• Falia

    Hur länge använder ni bärsele?

    Vår lilla tjej är snart sex månader och har kommit in i en "verkligen inte gilla vagnen" fas. Den bärsele vi har är helt oergonomisk och börjar bli för liten för henne (hon väger 9,5 kg). Just nu är det väldigt mkt bärande som blir rätt så jobbigt efter ett tag.

    Min fråga är om ni tycker det är onödigt att köpa en ny sele när hon är såpass gammal? Hur länge har ni haft nytta av selen? Vilken sort tycker ni är bäst?

  • Svar på tråden Hur länge använder ni bärsele?
  • Cogito ergo sum

    Har våran son i en när vi är ute i terräng där man ej kan ha vagn och på resor. Han är 19 månader och sitter på ryggen i en ergo.

  • Lyrasmamma

    Vår dotter är dryga 10 månader och vi använder vår Ergo dagligen. Vi är ofta ute i naturen, eller iväg på utflykter, och då är verkligen en sele att rekommendera framför vagnen.

  • Pralina 81

    Vi använder vår Ergo dagligen och skulle inte vilja vara utan den. Just nu är det den enda plats som hon kommer till ro på, inget annat funkar, hon vill bara guppa i selen när hon ska somna. Ergo passar lika bra på mig 1,65 lång som på min sambo som är över 1,90. Har sjal också men den är för varm på sommaren + att jag inte kan göra ryggknut själv ännu, annars ger sjalen bättre avlastning än sele.

  • SailorGirl

    Vår dotter började vägra vagnen efter att hon lärt sig att stå. Då funkade inte liggdelen, eftersom hon ställde sig upp, men inte heller sittdelen, eftersom hon inte var van att sova på rygg efter att hon lärt sig att vända sig vid 12 veckor. Det blev en hel del bärande då och fram tills att hon lärt sig att man kunde sitta och spana i sittdelen.

    Vi hade en babybjörn utan ryggplatta/midjebälte som jag fick ont i ryggen av, men mannen älskade, samt en Becco Gemini som jag älskade och min man fick ont i ryggen av. De använde vi mycket kring 7-8 månader, sedan mindre efterhand som dottern lärde sig "vagnspaning". Kring 1 årsdagen ville hon inte alls sitta i selen längre, så sedan dess är den undanpackad.

  • Alisa

    Min dotter på 3,5 sitter då och då i den selen som köptes för hennes lillebror
    Det är en Beco Gemini. Hade en Manduca tidigare, men den passade inte mig då jag är "för liten" 157 cm. 
    Jag kan tänka mig att jag kommer att bära sonen regelbundet under lång tid framöver, han gillar det skarpt.

    Jag rekommenderar en ergonomisk sele som har ett ordentligt höftbälte (se ex manduca, ergo eller beco). 

  • Falia

    Tack för alla svar :) jättekul att alla delar med sig av sina erfarenheter! En Ergobaby beställdes igår kväll, jag hoppas bara att den passar å att lillan trivs i den :)

  • mikroE

    Jag vill bara tillägga att en manduca inte alltid är för stor för korta personer. Jag är 157 cm och kan använda den utan problem med då är jag bredaxlad, har bred bröstkorg och breda höfter och är inte pinnsmal och har rätt lång bröstkorg. Så det är mer kroppsbyggnad än längd som avgör skulle jag säga men är du kort och smalt byggd så är den nog väl stor.

    Ergo har jag inte provat men hört gott just för lite större barn så den blir säkert super för dig TS.


  • Aaglars
    hannis skrev 2012-08-14 19:06:52 följande:
    Jag bär min 2,5-årig i en Manduca när vi går långt i skogen. Jag tycker den är kanonbra men hade vi inte haft hundar och gått mycket i skogen hade jag nog inte använt den lika mycket.
    Här används oxå Manduca. Den kan du ha barnet i på ryggen när det blir äldre. 
  • Aaglars
    Alisa skrev 2012-08-15 12:58:20 följande:
     Hade en Manduca tidigare, men den passade inte mig då jag är "för liten" 157 cm. 
    Jag kan tänka mig att jag kommer att bära sonen regelbundet under lång tid framöver, han gillar det skarpt.
    Va????? Jag använder manduca till mina 156. Suverän!!! vad har det med längden att göra?
  • Flickan och kråkan
    Aaglars skrev 2012-08-18 07:41:14 följande:
    Va????? Jag använder manduca till mina 156. Suverän!!! vad har det med längden att göra?
    Den går inte att dra åt ordentligt om man är lite. Det är en bärsele som rekommenderas till bärare med lite större kroppsbyggnad - längd och bredd. Jag är 160 och väger 47 kg. Manducan är inget vidare för mig. Jag kan inte dra åt varken höftbälte eller axelremmar ordentligt. Det går ok om jag bär på mage med korsade axelband, men bär jag på ryggen får jag ont och jag har alldeles för smala axlar för att kunna bära på mage och inte ha axelbanden korsade i ryggen. Remmen som håller ihop axelremmarna går inte att dra åt särskilt mycket. Jättebra bärsele dock. Sambon har använt den.
  • Nyfiken2012
    Aaglars skrev 2012-08-18 07:41:14 följande:
    Va????? Jag använder manduca till mina 156. Suverän!!! vad har det med längden att göra?

    Är också under 1,60 o Manduca passade inte mig heller, fram gick fint men på rygg blev det inte bra. Beco passar mig bättre. Hoppas du TS blir nöjd med Ergon! Bärdon är super!
  • Karlaa
    Falia skrev 2012-08-15 17:24:38 följande:
    Tack för alla svar :) jättekul att alla delar med sig av sina erfarenheter! En Ergobaby beställdes igår kväll, jag hoppas bara att den passar å att lillan trivs i den :)

    Ergo sägs sitta bättre på långa personer har jag hört... Jag är 165 cm och den funkar utmärkt när jag bär på magen men på ryggen kasar den ner lite för mycket tycker jag, det går ju bra det med men hade nog passat ännu bättre om jag varit liiite längre. Sen beror det ju på hur man är byggd också.
    I alla fall köpte vi den när äldsta var 8 månader och använder den fortfarande dagligen. Barnen är nu 3,5 år och 1,5 år. Vårt klart bästa köp, helt ovärderlig. Hoppas den passar bra!
  • moggleif

    Bär nästan dagligen 2,5 åring och halvårs bebis. Rygga, mage höft. vad som är lämpligt. Ibland båda samtidigt. Alltid med bekväma selar eller MT. För större barn tycker jag MT är klart bättre. Bättre stöd. Sjal är för långsam att knyta bekvämt på stora barn. En MT knyter  man på "språng".

  • moggleif
    SaddePadde skrev 2012-08-15 00:09:10 följande:
    Jag skulle hellre satsa på en bärstol. Barnet behöver dock kunna sitta stadigt först. De funkar ju längre också. Vi skaffade en när lilltjejen var ca 8 mån och hon älskar den! Little Life Ultralight Convertible har vi och den är bekväm och smidig som en vanlig enkel rygga :)
    Funkar längre än vad? Skulle vilja se någon bära en 4-åring i bärstol.
  • Falia

    Är super nöjd med Ergobabyn. Så skönt att kunna ta långa promenader utan att behöva oroa sig för gnäll :) Får ju både upp flåset å muskler av att ha henne i Ergon under en lång promenad, är ju ändå 10 kg jag bär på, känner inte av att det gör ont nånstans så den passar nog bra trots att jag är en liten person. 

  • Catti41

    Regelbundet använde vi nog sele till tre års åldern. Under säkert ett
    År åkte han sele till och från dagis och selen var alltid med. Förra sommaren när han var 4 hände det att han åkte sele hem från stranden efter en lång dag. Nu har det ju inte varit några stranddagar direkt men jag skulle säkert orka ha honom på ryggen vid behov.

Svar på tråden Hur länge använder ni bärsele?