• Humlefru

    Är inte BUP till för barnen?

    GRRRRRRRRRRRRRR KÄNNER JAG JUST N,; SÅ LEDSEN.....

    Min dotter, 15 år kom hem för en månad sedan och sa: Mamma jag tror det är något fel på mig! Vi satt oss ner och pratade länge och kom fram till att hon tror att det är fel på henne för att i skolan är det knas, vilket har kommit mer och mer ju högre kraven blir.
    Hon själv ber att få komma till bup för utredning, kanske har hon damp, adhd osv...
    Lite bakgrundsinfo: I skolan är det tufft, hon har ett jävulskt humör, går och kommer lite som hon vill, går inte att nå osv. Samtidigt som hon är jätteduktig när hon vill och det är intressant säger de... Många möten har de blivit!!
    Hemma ser vi inte dessa saker, men å andra sidan lever hon i ett tydligare liv, med mer struktur och rätt teknik för henne. (ADD tror jag på)
    Är man tydlig och ger henne en sak i taget att göra klara hon galant, men att säga om du inte får alla rätt på det här, lämnar in dina läxor osv kommer du inte in på gymnasiet osv. Det är inte relevant för henne och hon greppar det inte, resultatet är då att inget hjälper hon är ju ändå körd... Säger en lärare att du får gå ut om du inte gör si, då menar hon att hon faktiskt blivit tillsagd att hon får gå ut. Nej det är inte attityd utan hon är så enkel i sitt agerande, har alltid varit...
    Vänta är jobbigt, tålamod finns inte men hon har ända sen låg ålder varit extremt duktig på att lösa sådana situationer, men när de är små är sådant charmigt, när man är äldre ska man  rätta sig i ledet som alla andra.
     
    Men till det som idag gör mig så ledsen är att jag omedelbart kontaktade bup när det kom på tal och de skulle hjälpa oss. Det var saker som gjorde att de tyckte hon behövde utredas snart, för sin egen skull då de också såg ett betenndemönster hos henne.
    För att få till en utredning måste fadern lämna medgivande, efter en hel del tjatande, ringande och smsande gjorde han till slut detta och en utredning skulle påbörjas. Fadern bor inte här, han har pratat en gång med dottern under de senaste 3 åren och dessförinnan kanske det var 2-3 gånger per år. Vi separerade  för över 13 år sedan men har tyvärr gemensam vårdnad.  Trodde en gång i tiden att det var det bästa för barn....         
    I fredags fick jag så en kallelse till bup, men även fadern var nu kallad till detta möte. Dottern slog bakut direkt, då vill hon inte längre. Jag ringer bup, förklarar läget en gång till och de hävdar att de måste göra så. Nej sa jag, för han har gett sitt medgovande till er. Idag ringer de så upp, de har gjort fel som kallat pappan till detta möte, men menar nu att de inte kan backa utan att han måste vara med. Jag undrar då om det är pappans önskan, men nej han har tydligt sagt sig ge sitt medgivande och inget annat. Men pga deras fel, har det nu blivit så att han ska sitta med. Dottern kommer ej att gå, och jag förstår henne. Han vet inget om henne, hennes liv eller hur hon mår så hon vill inte sitta och prata med honom som åhörare.
    Bup säger då att vi kan änvända denna tid till att förbättra samarbetet mellan oss som föräldrar, javisst om det hade varit tidigare idag är det dottern som tagit modet till sig och bett om hjälp, inget annat.
    Kan det verkligen stämma att han nu måste vara med? Kan man vända sig någon annanstans för att få denna utredning eller hur gör man bäst? Jag har idag bett pappan avstå från detta möte på dotterns önskan, men han ger inget svar. Smsar bara dumheter till dottern.  Jag vill att min dotter blir hjälpt, inte stjälpt...

    Tiden på Fredag kommer inte vi att gå på, utan de får då ha ett möte med hennes pappa om de vill. Kan ju i och för sig vara kul om man får höra vad han har att säga, han vet inget alls om henne, inte ens vilken skola hon går i... Han från BUP menade att jag skulle komma utan dottern, för att ett samtal mellan föräldrar kan vara bra för att rensa upp efter skilsmässan, men hallå igen, lite sent, jag har inte sökt hjälpen det är dottern och det är för andra saker...     

    Finns mer info att berätta, men känns som att jag inte orkar just nu. Vill bara att min dotter ska få den hjälp hon önskat, inget annat!!!
     

  • Svar på tråden Är inte BUP till för barnen?
  • såärdet

    jag förstår inte. om de nu gjorde fel som bjöd in pappan också, då måste de väl bara kunna prata med honom och konstatera att det blev fel? Det är ju de som styr över sin egen verksamhet? 
    Låter som de försöker skyla över sitt eget misstag och"göra om" det till att det vore bra om ni föräldrar kunde passa på att prata när det nu ändå råkade bli inbjudan till båda...

    Jag håller med om att det kunde vara bra, men om ni nu skilde er för så många år sen antar jag det är lite överspelat. Hade dottern velat ha honom med är det ju en helt annat sak.

  • Humlefru

    Kattdamen, pappan har ett eget register om man säger så, ända sedan han föddes och det finns många olika orsaker till hans beteende. Jag har sedan dag 1 inte låtit detta påverka dottern negativt i den mån det går att undvika och tänker inte börja nu. Hon vet vad han är för person, oavsett vad han har eller inte och då det inte kommer att gynna henne i längden är det inte en bra ide. Kan tänkas att hon ärvt någon diagnos av honom, men jag vill inte på något sätt att hon ska behöva jämföra sig med honom.
    Dessutom är hon 15 år, så det kvittar i hur jag vinklar det här, hon litar inte på honom, och det har han själv orsakat. De gånger hon gett honom något har hon fått tillbaka det på ett eller annat sätt, alltid så det sårat...
    Jag har försökt få det här att funka, men nej hon vägrar blankt. Och det är för hennes skull, kan nog tycka hon ska få påbörja dessa samtal på egna villkor, sedan kanske hon ändrar sig...  

    hellokill3r, ja helt horribelt är det. Känns hemskt!! När man är 15 år kan man tänka och känna själv så jag tänker följa hennes önskan i detta. Jag vill att hon ska kunna fortsätta lita på mig när hon är så skör som hon är just nu. Stackars dig som gått igenom det själv... 

  • Humlefru

    såärdet, ja som du säger känner jag. Att de förösker få sitt eget misstag att se bra ut. För att dom gjort fel har de erkänt. Men som sagt, har de redan kallat in honom att deltaga i det här kan de inte återkalla det säger dom. Tror jag visst att de kan, men då skulla de bli ännu tydligare att de gjort fel. Känns som att man inte vill stöta mer i detta utan hoppas deras lösning ska bli rätt. Har nu kontaktat deras chef, väntar på att hon ringer tillbaka under dagen då hon tittat på detta. Hon säger också att så här får det inte gå till, bup är till för att hjälpa barn, inget annat. Så nu håller jag tummarna!!!

  • Kattdamen
    Humlefru skrev 2012-07-03 09:35:54 följande:
    Kattdamen, pappan har ett eget register om man säger så, ända sedan han föddes och det finns många olika orsaker till hans beteende. Jag har sedan dag 1 inte låtit detta påverka dottern negativt i den mån det går att undvika och tänker inte börja nu. Hon vet vad han är för person, oavsett vad han har eller inte och då det inte kommer att gynna henne i längden är det inte en bra ide. Kan tänkas att hon ärvt någon diagnos av honom, men jag vill inte på något sätt att hon ska behöva jämföra sig med honom.
    Dessutom är hon 15 år, så det kvittar i hur jag vinklar det här, hon litar inte på honom, och det har han själv orsakat. De gånger hon gett honom något har hon fått tillbaka det på ett eller annat sätt, alltid så det sårat...
    Jag har försökt få det här att funka, men nej hon vägrar blankt. Och det är för hennes skull, kan nog tycka hon ska få påbörja dessa samtal på egna villkor, sedan kanske hon ändrar sig...  

    hellokill3r, ja helt horribelt är det. Känns hemskt!! När man är 15 år kan man tänka och känna själv så jag tänker följa hennes önskan i detta. Jag vill att hon ska kunna fortsätta lita på mig när hon är så skör som hon är just nu. Stackars dig som gått igenom det själv... 
    Jag tror du missförstod. Om din dotter har adhd kan det vara ärftligt och ha ärvts från hennes far. Att de då får se honom i verkligheten kan kanske hjälpa dem att se vad som kan vara problemet för din dotter. Vad menar du med att hon ska jämföra sig med honom? Varför skulle hon göra det?

    Om han dyker upp, sitter med fem minuter och sen går då?
    En kopp te, tack.
  • Humlefru

    De vet redan vem/hur/vad han är/har... Som sagt han har ett eget register inom det mesta.
    Man har redan påpekat för dottern att hon ärvt sina "fel" av fadern hos skolhälsovården, vilket resulterade i att hon själv började jänföra sig med honom. Som sagt, i min dotters sätt att leva och förstå, är allt väldigt enkelspårigt, därför måste man också väga hur man lägger fram saker till henne. Du sa inte att hon skulle jämföras, men det är precis det hon själv skulle höra...

    Han kommer inte att dyka upp för att gå, han är för nyfiken, han kan ju få något att använda till egn fördel eller något att prata om med andra.

    Tror missförståndet ligger i att ingen förstår att det faktiskt är min dotter som inte vill ha honom med. Han gör henne rädd och osäker, hon litar inte alls på honom och tycker det mesta kring honom är jobbigt och obehagligt.

    Jag själv påverkas inte av honom, mer att jag blir ledsen när jag ser hur illa han mellan varven gör min dotter. Hon är 15 år och mår som bästa när hon inget från honom hör.
    Jag har inte startat denna tråd för att diskutera pappan fel och brister, hans mående osv, jag vill hitta hjälp åt min dotter. Utan att behöva skriva ut allt hennes pappa kan eller har tagit sig för, han är inte en del av vårat liv just nu. Kommer nog aldrig att bli heller. Jag visste som sagt redan innan hon kom ut att jag skulle bli själv.

            

  • Humlefru

    En skriftlig ursäkt kom idag... Vad hjälper det min dotter?

    " Vi ber så hemskt mycket om ursäkt att vi av misstag kallat XX till ditt första inledande samtal hos oss. Vi kan dessvärre inte återkalla det och ska göra allt för att i framtiden inte upprepa vårt misstag."

    Skönt för andra om de inte behöver råka ut för samma, men jag vill ändå se en åtgärd nu!!! Någon där ute som vet vart man vänder sig om man vill göra allt detta utan BUP???     

  • Humlefru

    Ytterligare en dag som går utan att man börjar arbetet med dottern, bra jobbat. NOT!!!
    Så less, jag tror jag har tillbringat halva dagen i telefon för att reda ut det här till dotterns fördel, utan  resultat. Systemet fungerar bra så länge inte mänskliga faktorn felar...
     

  • Humlefru

    Så då är nu stunden kommen, mötet pågår för fullt. Dottern ligger på sitt rum och sover sött medans jag sitter här igen.

    En stund innan mötet får jag ett sms från fadern, var möts vi? Återigen förklara jag för honom hela saken. Men han meanr att han visst ska gå, så att inte HON säger en massa skit om honom. Ja säger då det, på den nivån ligger det. Återigen vill han vara med för sin egen skull inget annat. 
    Vi deltar ej på detta möte, och han lär inte få veta vidare mycket heller då dom på Bup inget vet egentligen.
    Förhoppningsvis är de så proffesionella  att de ej går att manipulera till fantasi, men vi får se. Hoppas nu på en snar tid för dottern att komma, vet inte vart jag vänder mig. Gångerna är många då hon gråtit över detta, att hon ber om hjäp och han tar den. Jag är otroligt stolt över min dotter som vågade be om denna hjälp, det är ett ganska stort steg när man är 15. Är det någon människa som vet var jag kan vända mig utöver Bup???

    Hjälp mig hjälpa min dotter!!!   

  • Humlefru

    Ingen större respons på min tråd, men jag får i allafall ventilera mig lite och det var vitsen från första början... Tror man ska ha en trolltråd för att skapa aktivitet. men nix här är bara sanning!

    Om några dagar ska äntligen dotra min få komma iväg till ett första möte på bup, utan fadern.

    För några dagar sedan var hon ute med kompisar och skickade mig ett mess:

    Dotter:  -Mamma, när har vi tid? Det måste vara något allvarligt fel på mig. 
    Jag: -Tiden, men varför känner du så nu?
    Hon: -Jag hör saker som folk inte säger, och jag säger saker jag inte menar. Allt blir bara fel och jag tror att jag      fattar men fattar allt bara fel ändå.
       
    Ja ni ser, hon vill verkligen ha hjälp och jag är så glad att vi nu snart ska dit och påbörja det hela, även om bup´s misstag ifråga gjorde att det tog längre tid.
    Men sanrt är vi igång, är så glad för hennes skull och mycket stolt över att hon faktiskt bad om detta själv!!! 
    Det gör så ohyggligt ont i mammhjärtat när ens barn mår dåligt---------------

  • Vitamin

    Jag har inte mycket att tillägga mer än att Bup tyvärr gjorde mer skada än nytta för min dotter under två års tid.
    Min erfarenhet av Bup är att de är mest till för sig själva, Min dotter blev mer och mer deprimerad och bad om hjälp gång på gång, hon kom med egna förslag och vi slet som galningar för att få den inkompetenta "damen" att lyssna. Dottern sov inte om nätterna, hon hade fruktansvärda problem med magen, mådde jättedåligt, klarade inte skolan pga bristande sömn och koncentration.
    Min dotter gick dit vecka efter vecka och kärringen (ursäkta) kom inte ens ihåg vad hon hette, än mindre kom hon ihåg eller läste på om annat innan träffarna. Dottern fick gång på gång förklara samma saker som buppan inte kom ihåg. Usch jag får rysningar.

    Min dotter kan misstänkas ha ad(h)d och skulle själv önska en utredning, men nu är hon 19 år och måste vända sig till vuxenpsyk, hon tror inte att hon orkar...

  • sexagesima
    Kattdamen skrev 2012-07-03 09:22:28 följande:
    Du skrev att pappan hade problem med sig själv, kan det vara så att han har adhd och dottern har ärvt det efter honom? Det kanske kan vara positivt då att de även får träffa honom, och se att det troligen finns i släkten?

    Kan du inte försöka vinkla det så till dottern?

    Alltså det som inte fungerar i detta resonemang är ju som följande: Pappan har adhd och dottern har ärvt detta. Om pappan hade insikt att förstå detta, hade ju troligtvis ingen diagnos behövts. DE som är riktigt sjuka (som peter mangs) förstår ju inte själva att de faktiskt har en funktionsnedsättning. DEt är endast som ÖNSKAR och EFTERFRÅGAR en diagnos, som faktiskt får det.

    Flertalet av de män som sitter i fängelse sitter där pga diagnoser som adhd. Enligt de skulle de hellre dö än att medge att de är svaga på något vis. Därav svårigheterna för de barn som ärvts dessa svårigheter.   
Svar på tråden Är inte BUP till för barnen?