• Lambolina

    Vi som påbörjar utredning runt april-2013

    Blir både lättad och lite rädd av era inlägg. Förstått att hjälpen är väldigt olika beroende på vart man bor! Jag och min sambo (jag är 23, han fyller 27) längtar massor efter barn. Har haft oskyddat sex i 3 år nu. Men det är egentligen senaste året vi ansträng oss och kämpar aktivt för att bli gravida. Frustrationen är total! Jag gjorde en abort vid 15 års ålder och fick ett oväntat missfall vid 17 års ålder. Har haft både klamydia & kondylom under tonåren, men det var ju minst 5 år sen nu! Min sambo garvade klamydia för ca 10 år sedan och har inte gjort någon gravid. Men här hemma blir det alltså inga barn! Och vi har tröttnat. Förra månaden tog jag äntligen mod till mig och ringde gyn. Fick prata med en jätte trevlig dam som ojade sig lite när hon hörde att det gått 3 år men var väldigt hjälpsam! Vi fick hem remisserna efter bara nån dag. I förra veckan lämnade min sambo sitt sperma prov. Den 26e åker vi på semester och jag har gått och längtat efter mens hur sjukt det än låter. (Jag har förlikat mig med att här blir det inget, så mensen som kommer varje månad om än lite ojämnt, är knappt en besvikelse). Jag har alltså gruvat mig för att Jag inte ska hinna göra mina blodprov dag 3-4 & 21-22 och alltså vänta tills efter sommaren, har förstått att det här kommer ta tid men 3 månader i onödan orkar jag inte med. Men idag kom mensen! På måndag/tisdag ska jag alltså ta första provet och jag hinner med det andra med några dagars marginal! Jag är lycklig idag! (Trots mens) ! Hur går det för er tjejer här i tråden?

  • Lambolina
    Calqyl skrev 2013-05-04 21:07:17 följande:
    Lambolina: Ja det kan verkligen skilja sig! Konstigt tycker jag, det borde ju vara lika för alla.. Men men jag ska iaf lämna blodprov på onsdag för då är jag på ÄL+7, egentligen ska jag lämna på ÄL+8 men det är ju röd dag då så det fick bli på onsdag. Men jag funderar på det här med spermaprov, min sambo ska först till samma gyn som jag går hos och göra en "snabb undersökning" (som min gyn kallade det) sen ska han skicka en remiss till ett annat ställe som min sambo då måste åka till för att lämna sitt prov. Har det varit så för er också? Jag trodde killen kunde lämna sitt prov "var som".. Blev lite rörigt, hoppas någon förstår vad jag menar ;)
    Låter väldigt bökigt det där med sperma provet. Jag ringde, förklarade läget. Dom har som policy att man måste prata med min sambo igen (vilket jag självklart hade gjort) och sen ringa upp igen dagen efter. Då hade vi en lite längre intervju, med sjukdoms frågor tidigare inblandning i graviditet, vikt, ålder och allt det där. Hon sa sedan att dom skickar remisserna, vi skulle göra våra prover och när båda var gjorde skulle vi ringa henne igen på det direktnummer vi fick. Och som sagt efter bara någon dag fick vi remisserna och min sambo kunde bara boka en tid, fylla sitt plaströr hemma och inom 30 min åka ner och lämna in det. Blodprovstagning är ju öppen så jag går väl också bara in på vårdcentralen och tar mina prover. Hon sa att hans svar skulle ta 2-3 veckor med. Så nu går vi och väntar! Vi bor i en liten mindre stad, kan det vara därför? (50 000 i kommunen) Tänkte om du bor i en stor stad och det är väldigt många som ska ha hjälp? Hur räknar du första dag på mens förresten? Jag är lite förvirrad. Ska jag räkna första dag med brunflytning eller första dag med blod? :/ 
  • Lambolina
    Thotis90 skrev 2013-05-05 19:50:53 följande:
    Jag räknar första dagen med blod (brukar ha brun flytning dagarna innan).
    Ja det var det jag misstänkte, vilket inte är så bra. :/ Haft bruna flytning sen i fredags nu. Vilket kan betyda att jag ändå inte hinner.. Ska ringa min gynkontakt och fråga imorn. Så man får ett helt säkert svar. Jobbigt att chansa :/

     
  • Lambolina

    Jag lämnade som sagt mina hormonprov i juni. Sambon lämnade sitt första sperma prov i maj. För ca 1 månad sen fick vi hem ett brev där dom bad om ett nytt prov på min sambos spermier. Så nu i onsdag var han och lämnade sitt andra prov. Antagligen (som det verkar när man läser) är det för att han spermera var riktigt dåliga, dom vill bara försäkra sig om hur dåliga... Väntar och väntar... 

  • Lambolina

    Kärolajnan, nej dom har inte sagt nåt alls om prosvaren. Det får vi veta nu på onsdag!

    I maj och juni 2013 lämnade vi som sagt våra hormon och spermaprover. I november 2013 blev min sambo ombed att lämna ett nytt sperma prov. I förra veckan 6 jan 2014 fick jag nog på att vänta så jag ringde till den barnmorska som jag pratade med första gången jag ringde och nu jäklar! På onsdag 15e jan ska vi göra spolningen.

    Och den ska ju göras på dag 7-12. Min mens är dock alltid lite konstig. Jag får först alltid rött blod som ordentlig mens, sen har jag oftast några dagar med bara lite brunt tills det kommer igång igen. Risken finns alltså att jag fortfarande kan ha lite mens när ska dit. Jag förklarade det för henne när hon gav mig tiden idag men det skulle inte vara nåt problem tror jag.

    Och jag läser om alla lyckliga par som blivit gravid direkt efter första spolningen, borde egentligen inte hoppas på för mycket, men ååh tänk om det är nu det händer!

  • Lambolina

    Konstigt ur dom är så dåliga på att kommunicera och dela med sig av sånt dom vet!

    Båda var provsvar var bra! Mannen ska ha 50 miljoner spermier. Min sambo hade 100 mil på första provet och 190 på andra så där var det inga problem och min hormon prover så bra ut med.

    Jag fick dock aldrig göra spolningen... Har ju som sagt jävligt skum och oregelbunden och hon såg nåt "tjockt" där inne när hon gjorde ultraljudet. Antingen mens (mest troligt) eller ett foster (jävligt otroligt) så jag fick ta ett blodprov och sen gå hem. Men jag fick hennes mailadress så jag ska höra av mig direkt när den "riktiga" mensen kommit igång för att få en ny tid. Och det känns som jag kommer få den ganska direkt då!

    Hon öppnade med att säga att jag är hennes första patient som är född på 90 talet. - Det känns som dom fortfarande är 9 år gamla.

    Fick ju känslan av att hon tyckte jag är SÅ ung. Jag fyller 24 om 3 månader så jag känner mig inte jätteung. Min bästa gravidtid kroppsligt sett är ju redan förbi. Min sambo fyller 28 iår. I övrigt var hon väldigt trevlig och bra!

  • Lambolina

    Fick svar på blodprovet från igår som såklart var negativt.

    Nej jag ska ju bara höra av mig så bokar hon in mig på direkten! Och ja, så var det nog. Har generellt blivit bra bemött! :)

    Vi bor i Halland! Du/ni då?

  • Lambolina

    Så nära!

    Har fått en ny tid inbokad tisdag 28e. Dock även med en ny läkare, hon hade inte någon ledig tid och hon tyckte inte jag skulle behöva vänta mer. Den här gången blir det en man. Har aldrig haft problem med att ha manliga läkare/gynekologer innan. Kan ju vara både positivt och negativt, dom kan antingen vara mer *hårdhänta* eftersom dom inte riktigt fattar hur allt känns där nere, eller tvärtom, väldigt lugna och försiktiga Är nervös som fan att det ska göra ont, men längtar till att få det gjort.

    En negativ sak är att min sambo varje år, samma vecka, åker iväg med jobbet. Och det är precis nu veckan efter spolningen, och samtidigt som ägglossningen. Får försöka ligga gärnet (om hela spolningen går bra) dagen innan och hoppas att dom överlever tills ägget är redo, eller vänta en månad till.. Det har man ju gjort innan så att säga.

    Hur går det för er? Hur länge sen gjorde du spolningen? Fortfarande ingenting?

  • Lambolina
    kärolajnan skrev 2014-01-23 19:46:09 följande:
    Nu är det en månad sedan jag gjorde spolningen. Han såg redan då att jag inte skulle ha ägglossning då så det var ingen större överraskning när mensen kom. Jag har ätit Pergotime och avslutat den första kuren. Det är nu i dagarna som ägglossningen normalt ska ske, hoppas ju verkligen på att det blir så! Har aldrig haft några större symptomet, får se hur det blir denna gången. Blir ett inget denna månaden ska jag ta blodprov efter nästa kur för att se om det gör någon verkan, om inte dubblas dosen. Det hade passat så himla bra att bli gravid just nu pga jobbet. Plus att jag fyller 30 i höst, det hade ju varit världens bästa 30-årspresent. Känner igen det där med att inte träffas vid ägglossning. Min man jobbar ibland natt och då blir det lite krångligare genast. Men när du gör spolningen kan ju gynekologen se ungefär hur stora äggen är och då kanske det blir ägglossning tidigare eller senare än vad ni räknat med. Håller tummarna för er!
    Då håller vi tummarna för denna ägglossningen då! Snart är det vår tur!

    Igår ringde den nya doktorn som jag hade fått tid hos och flyttade tiden till kl 16 idag, OCH bytte tillbaka till den första doktorn vi var hos. Dock skulle båda försöka vara med vid "ingreppet". Så nu gäller det! Hoppas på bra resultat!


  • Lambolina
    MissX skrev 2014-01-27 17:09:20 följande:
    Hej får man hoppa in här?

    Jag och min man ska på vårt första möte med kurator på reproduktionscentrum i Uppsala nästa vecka.
    Vi vet sedan innan att han inte har några spermier tack vare att han var på utredning för fler år sedan.
    Denna karusell är helt ny för mig och jag undrar vad det första mötet med kuratorn innebär?
    Vi har tid hos läkaren veckan därpå!

    Hoppas det går bra för er andra!
    Självklart! Jag har inte varit hos någon kurator. Jag ringde och fick prata med en barnmorska över telefon, hon skickade remisser för hormon och sperma prover. Och dom bara lämnade vi, utan nåt snack om utredningen alls. Och nu har jag fått tid för spolningen. Sen får vi se vad dommen blir av det. Men jag antar att det blir annorlunda, när dom för er del vet vad som är felet. Håller tummarna för er!
  • Lambolina

    Nu har jag varit och blivit spolad. Gjorde inte fruktansvärt ont, kändes som en molande mensvärk. 

    Resultat var helt fläckfritt. Finns inga fel/problem där heller. Jag har ägglossning som jag ska varje månad och det var inget  som satt stopp eller liknande.
    Så, nu hoppas vi i första hand på ägglossningen som blir nu till helgen. Köpte dyraste ägglossingstesten som fanns på apoteket. Men sen skev hon ändå ut recept på 4 kurer pergotime. Blir det inget nu så kör jag igång med pergotime nästa mens. Ringer till sjukhuset och får då komma och göra en undersökning av äggblåsorna för att mäta storlek, antal och exakt ägglossning. Hon sa även att vi får passa då så att det inte blir FÖR många ägg, vilket det tydligen kan bli min ålder.
    Doktorn ville att vi iaf skulle köra pergotime tills jag fyllt 24 (Mars). Vi har ju ändå trots alls varit oskyddade i 4 år, och det finns inget fel på någon av oss. Så nåt behöver vi ju hjälp med och vi ska inte behöva vänta ännu ett år tyckte hon. Så efter mars/dom här 4 kurerna får vi eventuellt sätta igång med IVF. Förhoppningsvis får vi isf göra första försöket innan sommaren. 

    Men, jag hoppas ju såklart att det tar sig redan till helgen! 

    Håller tummarna för alla er andra!

  • Lambolina
    Thotis90 skrev 2014-01-29 20:14:40 följande:
    Jag blir så avundsjuk! Det har inte hittats några fel på oss, men vi blev slussade till IVF direkt. Jag som hade velat prova Pergotime, Levaxin (har lite högt TSH för någon som försöker bli gravid) eller insemination, men nej... 
     Skulle kanske inte kalla det avundsjuk. Problemen är ju olika för alla. Men jag fattar vad du menar.

    Men, varför det? Dom måste ju ansett att det inte var någon mening för er att ens prova med tabletter. Borde det inte vara en bra sak att få den hjälp man behöver direkt då?

    Ska ni gå vidare med det nu då? Jag har läst din blogg nångång och förstått det som att ni inte ville prova IVF?

    Kram
  • Lambolina

    Då har du hu fått samma "diagnos" som mig. Ja, det är väl olika som med allt annat. Båda jag och min sambo är ju fullt fungerande på alla plan!

  • Lambolina

    Jag är gravid! Äntligen, efter nästan 4 år är det vår tur! Gjorde ett test i tisdags (hade alla möjliga symptom) bim -5 som var negativt. Igår kväll på bim (min mens är aldrig sen annars) så gjorde jag ett till. Clearblues digitala. Och jag är gravid! Fantastisk! Känns helt otroligt, kan inte riktigt fatta!! Det är ju helt klart spolningen som gjorde det för oss, och det tog sig på första försöket!! V. 5 (4+2) idag!

Svar på tråden Vi som påbörjar utredning runt april-2013