• Anonym

    Är det verkligen egoistiskt att begå självmord?

    ... Det tycker inte jag! 

    Jag själv har kämpat med mitt psykiska mående i flera år, har kontakt med läkare och psykolog på BUP. 
    Men snart känner jag att dagen är kommen då jag helt enkelt inte kommer orka mer. Jag har kämpat i så många år, det blir aldrig bättre. Frågan är ju om det någonsin kommer bli det. Tveksamt. 

     Jag vill egentligen inte avsluta mitt liv genom att hänga mig. Jag vill ju bara dö. Utan att folk i min närhet får reda på vad orsaken var.
    Jag vill heller inte ses som den egoistiska människan som tar livet av sig, som gör det jobbigt både för sig själv och andra.  

    Jag är verkligen inte egoistisk. Tvärtom. Men jag har snart inget val. Jag står inte ut med mig själv, mina tankar och allt annat som finns på den här planeten. 
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-04 18:14
    Jag önskar att jag skadade mig själv. Men jag gör ju inte det. För jag vill inte att folk ska se, och framförallt inte veta.

  • Svar på tråden Är det verkligen egoistiskt att begå självmord?
  • Förkunnaren

    Alltså, egentligen, borde man ha rätt att få välja att avsluta sitt eget liv om det är vad man önskar men 99 gånger av 100 är man inte frisk i huvudet när man gör det och då är det egoistiskt (eftersom psykisk sjukdom är en högst egoistisk åkomma, ofrivilligt egoistisk så klart) eftersom man sviker och gör illa alla sina nära och kära för evigt och det går inte att ta tillbaka den skada man har åsamkat dem, den är de tvugna att leva med i resten av sina liv. Har man barn är självmord fullständigt otänkbart.

  • Lindsey Egot the only one

    Förkunnaren

    Även somatisk sjuka kan ha en önskan om att få avsluta sina liv pga smärta. Vissa har kanske redan en dödsdom att de aldrig kommer bli bättre utan de kommer dör i sinom tid. Så man måste inte vara psykisk sjuk för att vilja ha bort smärtan man bär på.

  • Omogen citron
    Förkunnaren skrev 2013-07-31 09:05:42 följande:
    Alltså, egentligen, borde man ha rätt att få välja att avsluta sitt eget liv om det är vad man önskar men 99 gånger av 100 är man inte frisk i huvudet när man gör det och då är det egoistiskt (eftersom psykisk sjukdom är en högst egoistisk åkomma, ofrivilligt egoistisk så klart) eftersom man sviker och gör illa alla sina nära och kära för evigt och det går inte att ta tillbaka den skada man har åsamkat dem, den är de tvugna att leva med i resten av sina liv. Har man barn är självmord fullständigt otänkbart.



    Tycker du att cancer och diabetes är en egoistisk åkomma också? Varför skulle en psykisk sjukdom vara egoistisk?
  • traveler

    Hej du

    Jag dömer dig inte men jag tror aldrig att jag kommer förespråka självmord. Det är illa nog att du funderar på att ta ditt liv än att diskutera huruvida det är egoistiskt eller inte. Det är väldigt tråkigt att du inte känner att du har kommit någonstans med din terapi.

    Jag tycker du skall prata med din läkare och de som står dig nåra. Ta inte ditt liv, du är viktig! 

  • Aaliyah

    Ja, jag tycker nog att det är egoistiskt, åtminstone om man har barn. Men jag respekterar att det finns situationer då den enskilde menar att det är den enda lösningen. Men problemet är ju att depressionen säger till en att det är den enda lösningen fast det inte stämmer. Sen tror jag många självmordsbenägna är arga på omgivningen och självmordet eller självmordsförsöket är ett uttryck för det.


    I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • live psy

    Nej, inte direkt.


    Tycker inte att man ska leva strikt för andras skull, är man klar med livet så är man.


     

  • traveler

    Jag tycker att det är ganska osmakligt att diskutera huruvida det är egoistiskt att begå självmord eller inte. Jag tycker att det är illa nog att någon har självmordstankar över huvudtaget.

  • SimonHalvarsson

    Det spelar ju ingen roll vad folk tycker när man är död. Så att folk påstår att det är egoistiskt är ju bara åsiktshysteri som kvittar när man väl utfört handlingen.

    Det finns mycket mer som är mer egoistiskt än självmord.

  • SamireSimone

    jag ser inget egoistiskt i handlingen i  sig. Jag känner folk som gjort självmord och i ett fall var dennes liv så pass svårt att hon valde döden

    Somatisk sjukdom, vetskapen om att ha HIV , ett liv som syns oändligt svårt att fortsätta  .  Vi vet inte om vi om några år kan botas eller må bättre. Men för vissa  syns det vara enda lösningen

    Egoism tänker många just för att anhöriga lämnas med frågor om varför .Det finns hjälp att få och det är bra om man tar emot den hjälpen.Vi kan heller inte jämföra liv att det måste gå. Livet i sig är ju hårt och vi ställs inför situationer då vi inte vet hur livet ska fortsätta.Jag har inte dom tankarna eftersom intensiv vården kommer vara i mitt egna liv i fortsättningen också,  Anafylaxin hypoglykemi och chock lurar ständigt som hot och cancer eftersom det finns i min familj  och släkt ,jag vill fortsätta leva. Men det ger inte rätt till jämförelser om andras liv.  Vi måste vara medvetna om att många lever med svår sjukdom utan bot och många har det svårt på olika vis

Svar på tråden Är det verkligen egoistiskt att begå självmord?