• Anonym (fundersam)

    Funderar på att adoptera bort mitt ofödda barn

    Jag börjar snart tro att jag är galen eftersom alla invänder mot min absoluta känsla- att föda barnet jag bär på och adoptera bort det sedan.
    Du måste göra abort nu heter det. Men jag vill inte.
    Jag har levt ett överfertilt liv- jag har 2 pojkar på 9 och 10 år- och har tyvärr tvingats göra fler aborter än någon annan jag vet trots p-piller, mini-piller och spiraler. Och de första 2 bara pga rädsla att säga nej. Sammantaget 9 stycken.
    Efter mina 2 pojkar fick jag PCO-S och utebliven ägglossning och mens- men mitt i perioden av 5 år- så blev det en oönskad graviditet till. Så ni som har fått den diagnosen- ska veta att det kan gå ändå...

    Jag avskyr verkligen det jag gjort. och alla små liv som släckts.

    Nu är jag 38år. Mitt livs drömman och jag längtade efter vårt kärleksbarn och vi skulle gift oss i december. Istället insjuknade han allvarligt och gav mig båten. Det blev helt enkelt för svårt för honom.
    Då upptäckte jag att jag var gravid. 
    Vi som trott vi skulle behöva utredning och fertilitetsmonitorer denna gång. Så blev det så här. 
    Den största sorgen och glädjen på samma gång.

    Jag tror mina pojkar kan klara av det- de vet att det finns de som inte kan få några barn och kommer nog vara glada för att hjälpa till. 


    Men att ensam börja om på nytt känns svårt.


    Och det känns svårt nu att varje dag behöva påminnas om det som inte blev efter en förlossning.


    Men just nu är min absoluta känsla som sagt att bära, älska och föda det här barnet ooch sedan hoppas att en fin kärleksfull familj vill ta hand om vår dröm. Jag är ingen dålig mamma- jag tar hand om mina barn på alla sätt. Och det är de jag tänker på i första hand. att göra en abort innebär för mig att döda det sista av mitt livs kärlek och skulle förmodligen göra mig gravt deprimerad vilket inte gynnar mina pojkar.
    Att behålla barnet som det känns nu- likaså.
    Det här är min sista graviditet- nu slår jag igen butiken och efter 2 kejsarsnitt så blir det inte fler efter denna 3:e. Det är folk också så undrande över- hur man vill rasera sin kropp och utsätta den för påfrestnningar SAMT bomma igen butiken för ett barn man ändå inte i slutändan vill ta hand om. 
    Men det här är min bästa lösning på en dröm. Eller också e jag hormontokig... Vad tror ni?
  • Svar på tråden Funderar på att adoptera bort mitt ofödda barn
  • Colisa
    Anonym (fundersam) skrev 2013-02-25 13:57:04 följande:
    En svensk mamma riskerar sin kropp och sin hälsa och därtill inkomstbortfall- i mitt fall eftersom det måste bli ett planerat kejsarsnitt så innebär det en obetald sjukskrivning i 3-6 veckor och krig med försäkringskassan t.ex.
    Du måste väl ha rätt till samma sjukpenning som om du varit sjukskriven för något annat?

    Avled ditt ex av sin sjukdom? Annars måste han också vara med på att barnet adopteras bort?

    Hoppas det löser sig på bästa sätt med allt!
  • Anonym (fundersam)
    fabbemam skrev 2013-03-21 17:43:06 följande:
    Va skönt att höra att det känns bra för dig nu och att det verkar som om du blivit tagen på allvar och blivit lyssnad på hos familjerätten! Tack för att du uppdaterar tråden, jag tänker på dig ibland.
    Vad gulligt skrivet!!! Tack. 
    Ja det har varit en konstig resa det här- alltmedan magen växer. Men jag är så oerhört glad att jag behöll det här knytet. Frisk och pigg vad det verkar.
    Sen får vi se med det andra.
    Mannen är inte avliden men inte på något sätt kapabel tyvärr. Därför behövs samtycke inte heller. Antingen så lägger familjerätten ned faderskapsutredning och då beslutar jag själv- finns 4 olika scenarion då de gör detta.
    Alternativt utses en förmyndare/ombud för fadern som godkänner.
    Knäckfrågan är egentligen- jag vill gärna att barnets ska ha sin far på papper- men då finns bara alternativ 2.
    Och det är ju fan så mycket krångligare och drar ut på tiden.
    Smidigaste alterantivet är att helt enkelt- som familjerätten också påpekat- att utelämna faderskapet med risk för att barnen kanske aldrig får veta vem som var pappan, dennes familj osv om hon senare önskar veta och den möjligheten är så självklar för mig.

    Det är svårt att vara moralisk och fatta bra beslut ibland för alla parter. Blä.
    Anonym skrev 2013-03-23 21:55:45 följande:
    Gråter när jag läser i tråden
    Varför då? är du emot adoption, eller är det bara sorgset?
    Som jag saggt- jag ser det här som en konstig välsignelse. Varje dag får jag känna och älska vårt lilla barn och minnas allt det vi haft istället för att slängas ner i sorg, kris, trauma och elände.
    Det är lite stökigt nu- innan allt fallit på plats men i allt annat är det gott {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym

    Ts är inte emot adoption gråter bara för att jag själv är gravid och känslig

  • Anonym (oj)

    Tycker du verkar vara en stark människa och ytterst god. Undrar hur det går för dig? Behåller du kommer du säkert fixa detta galant annars kommer några andra människor bli lyckliga - en win-win situation på något underligt vis. Lycka till!

  • Anonym (Mi)

    Hej!
    Jag är absolut för att människor ska kunna adoptera bort sina barn, verkligen. Men inte i ditt fall. Jag är ledsen men jag är säker på att du kommer ångra dig. Detta är erat kärleksbarn. Så är det bara.
    Jag har själv aldrig fått någon svår sjukdom men jag känner väl igen mig i vad han gjorde så jag kanske kan förklara hur jag tänker?
    Min pappa dog precis när jag fått en ny pojkvän. Smärtan, sorgen, rädslan, uppgivenheten gjorde att jag inte ville utsätta min pojkvän för detta. Jag ville inte dra ner honom. Jag ville inte tynga honom. Han var bara 16 år och skulle få ha sin ungdom ifred kände jag. Jag ville inte att hans första förhållande skulle bestå av att trösta och trösta. Men jag var egoistisk och gjorde inte slut. Men jag vet hur det känns att gå igenom något fruktansvärt och känslorna man får av att inte vilja tynga ner. Jag tror att det kan bli ni igen. Ge det lite tid och prata med varandra <3

  • Anonym (Mi)

    förlåt! läste bara första sidan!!! Förlåt... skönt att du känner att du valt rätt <3

  • Fjärilssommar

    Ts: Jag undrar hur det har gått för dig? Är barnet fött än? Jag har själv blivit ofrivillig gravid och har också barn sedan tidigare. Jag känner mig nöjd med det barn jag redan har och vill inte ha fler samtidigt som jag tycker det känns hemskt att göra abort. Funderar också på adoption. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. 

  • Johanna Norrtälje

    Läser tråden och blir starkt berörd. Jag kan inte få barn. Förlorade min Sara i v40. Förlorade sen tvillingar i v6 och blev av med en äggledare. La barn på hyllan, skilde mig, träffade ny man (nu make) med barn och har börjat längta igen när jag ser att han är en fantastisk pappa. Önskar att fler var öppna för adoption att inte alltid abort var en patentlösning. Om någon skulle vilja adoptera bort ett barn till mig så skulle det vara det största på jorden. Såklart är jag fylld av beundran av de föräldrar som tar ett beslut enbart baserat på barnets väl. Mäktigt. Kärlek till Er alla.

  • Anonym (insatt)
    Johanna Norrtälje skrev 2014-02-21 09:03:46 följande:
    Läser tråden och blir starkt berörd. Jag kan inte få barn. Förlorade min Sara i v40. Förlorade sen tvillingar i v6 och blev av med en äggledare. La barn på hyllan, skilde mig, träffade ny man (nu make) med barn och har börjat längta igen när jag ser att han är en fantastisk pappa. Önskar att fler var öppna för adoption att inte alltid abort var en patentlösning. Om någon skulle vilja adoptera bort ett barn till mig så skulle det vara det största på jorden. Såklart är jag fylld av beundran av de föräldrar som tar ett beslut enbart baserat på barnets väl. Mäktigt. Kärlek till Er alla.
    Om du är öppen för adoption är det bästa sättet att börja med att ansöka om ett medgivande. Då kan du komma ifråga om ngn annan kommun hör av sig till Norrtäje o ber dem hitta lämpligt hem för nationell adoption.
  • Anonym (Adoption ja)

    Jag är gravid i sjunde månaden och barnet ska adopteras av av ett barnlöst par. Känns helt rätt. Barnet kommer kunna veta vem jag är senare. Hellre adoption (som ju är något "fint" i min värld) än abort...... Självklart val för mig. Jag vill/kan ändå inte ta ansvar för det så lika bra några andra som så gärna vill kan göra det, än att sluta med sorg för det, mig och de som gärna vill adoptera genom att ta död på livet som redan finns.

  • Anonym (Undrar?)

    Undrar hur det gick för dig i slutändan?
    Du verkar vara otroligt stark, imponerande! <3 

  • anne h
    Anonym (fundersam) skrev 2013-01-21 22:15:25 följande:
    Jag börjar snart tro att jag är galen eftersom alla invänder mot min absoluta känsla- att föda barnet jag bär på och adoptera bort det sedan.
    Du måste göra abort nu heter det. Men jag vill inte.
    Jag har levt ett överfertilt liv- jag har 2 pojkar på 9 och 10 år- och har tyvärr tvingats göra fler aborter än någon annan jag vet trots p-piller, mini-piller och spiraler. Och de första 2 bara pga rädsla att säga nej. Sammantaget 9 stycken.
    Efter mina 2 pojkar fick jag PCO-S och utebliven ägglossning och mens- men mitt i perioden av 5 år- så blev det en oönskad graviditet till. Så ni som har fått den diagnosen- ska veta att det kan gå ändå...

    Jag avskyr verkligen det jag gjort. och alla små liv som släckts.

    Nu är jag 38år. Mitt livs drömman och jag längtade efter vårt kärleksbarn och vi skulle gift oss i december. Istället insjuknade han allvarligt och gav mig båten. Det blev helt enkelt för svårt för honom.
    Då upptäckte jag att jag var gravid. 
    Vi som trott vi skulle behöva utredning och fertilitetsmonitorer denna gång. Så blev det så här. 
    Den största sorgen och glädjen på samma gång.

    Jag tror mina pojkar kan klara av det- de vet att det finns de som inte kan få några barn och kommer nog vara glada för att hjälpa till. 

    Men att ensam börja om på nytt känns svårt.


    Och det känns svårt nu att varje dag behöva påminnas om det som inte blev efter en förlossning.


    Men just nu är min absoluta känsla som sagt att bära, älska och föda det här barnet ooch sedan hoppas att en fin kärleksfull familj vill ta hand om vår dröm. Jag är ingen dålig mamma- jag tar hand om mina barn på alla sätt. Och det är de jag tänker på i första hand. att göra en abort innebär för mig att döda det sista av mitt livs kärlek och skulle förmodligen göra mig gravt deprimerad vilket inte gynnar mina pojkar.
    Att behålla barnet som det känns nu- likaså.
    Det här är min sista graviditet- nu slår jag igen butiken och efter 2 kejsarsnitt så blir det inte fler efter denna 3:e. Det är folk också så undrande över- hur man vill rasera sin kropp och utsätta den för påfrestnningar SAMT bomma igen butiken för ett barn man ändå inte i slutändan vill ta hand om. 
    Men det här är min bästa lösning på en dröm. Eller också e jag hormontokig... Vad tror ni?
    starkt att ens kunna tänka tanken att lämna bort ditt eget barn tänker jag. Du har redan två barn så du vet ju vad det innebär.
    Du kommer göra några föräldrar väldigt lyckliga, om du fullföljer detta.

    Lycka till, oavsett om du väljer att behålla barnet när det är fött eller fortfarande känner att du vill adoptera bort det. Hjärta
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h

    oj, det var inte denna januari som detta skrevs utan i fjol.
    TS, hur gick det? 


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Funderar på att adoptera bort mitt ofödda barn