• Kraff

    Vi som påbörjar utredning runt april-2013

    Jag söker likasinnade att följa. Jag och min man påbörjar får fertilitetsutredning denna månad. Vi har valt en privat klinik med landstingsavtal eftersom vi inte orkar med de långa väntetiderna i landstinget. Inom två månader ska vår utredning vara klar. Vi har försökt få barn sedan juli-11. Jag har haft en omgång med hypertyreos men har nu opererat bort sköldkörteln. Jag känner dock på mig att det inte har varit det som är problemet. Det finns ju så mycket som kan vara knas. För min mans del är jag lite orolig eftersom han hade akut ljumskbråck som liten. Nu är vi igång i alla fall, den 15/4 ska han lämna prov och den 24/4 ska vi dit och få svar och träffa läkaren gemensamt. Hoppas det finns några fler som vill vara med :) Vrtursnart.blogg.se

  • Svar på tråden Vi som påbörjar utredning runt april-2013
  • Lambolina

    Så nära!

    Har fått en ny tid inbokad tisdag 28e. Dock även med en ny läkare, hon hade inte någon ledig tid och hon tyckte inte jag skulle behöva vänta mer. Den här gången blir det en man. Har aldrig haft problem med att ha manliga läkare/gynekologer innan. Kan ju vara både positivt och negativt, dom kan antingen vara mer *hårdhänta* eftersom dom inte riktigt fattar hur allt känns där nere, eller tvärtom, väldigt lugna och försiktiga Är nervös som fan att det ska göra ont, men längtar till att få det gjort.

    En negativ sak är att min sambo varje år, samma vecka, åker iväg med jobbet. Och det är precis nu veckan efter spolningen, och samtidigt som ägglossningen. Får försöka ligga gärnet (om hela spolningen går bra) dagen innan och hoppas att dom överlever tills ägget är redo, eller vänta en månad till.. Det har man ju gjort innan så att säga.

    Hur går det för er? Hur länge sen gjorde du spolningen? Fortfarande ingenting?

  • kärolajnan

    Nu är det en månad sedan jag gjorde spolningen. Han såg redan då att jag inte skulle ha ägglossning då så det var ingen större överraskning när mensen kom. Jag har ätit Pergotime och avslutat den första kuren. Det är nu i dagarna som ägglossningen normalt ska ske, hoppas ju verkligen på att det blir så! Har aldrig haft några större symptomet, får se hur det blir denna gången. Blir ett inget denna månaden ska jag ta blodprov efter nästa kur för att se om det gör någon verkan, om inte dubblas dosen. Det hade passat så himla bra att bli gravid just nu pga jobbet. Plus att jag fyller 30 i höst, det hade ju varit världens bästa 30-årspresent. Känner igen det där med att inte träffas vid ägglossning. Min man jobbar ibland natt och då blir det lite krångligare genast. Men när du gör spolningen kan ju gynekologen se ungefär hur stora äggen är och då kanske det blir ägglossning tidigare eller senare än vad ni räknat med. Håller tummarna för er!

  • MissX

    Hej får man hoppa in här?

    Jag och min man ska på vårt första möte med kurator på reproduktionscentrum i Uppsala nästa vecka.
    Vi vet sedan innan att han inte har några spermier tack vare att han var på utredning för fler år sedan.
    Denna karusell är helt ny för mig och jag undrar vad det första mötet med kuratorn innebär?
    Vi har tid hos läkaren veckan därpå!

    Hoppas det går bra för er andra!

  • Lambolina
    kärolajnan skrev 2014-01-23 19:46:09 följande:
    Nu är det en månad sedan jag gjorde spolningen. Han såg redan då att jag inte skulle ha ägglossning då så det var ingen större överraskning när mensen kom. Jag har ätit Pergotime och avslutat den första kuren. Det är nu i dagarna som ägglossningen normalt ska ske, hoppas ju verkligen på att det blir så! Har aldrig haft några större symptomet, får se hur det blir denna gången. Blir ett inget denna månaden ska jag ta blodprov efter nästa kur för att se om det gör någon verkan, om inte dubblas dosen. Det hade passat så himla bra att bli gravid just nu pga jobbet. Plus att jag fyller 30 i höst, det hade ju varit världens bästa 30-årspresent. Känner igen det där med att inte träffas vid ägglossning. Min man jobbar ibland natt och då blir det lite krångligare genast. Men när du gör spolningen kan ju gynekologen se ungefär hur stora äggen är och då kanske det blir ägglossning tidigare eller senare än vad ni räknat med. Håller tummarna för er!
    Då håller vi tummarna för denna ägglossningen då! Snart är det vår tur!

    Igår ringde den nya doktorn som jag hade fått tid hos och flyttade tiden till kl 16 idag, OCH bytte tillbaka till den första doktorn vi var hos. Dock skulle båda försöka vara med vid "ingreppet". Så nu gäller det! Hoppas på bra resultat!


  • Lambolina
    MissX skrev 2014-01-27 17:09:20 följande:
    Hej får man hoppa in här?

    Jag och min man ska på vårt första möte med kurator på reproduktionscentrum i Uppsala nästa vecka.
    Vi vet sedan innan att han inte har några spermier tack vare att han var på utredning för fler år sedan.
    Denna karusell är helt ny för mig och jag undrar vad det första mötet med kuratorn innebär?
    Vi har tid hos läkaren veckan därpå!

    Hoppas det går bra för er andra!
    Självklart! Jag har inte varit hos någon kurator. Jag ringde och fick prata med en barnmorska över telefon, hon skickade remisser för hormon och sperma prover. Och dom bara lämnade vi, utan nåt snack om utredningen alls. Och nu har jag fått tid för spolningen. Sen får vi se vad dommen blir av det. Men jag antar att det blir annorlunda, när dom för er del vet vad som är felet. Håller tummarna för er!
  • Lambolina

    Nu har jag varit och blivit spolad. Gjorde inte fruktansvärt ont, kändes som en molande mensvärk. 

    Resultat var helt fläckfritt. Finns inga fel/problem där heller. Jag har ägglossning som jag ska varje månad och det var inget  som satt stopp eller liknande.
    Så, nu hoppas vi i första hand på ägglossningen som blir nu till helgen. Köpte dyraste ägglossingstesten som fanns på apoteket. Men sen skev hon ändå ut recept på 4 kurer pergotime. Blir det inget nu så kör jag igång med pergotime nästa mens. Ringer till sjukhuset och får då komma och göra en undersökning av äggblåsorna för att mäta storlek, antal och exakt ägglossning. Hon sa även att vi får passa då så att det inte blir FÖR många ägg, vilket det tydligen kan bli min ålder.
    Doktorn ville att vi iaf skulle köra pergotime tills jag fyllt 24 (Mars). Vi har ju ändå trots alls varit oskyddade i 4 år, och det finns inget fel på någon av oss. Så nåt behöver vi ju hjälp med och vi ska inte behöva vänta ännu ett år tyckte hon. Så efter mars/dom här 4 kurerna får vi eventuellt sätta igång med IVF. Förhoppningsvis får vi isf göra första försöket innan sommaren. 

    Men, jag hoppas ju såklart att det tar sig redan till helgen! 

    Håller tummarna för alla er andra!

  • Thotis90
    Lambolina skrev 2014-01-28 17:20:24 följande:
    Nu har jag varit och blivit spolad. Gjorde inte fruktansvärt ont, kändes som en molande mensvärk. 

    Resultat var helt fläckfritt. Finns inga fel/problem där heller. Jag har ägglossning som jag ska varje månad och det var inget  som satt stopp eller liknande.
    Så, nu hoppas vi i första hand på ägglossningen som blir nu till helgen. Köpte dyraste ägglossingstesten som fanns på apoteket. Men sen skev hon ändå ut recept på 4 kurer pergotime. Blir det inget nu så kör jag igång med pergotime nästa mens. Ringer till sjukhuset och får då komma och göra en undersökning av äggblåsorna för att mäta storlek, antal och exakt ägglossning. Hon sa även att vi får passa då så att det inte blir FÖR många ägg, vilket det tydligen kan bli min ålder.
    Doktorn ville att vi iaf skulle köra pergotime tills jag fyllt 24 (Mars). Vi har ju ändå trots alls varit oskyddade i 4 år, och det finns inget fel på någon av oss. Så nåt behöver vi ju hjälp med och vi ska inte behöva vänta ännu ett år tyckte hon. Så efter mars/dom här 4 kurerna får vi eventuellt sätta igång med IVF. Förhoppningsvis får vi isf göra första försöket innan sommaren. 

    Men, jag hoppas ju såklart att det tar sig redan till helgen! 

    Håller tummarna för alla er andra!
    Jag blir så avundsjuk! Det har inte hittats några fel på oss, men vi blev slussade till IVF direkt. Jag som hade velat prova Pergotime, Levaxin (har lite högt TSH för någon som försöker bli gravid) eller insemination, men nej... 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Lambolina
    Thotis90 skrev 2014-01-29 20:14:40 följande:
    Jag blir så avundsjuk! Det har inte hittats några fel på oss, men vi blev slussade till IVF direkt. Jag som hade velat prova Pergotime, Levaxin (har lite högt TSH för någon som försöker bli gravid) eller insemination, men nej... 
     Skulle kanske inte kalla det avundsjuk. Problemen är ju olika för alla. Men jag fattar vad du menar.

    Men, varför det? Dom måste ju ansett att det inte var någon mening för er att ens prova med tabletter. Borde det inte vara en bra sak att få den hjälp man behöver direkt då?

    Ska ni gå vidare med det nu då? Jag har läst din blogg nångång och förstått det som att ni inte ville prova IVF?

    Kram
  • Thotis90
    Lambolina skrev 2014-01-30 08:08:09 följande:
     Skulle kanske inte kalla det avundsjuk. Problemen är ju olika för alla. Men jag fattar vad du menar.

    Men, varför det? Dom måste ju ansett att det inte var någon mening för er att ens prova med tabletter. Borde det inte vara en bra sak att få den hjälp man behöver direkt då?

    Ska ni gå vidare med det nu då? Jag har läst din blogg nångång och förstått det som att ni inte ville prova IVF?

    Kram
    De slussade oss direkt till IVF för att jag har regelbunden mens och därmed har regelbunden ägglossning (det garanterar väl dock inte att äggen faktiskt är bra?!) och att allt annat såg bra ut. Jag tycker inte att de har gjort tillräckligt... De tog t.ex. inte alla blodprover då det inte ansågs nödvändigt, just för att jag har regelbunden mens. Man blir liksom bortprioriterad när den är regelbunden, känns det som.

    Vi vill inte göra IVF, därav jag tycker att vi skall få prova annat i hopp om att det skall fungera. Vi har inte tagit något beslut än. Multidisiplinära beställningen (papper om blodprov) ligger på en hög och skräpar sedan länge. 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Lambolina

    Då har du hu fått samma "diagnos" som mig. Ja, det är väl olika som med allt annat. Båda jag och min sambo är ju fullt fungerande på alla plan!

  • Lambolina

    Jag är gravid! Äntligen, efter nästan 4 år är det vår tur! Gjorde ett test i tisdags (hade alla möjliga symptom) bim -5 som var negativt. Igår kväll på bim (min mens är aldrig sen annars) så gjorde jag ett till. Clearblues digitala. Och jag är gravid! Fantastisk! Känns helt otroligt, kan inte riktigt fatta!! Det är ju helt klart spolningen som gjorde det för oss, och det tog sig på första försöket!! V. 5 (4+2) idag!

Svar på tråden Vi som påbörjar utredning runt april-2013