• Svar på tråden Parken Zoo vanvårdar djur till död och fryser sedan in liken
  • The past is now
    Regnig måndag skrev 2012-10-20 17:44:42 följande:
    Va?
    Hur tänker du nu för jag hänger faktiskt inte med hur djuren får en bättre miljö i djurparkerna om man blir vegan.
    Kan du förklara snälla?

    Vegan? Måste man bli det? Nä, förvisso. Ta bort djurparker helt då. Trodde ni verkligen att djuren hade det bra i en inhägnad, där folk står och glor? 

        
  • solskina
    The past is now skrev 2012-10-20 17:50:40 följande:

    Vegan? Måste man bli det? Nä, förvisso. Ta bort djurparker helt då. Trodde ni verkligen att djuren hade det bra i en inhägnad, där folk står och glor? 

        
    Nej jag tror inte att djuren har det bra på det mänskliga sätt som vi ser på saken. Men dom vet inget annat. Dom är födda i fångenskap. 
    Men det gör också att vi har ett större ansvar att sköta dom på ett humant sätt. Större burar och rätt mat är ju en förutsättning. 
    Att bara gå efter jordbruksverkets regler är lite väl lätt att komma undan. Att tänka ett steg längre gör redan många djurparker med stora hägn anpassade efter djuren.

    PS: Jag bor granne med en köttbonde. Jag äter kött.
     
  • Regnig måndag
    The past is now skrev 2012-10-20 17:50:40 följande:

    Vegan? Måste man bli det? Nä, förvisso. Ta bort djurparker helt då. Trodde ni verkligen att djuren hade det bra i en inhägnad, där folk står och glor? 

        
    Det finns väl ingen anledning att käka fisk om man ska skippa kött av etiska skäl och det innebär väl att vara vegan? Ber om ursäkt om jag rör ihop begreppen...

    Jag tycker att det framgår ganska klart i tråden att det inte är så himla enkelt. Tycker du att det är bättre att starkt utrotningshotade arter ska få dö utan att man ens försöker göra något?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • themia
    solskina skrev 2012-10-20 17:43:47 följande:
    Tror han klarade sig för att han är helt ny sen i somras, hur ska han hunnit satt sig in i allt?

    Vet inget om honom alls. Media snygg, kanske därför han fick positionen. Eftersom det är kommunen som driver parken så är det ju en styrelse och inte VD som bestämmer inriktningar mm. VD är bara en mellan hand med övergripet ansvar. Han hade ju redan som uppdrag att få in mer pengar, men själva skötseln av parken är parkchefens. 

    Jag hoppas det här får fart på politikerna så att parken blir privat ägd. En kommun ska inte driva en djurpark. Det ska utbildad och engagerad personal göra.    
    Tror du verkligen att djuren får det bättre i privat ägo? När privata bolag inte ens kan sköta om gamla och sjuka människor!
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • The past is now
    solskina skrev 2012-10-20 17:58:38 följande:
    Nej jag tror inte att djuren har det bra på det mänskliga sätt som vi ser på saken. Men dom vet inget annat. Dom är födda i fångenskap. 
    Men det gör också att vi har ett större ansvar att sköta dom på ett humant sätt. Större burar och rätt mat är ju en förutsättning. 
    Att bara gå efter jordbruksverkets regler är lite väl lätt att komma undan. Att tänka ett steg längre gör redan många djurparker med stora hägn anpassade efter djuren.

    PS: Jag bor granne med en köttbonde. Jag äter kött.
     
    En tiger kan du aldrig få ur det vilda, ett vilt djur är alltid vilt. Minns en gång för många år sedan när vi tog hand om 2 st ekorrungar. En dag var det dags att se om dom ville hoppa ut i det fria..Vi var ju deras familj,dom visst ju inget annat. MEN ett vilt djur är och förblir vilt...Vi får aldrig glömma det.

    När jag var tonåring så åkte vi till Lyxsele djurpark..där såg jag djur som gick monotont fram och tillbaka fram och tillbaka...normal? Nej knappast. Stackars stackars djur! Som barn minns jag att det fanns elefanter på Skansen, den stackarn stod och vaggade och vaggade och vaggade..normalt? Nej.

    Usch, jag får ont i magen när jag tänker på dessa djur som lider i tysthet.  ´

         

      
  • The past is now
    Regnig måndag skrev 2012-10-20 17:59:51 följande:
    Det finns väl ingen anledning att käka fisk om man ska skippa kött av etiska skäl och det innebär väl att vara vegan? Ber om ursäkt om jag rör ihop begreppen...

    Jag tycker att det framgår ganska klart i tråden att det inte är så himla enkelt. Tycker du att det är bättre att starkt utrotningshotade arter ska få dö utan att man ens försöker göra något?

    Men som sagt måste det vara svart eller vitt? Du överdriver...du tycker i många lägen att du har rätt i alla sorters trådar.

    Gå du på djurparker och ät du ditt kött jag gör det inte. Acceptera våra olikheter. 
  • solskina
    themia skrev 2012-10-20 18:00:12 följande:
    Tror du verkligen att djuren får det bättre i privat ägo? När privata bolag inte ens kan sköta om gamla och sjuka människor!
    Dom flesta privata företag måste gå med vinst för att finnas överhuvudtaget och en privat ägare skulle inte få leka zoolog om man är biologilärare. Jag tror faktiskt att tillsynen blir hårdare.

    Just nu är det min kommunalskatt så går raka vägen in i parken zoos förluster. 

    När det gäller skola och omsorg är det allas skatt som går ner i det. Och ja jag tror på valfrihet inom skola och omsorg och även vård. Mina barn har under årens lopp gått på privata alternativ inom dagis och skola. Det är bara inom statlig omsorg och skola dom mått dåligt. Inom det privata har dom blivit sedda som individer. 

    Det hoppas jag även djuren blir inom privatinvestering. En privat ägare skulle nog ta bort dom djur som inte gav inkomst, alltså dom som inte avlar av sig. (mår dåligt). 

     
  • Regnig måndag
    The past is now skrev 2012-10-20 18:08:21 följande:

    Men som sagt måste det vara svart eller vitt? Du överdriver...du tycker i många lägen att du har rätt i alla sorters trådar.

    Gå du på djurparker och ät du ditt kött jag gör det inte. Acceptera våra olikheter. 
    Fast nu undrade jag hur du tänkte, jag bad dessutom om ursäkt för om  jag blandar ihop begreppen vegan/vegeterian. Mycket kanske för att jag är smått irriterad på alla de som är vegeterianer av etiska skäl men skiter totalt i hur fisken lever och avlivas...

    Jag tycker att det är jäkligt trist att du bara vräker ur dig en rätt obegriplig sak och sen vägrar förklara eller diskutera. Men det är din förlust, jag accepterar att du inte vill diskutera utan bara klargöra en ologisk ståndpunkt.

    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • solskina
    The past is now skrev 2012-10-20 18:06:22 följande:
    En tiger kan du aldrig få ur det vilda, ett vilt djur är alltid vilt. Minns en gång för många år sedan när vi tog hand om 2 st ekorrungar. En dag var det dags att se om dom ville hoppa ut i det fria..Vi var ju deras familj,dom visst ju inget annat. MEN ett vilt djur är och förblir vilt...Vi får aldrig glömma det.

    När jag var tonåring så åkte vi till Lyxsele djurpark..där såg jag djur som gick monotont fram och tillbaka fram och tillbaka...normal? Nej knappast. Stackars stackars djur! Som barn minns jag att det fanns elefanter på Skansen, den stackarn stod och vaggade och vaggade och vaggade..normalt? Nej.

    Usch, jag får ont i magen när jag tänker på dessa djur som lider i tysthet.  ´

         

      
    Ja djurhållningen har blivit bättre dom senaste 20 åren, men det går sakta.
    Jag är inte för djurparker. Dom kan lika gärna lägga ner.
    Vad jag vet så ska ju parken zoo ha projekt i Afrika där man hjälper djuren på plats, men det kan man ju även tycka att kommuninvånarna inte ska betala för.  

    Jag mår väldigt dåligt när jag var i parken zoo sist. Barnen springer omkring och väntar bara på att karusellerna ska öppna. Det är föräldrarna som vill att barnen först ska se djuren.  
  • solskina

    Ska tillägga att jag jobbat på uppdrag i parken, men det fick inte komma ut till parkchefen.
    Det säger mycket om hur hon är som person, men just nu tycker jag lite synd om Helena. Vilket media drev hon fick igång. Hon är ju ändå en person hon med.  

  • themia
    solskina skrev 2012-10-20 18:10:19 följande:
    Dom flesta privata företag måste gå med vinst för att finnas överhuvudtaget och en privat ägare skulle inte få leka zoolog om man är biologilärare. Jag tror faktiskt att tillsynen blir hårdare.

    Just nu är det min kommunalskatt så går raka vägen in i parken zoos förluster. 

    När det gäller skola och omsorg är det allas skatt som går ner i det. Och ja jag tror på valfrihet inom skola och omsorg och även vård. Mina barn har under årens lopp gått på privata alternativ inom dagis och skola. Det är bara inom statlig omsorg och skola dom mått dåligt. Inom det privata har dom blivit sedda som individer. 

    Det hoppas jag även djuren blir inom privatinvestering. En privat ägare skulle nog ta bort dom djur som inte gav inkomst, alltså dom som inte avlar av sig. (mår dåligt). 

     
    Nu är du dåligt underrättad. Parken Zoo går inte längre med förlust, och för övrigt har parken varit en enorm tillgång för Eskilstuna kommun genom att dra till sig besökare från hela landet, så du behöver inte bekymra dig om dina skattepengar.
    Men en sådan här händelse är naturligtvis ett stort slag för kommunen. Det är bara att hoppas att man snabbt och effektivt rättar till missförhållandena.
     
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • solskina
    themia skrev 2012-10-21 00:36:59 följande:
    Nu är du dåligt underrättad. Parken Zoo går inte längre med förlust, och för övrigt har parken varit en enorm tillgång för Eskilstuna kommun genom att dra till sig besökare från hela landet, så du behöver inte bekymra dig om dina skattepengar.
    Men en sådan här händelse är naturligtvis ett stort slag för kommunen. Det är bara att hoppas att man snabbt och effektivt rättar till missförhållandena.
     
    Det beror på hur man ser det kommunen kastade in några extra miljoner för några år sedan för att få balans i bolaget. Men sant jag är inte helt insatt i ekonomin.

    Självklart skadar det kommunen och semestersäsongen, det är synd. Hoppas att dom hittar en bra lösning. 
      
  • Varla
    Regnig måndag skrev 2012-10-20 17:24:41 följande:
    Fast seriöst anser jag att det är bättre att de blir käk än att de bara bränns upp.
    Nu var det ju inte så att de skulle bli käk. Det var bara Bongon som blev käk. Djuren som förvarades i frysrummet var ju bara där för att man ville gömma undan dem, alternativt inte hade några bättre idéer. Dessutom, hade de avlivats med läkemedel och då får man inte använda för utfodring.

    Dessutom har jag för mig att ursäkten för vissa av djurens avlivning hade varit sjukdom, och då är det ju extra ohygieniskt.
  • cattus

    Håller med Regnig måndag, det är väl bättre attt de avlivade djuren blir mat istället. Och det är ju inte direkt så att maten i frysarna blir sämre av att det ligger ett avlivat djur där?...eller...

  • themia
    solskina skrev 2012-10-21 09:05:05 följande:
    Det beror på hur man ser det kommunen kastade in några extra miljoner för några år sedan för att få balans i bolaget. Men sant jag är inte helt insatt i ekonomin.

    Självklart skadar det kommunen och semestersäsongen, det är synd. Hoppas att dom hittar en bra lösning. 
      
    Att bolaget går med vinst idag beror framför allt på att antalet besökare ökat kraftigt de senast åren.
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Regnig måndag
    cattus skrev 2012-10-21 14:24:26 följande:

    Håller med Regnig måndag, det är väl bättre attt de avlivade djuren blir mat istället. Och det är ju inte direkt så att maten i frysarna blir sämre av att det ligger ett avlivat djur där?...eller...


    Nä Varla har rätt, har de avlivats med medicin så får de inte användas som mat, det var jag som inte tänkte tillräckligt långt. Jag vill definitivt inte att de börjar använda metoder som slaktmask bara för att kunna använda dem som mat.


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Varla skrev 2012-10-21 11:49:22 följande:
    Nu var det ju inte så att de skulle bli käk. Det var bara Bongon som blev käk. Djuren som förvarades i frysrummet var ju bara där för att man ville gömma undan dem, alternativt inte hade några bättre idéer. Dessutom, hade de avlivats med läkemedel och då får man inte använda för utfodring.

    Dessutom har jag för mig att ursäkten för vissa av djurens avlivning hade varit sjukdom, och då är det ju extra ohygieniskt.
    Men självklart! Jag tänkte inte på det. Skäms
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • ruuu

    Tyckte man fick väldigt lite information i klippet.. Mycket snack om deras frys, men vem bryr sig om hur döda djur har det? Det är väl de levande som är utav betydelse. 
     

  • control

    Jag tycker djuren ska vara i sin naturliga miljö, i tillfällig inhägnad för att få hjälp och sen slussas ut i det fria. Vilket man gör i många länder. Och inte frakta vilda djur till en vinstdrivande nöjespark.
    Utrotningshotade arter är inte mat. Och kan inte jämföras med tamboskap som inte är till gränsen på utrotad

Svar på tråden Parken Zoo vanvårdar djur till död och fryser sedan in liken