• Anonym (Envis)

    "Jag är inte deprimerad, jag mår bra"

    Hej!

    Jag lever i ett samboförhållande sedan 15 år tillbaka, vi har två barn (7 resp 9 år).
    För några månader sedan började min sambo att tala om att flytta, han berättade att han inte trivs i relationen längre. Vi har hunnit med 2 besök hos en familjerådgivning, de sa att vi behöver prata med varandra. Men vi fick aldrig klarhet i vad vi skulle prata om. Så vi slutade med besöken, det hjälpte ju oss inte ur krisen.

    Själva klarar vi inte av att diskutera de djupa frågorna, frågorna som skulle kunna ta oss framåt. Frågorna som skulle kunna hjälpa oss att komma upp ur de trista, djupa, hjulspår som vi fastnat i. Vi har nog (tyvärr) aldrig prata om djupare saker som behov, känslor, drömmar etc. De senaste veckorna har vi fastnat i jobbiga samtal, vi upprepar oss hela tiden. Samma meningar upprepas gång på gång. Vi kan inte kommunicera. Det känns som att sista spiken i kistan snart är i. Jag är rädd att han flyttar.

    Jag har genom min arbetsgivare fått några besök hos en kurator, eller om det kallas för psykolog, och hon säger att vi behöver gå i parterapi - men min sambo tycker inte att parterapi är någon idé, för vi har ju redan slösat pengar på familjerådgivning.

    Fråga 1)
    Hur får jag med mig honom på parterapi, som kanske kan lösa våra problem så att familjen slipper splittras.

    Fråga 2)
    Kuratorn/psykologen säger att det låter som att min sambo har en kris, kanske rent utan av en depression - av någon grad. Några vänner till oss, och jag själv, har försökt diskutera 40-års kriser och depression med min sambo, men han nekar till att han har en kris. Och deprimerad är han inte, för det är ju roligt att gå till jobbet och leka med barnen, det är jag och vår relation är trist.
    Hur kan jag/vi få min sambo att självmant söka hjälp för en ev kris/depression?
    Hur kan jag/vi honom att komma till självinsikt och erkänna för sig själv, och sina nära och kär,a att han ev har en kris? Kanske en depression? Våra vänner säger att min sambo upplevs som "nere", han är inte glad längre. Jag är heller inte glad, men det beror ju på att jag är rädd för att förlora min sambo, min familj och på sikt 50% av våra barns uppväxt.

    Det känns sorligt om vår familj ska splittras pga att min sambo inte vill söka hjälp. Men det går ju inte att tvinga honom heller...

    Några goda råd skulle kännas fint!
    Jag vill inte ge upp och låta honom radera ut en fungerande familj.
    Snart orkar jag inte mer, för allt jag säger eller föreslår så har han motargument:
    Han vill inte... Han känner inte... Han har ingen motivation... Det är inte roligt... Kärleken finns inte kvar... Det går inte...

    Hur går jag vidare med vår relation? Hur ska vi komma igenom det träsk vi fastnat i? Var finns hjälpen?

    ***  "Envis"   ***

  • Svar på tråden "Jag är inte deprimerad, jag mår bra"
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Mitt intryck är att ni tappat den känslomässiga kontakten med varandra, det är den som utvecklas genom att man pratar om känslor, behov, drömmar, sina tankar, ja sitt inre, med varandra. Kanske är det så som du säger att det alltid saknats mellan er. Detta kan leda till att känslor mattas av eller försvinner att man hamnar i negativa hjulspår. En relation som inte är bra för med sig att man inte mår bra själv. Det finns även en påverkan åt andra hållet, det vill säga att mår man inte bra med sig själv så påverkas relationen negativt. 

    Det är tråkigt att ni inte fick så bra hjälp hos familjerådgivningen. Jag tror att det är just parterapi/familjerådgivning som skulle kunna hjälpa er. Ni behöver hjälp att kunna prata med varandra, det är det som är det stora problemet. Jag tror inte i första hand på att ni skall gå i enskilda samtal utan det är i gemensamma samtal som ni kan prata om er relation och framtiden.

    Du kan försöka byta familjerådgivare eller söka parterapi privat. Det kostar visserrligen mer pengar men det kanske lönar sig i längen.
    Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden "Jag är inte deprimerad, jag mår bra"