• FrökenLöken

    HBTQ-böcker för tvååringar

    Hopp.


     


    Skulle vilja ha lite tips på bra HBTQ-böcker för 1-2 åringar. Hittade några när jag googlade, men de flesta verkar peka på det just "HBTQ-tråden". Jag vill inte att boken ska handla om att Michelle har två mammor, utan om Michelle som går på skogspromenad och som har två mammor. Som är föräldrar i första hand, inte homoföräldrar.


    If you know what I mean.
    Någon, tips?
  • Svar på tråden HBTQ-böcker för tvååringar
  • miljarden
    pontus1992 skrev 2012-11-08 17:54:11 följande:
    ok... jag fick ju alltid höra när jag va liten att verkligt är det som finns i verkligheten och det i böcker och sagor det är inte verkligt fast vem vet kanake därför jag blev bög fick inte läsa om nån prins som blev kär i en annan prins eller kaninflicka som har två kaninmammor
    skumt resonemang.
  • Pyspunkan

    Nu finns det ju redan en massa bra tips här i tråden, men jag kom ändå att tänka på de två HBT-certifierade förskolorna  Eulalia och Nicolaigården. Personalen där borde väl ha en massa tips på böcker (och andra saker) för barn för oss som vill tänka lite utanför rådande box?

    Själv läste jag Lejonkungen för mina igår och fick bara en tråkig klump i magen. Starka, grabbiga Simba hugger i medan lilla gulliga Nala ropar heja, heja. Och sedan tar lilla gulliga Nala till sin kvinnliga list och kommer på hur de ska lösa problemet de står inför. *Suck

     


  • violatricolor
    Pyspunkan skrev 2012-11-15 08:15:55 följande:
    Nu finns det ju redan en massa bra tips här i tråden, men jag kom ändå att tänka på de två HBT-certifierade förskolorna  Eulalia och Nicolaigården. Personalen där borde väl ha en massa tips på böcker (och andra saker) för barn för oss som vill tänka lite utanför rådande box?

    Själv läste jag Lejonkungen för mina igår och fick bara en tråkig klump i magen. Starka, grabbiga Simba hugger i medan lilla gulliga Nala ropar heja, heja. Och sedan tar lilla gulliga Nala till sin kvinnliga list och kommer på hur de ska lösa problemet de står inför. *Suck

     
    Som i vilken kriminalserie som helst...
  • Jellybeanbaby

    Jag har några bra tips på HBQT-böcker för tvååringar och uppåt:
    Klassikerna är alltid bäst. Dessa finns på bibblan.



    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Muppen0226
    FrökenLöken skrev 2012-10-01 20:23:48 följande:

    Hopp.


     


    Skulle vilja ha lite tips på bra HBTQ-böcker för 1-2 åringar. Hittade några när jag googlade, men de flesta verkar peka på det just "HBTQ-tråden". Jag vill inte att boken ska handla om att Michelle har två mammor, utan om Michelle som går på skogspromenad och som har två mammor. Som är föräldrar i första hand, inte homoföräldrar.


    If you know what I mean.
    Någon, tips?

    Nu är den kanske inte för två-åringar men boken Flickan som hade kritor till fingrar är rätt så bra.
    Böckerna om Junior har du redan fått tips om. Framförallt andra boken tyckte jag var bra. 
    Trollen på regnbågsbacken är bra, dock lite svår att få tag i då man måste kontakta författaren direkt och beställa av henne. Det finns inte så jättemånga exemplar kvar.
    Malins mamma gifter sig med Lisa är en bok jag verkligen vill ha tag i. Den finns inte längre att köpa men den är ju väldigt utpekade på att det handlar om HBTQ.
    Men dem andra böckerna jag skrivit om ovan är som vilken barnbok som helst bara att det råkar vara föräldrar av samma kön.      
  • Muppen0226
    pontus1992 skrev 2012-11-08 16:59:00 följande:


    får de inte den via regnbågsgrupperna och annat umgänge.. är man flata/bög har man ju oftast andra flator/bögar i sin umgängeskrets..

    Jo men nu är det i barnböcker vi snackar. Det finns ju tusentals om inte miljoner böcker som är HETERONORMATIVA, där homosar inte existerar. Många vill läsa böcker där de känner igen sig
  • Muppen0226
    pontus1992 skrev 2012-11-08 17:54:11 följande:
    ok... jag fick ju alltid höra när jag va liten att verkligt är det som finns i verkligheten och det i böcker och sagor det är inte verkligt fast vem vet kanake därför jag blev bög fick inte läsa om nån prins som blev kär i en annan prins eller kaninflicka som har två kaninmammor
    Nu måster jag verkligen ha missat något, blev du bög pga böcker? Själv trodde jag att jag föddes bi men det kanske beror på alla tusentals böcker jag läst då =D 
  • violatricolor

    Jellybeanbaby: Finns de böckerna? Jag googlar Gunilla Woldes böcker och får ingen träff på de titlar du nämner. Däremot hittar jag böcker med samma framsidor (bilden, layouten) men andra titlar... Totte leker mamma=Totte bakar för att ta ett exempel.

  • Jellybeanbaby

    Vet du, de finns faktiskt inte på riktigt. Trodde folk skulle fatta det roliga


    violatricolor skrev 2013-02-03 20:28:36 följande:
    Jellybeanbaby: Finns de böckerna? Jag googlar Gunilla Woldes böcker och får ingen träff på de titlar du nämner. Däremot hittar jag böcker med samma framsidor (bilden, layouten) men andra titlar... Totte leker mamma=Totte bakar för att ta ett exempel.

    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Beaker
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-03 21:05:55 följande:
    Vet du, de finns faktiskt inte på riktigt. Trodde folk skulle fatta det roliga
    Du har för höga förväntningar på folk. Åtminstone folk på FL. Drömmer

    *Tycker att dom är skitroliga*
  • Jellybeanbaby
    Beaker skrev 2013-02-03 22:25:51 följande:
    Du har för höga förväntningar på folk. Åtminstone folk på FL. Drömmer

    *Tycker att dom är skitroliga*
    Hehe tackar SkålSolig
    ?To argue with a person who has renounced the use of reason is like administering medicine to the dead.? / Thomas Paine
  • Beaker
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-03 23:18:56 följande:
    Hehe tackar SkålSolig
    KyssSkål
  • violatricolor
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-03 21:05:55 följande:
    Vet du, de finns faktiskt inte på riktigt. Trodde folk skulle fatta det roliga



    Man vet aldrig, tänkte jag...
  • Apolline

    Man kan ju ändra i befintliga böcker själv också. Tippex och skriva mamma istället för pappa eller tvärtom och läsa den så. Ändra pojkar till flickor, rita mustasch eller långt hår på någon etc.

Svar på tråden HBTQ-böcker för tvååringar