och hemma till maten på helgerna... Men han har sagt sj att vid jul är det nolltolerans fram till bf i slutet av jan pga han vågar inte chansa...

    Skulle inte palla av att ha en sambo som inte tar hänsyn till att ja är gravid och det är ju lika mycket hans ansvar barnet. Ska ja då bara offra mig att vara nykter och han få köra fullt ut jämt med vännerna... Nej lite förståelse får det allt vara..

  • lillavildahilda

    HJÄLP....

    Gift, 30 år, gravid med första barnet i v. 35

    När jag träffade min make för fyra år sedan festade vi båda rejält. Han har alltid legat lite "före" mig...
    När jag blev gravid fortsatte han som vanligt (dvs. full typ 2 gånger i veckan och "tog ett par öl" 3-4 gånger i veckan).

    De gångerna han blev full kom han hem allt mellan 01.00 (tidigt!) och 7 på morgonen. Första halvåret som gravit hade jag så mycket ångest att jag fortfarande är rädd att barnet tagit skada. Känt mig så jävla ensam och bortprioriterad. Jag har ringt och gråtit, för att höra honom säga "det är luuuungt babe, skall bara dricka upp ölen, sen kommer jag". När han sa det visste jag att det förmodligen skulle dröja tre timmar till.

    För en månad sedan bestämde jag mig äntligen för att lämna honom. Ett beslut som legat på lur i många år (på grund av just detta), men aldrig fått mogna på grund av att jag älskar den här mannen så OERHÖRT starkt. Han blev knäckt och lovade att dra ner till i princip noll resten av graviditeten.

    Han var nästan nykter i två veckor (tog bara några öl, men hörde av sig om vart han var), men nu inser jag att allt prat om förändring nog inte var så djupt som jag trodde/hoppades på. På vår första bröllopsdag (två veckor sedan) var han på personalfest och kom hem kl. 07 ASFULL. För tre dagar sedan skulle han se på fotboll hos en kompis och kom hem kl. 07.00 (hade visst somnat på soffan).

    Ikväll skall han på fotboll igen. Redan när han sa det kände jag ångesten komma krypande. Illamående, darrningar, extra hårda sparkar från bebisen i magen och de gamla vanliga. Jag bröt ihop direkt och började grina hysteriskt. Jag vet ju vad det innebär... De innebär att han kan komma hem vid tio i "bra" skick, men det kan lika gärna vara något på vägen som fångar hans uppmärksamhet och att det slutar med en rejäl fylla...

    Försöker prata med honom. På många sett är han vettig, men det går verkligen inte in. Han tycker jag är hysterisk och måste förstå att han behöver lite egentid också och "inte bara kan hänga med en gravid och labil fru hela tiden".

    Denna man är min tvillingsjäl, men han har verkligen ingen uppfattning om vad som är en "normal" alkoholknsumtion och jag tror inte att jag kan "lära" honom det heller. Börjar inse att hans problem ligger djupare än att han "tycker om att festa". Han har svårt att (vågar inte?) backa och vara ärlig mot sig själv med hur mycket han faktiskt dricker. Han umgås alltid med de som festar lika mycket/ofta och tycker att hans beteende är helt normalt.

    Tilläggas bör att jag har en rätt tuff graviditet och kan inte sova på nätterna. Dessa nätter när han är ute är så fruktansvärda. Sist började jag i min trötthet överväga att ta mitt liv (vilket jag såklart inte skulle göra...) och dessa tankar skrämmer mig.

    Vill gärna ha råd... Som det känns nu ger jag det ett halvår eller ett år efter att barnet föds. Visar det sig att han inte är nere på att vara ute sent (efter ett, typ) och dricka max en gång per månad kommer jag att behöva lämna honom.

    OBS... Som bakrunds-info kan tilläggas att han helt har slutat ta droger, vilket han gjorde varje vecka förut. Det i sig är ett stort steg. Jag är också en jävligt känslig person (speciellt nu) som lätt överreagerar (har aldrig varit sådan innan men känner mig sådan nu!). Dessutom drack jag mer än genomsnittet innan jag blev gravid och kommer säkert dricka mer än genomsnittet även senare i livet (även om jag SJÄLVKLART aldrig kommer visa mig full (eller ens berusad) eller bakfull för mitt/mina barn)

  • FridaHall

    Har BF i November och min sambo är aldrig ute i svängen, går aldrig på krogen eller privata hemmafester.. På sin höjd att han dricker någon folköl hemma eller någon smutt annat när vi är bortbjudna på middag men han festar aldrig så att säga, blir aldrig påverkad. Vi gör alltid saker tillsammans istället, jag behöver aldrig sitta hemma och undra vad han gör eller tycka att han är dryg för att han kommer hem på fyllan när jag är höggravid.

    Skönt som fan för mig :) Haha.

  • AngelOfHarlem
    lillavildahilda skrev 2013-09-10 14:03:32 följande:
    HJÄLP....

    Gift, 30 år, gravid med första barnet i v. 35

    När jag träffade min make för fyra år sedan festade vi båda rejält. Han har alltid legat lite "före" mig...
    När jag blev gravid fortsatte han som vanligt (dvs. full typ 2 gånger i veckan och "tog ett par öl" 3-4 gånger i veckan).

    De gångerna han blev full kom han hem allt mellan 01.00 (tidigt!) och 7 på morgonen. Första halvåret som gravit hade jag så mycket ångest att jag fortfarande är rädd att barnet tagit skada. Känt mig så jävla ensam och bortprioriterad. Jag har ringt och gråtit, för att höra honom säga "det är luuuungt babe, skall bara dricka upp ölen, sen kommer jag". När han sa det visste jag att det förmodligen skulle dröja tre timmar till.

    För en månad sedan bestämde jag mig äntligen för att lämna honom. Ett beslut som legat på lur i många år (på grund av just detta), men aldrig fått mogna på grund av att jag älskar den här mannen så OERHÖRT starkt. Han blev knäckt och lovade att dra ner till i princip noll resten av graviditeten.

    Han var nästan nykter i två veckor (tog bara några öl, men hörde av sig om vart han var), men nu inser jag att allt prat om förändring nog inte var så djupt som jag trodde/hoppades på. På vår första bröllopsdag (två veckor sedan) var han på personalfest och kom hem kl. 07 ASFULL. För tre dagar sedan skulle han se på fotboll hos en kompis och kom hem kl. 07.00 (hade visst somnat på soffan).

    Ikväll skall han på fotboll igen. Redan när han sa det kände jag ångesten komma krypande. Illamående, darrningar, extra hårda sparkar från bebisen i magen och de gamla vanliga. Jag bröt ihop direkt och började grina hysteriskt. Jag vet ju vad det innebär... De innebär att han kan komma hem vid tio i "bra" skick, men det kan lika gärna vara något på vägen som fångar hans uppmärksamhet och att det slutar med en rejäl fylla...

    Försöker prata med honom. På många sett är han vettig, men det går verkligen inte in. Han tycker jag är hysterisk och måste förstå att han behöver lite egentid också och "inte bara kan hänga med en gravid och labil fru hela tiden".

    Denna man är min tvillingsjäl, men han har verkligen ingen uppfattning om vad som är en "normal" alkoholknsumtion och jag tror inte att jag kan "lära" honom det heller. Börjar inse att hans problem ligger djupare än att han "tycker om att festa". Han har svårt att (vågar inte?) backa och vara ärlig mot sig själv med hur mycket han faktiskt dricker. Han umgås alltid med de som festar lika mycket/ofta och tycker att hans beteende är helt normalt.

    Tilläggas bör att jag har en rätt tuff graviditet och kan inte sova på nätterna. Dessa nätter när han är ute är så fruktansvärda. Sist började jag i min trötthet överväga att ta mitt liv (vilket jag såklart inte skulle göra...) och dessa tankar skrämmer mig.

    Vill gärna ha råd... Som det känns nu ger jag det ett halvår eller ett år efter att barnet föds. Visar det sig att han inte är nere på att vara ute sent (efter ett, typ) och dricka max en gång per månad kommer jag att behöva lämna honom.

    OBS... Som bakrunds-info kan tilläggas att han helt har slutat ta droger, vilket han gjorde varje vecka förut. Det i sig är ett stort steg. Jag är också en jävligt känslig person (speciellt nu) som lätt överreagerar (har aldrig varit sådan innan men känner mig sådan nu!). Dessutom drack jag mer än genomsnittet innan jag blev gravid och kommer säkert dricka mer än genomsnittet även senare i livet (även om jag SJÄLVKLART aldrig kommer visa mig full (eller ens berusad) eller bakfull för mitt/mina barn)
    Låter som att du har hittat ett riktigt kap Kräks
  • lillavildahilda

    Jag förstår att andra tänker så och det gör ju jag också allt som oftast... Bortom sitt alkoholproblem har han också det största och varmaste hjärtat som någonsin klappat på denna jord. Det är inte enkelt...

  • AngelOfHarlem
    lillavildahilda skrev 2013-09-10 14:56:28 följande:
    Jag förstår att andra tänker så och det gör ju jag också allt som oftast... Bortom sitt alkoholproblem har han också det största och varmaste hjärtat som någonsin klappat på denna jord. Det är inte enkelt...
    Förstår det. Finns det ingen annan som kan prata lite vett med honom då och få honom att inse att han inte dricker normalt. Nån kompis som har reagerat?
  • lillavildahilda

    Många... Han ser inte hela bilden. Plockar ut fragment som var och ett för sig är helt "normala". Han vågar nog inte vara ärlig med HUR OFTA och hur MYCKET han faktiskt dricker.

  • lillavildahilda

    Inget av detta spelar någon roll längre, dock. Jag har bestämt mej för att lämna honom. Tack för alla tankeställare från denna tråd!!!

  • lillavildahilda
    Angie99 skrev 2012-05-27 18:20:13 följande:
    Nje inte riktigt. Förra sommaren lät det typ "ja men det är ju min sista sommar innan vi får barn jag måste ju få träffa mina kompisar för sen ska jag ju vara med familjen..."

    Han har aldrig haft några bra förklaringar bara att han blev för full och somnade. Eller att han ville inte komma hem till mig för jag är så sur. Han hade tänkt komma hem men sen var jag ju så sur (typ om han åkte kl 10 på förmiddagen och jag vid 10 på kvällen började undra om han inte skulle komma hem snart.) så då ville han inte åka hem. Det är ju då typ mitt fel.

    Nej, nu var det sista gången. Han har fortfarande inte hört av sig så nu kan det kvitta. Så här kan jag inte ha det.

    Det är alkoholen som gör honom sån här. Annars är han väldigt snäll och omtänksam, men när han har druckit så är det som om han glömmer att han har en gravid flickvän här hemma. Då vill han leva singelliv. Det ska han få med! Det som gör mig mest ledsen är att han gjort mitt barn till ett skilsmässobarn, något jag absolut inte önskade....



    Kunde ju typ varit jag som skrev... Hur gick det sen? Har du stått på dig?
  • Lyckan 382

    Inga begränsningar för min äkta hälft förrän v 35 när jag började få kraftiga förvärkar. Fast det har ändå aldrig rört sig om riktiga fyllor. Nu är vi båda nyktra och redo :)

  • LinnElin

    Han dricker ungefär lika mycket nu som innan jag blev gravid. Dvs kanske en öl i månaden, ibland inte ens det. 


    Linnéa 100107, BF 131030
  • CFly
    Lilla Linda skrev 2012-07-21 22:41:27 följande:
    TS Jag tycker verkligen att man kan kräva av sin partner att den ska dra ner eller sluta dricka helt då man väntar barn! Det är ju bådas barn precis som du säger. Jag har sagt åt min kille att jag fan inte tänker sitta ensam 9månader här hemma. Visst kan nån öl ibland vara okej men hur kul är det för oss som också gärna hade druckit lite? respektlöst tycker jag. Vi avstår för att vårat barn inte ska få skador. Då kan dom också hålla sig borta från drickat tycker jag.
    Förstår verkligen hur du känner dig! Snart har ni eran lilla bebis och hoppas då att din kille kan sluta/skära ner på drickat då... För kan han inte redan nu dra ner på dte kan det innebära problem framöver.
    Man kan inte supa flera ggr i veckan då man har småbarn.

    KRAM!   
    Varför är det bara BÅDAS barn när det är till en fördel/känslomässig fördel för kvinnan?

    Men när det kommer till att mannen t.ex. vill vara med på förlossningen, vara med på BVC, få vara hemma mer med barnet så finns det kvinnor inte alla men vissa kvinnor som direkt skriker "nä det är mitt barn jag ska ha fokus nu, jag bestämmer". 

    Samma kvinnor när det kommer till att arbeta sen i hemmet säger ja men det är bådas barn. Då helt plötsligt är det bådas men inte i vissa fall. 

    Jämställdhet javisst men verkar enbart stämma när det är till kvinnans fördel. 

    Undra hur många kvinnor som skulle skippa alkoholen om mannen inte kunde dricka på en viss tidsperiod för någon orsak. Något medicinskt annat kanske. Hur många kvinnor skulle skippa alkoholen då i sympati för mannen?? Skulle inte tro det blir så många då kommer nog kommentarerna fram att varför ska jag sluta bara för att han inte kan. 
Svar på tråden hur ser/såg eran partners alkohol/festvanor ut under graviditeten?