• Liiinda01

    Är 600 kalorier mycket??

    Jag har nyligen köpt en crosstrainer och enligt den ska jag förbränna mellan 600 och 700 kalorier på dessa två timmar jag tränar varje dag.
    Jag fattar självklart att man inte förbränner exakt som det står men antar att det är på ett ungefär då alla människor förbränner olika mycket.

    Frågan är nu: Är det lite, lagom, mycket, extremt mycket??

    Jag har verkligen noll koll på detta med kalorier... Kan man gå ner på detta? (Jag har mååånga kilon att bli av med och äter inget godis eller dricker läsk som jag tidigare gjorde, mycket!)
    Kan jag gå ner även om jag förkortar tiden till en timma om dagen (nu tränar jag två men känner att det är ganska mycket)
    Förstår att ni inte kan VETA, men vad TROR ni??
     Tacksam för svar!
     

  • Svar på tråden Är 600 kalorier mycket??
  • ialia

    om du tar ut dig för mycket i början så kan de bli att du lägger av helt. Kör på en timma om dagen de blir säkert bra. Om du kommer att gå ner i vikt eller inte hänger ju på ditt energiintag. För att gå ner i vikt måste du göra av med mer än du tar in. Så om du bara tränar 60 min per dag och sen sitter och i soffan resten av dagen så gör du inte av med lika mycket energi som om du har ett arbete där du rör dig mycket. Se till att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Men de kan nog vara smart att göra en kost plan. De finns bra sidor på internet som du kan bli medlem i som hjälper dig att räkna ut vad du ska äta och hur mycket. finns en sida som heter viktklubb.se den kan jag rekomendera.

  • Iilja

    600 kalorier är en del.
    Har du många kilon att bli av med och slutat med godis och läsk, som du dessutom säger åt mycket av, tror jag att du kommer gå ner en del bara genom det. Om du inte har tränat innan så skulle jag nog nöja mig med en timme (högst) om dagen. Jag tycker att man heller börjar försiktigt för att sen öka med träningen. Risken är annars att man tycker det är tråkigt och väldigt jobbigt och då ger man upp istället.
    Men jag är ingen expert jag heller :)

  • Liiinda01
    ialia skrev 2012-06-12 13:05:41 följande:
    om du tar ut dig för mycket i början så kan de bli att du lägger av helt. Kör på en timma om dagen de blir säkert bra. Om du kommer att gå ner i vikt eller inte hänger ju på ditt energiintag. För att gå ner i vikt måste du göra av med mer än du tar in. Så om du bara tränar 60 min per dag och sen sitter och i soffan resten av dagen så gör du inte av med lika mycket energi som om du har ett arbete där du rör dig mycket. Se till att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Men de kan nog vara smart att göra en kost plan. De finns bra sidor på internet som du kan bli medlem i som hjälper dig att räkna ut vad du ska äta och hur mycket. finns en sida som heter viktklubb.se den kan jag rekomendera.
    Problemet är att jag bara sitter i soffan resten av tiden, i princip då jag har sommarlov.. Jag går en restaurangutbildning annars och går hela vägen till och från hem-dagis-skola, på cirka en timma. Plus det jag gick i skolan... Det är svårt att kompensera upp åtta timmar där jag stått och gått.. 
    Jag är skitdålig på att äta mellanmål.. Oskyldig Så jag får väl försöka skärpa mig på det... 
    Vet du om 600 kalorier är mycket? (eller 300 då om jag bara ska köra en timma om dagen?)
    Ska kolla på den sidan! 

    Tack för ditt svar! 
  • Liiinda01
    Iilja skrev 2012-06-12 13:09:57 följande:
    600 kalorier är en del.
    Har du många kilon att bli av med och slutat med godis och läsk, som du dessutom säger åt mycket av, tror jag att du kommer gå ner en del bara genom det. Om du inte har tränat innan så skulle jag nog nöja mig med en timme (högst) om dagen. Jag tycker att man heller börjar försiktigt för att sen öka med träningen. Risken är annars att man tycker det är tråkigt och väldigt jobbigt och då ger man upp istället.
    Men jag är ingen expert jag heller :)
    Ja, jag tror att jag ska gå ner till en timma.. Det börjar bli lite tråkigt att stå där..
    Bättre att jag gör mindre en längre tid, än mer en kortare tid...

    Hur mycket ska en  "normal" människa äta på en dag? Om man räknar i kalorier? 
  • Cocacola

    Det är mycket, och om du äter vettigt i övrigt så skulle jag bli jävligt förvånad om du inte går ner oavsett om du kör en eller två timmar om dagen. Har blandade åsikter om du borde köra mindre eller inte. För de flesta skulle jag tro att det stämmer som de andra skrivit.

    Men för egen del... Att träna en timme om dagen är mycket och det kräver en hel del beslutsamhget osv har jag kommit så långt är inte steget superstort till två timmar men den där extra timmen är effektivare än den första, tar ju ca 25 min innan man kommer upp i maximal förbränning (men man gör ju av med en hel del under den tiden också och tiden varierar ju beronde på person och nivi men ändå) jag skulle iaf hellre utnyttja den effekten för att få ut max. Gjorde så för något år sen och blev taggad för att det faktiskt hände grejer! Har andra ggr kommit upp i att träna kanske 5 dagar i veckan nån timme åt gången och visst händer det saker då med men jag märker för lite i förhållande till den motivation och inplanering som ändå krävs.

    Du får känna efter vad som funkar bäst för just dig! För övrigt är det ju bra att inte påfresta samma muskler hela tiden, så varva gärna med något annat - simning kanske? och är du helt off en dag så låt det bli en vilodag med gott samvete och på det igen nästa dag.

    Stort lycka till!       

  • Liiinda01
    wesdxc skrev 2012-06-12 13:16:05 följande:
    600 kalorier gör man av på ett halvtimmes kettlebell-pass :)
    Jag har nog lite svårt att se mig själv träna på det sättet.. Fast det är klart! En halvtimma kontra två timmar......
  • katalysator
    Liiinda01 skrev 2012-06-12 13:16:32 följande:
    Hur mycket ska en  "normal" människa äta på en dag? Om man räknar i kalorier? 
    2200-2600 kcal, beroende på hur mycket man rör på sig på dagarna.
  • banansmoothie

    För en kvinna som inte är speciellt aktiv, ca 2000 kalorier. Så ja, 600 är mycket! Jag gör av med 200-400 kalorier per dag (mer när jag springer, mindre när jag gör pilates) och jag går ner i vikt. Det är att äta som är A och O. Du behöver förmodligen inte mellanmål. Käka frukost, lunch och middag och drick te om du blir sugen imellan så går du nog snart ner i vikt! Mer kosttips finns hos mig men nu har jag slutprov i ett par veckor så jag hinner inte skriva mer idag . Det är oftast mellis/småätandet som gör att man går upp i vikt.

  • Liiinda01
    Cocacola skrev 2012-06-12 13:19:41 följande:
    Det är mycket, och om du äter vettigt i övrigt så skulle jag bli jävligt förvånad om du inte går ner oavsett om du kör en eller två timmar om dagen. Har blandade åsikter om du borde köra mindre eller inte. För de flesta skulle jag tro att det stämmer som de andra skrivit.

    Men för egen del... Att träna en timme om dagen är mycket och det kräver en hel del beslutsamhget osv har jag kommit så långt är inte steget superstort till två timmar men den där extra timmen är effektivare än den första, tar ju ca 25 min innan man kommer upp i maximal förbränning (men man gör ju av med en hel del under den tiden också och tiden varierar ju beronde på person och nivi men ändå) jag skulle iaf hellre utnyttja den effekten för att få ut max. Gjorde så för något år sen och blev taggad för att det faktiskt hände grejer! Har andra ggr kommit upp i att träna kanske 5 dagar i veckan nån timme åt gången och visst händer det saker då med men jag märker för lite i förhållande till den motivation och inplanering som ändå krävs.

    Du får känna efter vad som funkar bäst för just dig! För övrigt är det ju bra att inte påfresta samma muskler hela tiden, så varva gärna med något annat - simning kanske? och är du helt off en dag så låt det bli en vilodag med gott samvete och på det igen nästa dag.

    Stort lycka till!       
    Jag har gjort en timma på morgonen och en timma på eftermiddagen.. Om jag skulle köra två timmar i ett sträck skulle jag väl långsamt dö... Glad
    Jag har hört att man visst kan köra en crosstrainer varje dag. Själv känner jag inget i musklerna...?
    Jag får se hur jag gör, men det lutar mot en timma för att inte tröttna..

    Tack för ditt svar!
  • Liiinda01
    katalysator skrev 2012-06-12 13:19:59 följande:
    2200-2600 kcal, beroende på hur mycket man rör på sig på dagarna.
    Oj, då är ju inte 600 så mycket... Och speciellt inte 300... Obestämd
  • Liiinda01
    banansmoothie skrev 2012-06-12 13:24:49 följande:
    För en kvinna som inte är speciellt aktiv, ca 2000 kalorier. Så ja, 600 är mycket! Jag gör av med 200-400 kalorier per dag (mer när jag springer, mindre när jag gör pilates) och jag går ner i vikt. Det är att äta som är A och O. Du behöver förmodligen inte mellanmål. Käka frukost, lunch och middag och drick te om du blir sugen imellan så går du nog snart ner i vikt! Mer kosttips finns hos mig men nu har jag slutprov i ett par veckor så jag hinner inte skriva mer idag . Det är oftast mellis/småätandet som gör att man går upp i vikt.
    Är du säker på det där med mellanmål??Förvånad

    Lycka till på provet! Skål
  • katalysator
    Liiinda01 skrev 2012-06-12 13:25:36 följande:
    Oj, då är ju inte 600 så mycket... Och speciellt inte 300... Obestämd
    Alltså... Du förbränner ju typ 2000-2500 kcal om dygnet bara genom att vara vaken, andas, ha ett hjärta som slår, röra dig mellan soffan och köket, etc. Allt du tränar är en bonus på din grundförbränning!
  • Cocacola
    Liiinda01 skrev 2012-06-12 13:24:50 följande:
    Jag har gjort en timma på morgonen och en timma på eftermiddagen.. Om jag skulle köra två timmar i ett sträck skulle jag väl långsamt dö... Glad
    Jag har hört att man visst kan köra en crosstrainer varje dag. Själv känner jag inget i musklerna...?
    Jag får se hur jag gör, men det lutar mot en timma för att inte tröttna..

    Tack för ditt svar!
    Haha, 2 timmar om dagen lär garanterat göra rejäl effekt även om de inte hänger ihop! Skrattande

    Känns det bra så kör varje dag Du kan ju ta en timme vissa dagar och två timmar andra dagar, om du vill, det måste ju inte nödvändigtvis vara det ena eller det andra. Huvudsaken är ju att du fortsätter!

    Mellanmål är för övrigt bra för att hålla energinivån jämn och inte äta för mycket vid övriga mål. Bättra att fördela energin jämt över dagen.      
  • Tååtan

    Kan rekommendera shapeupclub om du har en smartphone. Skit smidigt! Nästan Alla livsmedel finNs i databasen, du skriver in din vikt, hur mycket du vill gå ner, hur fort du vill gå ner, din träning. Du får se din viktkurva, koll på vad du stoppar i dig och den är helt gratis!!! Jag ligger på ca 1400 kcal om dagen och har gått ner 18 kg med vardagsmotion och shapeupclub, tänkt då va det gör om du tränar samtidigt!

  • banansmoothie
    Liiinda01 skrev 2012-06-12 13:27:33 följande:
    Är du säker på det där med mellanmål??Förvånad

    Lycka till på provet! Skål
    Tack, har gjort 2 av 5 slutprov och det har gått sådär .

    Alltså, i allmänhet rekomenderas mellanmål, men man måste ju anpassa sitt energiintag med det man gör av med på en dag. Om jag äter frukost, lunch, middag och två mellanmål per dag så går jag upp i vikt. Ett mellanmål är okej om det t.ex. bara är ett äpple men oftast är jag då inte hungrig på lunchen. Men jag äter hellre större potioner än att äta ofta. Jag känner att mellanmål triggar igång småätandet och så kan jag inte sluta. Istället äter jag mat som innehåller mycket fiber och långsamma kolhydrater, och därför blir jag inte sugen emellan.

    En vanlig dag för mig ser ut såhär:

    Frukost (ca kl 8.30):
    gröt på 1 1/2 dl havregryn, 3 dl vatten med 1 dl sojamjölk, 1 banan och 10 gram (ca en msk) malda linfrön, 1-2 msk pumpafrön eller valnötter och lite kanel.

    Tränar oftast innan lunch om jag har möjlighet, då presterar jag bäst. ca 30-40 minuter pilates, stationär cykel eller en springrunda på 4-5 km.

    Lunch (kl 1 eller 2): 1 potatis, 5 dl frysta blandade grönsaker (t.ex. majs, ärtor, morot) och 1 liter grönkål, ångkokar allt tillsammans i ca 15 minuter och serverar med hot sauce och lite tamari (sojasås).

    Mellis OM jag äter det ca kl 4: 1 äpple eller en kopp varm choklad (1 tsk lönnsirap, 2 msk kakao, 1.5 dl sojamjölk och 1.5 dl kokande vatten i en kopp).

    Middag ca kl 6: Böntacos, currygryta med råris, grönsaksgryta med korn, hemmagjord pizza utan ost (pålägg inkluderar ananas, zuccini som har legat i tamari i en kvart eller så, soltorkade tomater som har blötlaggts i 15 minuter, alltså inte såna i olja, svamp, oliver osv.), olika soppor t.ex. potatis och purjolök soppa osv. Egentligen vad jag känner för men lagar inte mat som innehåller kött, ägg, fisk eller mjölkprodukter, raffinerat socker eller olja, dessutom dricker jag endast juice om jag går på resturang (eftersom jag inte tål alkohol är det kul med nått annat att dricka än vatten).

    Viktminskning handlar till 90% om kost . Nu måste jag gå! Lycka till, kommer tillbaka och svarar på frågor om du har några. Vill tillägga att jag läser till dietist .
  • mongomongol

    Kortfattat: matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

    Fyll i allt där så är du på god väg mot ditt mål.
    Skippa mellanmål och alla andra små mål. Finns ingen som helst anledning till att ge blodsockret spikar och trigga insulin i önödan. Satsa istället på att äta 2-3 stora måltider om dagen. Kött, grönsaker, råris, fiberpasta och ev. något sött då och då för att unna sig lite (inom samma tidsram som de stora målen dock*). Och försök att träna på fastande mage, ja det är jobbigt men det lönar sig.

    Mitt enda mål igår: 600 g kött, 4 rostade bröd med skinka, 5 dl mjölk, 3 dl juice. 3 öl. (Ja, jag är lite väl extrem ibland)

Svar på tråden Är 600 kalorier mycket??